PDA

View Full Version : Koch vs THD



Di Stefano
1 augustus 2006, 19:08
Ik ben van plan een power attentuator te kopen om de eindbuizen van mijn 50W Marshall te kunnen oversturen zonder er gezondheidsproblemen aan over te houden. Ik heb niet de mogelijkheid om ze te testen dus moet ik uitgaan van hetgene dat ik op het internet lees. Ik twijfel tussen de Koch Load Box II en de THD Hot Plate. De beiden zijn naar het schijnt heel goed. De Koch heeft enkele leuke extra's zoals DI, phones (moet je cabinet aangesloten zijn als je via DI naar mixer en PA aansluit? De Hotplate heeft daarintegen een Deep en Bright switch die het geluid ten goede zou komen. Graag advies van mensen die (een van) beide gehoord hebben.

P.S. Ik heb de zoekfct gebruikt.

zjanke
1 augustus 2006, 21:36
Ik heb zelf een THD hotplate, ook deze heeft een (regelbare) line out en dit werkt perfect op een klein podium. Geen gerommel meer met microfoons, niks omstoten en niet hoeven te zoeken naar de sweetspot van je speakers. De Hotplate ook te gebruiken als volledige dummy load (dus zonder cabinet), maar heeft inderdaad geen koptelefoon uitgang.

Ik weet niet waar je woont, maar er zijn winkels waar THD op voorraad is en waar je kunt testen http://www.google.nl/search?q=THD+hotplate&hl=nl&lr=lang_nl&start=10&sa=N :sssh:

Di Stefano
1 augustus 2006, 21:48
Ik woon in Antwerpen en in ik ben bij de twee grootste winkels langsgegaan en ze verkochten deze dingen alleen op bestelling.

heavy-metal-thunder
1 augustus 2006, 22:20
Vorig jaar had ik het genoegen om de sound check van Uriah Heep te mogen bijwonen. Mick Box gebruikt een THD met 100W non Mastervolume Marshall. Ik heb ook meermaals kunnen zien en horen wat het gaf als de roadie de THD aan en af zat. Als de THD aan staat om pakweg een 5 dB(A) af te knijpen, klinkt het nog wel goed, maar er gaat toch wel wat verloren van zijn sound. Maar bij gelijk volume was het toch beter met de THD aan dan zonder THD en volume wat geminderd. Maar het beste was toch de Marshall vol open zonder THD. Ik moet wel zeggen dat het in een vrij grote zaal was (een cultuurcentrum met een 550 zitplaatsen en een goeie akoestiek)

Tot zover de THD. Ik heb zelf de Mass attentuator gehad. Hier geldt hetzelfde: klinkt goed als je maar een handvol decibels moet minderen. Ik wou er destijds mijn Marshall JMP 50W non Mastervolume mee gebruiken op slaapkamerniveau. En dat kan, ja, volume van de Marshall op 10 en en toch fluisterstil spelen... Oversturing à volonté. Helaas bleef er dan niets meer van mijn sound over. Als ik dan bekijk hoe mijn JCM800 50W (met mastervolume) klinkt op slaapkamerniveau, besluit ik dat een mastervolume zinvoller is dan de aankoop van een THD. Maar uitproberen luidt de boodschap

vinni
1 augustus 2006, 23:12
Heb twee Koch Loadbox II's gehad. Gewoon goed!

Wat me ook opviel is dat de DI met de filters best wel een goed geluid voor
de mengtafel kan produceren.

Vinni

casper innosence
1 augustus 2006, 23:38
hey en hoe zit et met de maximum load. bij de koch zie ik altijd staan 120 watt.

Nu heb ik zelf een mesa triple recto, en denk ook nog altijd na over een THD of Koch loadbox. Maar deze mesa is 150 watt.. kan dit kwaad? (mits je m niet VOL open trekt)

Dosmanos
2 augustus 2006, 00:04
Voor mijn Super Reverb gebruik ik de THD Hotplate. Ik gebruik hem alleen om de volume op ten minste 3,5 a 4 te kunnen zetten, omdat je dan pas de sprankel, sustain en de eindbuisoversturing een beetje krijgt. Daar beneden is t'ie levenloos (nou ja levenloos, een beetje steriel).
Ik vind -4 DB prima; als het -8 wordt gaat het nog, maar holt de kwaliteit van de tone achteruit.
Zeer bruikbaar om je volume aan te passen naar de zaal waar je gigt; voor thuisgebruik: minder geschikt.

Just my 0,02 cents

Dos

Don Olivier
2 augustus 2006, 01:07
Koch Loadbox, helemaal goed! Ik vond dat de THD het geluid teveel kleurde en vond die 'bass-functie' niks aan,

Mr.Jay
2 augustus 2006, 09:39
Voor mijn Super Reverb gebruik ik de THD Hotplate. Ik gebruik hem alleen om de volume op ten minste 3,5 a 4 te kunnen zetten, omdat je dan pas de sprankel, sustain en de eindbuisoversturing een beetje krijgt. Daar beneden is t'ie levenloos (nou ja levenloos, een beetje steriel).
Ik vind -4 DB prima; als het -8 wordt gaat het nog, maar holt de kwaliteit van de tone achteruit.
Zeer bruikbaar om je volume aan te passen naar de zaal waar je gigt; voor thuisgebruik: minder geschikt.
Just my 0,02 cents
Dos

Véél betere optie met je SR is gewoon ene plexi schot ( of een gitaarcase of zo ) ervoor te zetten en de amp gewoon op zijn 5 waar ie op hoort voor beste sound > zaal+P.A.man geen klagen meer en jij je geluid. Met verschuiven van voren naar achteren kun je precies je gewenste podiumvolume bepalen en er past nog goed een microfoon tussen als er doorversterkt wordt.
Speel je zonder P.A. zet je het schotje slechts voor 2 van de 4 speakers, gaan er nog 2 de zaal in, simpel..............
Niks powersoak nodig.
JaY

Di Stefano
2 augustus 2006, 15:39
De THD heeft naar het schijnt ook nog een noise reduction (mijn versterker heeft er nogal wat als hij luid staat)

Dude
2 augustus 2006, 16:45
De Hotplate heeft daarintegen een Deep en Bright switch die het geluid ten goede zou komen. Graag advies van mensen die (een van) beide gehoord hebben.

P.S. Ik heb de zoekfct gebruikt.

ik moet zeggen dat juist die 2 knopjes het doen voor mij, geven DE perfecte sound kleuring in de zin van iets bassiger en iets pittiger op lage volumes.

Ik vind het ideaal voor mijn 50 watter mastervolume 2204 !

taylor
3 augustus 2006, 11:26
zelf heb ik de loadbox van koch.met de D.I hoef je niet perse een speaker aan te sluiten.

attenuator is wel handig voor thuis opnames als je meer eindbuis oversturing wil op lagere volumes maar veder gebruik ik hem niet vind dat het toch te veel je geluid aantast.

de D.I gebruik ik soms in combinatie met 2 amps met gewoon mics ervoor.

heavy-metal-thunder
3 augustus 2006, 11:33
Véél betere optie met je SR is gewoon ene plexi schot ( of een gitaarcase of zo ) ervoor te zetten en de amp gewoon op zijn 5 waar ie op hoort voor beste sound > zaal+P.A.man geen klagen meer en jij je geluid. Met verschuiven van voren naar achteren kun je precies je gewenste podiumvolume bepalen en er past nog goed een microfoon tussen als er doorversterkt wordt.
Speel je zonder P.A. zet je het schotje slechts voor 2 van de 4 speakers, gaan er nog 2 de zaal in, simpel..............
Niks powersoak nodig.
JaY

ik heb dit al geprobeerd, maar die "plaatsjes" vliegen altijd weg. Maar ja, Marshalls blazen, hé :-)

neen serieus, thuis met mijn vox vt30 doe ik dat. Zal het ook eens op repetitie proberen.

Di Stefano
4 augustus 2006, 10:51
Het zal een THD worden

Dude
5 augustus 2006, 11:15
goeie keuze ! mooi speelgoed ook ! :punk:

Dude
5 augustus 2006, 11:16
Véél betere optie met je SR is gewoon ene plexi schot


kan iemand me uitleggen wat een plexi schot is ??

Mr.Jay
5 augustus 2006, 11:20
kan iemand me uitleggen wat een plexi schot is ??

een plaat van plexiglas ter grootte van je amp ongeveer, wat je er dus vóór zet.

JaY

heavy-metal-thunder
5 augustus 2006, 22:34
ik heb al geprobeerd met een stuk noppenschuim. Dit helpt wel, maar het is geen zicht en bovendien haalt het toch bepaalde frequenties uit je sound.

Geeft een stuk plexiglas geen reflecties?

Mr.Jay
6 augustus 2006, 11:47
ik heb al geprobeerd met een stuk noppenschuim. Dit helpt wel, maar het is geen zicht en bovendien haalt het toch bepaalde frequenties uit je sound.
Geeft een stuk plexiglas geen reflecties?

Geen last van, maar ik zet het niet té dicht bij de versterker. Had voorheen ook eerst een hardboardplaat met schuim ertegen, had inderdaad teveel invloed op de sound.

JaY

shredneck
6 augustus 2006, 12:28
schuin zetten is de truuk, zoals Bonamassa het doet.

kleine amp, vol open, schot ervoor en voila.

Stitch
10 augustus 2006, 01:28
^Bump^


En... al binnen? Zoja, hoe bevalt ie? Ben heel benieuwd namelijk, zit er ook aan te denken 1 aan te schaffen voor mijn 5150 maar ben er nog niet uit of het echt verschil maakt en het geld waard is!

heavy-metal-thunder
10 augustus 2006, 11:57
Mijn mening is dat een "powerbrake" zeker op een mastervolume niet zo zinvol is. Uitproberen, toch maar.

onze_jef
10 augustus 2006, 12:54
Wat is eigenlijk het probleem dat geluidsmensen met een luid versterkervolume hebben... is het het te luide signaal voor de microfoon of eerder de moeilijk te maken mix omdat er een geluidssignaal de zaal wordt ingestuurd waar ze geen controle over hebben?

Indien het 1ste kan je dit toch niet oplossen met een scherm als je wilt close-miken...

shredneck
10 augustus 2006, 16:32
Wat is eigenlijk het probleem dat geluidsmensen met een luid versterkervolume hebben... is het het te luide signaal voor de microfoon of eerder de moeilijk te maken mix omdat er een geluidssignaal de zaal wordt ingestuurd waar ze geen controle over hebben?

Indien het 1ste kan je dit toch niet oplossen met een scherm als je wilt close-miken...


Nee.

Je amp gaat zo hard dat de PA mix uit balans raakt, overspraak op vanalles, drums etc. Dus: scherm voor je amp.

Een mic kan veel meer geluidsdruk aan dan een amp kan produceren.

onze_jef
10 augustus 2006, 17:31
Moet je dan geen doos rond je cab zetten? Het geluid weerkaatst toch gewoon tegen een scherm en vliegt dan een andere kant op.

zjanke
10 augustus 2006, 20:17
Mijn mening is dat een "powerbrake" zeker op een mastervolume niet zo zinvol is. Uitproberen, toch maar.

Ik hoor dit vaker, maar snap het dus niet. Ik wil mijn eindbuizen horen werken en dat lukt dus niet door MV dicht te draaien. Een attenuator zit na de eindtrap en laat de buizen dus vole bak draaien. MV dicht betekent dat je je buizen niet maximaal gebruikt.
Het maakt absoluut verschil of ik mijn hotplate of mijn MV gebruik, dus ik ben wel benieuwd naar een goed argument waarom het niet zinvol zou zijn

Di Stefano
11 augustus 2006, 00:04
^Bump^


En... al binnen? Zoja, hoe bevalt ie? Ben heel benieuwd namelijk, zit er ook aan te denken 1 aan te schaffen voor mijn 5150 maar ben er nog niet uit of het echt verschil maakt en het geld waard is!

Hij is nog niet binnen.

shredneck
11 augustus 2006, 08:00
Moet je dan geen doos rond je cab zetten? Het geluid weerkaatst toch gewoon tegen een scherm en vliegt dan een andere kant op.

Kan, maar wat ook goed kan is het scherm schuin zetten, dus "richten" naar een kant waar je er in het geheel geen last van hebt. Zonder scherm kan ook prima, maar dan moet je je speakers naar boven richten. Klinkt raar, werkt echt erg goed.

Ik heb hier een flinke tijd mee ge-experimenteerd en dat leverde verrassende resultaten op....en een betere mix!

heavy-metal-thunder
11 augustus 2006, 08:54
Ik hoor dit vaker, maar snap het dus niet. Ik wil mijn eindbuizen horen werken en dat lukt dus niet door MV dicht te draaien. Een attenuator zit na de eindtrap en laat de buizen dus vole bak draaien. MV dicht betekent dat je je buizen niet maximaal gebruikt.
Het maakt absoluut verschil of ik mijn hotplate of mijn MV gebruik, dus ik ben wel benieuwd naar een goed argument waarom het niet zinvol zou zijn

Wat je schrijft klopt helemaal. Je kan met een attentuator je eindbuizen laten werken. Maar als je de Master op 8 wil zetten maar toch niet luid wil spelen, dan moet jouw attentuator serieus gaan ingrijpen en dat gaat ten koste van jouw sound. Als een THD pakweg 5 db(A) moet wegknijpen blijft de sound mooi overeind, maar als ie serieus moet ingrijpen.... its really sucks. En naar mijn mening en mijn ervaring klinkt het dan gewoon beter om wat meer preamp te geven en minder MV. Maar, zoals ik al zei: "uitproberen".

Ik heb een attentuator gehad en wou mijn 50W Marshall JMP 1987 ook gebruiken op slaapkamerniveau. Klonk voor geen meter. Mijn jcm800 (mv, uiteraard) klinkt nog enigszins behoorlijk op dit geluidsniveau.

Stitch
11 augustus 2006, 12:59
Ik kan me voorstellen dat je bij een non-master versterker de boel zo ver mogelijk wil opendraaien. Maar dat is bij een 5150 toch niet nodig? Ik bedoel met een hotplate ertussen zal ik em niet ineens op 8 zetten denk ik, eerder rond de 3 a 4, dat schijnt al een groot verschil te maken.

Dude
11 augustus 2006, 14:03
Klopt... maakt een hoop verschil !

echt laat ze maar lullen, je sound blijft gewoon overeind en je geluid gaat er gewoon gigantisch op vooruit !

zjanke
11 augustus 2006, 18:29
Ik heb een attentuator gehad en wou mijn 50W Marshall JMP 1987 ook gebruiken op slaapkamerniveau. Klonk voor geen meter. Mijn jcm800 (mv, uiteraard) klinkt nog enigszins behoorlijk op dit geluidsniveau.

Het klopt wel dat -16dB niet de beste setting is, maar mijn TSL met MV op 11 (je weet wel, Marshall) en mijn THD op -12dB klinkt veel beter dan mijn MV op 3 en mijn preamp verder open.
Een JCM800 klinkt wel acceptabel op lager volume, maar als je dit lage volume door je THD laat bepalen, klinkt het dan niet beter?
En de kleuring van je klank kun je toch ook bijregelen nadat je je THD hebt ingesteld, ook dat is voor mij een krom argument....

johantipker
23 augustus 2006, 13:14
Véél betere optie met je SR is gewoon ene plexi schot ( of een gitaarcase of zo ) ervoor te zetten en de amp gewoon op zijn 5 waar ie op hoort voor beste sound > zaal+P.A.man geen klagen meer en jij je geluid. Met verschuiven van voren naar achteren kun je precies je gewenste podiumvolume bepalen en er past nog goed een microfoon tussen als er doorversterkt wordt.
Speel je zonder P.A. zet je het schotje slechts voor 2 van de 4 speakers, gaan er nog 2 de zaal in, simpel..............
Niks powersoak nodig.
JaY

Heb je een plaatje of foto van zo'n schot icm je amp?

Als je een combo hebt met open achterkant, heb je er dan 2 nodig?

Mr.Jay
25 augustus 2006, 19:05
Heb je een plaatje of foto van zo'n schot icm je amp?
Als je een combo hebt met open achterkant, heb je er dan 2 nodig?

De SR is openback combo. Ik zou em niet "inpakken" tussen 2 schotjes nee.
Geluid moet toch ergens naartoe om levendig te klinken, maar te hard aan de voorkant wil je dus vermijden. Foto heb ik helaas niet.

JaY

Di Stefano
20 september 2006, 17:08
Hem heb hem uiteindelijk gekocht, de THD, en reeds terug verkocht. Ik vond hem eigenlijk waardeloos. Na -8db gaat je mooie versterkergeluid helemaal verloren, om te zwijgen over de lagere standen zoals -16db. En -4db maakt bijna geen verschil in volume. Je kunt je versterker gewoon een fractie lager zetten. De sound en oversturing blijven bijna hetzelfde. Die -4db haalt trouwens ook een fractie van je tone weg.

Dude
21 september 2006, 10:24
Zonde joh,... ik ben er super tevreden over ! Nou zijn er gelukkig zat merken die zon ding verkopen dus ik zou ze gewoon allemaal proberen !

gt bart

dml
21 september 2006, 10:36
I.p.v. THD of Koch, beiden werken met weerstanden en condensatoren, zou je ook eens aan de Weber Mass kunnen denken, die werkt niet met weerstanden maar met een speakerdriver, dus eigenlijk zit er een speaker in, maar dan zonder conus. Je amp reageert op die manier net als op een normale speaker wat een veel natuurlijker geluid zou opleveren dan een Loadbox of Hotplate. Daarnaast zit er een driedelige toonregeling op voor het line-out signaal en tevens is 'ie voorzien van een treble booster voor het speakersignaal. En nog leuker, hij is goedkoper dan een Loadbox.

Check:
https://taweber.powweb.com/weber/mass.htm
http://www.tedweber.com/atten.htm

Unicron
21 september 2006, 11:36
Over die Mass was al eerder een discussie. Hij heeft standen voor 2/4/8/16 ohm geloof ik, terwijl er maar 1 speaker motor in zit....dus zo heel naturel zal het ook allemaal niet gaan...

heavy-metal-thunder
21 september 2006, 12:34
Het klopt wel dat -16dB niet de beste setting is, maar mijn TSL met MV op 11 (je weet wel, Marshall) en mijn THD op -12dB klinkt veel beter dan mijn MV op 3 en mijn preamp verder open.
Een JCM800 klinkt wel acceptabel op lager volume, maar als je dit lage volume door je THD laat bepalen, klinkt het dan niet beter?
En de kleuring van je klank kun je toch ook bijregelen nadat je je THD hebt ingesteld, ook dat is voor mij een krom argument....

hey, u hoeft me niet aan te vallen, of het met mij eens te zijn. Ik schrijf hier gewoon mijn ervaring (maandenlang dagelijks gebruikt) met de Mass attentuator.

heavy-metal-thunder
21 september 2006, 12:43
IMo je kan eender welke versterker zwaar oversturen (zelfs Fender SR met pakweg een Mesa VTwin of wtf voor), maar je kan géén versterker goed laten klinken in overdrive zonder luid te staan. Er bestaat immers nog zoiets als speakerdistortion. Zelfs lampenversterkertjes van pakweg 6W gaan keiluid. Ik heb een Fender vibrochamp gehad (met een 8 inch alnciootje in), bij volume op 8 was dat veel te luid voor thuis. En dan zat er nog een shitty 8inchje in. Steek dat op een goeie 1*12 (en bij voorkeur een 2*12 4*12) dan is dit weerom gigantisch luid voor thuis.

En voor optreden/rep: van het moment je meer dan 4 dB(A) moet wegknijpen gaat je sound achteruit. E 4 dB(A) is echt niet veel hoor.

En diegenen die tevreden zijn van hun Mass/THD/Koch... blij voor hen. Maar u mag me steeds uitnodigen om me te overtuigen.

Ik denk wel dat moderne amps beter geschikt zijn om redelijke overdrive te produceren bij lagere volumes. Ouwe Marshalls is volume op 8. En eigenlijk geldt die regel voor een stukje op ouwe Fenders (maar die klinken toch nog beter als ze stiller staan).

Mr.Jay
21 september 2006, 12:58
De Weber Mass werkt naast de speakermotor evengoed ook met weerstanden.
Maar al dat gedoe steeds met powersoaks >
Waarom koopt iemand in godsnaam een "te zware versterker" voor live-gebruik om er daarna met allerlei kunstgrepen het volume van te knijpen........
Te gek voor woorden gewoon.
Koop dan een 18W marshall b.v en draai die open.

JaY

heavy-metal-thunder
21 september 2006, 13:06
geen kwaad woord over de 18W, maar ik vind het toch niet de echte Marshall-sound (EL34). Maar ik corrigeer mezelf direct: mijn JMP50W geeft me ook niet de Marshall sound bij volumestand +/-2 (bright inputvolume op 1,5 en bass inputvolume 4). En ik mag dan nog niet klagen, onze bassist is eigenlijk gitarist en hij heeft graag dat ik luid sta.

Hebt u soundsamples van de Marshall 18W?

btw: voor zover ik de 18W al gehoord heb, ben ik toch meer weg van een Fender DR.

zjanke
21 september 2006, 16:46
hey, u hoeft me niet aan te vallen, of het met mij eens te zijn. Ik schrijf hier gewoon mijn ervaring (maandenlang dagelijks gebruikt) met de Mass attentuator.

Ik val niemand aan, maar ben het inderdaad niet met je eens :)
Ik vraag me alleen af of een JCM800 beter klinkt op 2 of vol open en dan met een attenuator tot hetzelfde volume teruggebracht als in de eerste situatie.
Ik vind namelijk (na inmiddels een jaar of twee gebruik) dat de tweede optie beter is bij mijn TSL.


Die er overigens uitgaat om inderdaad iets kleiners terug te kopen. Beginnersfoutje denk ik.....

heavy-metal-thunder
21 september 2006, 18:03
hoeveel db(A) moet u gaan soaken om met mv op 8 even luid te klinken als zonder attentuator mv op 2? 12 db(A)?

zjanke
21 september 2006, 19:26
Ik speel tijdens de repetities op -12 en tijdens optredens in overleg met de geluidsman. Meestal -8


Master altijd op 11

Di Stefano
21 september 2006, 20:13
Ik heb een JMP uit 1980, met mastervolume, ik denk dat deze zowat identiek moet zijn aan de eerste JCM 800. Met preamp op 8 en master op 2 klinkt hij echt wel fantastisch. Als ik master op 5 zette er deze naar hetzelfde volume bracht als 2 met de THD, dat klonk nergens naar. Zelfs om zo'n (niet extreem groot) volumeverschil met de THD weg te knijpen zat je toch al aan onder -16db. Toen ik hem bij aankoop testte bij iemand, op een JTM, leek hij wel veel minder het geluid aan te tasten. Het zal de versterker ook zijn zeker.

heavy-metal-thunder
21 september 2006, 21:52
Ik speel tijdens de repetities op -12 en tijdens optredens in overleg met de geluidsman. Meestal -8


Master altijd op 11

mmm.... - 12 dB(A), ja, zoiets had ik in gedachten. Als ik me mijn lessen geluid nog goed herinner, betekent het dat een 18 W even hard gaat als een 100W met een attentuator die 12 dB(A) zuigt... dan is Jay's voorstel zo gek niet.

zjanke
22 september 2006, 08:21
Ik ben aan het rondkijken om een kleinere versterker te gaan kopen en momenteel is de marshall 2061 een goede kandidaat. 20 watt, maar vol open veeeeeel harder dan mijn TSL met hotplate op -8. Ik had gedacht om ook mijn hotplate te verkopen, maar ik ga eerst even testen voordat ik dat ga doen....

heavy-metal-thunder
22 september 2006, 08:50
als je een Fender Princeton rev tegenkomt... uitproberen! Klinkt lekker sappig thuis, en op een 2 of 4* 12 luid genoeg voor rep. Of een Deluxe reverb, maar die worden zo duur, hé.

zjanke
22 september 2006, 09:27
ik ben niet zo van de fenders....

heavy-metal-thunder
22 september 2006, 21:16
ben je zeker? Ik heb het dan niet over een Blues deluxe, hot rod deluxe... ofzo

borrel
23 augustus 2007, 19:55
Is zo een kastje trouwens ook op een combo aan te sluiten?

zjanke
23 augustus 2007, 21:02
Yep, mits je de speakerkabel kunt loshalen.

maartenn
12 november 2007, 12:50
Deze gast heeft z'n 75'er Marshall MKII 50 w Non Master op een THD Hotplate aangesloten: http://www.youtube.com/watch?v=_UGNm4vBPF8

Check vooral ook z'n andere filmpjes eens. Hij heeft aardig wat amps in z'n arsenaal

pol
12 november 2007, 13:12
vond die thd ook vrij waardeloos, een goeie mastervolume installeren klinkt stukken beter dan zo'n attenuator en is dikwijls nog goedkoper ook...

+ zoals heavy-metal-thunder al zei, meeste van dat geweldige geluid op hoog volume heeft niet zoveel te maken met eindbuizen die harder moeten werken, eerder met de speakers die compressen en vervormen, dat effect krijg je toch nooit op laag volume.

kun je idd beter een kleinere versterker nemen als de eindtrap niet clean mag blijven.

Kim Wilson
12 november 2007, 13:24
Het opbreken van een buizenamp is het oversturen van de voortrap, is mij ooit eens verteld. Volgens mij draai je nooit de eindbuizen in de oversturing. Vandaar dat een mastervolume een prima oplossing is. Die druk en dat mooie geluid krijg je als je hem echt hard gaat zetten. Inderdaad door je speakers, en omdat hard nu eenmaal mooi is. Geluid moet je voelen. Dat gaat niet op laag volume, ook niet met een Hotplate of Loadbox. :)

pol
12 november 2007, 13:30
mijn amptech zei me dat wat de meesten aanzien als eindtrapoversturing eigenlijk de Phase invertor is die clipt, en dat je voor echte eindbuisoversturing naar een klasse B eintrap moet, waar de P.I. ook echt stroom kan geven, en er zijn niet zoveel buizenversterkers die dit hebben, de Fender 300 PS is er 1 bv.

jacky
12 november 2007, 18:51
Het opbreken van een buizenamp is het oversturen van de voortrap, is mij ooit eens verteld. Volgens mij draai je nooit de eindbuizen in de oversturing. Vandaar dat een mastervolume een prima oplossing is. Die druk en dat mooie geluid krijg je als je hem echt hard gaat zetten. Inderdaad door je speakers, en omdat hard nu eenmaal mooi is. Geluid moet je voelen. Dat gaat niet op laag volume, ook niet met een Hotplate of Loadbox. :)

Ligt er aan wat voor amp je hebt en welke muziek je speelt de gemiddelde blues liefhebber draait zijn 40 of 45 watt ampje open en speelt wel degelijk met eindbuizen vervorming (super reverb bassman bandmaster tremolux enz enz jtm 45)
Als je je amp vol open zet knalt de eindbuis tegen zijn voedings plafond en gaat vervormen.
Bij Pre amp vervorming praat je meer over begrippen als gain

Kim Wilson
12 november 2007, 21:27
Ligt er aan wat voor amp je hebt en welke muziek je speelt de gemiddelde blues liefhebber draait zijn 40 of 45 watt ampje open en speelt wel degelijk met eindbuizen vervorming (super reverb bassman bandmaster tremolux enz enz jtm 45)
Als je je amp vol open zet knalt de eindbuis tegen zijn voedings plafond en gaat vervormen.
Bij Pre amp vervorming praat je meer over begrippen als gain
Als ik mijn Bandmaster open gooi op 6, begint ie te oversturen. Maar dat is in de voortrap, niet in de eindbuizen. Want of ik de mastervolume nu vol open heb of zachter heb staan, ik hou dezelfde hoeveelheid oversturing.

Kom, ik weet wel een beetje waar ik het over heb. :)

Lexvandoef
12 november 2007, 22:12
Als ik mijn Bandmaster open gooi op 6, begint ie te oversturen. Maar dat is in de voortrap, niet in de eindbuizen. Want of ik de mastervolume nu vol open heb of zachter heb staan, ik hou dezelfde hoeveelheid oversturing.

Kom, ik weet wel een beetje waar ik het over heb. :)

Volgens mij hangt dat van de amp af hoor. Ik heb op mijn JMP 2203 een extra PPIMV laten installeren. Als ik deze dus laag hou en de originele MV open gooi komt er wel degelijk extra vervorming bij, dit is trouwens ook zo met de PPIMV op 10, ik heb de amp vaak zat helemaal opengedraaid op dat kunnen horen.

Maar er is mij idd uitgelegd door dat, wat mensen vaak einbuizen vervorming noemen, vaak het vervormen is van de PPIMV. Die dus ook in de voortrap zit. Maar de mate van oversturing van deze buiz hangt dus af van de stand van de MV. Dus komt er wel degelijk oversturing bij als je de mv opengooit met de gain knop op dezelfde stand.

jacky
12 november 2007, 23:03
Als ik mijn Bandmaster open gooi op 6, begint ie te oversturen. Maar dat is in de voortrap, niet in de eindbuizen. Want of ik de mastervolume nu vol open heb of zachter heb staan, ik hou dezelfde hoeveelheid oversturing.

Kom, ik weet wel een beetje waar ik het over heb. :)


Echt ??????

Rutger
13 november 2007, 09:54
t Hangt idd van de amp af. Vooral veel '60-s Fenders en Marshalls hebben veel headroom, de voortrap overstuurt niet gauw. Daarom moet dat volume zo knoerthoog, om die eindtrap over z'n nek te krijgen.

Toen er steeds meer vraag naar oversturing kwam, ging men zich op de voortrap richten. Daarom klinkt bijv. de oversturing van een JCM800 heel anders dan van een JTM45, de eerste heeft veel meer voortrap oversturing, de tweede leunt meer op de eindtrap.

pol
13 november 2007, 10:10
klopt eigenlijk niet, wat je hoort als je die jtm45 opendraait is nog altijd oversturing op de voortrap, met als verschil dat je dit signaal niet kunt afzwakken met een master volume, en idd als die hard staat ga je ook je phase inverter oversturen, en de eindbuizen zijn eigenlijk nog vrij clean dan.

Yves Pexsters / TAS
13 november 2007, 10:47
Het niet makkelijk het in zeer eenvoudige taal te verwoorden maar technisch gezien zijn er vele condities nodig vooraleer je effectief de anodestroom van de eindbuizen kan verzadigen waardoor deze gaan vervormen :

1. De fasedraaier moet voldoende headroom hebben, dus in staat zijn voldoende hoge signaalspanning te sturen naar de eindbuizen, dit is de makkelijkst te bereiken voorwaarde.
2. De uitgangsimpedantie van de fasedraaier moet laag zijn want op een gegeven ogenblik gaat er stroom vloeien naar de ingangen van de einbuizen (stuurroosters), een klassieke fasedraaier met koppelcondensatoren zoals we in 99% van de gitaaramps vinden voldoet niet aan de voorwaarde, hij kan nauwelijks stroom leveren...
3. De fluxdichtheid van de uitgangstransformator moet voldoende laag (grote kern of zeer veel primaire wikkelingen) zijn opdat deze niet al eerder tegen zijn plafond zit (kernverzadiging) zodra de wisselspanningen op de primaire waarden bereiken waarbij de anodestroom van de einbuizen gaat verzadigen.
4. De zelfinductie van de trafo moet zeer hoog zijn zodanig dat zijn reactantie bij lage frequenties nog steeds zeer groot is t.a.v. de bronweerstand vertegenwoordigd door de eindbuizen zoniet ontstaat er een geheel ander soort vervorming als gevolg van de zeer kromme magnetisatiecurve van de ijzerkern van de uitgangstrafo.

Sorry voor de vele technische begrippen maar het is niet makkelijk om het anders te schetsen.
Ik vrees er een beetje voor dat de omschrijving "oversturing van de eindbuizen" technisch gezien dan, in gitaarversterkers een begrip is dat niet echt aan de orde is of anders gesteld, dat het toch de voorversterker en fasedraaier zijn die de "trick" doen zoals voorgaande posters al lieten blijken....hetgeen dan ook zeker weer niet betekent dat een buizeneindtrap niet klankbepalend zou zijn !

Baker
14 november 2007, 11:12
mmm,
erg technisch maar toch erg verhelderend.

Toch nog en vraag,

Hoe kan het dat een buizen eindtrap op hogere volumes dan doorgaans toch mooier/warmer/minder schel etc klinkt?

Yves Pexsters / TAS
14 november 2007, 14:16
mmm,
erg technisch maar toch erg verhelderend.

Toch nog en vraag,

Hoe kan het dat een buizen eindtrap op hogere volumes dan doorgaans toch mooier/warmer/minder schel etc klinkt?

Dat is niet onlogisch want de vervorming neemt geleidelijk toe naarmate je de buizeneindtrap verder uitstuurt waardoor hij rijker klinkt. De harmonische vervorming is frequentieafhankelijk en meer uitgesproken in de lage tonen waardoor je die regio nog meer harmonischen creëert en een dikker of warmer -hoe je het wil uitdrukken- geluid krijgt.

guitartheo
14 november 2007, 17:32
Dus een powersoak kan wel degelijk wat toevoegen (hier gebruik ik 'm nl. ook voor ,om het iets vetter te laten klinken op lager volume, niet meer als 40% met een koch, bij meer afknijpen word de dynamiek te veel aangetast bij mij iig.)

Theo