PDA

View Full Version : Probleem met Guitar Rig 2



-Steven-
1 augustus 2006, 17:26
Ik zit met een probleem. Wanneer ik mijn gitaar in de computer plug (via de Boss ME50) hoor ik mijzelf door de speakers van de computer spelen zonder enige vertraging. Ook de effecten etc werken prima. Maar zodra ik Guitar Rig open krijg ik een gigantische vertraging. Ik kan de latency hier niet lager zetten zonder gekraak te krijgen. De interface staat dan op DirectSound. Wanneer ik dit verander naar ASIO hoor ik mijzelf wel gewoon nog door de speakers spelen (zonder vertraging!) maar Guitar Rig ontvangt het signaal dan niet meer; hij geeft althans niks meer aan bij input/output.

Waar ligt dit aan? Waarom vertraagt hij buiten Guitar Rig niet, maar erbinnen wel? En waarom pikt Guitar Rig het signaal niet op wanneer ik overschakel op de interface ASIO?

De geluidsrecorder van Windows vangt mijn signaal overigens wel op, daar kan ik gewoon opnames maken.

Epic
2 augustus 2006, 13:57
Waar ligt dit aan? Waarom vertraagt hij buiten Guitar Rig niet, maar erbinnen wel? En waarom pikt Guitar Rig het signaal niet op wanneer ik overschakel op de interface ASIO?
Buiten guitarrig wordt je gitaarsignaal gewoon hardware-matig doorgelust. Er komt geen computer aan te pas.

Dit soort problemen heeft meestal te maken met je geluidskaart, onboard AC97 kaartjes e.d. Welke kaart heb je ?

zoek ook eens op "latency" en "asio" op dit forum.

lampz
2 augustus 2006, 14:19
Ken het programma Guitar Rig niet, maar moet je niet in dat programma de input/output oid wijzigen naar die ASIO driver?

STW
2 augustus 2006, 17:21
asio selecteren

goed de instellingen van de inputs bij guitar rig checken (routing/inputs)

en je inkomende signaal muten op je windows-geluidsregeling-ding

kwante
28 augustus 2006, 22:07
Hoi,

Ik gebruik zelf ook Guitar rig 2
Eerst gebruikte ik gewoon mijn standaardt on-board geluidskaart, maar deze geluidskaarten ondersteunen vaak geen ASIO, ook niet gemaakt voor dit soort dingen.
Als het zo is dat je een standaardt geluidskaart hebt, dan zal guitar rig bij het slecteeren van ASIO niet werken, en zal je enkel het geluid van je ME50 horen.(als je microfoon kanaal niet gemute is teminste)
Slecteer je gewoon de Direct Sound, zal je meestal wel vertraging krijgen de latency zal veel te hoog zijn.

Het beste wat je kan doen is een stevige geluidskaart kopen met ASIO driver.
Ik heb mijzelf 2dehands een Tascam US122 voor 100€ gekocht, ben ik zeer tevreden over.

groeten

STW
29 augustus 2006, 03:12
als je een standaard geluidskaart hebt kan je Asio4all downloaden, als ik me niet vergis werkt dat prima (op de laptop van n vriend van me ging het iig goed)

www.asio4all.com

Stratman70
2 oktober 2007, 01:50
Ik heb ook Guitar rig geïnstalleerd, maar heb ook last van een enorme latency.
Ik heb een SB Creative X-Fi geluidskaart.
Bij andere programma's (VST instrumenten zoals een Hammond B4 geluid, die aangestuurd wordt door een M-audio Oxygen8 v2) heb ik totaal geen last van latency, maar bij guitar rig wel.

Ik heb latency (maar zuiver geluid) als ik 'Asio directX Full duplex driver' of 'asio multimedia driver' selecteer. Als ik 'creative asio' selecteer in audio set up, krijg ik een onnatuurlijk hard ruisend en overstuurd geluid, maar zonder latency.

Weet iemand hoe ik dit oplos? Bij voorbaat al heel erg hartelijk dank!

Azrael
2 oktober 2007, 07:20
asio4all downloaden of je buffer grootte instellen in je programma en anders gewoon een fatsoenlijk geluidskaart kopen die bedoeld is voor dit soort zaken. Zijn gewoon standaard problemen dit allemaal. Overgens kunnen de ingebouwde intel geluidskaarten tegenwoordig uitstekend met ASIO overweg met lage latencies. Ze klinken alleen nergens naar maar das logisch.