PDA

View Full Version : Marshall Power Brake



Nobler
1 augustus 2006, 14:50
WIZZ waarschuwde mij voor de trafo's van mijn VOX AC 30 als ik de Marshall Power Brake gebruikte. Kun je me uitleggen waarom?
Even het waarom van de power brake: Ik heb een VOX AC 30 uit 1964 zonder topboost. Hij overstuurt pas uit zichzelf op vol volume. Mooi maar erg hard. Probleem was vooral bij repetities dat hij op de laagst mogelijke stand van de volumeknop eigenlijk al te hard klonk. Ik speelde toen op een Epiphone Sheraton II. Fijne gitaar, maar zodra ik de volumeknop op de gitaar wat dicht draaide verloor ik meteen veel hoog en dan klonk het niet meer. Dus die stond altijd vol open. Zelfs met de TS kon ik het geluid niet temperen. Ik herinnerde me dat ik vroeger had gepraat met iemand die AC30's gebruikte met een Power Soaker (weet niet van welk merk). Ik heb een soort powerbrake van Conrad besteld voor een paar honderd. Dat was helemaal niets! Voor advies naar de muziekwinkel. Ik vroeg bijvoorbeeld of het wat was om de potmeter op de VOX te vervangen voor een met meer bereik in het laag volume gebied. Toen werd mij de Power Brake van Marshall geadviseerd als eigenlijk enige redelijke optie. Dat ding was nog prijzig, ik geloof 495 euro, ongeveer net zo duur als de Marshall Valvestate 8020 die ik enkele jaren daarvoor gekocht had en die ik omstreeks die tijd verkocht omdat ik het geen succes vond. Met de Power Brake kan de VOX (althans dat doe ik meestal) net iets hoger dan de laagste volume stand. Maar zelfs de Power Brake 'kost' geluid als je het volume omlaag draait. Ook vind ik de stap tussen 'uit' ( dus vol volume) en de eerste stap lager volume eigenlijk al te groot. Op het podium heb ik hem bij de sound check meestal op een trap lager volume staan, maar na een paar nummers van het optreden gaat hij toch weer een trap hoger (uit dus, het eigenlijke volume). Voor de repetities is het voorlopig geen probleem meer, want daarvoor gebruik ik tegenwoordig een draagbaardere versterker die wel op een lager volume kan spelen.

hendrix2
1 augustus 2006, 14:53
ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik denk wel dat dit topic bij versterkers hoort en niet bij elektrische gitaren.
de zoekfunctie kan ook heel dikwijls een antwoord op je vragen bieden.

nielsduursma
1 augustus 2006, 14:53
dit kan je beter bij moderne versterkers plaatsen. en als je het antwoord speciaal van wizz wilt hebben kan je hem altijd pm'n ;)

Nobler
1 augustus 2006, 16:40
Dat dit eigenlijk beter in het versterker gedeelte thuishoorde realiseerde ik mij ook later, alleen ik weet niet hoe ik het moet verplaatsen. Hoek ik moet 'PM'en' heb ik helaas ook nog niet uitgevonden, en bovendien lijkt mij zo'n antwoord ook wel voor anderen van belang. Ik heb inmiddels een topic gevonden wat hier ook ongeveer over gaat, alleen daarin lees ik niet het antwoord op de vraag waarom de Power Brake gevaar oplevert voor de trafo's van mijn VOX.

hubert
1 augustus 2006, 16:55
ga er van uit van niet.....ik ken mensen die al jaren een powerbrake gebruiken op een vox....
maar...wil je het risico niet nemen, koop dan een vox cooltron Over the Top Boost. Ik heb een ac30 met zo'n ding en dat is echt waar een gouden combinatie. Gewoon op de versterker leggen en als een soort preamp gebruiken....echt waar...perfect....

Nobler
2 augustus 2006, 10:01
@ Hubert: Dat is een goede tip, ga ik achteraan. Bedankt!

hubert
2 augustus 2006, 11:21
okee, ben benieuwd...
Houdt er wel rekening mee dat het geluid altijd anders wordt als het volume lager wordt. maw de versterker kan met 10 db minder nooit hetzelfde klinken als voluit. dit vooral omdat de speakers anders reageren, geluidsdruk.... Mijn ervaring is wel dat je met de vox OtTB het beste kan benaderen....powerbrake heeft dat (na er 2 gebruikt te hebben) minder (mijn inziens).