PDA

View Full Version : hoe krijg je het beste geluid uit een Strat



Nobler
1 augustus 2006, 10:56
Zoals elders gemeld heb ik, al 25 jaar een Gibson-man die zich in zijn jonge jaren eigenlijk altijd tegen Fender heeft afgezet, om verschillende redenen een Squire Bullet Strat gekocht om bijvoorbeeld mee te kunnen nemen op vakantie. Ik vindt het ding echter zo goed dat ik hem ook tijdens repetities en op het podium wil gaan uitproberen. Ik heb echter totaal geen ervaring met het krijgen van een goed geluid uit zo'n ding. Ik ben niet iemand die overal meteen andere elementen in gaat zetten. Dat kan voor een gitaar van 149 euro ook niet uit. Ik moet dus kijken wat ik met mijn Gear kan doen. Wat heb ik o.a.? Een Vox AC 30 zonder topboost uit 1964 (maar electronisch in tiptip conditie) voor op het podium, die ik als het te hard gaat kan dimmen met een Marshall Power Brake zonder dat het geluid er (al te veel) onder te lijden heeft, een Fender transistorversterker met buizen eindtrap van een wat of 25 (een champ geloof ik) die ik in de repetitieruimte gebruik en een Yamaha C5 huiskamer versterker. Verder een Boss ME-50 multi effect pedaal en een Ibanez Tubescreamer. We spelen de komende maand niet, dus ik kan het nog niet op de luide versterkers uitproberen. Ik merkte wel dat als ik een gibson(-achtige) over mijn Yamahaatje speel met de voorversterker vol open en de master vrijwel dicht, ik een heel aardig (harmonisch) overstuurd geluid krijg op een laag geluidsniveau, maar dat als ik dat met de Bullet doe, met zijn single-coils met veel lagere output, ik in dezelfde stand enerzijds een veel lager volume heb, maar anderzijds nog maar nauwelijks wat oversturing. Ik zal dus zelfs bij dat kleine ding een effectpedaal moeten gebruiken, wat in de huiskamer jammer is omdat het alles ingewikkelder maakt. Hoe krijgen topgitaristen zo'n warm overstuurd geluid uit een Strat, of kan dat alleen als je een Marshall stack achter je hebt staan die je vol open zet?

Luke-wannabe