PDA

View Full Version : Elektrische gitaar leren bespelen



Faron
1 augustus 2006, 20:06
Goedendag allemaal, ik loop nu al een tijdje met het idee rond maar nu weet ik het zeker: Ik wil elektrische gitaar leren spelen.

Nu het probleem: Ik heb nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad, ken er niets van en heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik vroeg mij af of het mogelijk was elektrische gitaar te leren zonder een ander soort gitaar eerste te moeten leren bespelen, ook ben ik totaal niet geïnteresseerd in notenleer (tenzij dit gelijktijdig kan geleerd worden met het bespelen van het instrument maar heb geen zin om eerst een jaar notenleer te doen). Leef ik in een droomwereld en ga ik maar beter iets anders doen of is dit mogelijk? Zo ja: hoe begin ik er het beste aan om aan een redelijke snelheid vordering te maken?

Now wat persoonlijke info: Ik ben 15 jaar en leef in de provincie Antwerpen (Wilrijk).

Lach ook niet te hard met deze post. Ik mag er dan niets van afweten maar ik ben wel supergemotiveerd om het te leren. :)

datsun
1 augustus 2006, 21:01
tuurlijk moet je geen ander instrument spelen of notenleer kennen, hoewel, je komt van antwerpen he? Ok grapje :) , ben een belg voor iets e :chicken: .

Wat is je startbudget voor gitaar/versterker? Dan kunnen we je op dat gebied al verder helpen.

Ik zou wel lessen nemen als ik jou was, ik vind dat in het begin echt belangrijk, velen geven op als ze alleen beginnen en het gaat niet direct zoals ze willen. In het begin heb ik veel punk gespeeld, niet te moeilijk, veel powerchords, simpele solotjes. Pop is meestal ook vrij simpel. Daarna kan je naar hardrock gaan, of heavy metal, blues, of wat je maar wil. Op het internet vind je ook duizenden videolessen, tabs en info over het spelen van elektrische gitaar.

Als gitaar spelen echt je passie is zul je het wel niet opgeven, het is eigenlijk gewoon een kwestie van hoeveel tijd je er in steekt/hoeveel moeite je doet/hoe graag je naar muziek luistert/speelt.

Bluesbreaker
1 augustus 2006, 21:10
Neem gitaarles, zoek samen met je leraar een leuke startset uit.

Faron
1 augustus 2006, 21:11
Heb atm €240, heb geen idee hoeveel die dingen kosten of waar ik ze zou moeten kopen (dus tips graag :satisfie:). Ik ben ook niet bang om eerst 2 jaar te moeten leren spelen voor ik er eindelijk iets uit krijg. (al hoop ik dat het sneller gaat :o). En wil het eigenlijk vooral leren omdat ik graag naar rock/heavy metal luister en me altijd heb afgevraagd hoe het moet zijn om met een gitaar in je hand te staan. (en ik weet ook dat je die dingen niet op slechts een paar jaar tijd leert dus ik maak me geen illusies, wil gewoon een beetje voor mezelf spelen)

En wat bedoel je met lessen? Privé-lessen? Of zijn er bepaalde plekken waar ze je dat in groep leren?

Nogmaals, weet er niets van dus ik tast een beetje in het donker. :/

Moest mijn budget ernstig te kort schieten om te beginnen dan kan ik nog wel is bij mijn "lieve" familieleden langsgaan. 8-)

Bluesbreaker
1 augustus 2006, 21:24
En wat bedoel je met lessen? Privé-lessen? Of zijn er bepaalde plekken waar ze je dat in groep leren?


Probeer je ouders gewoon zo ver te krijgen dat ze je gitaarles betalen, je kunt zowel in groepen als prive les krijgen, maar in grotere groepen kan ik je zeker afraden. In een groep valt het veel minder op als jij een probleem hebt met het een of ander en kan daar niet goed op in gegaan worden. De betere gitaarleraren geven bovendien vaak ook alleen in kleinere groepjes (2 of 3 man) of privé les. Je kunt het eerste jaar of paar jaar best in zo'n klein groepje les hebben en later als je wat specifiekere dingen wilt gaan leren overstappen op priveles, maar vanaf het begin priveles is natuurlijk altijd ook goed.

Als je serieus gitaar wilt gaan spelen moet je het ook serieus aanpakken, en naar mijn mening kun je in ieder geval de basis het best en snelst van een goede docent leren.

datsun
1 augustus 2006, 21:27
wel, bij privé leraars heb je natuurlijk veel verschil, je hebt er waarbij je gewoon liedjes leert spelen die je wilt kunnen spelen, maar je hebt er ook die je theorie bijbrengen zodat je kan improviseren/componeren. Ik ben van in het begin naar een academie geweest, eerst 4 jaar notenleer, 3 jaar klassiek gitaar, daarna AMC (algemene muziek cultuur, dit is is zowel theorie als geschiedenis, erg handig), samenspel (een soort band, met drummer enz...) en natuurlijk instrumentenles. Als je les volgt in een academie ben je zeker dat je de belangrijkste dingen ziet, er zijn namelijk eindtermen.

Ma wa zijde me dezen bullshit eigenlijk, als ge geen notenleer wilt volgen :P...

Vraag hier eens rond voor een goede privéleraar ofzo, en speel vooral zelf veel.

Oh ja en bedoel je €240 voor versterker én gitaar tesamen? Dat zal krap worden...

Faron
1 augustus 2006, 21:27
Probeer je ouders gewoon zo ver te krijgen dat ze je gitaarles betalen.

Kzal dan is gaan zoeken voor een goeie docent in Antwerpen (zo slecht zijn we hier nog niet hoor) voor het komende jaar. :) Bedankt voor dat al uit te leggen.

Moest er iemand toevallig ook in Antwerpen wonen, aanbevelingen (juist geschreven?) zijn welkom.


Oh ja en bedoel je €240 voor versterker én gitaar tesamen? Dat zal krap worden...

Meer uitleg/tips graag. :D

RS-Rik
1 augustus 2006, 21:35
Met 240 kun je een leuk setje kopen (2e hands)

Als eerste gitaar, zoek 2e hands en zet hier de advertentie neer en laat mensen de deal beoordelen, blijf weg van Stagg!

Faron
1 augustus 2006, 21:40
Ik denk dat ik eerst een goede privé-leraar ga zoeken voor ik een gitaar aanschaf, dan heb ik al direct zijn mening. :) (kzal het ook hier posten hoor)

Hector_Tsolodimos
1 augustus 2006, 21:42
Goedendag allemaal, ik loop nu al een tijdje met het idee rond maar nu weet ik het zeker: Ik wil elektrische gitaar leren spelen.

Nu het probleem: Ik heb nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad, ken er niets van en heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik vroeg mij af of het mogelijk was elektrische gitaar te leren zonder een ander soort gitaar eerste te moeten leren bespelen, ook ben ik totaal niet geïnteresseerd in notenleer (tenzij dit gelijktijdig kan geleerd worden met het bespelen van het instrument maar heb geen zin om eerst een jaar notenleer te doen). Leef ik in een droomwereld en ga ik maar beter iets anders doen of is dit mogelijk? Zo ja: hoe begin ik er het beste aan om aan een redelijke snelheid vordering te maken?

Now wat persoonlijke info: Ik ben 15 jaar en leef in de provincie Antwerpen (Wilrijk).

Lach ook niet te hard met deze post. Ik mag er dan niets van afweten maar ik ben wel supergemotiveerd om het te leren. :)

dude, ik begon ook op mijn vijftiende/zestiende (ik ben nu 17) en ik zal het volgende vertellen:
dit heb je nodig:
een (elekstrische) gitaar
eventueel versterker
plactrums
stemkastje
eventueel een kabel
doorzettingsvermogen
doorzettingsvermogen
doorzettingsvermogen

begin vooral met het spelen van simpele nummers, denk hierbij aan de Red Hot Chili Peppers
dit heeft 2 voordelen:
1 ze zijn relatief simpel
2 wanneer je een mooie riff(deuntje) kan spelen, zal je dat een heel goed gevoel geven

begin met nummer als:
Californication
Otherside
(...zelf invullen)
hoe moet je deze nummers spelen (intro)?
heel simpel, dat doe je met behulp van tabs, dat zijn hele simpele 'noten'
hoe lees je tabs?
op je gitaar zitten (als het goed is) 6 snaren
alle 6 de snaren hebben een naam
van dik naar dun (dun als je em vast heb: van boven naar onder)
E A D G B E (ezelsbrug: Een Aap Die Geen Bananen Eet)

op een tab (voor heeeeeeel veel tabs zie: http://www.ultimate-guitar.com ) staan 6 lijnen, deze 6 lijnen staan voor de 6 snaren van een gitaar

je gitaar heeft ook frets, dat zijn die metalen ' vakjes' op je gitaar, waarmee je dus melodieen kan spelen, en akkoorden.

als je op een tab cijfers ziet staan, dan staan die cijfers voor een vakje waar je je vinger in het midden moet plaatsen (ongeveer, je komt er wel achter waar je em het best kunt plaatsen) het komt er iig op neer dat je hem tussen de de metalen stukjes moet plaatsen

als je op de onderstje lijn van een tab een 3 ziet staan, dan wil dat zeggen dat je je vinger in vakje 3 moet plaatsen

als je op de 4e. snaar van onder staat dat je je vinger in vakje 0(nul) moet plaatsen, dan moet je die snaar LOS aanslaan

*Intro Californication (Red Hot Chili Peppers)*

------------------------------------------------------------
--------0--1------------------------------------------------
----------------------------0---2---------------------------
-----2--------0--1------------------------------------------
--0---------------------3-----------------------------------
---------------------1--------------------------------------
(4 keer herhalen)

wat moet je nu dus doen?

je leest net als in boeken van links naar rechts
als eerst kom je een 0 tegen op de A snaar
(EADGBE, onderste lijn is altijd de dikke E snaar, let op: er zijn 2 E snaren, een dikke en een dunne, bij tabs is de onderste streep altijd de DIKKE E snaar! vaak word de dunnen 'e' ook aangeven met een kleine 'e' ipv een Hoofdletter 'E')
Wat doe je dus? je slaat de A snaar los aan
daarna:
vakje 2 van de D snaar aanslaan
daarna:
losse B snaar aanslaan
daarna vakje 1 van de 'e' snaar

succes
http://img504.imageshack.us/img504/7986/1ra2.jpg (http://imageshack.us)

Faron
1 augustus 2006, 21:47
dude, ik begon ook op mijn vijftiende/zestiende (ik ben nu 17) en ik zal het volgende vertellen:
dit heb je nodig:
een (elekstrische) gitaar
eventueel versterker
plactrums
stemkastje
eventueel een kabel
doorzettingsvermogen
doorzettingsvermogen
doorzettingsvermogen


Bedankt, stond net op het punt om te vragen wat zo'n set eigenlijk allemaal moet hebben.

Ook bedankt voor de gedetailleerde (in mijn ogen toch) uitleg maar ik denk dat ik daarmee maar wacht tot ik een gitaar heb. :D

Hector_Tsolodimos
1 augustus 2006, 21:47
Bedankt, stond net op het punt om te vragen wat zo'n set eigenlijk allemaal moet hebben.

Ook bedankt voor de gedetailleerde (in mijn ogen toch) uitleg maar ik denk dat ik daarmee maar wacht tot ik een gitaar heb. :D
niks te danken, doe je best!
voor vragen kun je altijd bij mij terecht:
hector_tsolodimos@hotmail.com = msn

krieke
1 augustus 2006, 22:21
als je geen noten wilt leren, begin dan EERST met akkoorden en daarna pas tabs eens je de basis en meestgebruikte akkoorden onder de knie hebt, maar zoals de meeste al zeiden neem een leraar in het begin

LaurentB
1 augustus 2006, 22:30
dude, ik begon ook op mijn vijftiende/zestiende (ik ben nu 17) en ik zal het volgende vertellen:
dit heb je nodig:
(...)
plactrums
(...)

Wat is dat toch steeds met die 'plactrums' op deze site??

Het is PLECTRUM.

Dank u.

Laurent

iwamoto
1 augustus 2006, 23:04
Wat is dat toch steeds met die 'plactrums' op deze site??

Het is PLECTRUM.

Dank u.

Laurent
nou, wat is hat toch mat die mansan die gaan schrijffouten zien in een past!!!

MusicManMaestro
1 augustus 2006, 23:21
Wat is dat toch steeds met die 'plactrums' op deze site??

Het is PLECTRUM.

Dank u.

Laurent


Mwoah, ik vind het wel handig hoor plactrums .
Die vallen in ieder geval niet zo snel op de grond tijdens het spelen :speed: