PDA

View Full Version : Gitaarbouwen



GibsonDC
1 augustus 2006, 19:58
Ik ben van plan om met kerst een lp goldtop te maken of een telecaster, het probleem bij de goldtop is alleen dat ik geen geschikte hals kan vinden ik kan ze alleen maar met dots vinden en ik zou hem graag met trapeze inleg willen (op warmoth hebben ze ze wel alleen zijn die $350 ofzoiets) en het tweede probleem, voor de goldtop lijkt me de hals ook lastig te bevestigen voor de eerste keer. Maar als ik nou een telecaster zou gaan maken is het niet zo moeilijk om een geschikte hals te vinden.

Nu vroeg ik me af:
*Weet iemand misschien waar bouwtekeningen van telecasters te koop staan ?
*Wat lijkt jullie het beste om mee te beginnen (ik heb wel wat ervaring met hout) ?
*Weet iemand misschien waar ze nog ergens anders halzen verkopen met trapeze inleg ?

Alvast bedankt,
Erwin

Dirk W
1 augustus 2006, 20:09
Ik heb em nog even opgesnort.
http://www.fender.com/support/diagrams/pdfs/
hier staan alle fenders in pdf formaat.

GibsonDC
2 augustus 2006, 17:41
dankjewel:)

G.G.
2 augustus 2006, 18:08
Maar als ik nou een telecaster zou gaan maken is het niet zo moeilijk om een geschikte hals te vinden.


Zelfs de hals maken is wel te doen. Het enige dat een beetje tricky is, is het fretboard, om dat je de sleuven precies goed moet zagen.

Een voorgezaagd fretboard koop je al voor een paar tientjes, en de meeste bouwers vinden een voorgezaagd fretboard niet echt "valsspelen" bij een zelfbouw.

Het geeft ook veel meer voldoening om een complete gitaar te maken dan alleen een body uitzagen heb ik zelf gemerkt.

Misschien een idee om een body te maken bij een bestaande tele hals, en daarna eens te kijken of je die hals zelf na kan maken. Materialen voor een hals zijn relatief goedkoop.

Hout: 25
fretboard:30
frets:10
Halspen 10

Voor 75 bouw je je eigen hals. Is echt heel leuk om te doen (naar mijn mening leuker dan het werken aan de body omdat je echt een persoonlijk profiel aan het vormen bent).

GibsonDC
3 augustus 2006, 17:54
Dankjewel,
ik denk dat ik toch als eerst begin met een compl. hals en de volgende ga ik dan denk ik wel zelf maken.

B_2_the_a
14 augustus 2006, 17:11
die tekeningen op de fender site kloppen niet,
Een jongen die bij voxhumana stage liep(van de tu delft) had op school dat nagekeken, het klopt niet helemaal

www.guitarbuild.com, daar staan bij downloads een aantal tekeningen waaronder ook een telecaster