PDA

View Full Version : Wijze van aanslaan



Rockmo(ther)
1 augustus 2006, 23:22
Ben nog niet goed thuis in het spelen, maar ik doe mijn best..

Nu heb ik vakantie/vrij van les en heeft mijn leraar ervoor de chords in 4/4 maten schema opgeschreven van Run to the Water van LIVE.
Bij elk liedje of stukje dat ik leer, krijg ik een schema van aanslaan (zoals: nnvvn --> neer, neer, op, op, neer voor 1 akkoord bij 4/4). Bij deze heb ik dat niet gehad, waardoor ik ietwat "confused" ben. Voordat ik met het nummer mee kan "spelen", wil ik "droog" oefenen. Maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan doen qua aanslag(schema). Het lijkt of ik het even kwijt ben...

Hoe kun je weten welke aanslag het meest geschikt is (bij het nummer hoort) als je nog niet ervaren bent? Of is dat niet te doen nog?

Sorry voor de warrige (rare) vraag, maar ik wil verder oefenen en ik loop even vast bij dit (de rest van de dingen gaat aardig..).

Pun
2 augustus 2006, 00:06
Zet het nummer aan, en speel mee, sla aan zoals het voor jouw goed voelt.

Dat is in ieder geval wat ik doe.

Das Schaap
2 augustus 2006, 00:12
Gewoon het nummer luisteren en dan aandachtig naar de gitaar luisteren. En dat ritme dan proberen over te pakken. Je kan ook als je het nummer goed in je hoofd hebt zitten zelf alvast gewoon klooien met de akkoorden. Zolang je maar in het juiste tempo en maatsysteem blijft. Je vingers moeten wellicht nog leren de akkoorden na elkaar zo te pakken dus dan is het sowieso handig eerst er wat mee te klooien.

-=JEROEN=-
2 augustus 2006, 00:54
ik luister meestal naar het ritme van het nummer... en probeer diezelfde 'feel' in mn slag te verwerken

tijd om zelf iets te proberen dus, moeders :D

Rockmo(ther)
2 augustus 2006, 12:02
'k Zal het proberen.. Bedankt.

datsun
2 augustus 2006, 13:05
in theorie moet je eigenlijk in je hoofd je strum hand heel de tijd op en neer laten gaan op het kortste ritme dat in dat lied op die gitaar wordt gespeeld(bv als het 'snelste' of kortste ritme dat door de gitarist wordt aangeslaan achtste noten is, laat je je hand op elke halve tel op/neer gaan. Zorg wel dat je hand op elke eerste tel van een maat naar beneden gaat. Wanneer nodig sla je je akkoord aan.

Ok dit is niet zo duidelijk maar probeer het te begrijpen.

:zz:

-=JEROEN=-
2 augustus 2006, 14:28
ik heb em ff gedownload en begrijp nu je probleem, de gitarist speelt meer strumming dan echt slaggitaar... ik weet niet welke akkoorden je gekregen hebt van je leraar, en of je dit electries of akoesties speelt... als ik em akoesties speel, dan zou ik intro/verse/pre-chorus hetzelfde spelen als de gitarist, maar de chorus (refrein) spelen met een slag gelijk aan de drums:


Run to the water - slag (steeds iets uitgebreider):

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
n v n v n n
n v n n v n n
n v n v n v n n
n v n v n v n n v
n v n v n v n n n v

of om 't nog iets leuker te maken:

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
N N n v N V N n n v

N V = bas snaren
n v = hoge snaren

Rockmo(ther)
2 augustus 2006, 15:01
ik heb em ff gedownload en begrijp nu je probleem, de gitarist speelt meer strumming dan echt slaggitaar... ik weet niet welke akkoorden je gekregen hebt van je leraar, en of je dit electries of akoesties speelt... als ik em akoesties speel, dan zou ik intro/verse/pre-chorus hetzelfde spelen als de gitarist, maar de chorus (refrein) spelen met een slag gelijk aan de drums:


Run to the water - slag (steeds iets uitgebreider):

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
n v n v n n
n v n n v n n
n v n v n v n n
n v n v n v n n v
n v n v n v n n n v

of om 't nog iets leuker te maken:

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
N N n v N V N n n v

N V = bas snaren
n v = hoge snaren

Speel elektrisch (nou ja, spelen.. ;) ).
CG| Am / C /| C / / G| Am / C /| C / / G|

Couplet:
[:Am / C /| C / / G| Am / C /| C / / G:]
| F / G /| % | % | % |
$ [:Am / C /| C / / G| Am / C| C / / G:]
|F / G /| %| F / / /| G / / /|

Refrein:
|C / / /| G / / /| Am / / (E)| F / / /|
|C / / /| G / / /| F / / /| G / / /| O
|Am / / /| Am / / G| D. Sal Coda

etc. (veel typwerk..)
Met capo gestemd...

-=JEROEN=-
2 augustus 2006, 20:01
een hele hoop nummers van Live zijn een halfje lager gestemd, dus Eb Ab Db Gb Bb Eb, dus wat bedoel je met "kapo gestemd"?

ik speel dit nummer met barré akkoorden:

B - F# - G#m - G#m

E - F# - E - F#

B - F# - G#m - E (herh.)
B - F# - E - F#

electries speel ik em zo:

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
n v n n v n n (v)

lukt dat trouwens, 16e spelen?

Rockmo(ther)
2 augustus 2006, 20:19
een hele hoop nummers van Live zijn een halfje lager gestemd, dus Eb Ab Db Gb Bb Eb, dus wat bedoel je met "kapo gestemd"?

ik speel dit nummer met barré akkoorden:

B - F# - G#m - G#m

E - F# - E - F#

B - F# - G#m - E (herh.)
B - F# - E - F#

electries speel ik em zo:

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
n v n n v n n (v)

lukt dat trouwens, 16e spelen?

Omdat ik een analoge stemapp. heb, kan ik dat niet handig doen. Daarom heeft mijn gitaarleraar mij verteld de capo te installeren en dan hem te stemmen. Als ik de capo er dan afhaal, is alles een halve toon lager.

Sorry, ben net begonnen met lessen, dus een n00b... Wat bedoel je met 16e?
'k Ben dus niet zo snel nog met alles overpakken (al zit er al wel veel vooruitgang in t.o.v. het begin..).

-=JEROEN=-
3 augustus 2006, 15:25
aha de capo truuk (kende ik eigenlijk nog niet, heb cromatische tuner ;))

met 16e bedoel ik 16e noten... in een ritme tel je 1 2 3 4 1 2 3 4, dat zijn kwarten, tel je nu 1 e 2 e 3 e 4 e 1 e 2 enz dan tel je 8e (achtsten), dit live nummer tel ik in 16e (zestienden) 1 e ne te 2 e ne te 3 enz... dit gaat meestal veel te snel voor mn mond dus tel ik in mn hoofd

als je kijkt naar de slag die ik opgeschreven heb, kan je die dan spelen, in 16e?

probeer 't eerst heel traag, en voer langzaam tempo op

als 't niet lukt, ik heb een drumding voor je, waarbij je de slag kunt horen!

dimitri
3 augustus 2006, 15:34
Jeroen, je hebt pm!

-=JEROEN=-
3 augustus 2006, 15:39
je hebt antwoord :D

Rockmo(ther)
3 augustus 2006, 23:23
aha de capo truuk (kende ik eigenlijk nog niet, heb cromatische tuner ;))

met 16e bedoel ik 16e noten... in een ritme tel je 1 2 3 4 1 2 3 4, dat zijn kwarten, tel je nu 1 e 2 e 3 e 4 e 1 e 2 enz dan tel je 8e (achtsten), dit live nummer tel ik in 16e (zestienden) 1 e ne te 2 e ne te 3 enz... dit gaat meestal veel te snel voor mn mond dus tel ik in mn hoofd

als je kijkt naar de slag die ik opgeschreven heb, kan je die dan spelen, in 16e?

probeer 't eerst heel traag, en voer langzaam tempo op

als 't niet lukt, ik heb een drumding voor je, waarbij je de slag kunt horen!

Ga morgen meteen proberen (ben net pas thuis..), maar vrees dat ik het idd langzaam op moet bouwen... Ik laat het je weten. Bedankt voor je hulp. Ik begrijp nu ook wat je bedoelt met 1 e ne te (16e noten). Maar of mijn handen ook zo snel meewerken ;) .

-=JEROEN=-
4 augustus 2006, 01:22
hehehe

ach lukt best, rustig beginnen en langzaam opbouwen

ik kan wel wat drumpatroontjes voor je maken om 16e te oefenen, als je wilt

Rockmo(ther)
4 augustus 2006, 16:01
hehehe

ach lukt best, rustig beginnen en langzaam opbouwen

ik kan wel wat drumpatroontjes voor je maken om 16e te oefenen, als je wilt


Hoi Jeroen,
Als je wilt, graag! Heb ik een soort van controle.
Alvast bedankt!!

Nickname
4 augustus 2006, 16:39
Het klinkt misschien raar maar ik heb eigenlijk nog nooit gedacht over: zal ik nu op of neer doen. Probeer gewoon wat op gevoel te spelen :)

-=JEROEN=-
4 augustus 2006, 17:06
weet je wat, ik ga je iets leren en dan kan je het zelf :cooler:

ga naar deze site

http://www.threechords.com/hammerhead/download.shtml

scroll helemaal naar beneden en download hammerhead (selecteer 'uitvoeren')

na de installatie ga je naar je buroblad en (dubbel)klik je op het hammerhead icon
hammerhead start, klik 'groovy' en als 't goed gegaan is zie je nu dit:

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/Hammerhead_RM1.gif

goed, de volgende stap is de drumgeluiden... zet alle instrumenten zoals ik ze gezet heb... klik op het pijltje-naar-beneden onder Channel 1 en selecteer Jungle BD... klik op pijltje onder Channel 2 en selecteer Ac. Snare 1... enz... als je alle drums hetzelfde als ik heb staan, klik je bovenaan op 'File', selecteer 'Save track as' en sla het op onder de naam 'basis'

volgende stap is de drums programmeren:

selecteer Channel 1 (lampje is rood) en zet de gele en blauwe knoppen aan (klik erop en de streepjes worden wit) op dezelfde manier als in de afbeelding (van links naar rechts: 1e gele, 3e blauwe, 2e blauwe, 1e en 2e blauwe)

ok, selecteer nu Channel 2, en klik de 2e en 4e gele aan (van links naar rechts)... selecteer Channel 3 en zet alle gele en 2e blauwe aan, en zet de (vertikale) volume schuif van Channel 3 halverwege

bovenaan in het midden zie je een horizontale schuifbalk met rechts daarvan het getal 135... schuif die balk naar links tot het getal op 60 staat... dit zijn de beats per minute (BPM), slagen per minuut

zet je speakers aan en klik op PLAY

vergeet niet om deze op te slaan (noem em runtothewater ofzo)

ik heb dit slagje als basis genomen:

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
n v n n v n n (v)zoals je hoort heb ik de snare op 2 en 4 gezet en de rest opgevult met bassdrum... hopelijk werkt dit niet verwarrend met wanneer je op of neer speelt... als 60 te snel is, zet em dan nog iets langzamer... "Run to the water" is ongeveer 90 BPM

hoop dat 't lukt :soul:

Nickname
4 augustus 2006, 17:10
weet je wat, ik ga je iets leren en dan kan je het zelf :cooler:

ga naar deze site

http://www.threechords.com/hammerhead/download.shtml

scroll helemaal naar beneden en download hammerhead (selecteer 'uitvoeren')

na de installatie ga je naar je buroblad en (dubbel)klik je op het hammerhead icon
hammerhead start, klik 'groovy' en als 't goed gegaan is zie je nu dit:

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/Hammerhead_RM1.gif

goed, de volgende stap is de drumgeluiden... zet alle instrumenten zoals ik ze gezet heb... klik op het pijltje-naar-beneden onder Channel 1 en selecteer Jungle BD... klik op pijltje onder Channel 2 en selecteer Ac. Snare 1... enz... als je alle drums hetzelfde als ik heb staan, klik je bovenaan op 'File', selecteer 'Save track as' en sla het op onder de naam 'basis'

volgende stap is de drums programmeren:

selecteer Channel 1 (lampje is rood) en zet de gele en blauwe knoppen aan (klik erop en de streepjes worden wit) op dezelfde manier als in de afbeelding (van links naar rechts: 1e gele, 3e blauwe, 2e blauwe, 1e en 2e blauwe)

ok, selecteer nu Channel 2, en klik de 2e en 4e gele aan (van links naar rechts)... selecteer Channel 3 en zet alle gele en 2e blauwe aan, en zet de (vertikale) volume schuif van Channel 3 halverwege

bovenaan in het midden zie je een horizontale schuifbalk met rechts daarvan het getal 135... schuif die balk naar links tot het getal op 60 staat... dit zijn de beats per minute (BPM), slagen per minuut

zet je speakers aan en klik op PLAY

vergeet niet om deze op te slaan (noem em runtothewater ofzo)

ik heb dit slagje als basis genomen:

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
n v n n v n n (v)zoals je hoort heb ik de snare op 2 en 4 gezet en de rest opgevult met bassdrum... hopelijk werkt dit niet verwarrend met wanneer je op of neer speelt... als 60 te snel is, zet em dan nog iets langzamer... "Run to the water" is ongeveer 90 BPM

hoop dat 't lukt :soul:

Knap hoor! Er zijn blijkbaar dus nog mensen die veel moeite in een reply steken, het forum gaat er duidelijk op vooruit. Ga zo door!! :lp:

-=JEROEN=-
4 augustus 2006, 17:26
had je ook zonder quote mogen zeggen hoor :D

maar goed, ik help graag, en ben blij dat ik wat voor dit forum kan betekenen



edit: ik zie net dat ik senior member geworden ben, en ik ben hier nog maar pas, hehehe... forumjunk, hahaha

Rockmo(ther)
4 augustus 2006, 17:48
weet je wat, ik ga je iets leren en dan kan je het zelf :cooler:

ga naar deze site

http://www.threechords.com/hammerhead/download.shtml

scroll helemaal naar beneden en download hammerhead (selecteer 'uitvoeren')

na de installatie ga je naar je buroblad en (dubbel)klik je op het hammerhead icon
hammerhead start, klik 'groovy' en als 't goed gegaan is zie je nu dit:

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/Hammerhead_RM1.gif

goed, de volgende stap is de drumgeluiden... zet alle instrumenten zoals ik ze gezet heb... klik op het pijltje-naar-beneden onder Channel 1 en selecteer Jungle BD... klik op pijltje onder Channel 2 en selecteer Ac. Snare 1... enz... als je alle drums hetzelfde als ik heb staan, klik je bovenaan op 'File', selecteer 'Save track as' en sla het op onder de naam 'basis'

volgende stap is de drums programmeren:

selecteer Channel 1 (lampje is rood) en zet de gele en blauwe knoppen aan (klik erop en de streepjes worden wit) op dezelfde manier als in de afbeelding (van links naar rechts: 1e gele, 3e blauwe, 2e blauwe, 1e en 2e blauwe)

ok, selecteer nu Channel 2, en klik de 2e en 4e gele aan (van links naar rechts)... selecteer Channel 3 en zet alle gele en 2e blauwe aan, en zet de (vertikale) volume schuif van Channel 3 halverwege

bovenaan in het midden zie je een horizontale schuifbalk met rechts daarvan het getal 135... schuif die balk naar links tot het getal op 60 staat... dit zijn de beats per minute (BPM), slagen per minuut

zet je speakers aan en klik op PLAY

vergeet niet om deze op te slaan (noem em runtothewater ofzo)

ik heb dit slagje als basis genomen:

1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
n v n n v n n (v)zoals je hoort heb ik de snare op 2 en 4 gezet en de rest opgevult met bassdrum... hopelijk werkt dit niet verwarrend met wanneer je op of neer speelt... als 60 te snel is, zet em dan nog iets langzamer... "Run to the water" is ongeveer 90 BPM

hoop dat 't lukt :soul:

Jeroen: je bent een kanjer! Bedankt dat je zoveel moeite voor me doet. Nu moet het zeker lukken!!

Rockmo(ther)
4 augustus 2006, 19:25
Heb hem gedownload en ingeregeld zoals je vertelde. Straks (als de kids op bed liggen), ga ik even op mijn gemak mijn eerste echte pogingen hiermee doen. Heb iig het ritme beluisterd en dit zou toch moeten lukken, maar ik roep het niet te hard.... :punk:

-=JEROEN=-
6 augustus 2006, 03:09
en? nog gelukt?

Mark-Fryslan
10 augustus 2006, 22:56
in theorie moet je eigenlijk in je hoofd je strum hand heel de tijd op en neer laten gaan op het kortste ritme dat in dat lied op die gitaar wordt gespeeld(bv als het 'snelste' of kortste ritme dat door de gitarist wordt aangeslaan achtste noten is, laat je je hand op elke halve tel op/neer gaan. Zorg wel dat je hand op elke eerste tel van een maat naar beneden gaat. Wanneer nodig sla je je akkoord aan.

Ok dit is niet zo duidelijk maar probeer het te begrijpen.

:zz:
Yep zo heb ik het ook geleerd. Dus met 8 aanslagen in en maat maai je dus 4x op en neer. Speel je 8 aanslagen per maat dan sla je dus bij de op en neer gaande beweging het acoord aan. Soms duurt een toon 1,5 tel. Dan moet je een keer mis slaan maar je maakt wel de beweging. Zo kun je dan heel goed het ritme erin houden. Ik vind dit zelf ook erg lastig. Een eenvoudig liedje als "Bad moon rising" wordt dan ineens een hele toer. Denk ik niet over na en maai ik maar wat dan gaat het wel goed. Maar voor het aanleren van nieuwe stukken is die techniek van stug doormaaien en af en toe misslaan wel beter volgens mij.

Groetjes Mark

Rockmo(ther)
10 augustus 2006, 22:59
en? nog gelukt?

Ja, het lukte aardig. Met wel vanaf 60. Nog even oefenen om het sneller te kunnen. Maar het was zeker handig en ik gebruik het nog steeds.
Bedankt!

Coco
10 augustus 2006, 23:58
Leuk programma!! Ik denk dat je met jouw uitleg een hoop mensen geholpen heeft.

Ik speel zelf ook nog niet zo lang en heb vaak moeite om te tellen en spelen tegelijk (mijn leraar wil dat ik er nog bij zing ook)
Nu schijnen wij vrouwen wel verschillende dingen tegelijk te moeten kunnen, maar blijkbaar ben ik de uitzondering die de regel bevestigt ;-)

-=JEROEN=-
11 augustus 2006, 01:08
ben blij dat ik jullie heb kunnen helpen :hippie: