PDA

View Full Version : Fretbuzz na vervanging van snaren :(



Kasper
1 augustus 2006, 14:30
Hi

Ik heb gisteren al mijn snaren op mijn Takamine EG530SC vervangen door een setje D'Addario EXP16 (dezelfde die Takamine er bij het verschepen oplegt). De klank is weer veel sprankelender, maar ook iets te metaalachtig. Grotendeels door het feit dat ik op mijn laagste 2 snaren E en A erg veel fretbuzz heb als ik de laagste frets gebruik en akkoorden aansla. Erg vervelend want normaal gezien liggen exact dezelfde snaren erop als voordien, als ik de website van Takamine mag geloven.

Moet ik mijn gitaar nu opnieuw laten afstellen? Dat kan toch niet zomaar omdat er een nieuw setje snaren opligt, of zal die fretbuzz na verloop van tijd verminderen/weggaan? Ik heb een beetje spijt dat ik mijn snaren vervangen heb :mad:

hendrix2
1 augustus 2006, 14:59
bij akoestische gitaren heb ik nog weleens gemerkt dat je na het opleggen van nieuwe snaren beduidend meer fretbuzz krijgt. (vooral in de bassnaren), maar bij mij gaat dit na een weekje spelen ofzo weer weg, hoe het komt weet ik niet, maar het zal wel iets met de rek van de snaren zijn ofzo...
als het blijft, zal het toch opnieuw afstellen worden...

Kasper
1 augustus 2006, 17:26
Okay, effe geduld hebben en wat doorspelen. Hopen dat het vanzelf weer weggaat.

hendrix2
1 augustus 2006, 19:47
ik hoop voor jou dat het vanzelf overgaat.
Fretbuzz is nooit leuk (en zeker niet op akoestische, op elektrische valt het nog rap te verhelpen).
veel succes! ;)

Eko
1 augustus 2006, 19:56
Kasper,
Weet je zeker dat je dezelfde dikte van snaar hebt gekocht als er voorheen op zat? Ik gebruik zelf de DĄddario EXP en heb gemerkt dat de dikte verwarrend wordt vermeld op de doos. Voor dat je het weet heb je een dunnere set in je handen dan dat je denkt. Als dat zo is dan is het snel te verklaren waarom je gitaar in een keer last heeft van fretbuzz.
Je snaar zakt iets verder in de topkam en de spanning van de snaren is iets minder , waardoor je snaar iets minder de hals wil krommen. Ze komen er dus iets lager op te liggen.

Kasper
1 augustus 2006, 20:12
Yup ik ben het zeker, tenzij Takamine vorig jaar nog andere snaren op hun gitaren legden. Op hun website (http://www.takamine.com/?fa=faq)staat duidelijk vermeld dat het D'Addario EXP16 Light (http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/10000107.html) zijn. Die EXP16 heb je maar in 1 maat. (Geen goedkope snaartjes ook)