PDA

View Full Version : hoe krijg je het beste geluid uit een Strat



Nobler
1 augustus 2006, 10:56
Zoals elders gemeld heb ik, al 25 jaar een Gibson-man die zich in zijn jonge jaren eigenlijk altijd tegen Fender heeft afgezet, om verschillende redenen een Squire Bullet Strat gekocht om bijvoorbeeld mee te kunnen nemen op vakantie. Ik vindt het ding echter zo goed dat ik hem ook tijdens repetities en op het podium wil gaan uitproberen. Ik heb echter totaal geen ervaring met het krijgen van een goed geluid uit zo'n ding. Ik ben niet iemand die overal meteen andere elementen in gaat zetten. Dat kan voor een gitaar van 149 euro ook niet uit. Ik moet dus kijken wat ik met mijn Gear kan doen. Wat heb ik o.a.? Een Vox AC 30 zonder topboost uit 1964 (maar electronisch in tiptip conditie) voor op het podium, die ik als het te hard gaat kan dimmen met een Marshall Power Brake zonder dat het geluid er (al te veel) onder te lijden heeft, een Fender transistorversterker met buizen eindtrap van een wat of 25 (een champ geloof ik) die ik in de repetitieruimte gebruik en een Yamaha C5 huiskamer versterker. Verder een Boss ME-50 multi effect pedaal en een Ibanez Tubescreamer. We spelen de komende maand niet, dus ik kan het nog niet op de luide versterkers uitproberen. Ik merkte wel dat als ik een gibson(-achtige) over mijn Yamahaatje speel met de voorversterker vol open en de master vrijwel dicht, ik een heel aardig (harmonisch) overstuurd geluid krijg op een laag geluidsniveau, maar dat als ik dat met de Bullet doe, met zijn single-coils met veel lagere output, ik in dezelfde stand enerzijds een veel lager volume heb, maar anderzijds nog maar nauwelijks wat oversturing. Ik zal dus zelfs bij dat kleine ding een effectpedaal moeten gebruiken, wat in de huiskamer jammer is omdat het alles ingewikkelder maakt. Hoe krijgen topgitaristen zo'n warm overstuurd geluid uit een Strat, of kan dat alleen als je een Marshall stack achter je hebt staan die je vol open zet?

Luke-wannabe
1 augustus 2006, 12:13
Ik denk dat dat gewoon een questie is van kijken wat je vet vind. Ik speel heel veel strat (heb ook een LP hoor..) en ik heb opzich wel een warme tone al zeg ik het zelf (zelf over Line 6!!).
Dus het is imho gewoon knopjes draaien en luisteren. Oh ja, wel 1 tip: Veel Mid! Ik zet vaak de mids open..

The Underdog
1 augustus 2006, 12:15
Ik zou de pickups vervangen.

Kim Wilson
1 augustus 2006, 12:21
En over je hals-pu spelen.

G.G.
1 augustus 2006, 13:05
Als je zo'n verschil in volume hebt zou ik zeker andere elementen overwegen in je strat, misschien wel hotrails of soortgelijken (humbuckers in single coil formaat).

Waarschijnlijk heb je enigszins een budget, anders kocht je waarschijnlijk geen squire van €149. Misschien is een WSC HotRails een goed alternatief voor in die gitaar. Die dingen kosten €45 en passen gewoon in je normale slagplaat. Heb je een wat hogere output en een iets vetter geluid.

Hier zo'n ding in mijn stratje:

http://www.esnips.com/doc/d0010bdd-e293-4f8c-a47d-342faae9bc14/little-wing.wav

Heel simpel en kaal gespeeld en opgenomen met een mobieltje. Maar je hebt wel een idee wat zo'n hotrailsje kan doen.

Kim Wilson
1 augustus 2006, 13:07
Nee, ik. En die van mij klinkt toevallig heerlijk, vind ik. Ik ben wel van mening dat ie het mooiste klinkt over een overstuurde Fender buizenbak. Ik heb bij mijn Hotrod gisteren weer de bias afgesteld, en hem direct weer aan de tand gevoeld. Ik moet zeggen dat het toch echt wel een lekkere combi is.

Maar goed, het is allemaal heel persoonlijk. Ik had eerst een Les Paul, maar bij ons in de band klonk dat ding voor geen meter. Ik wil een romig clean met een randje, dat krijg je niet uit een LP. Daarentegen hoef ik niet met distortions aan te komen.

arjanb01
1 augustus 2006, 13:08
Waarschijnlijk heb je enigszins een budget, anders kocht je waarschijnlijk geen squire van €149. Misschien is een WSC HotRails een goed alternatief voor in die gitaar. Die dingen kosten €45 en passen gewoon in je normale slagplaat. Heb je een wat hogere output en een iets vetter geluid.

Hier zo'n ding in mijn stratje:

http://www.esnips.com/doc/d0010bdd-e293-4f8c-a47d-342faae9bc14/little-wing.wav

Heel simpel en kaal gespeeld en opgenomen met een mobieltje. Maar je hebt wel een idee wat zo'n hotrailsje kan doen.

Aha, toen ik nog stratjes speelde heb ik er gewoon een humbucker ingegooid en maar scheuren ! Zo'n Dimarzio Norton geloof ik ook lekker raggen natuurlijk.

bert k
1 augustus 2006, 13:09
Onderwerp opgeschoond. Was anderhalve pagina bullshit (Op zich wel grappig), nu graag on topic, mensen.

G.G.
1 augustus 2006, 13:12
Aha, toen ik nog stratjes speelde heb ik er gewoon een humbucker ingegooid en maar scheuren ! Zo'n Dimarzio Norton geloof ik ook lekker raggen natuurlijk.

Tsja... ik zocht zoals Kim Wilson het zei "clean met een randje" en dat is volgens mij precies zoals in het linkje dat ik gepost heb. Dit is voor mij clean met ene randje.

Wizz
1 augustus 2006, 13:18
Pickups vervangen is onzin, die zijn best goed. Je zegt bovendien zelf al dat je dat niet wil. Als je al aan het "Customizing-virus" lijdt, vervang dan de (spaanplaat)body...
Een geluidstip van Eric Clapton : Zet het volume niet op tien, maar op zes of zo. De Tubescreamer is er al; zet daarvan het Level-knopje op tien, en draai de Drive zover open als nodig.
Nog een tipje van mij : Pas op met die Powerbrake op je Vox. Als 'ie zijn originele Trafo's nog heeft is dat letterlijk spelen met vuur...

Wizz

Nobler
1 augustus 2006, 14:34
Hoi Heren, zoals iemand al opmerkte was mijn bedoeling juist niets aan de gitaar te veranderen juist omdat ik een goedkope gitaar wilde. Of je er nu andere single-coils op zet of een andere body, het zal een stratachtige blijven en dan nog wil ik graag weten hoe jullie daar het beste geluid uit halen. Ook om die reden ga ik er geen humbuckers in poten. De tip om volume niet helemaal open te zetten en de Tubescreamer hoog ga ik uitproberen, meer van dat soort suggesties graag.
@ WIZZ: over de Power Brake maak ik even een aparte topic.

Hector_Tsolodimos
1 augustus 2006, 14:34
ik speel alleen op strats, het werkt heel simpel:
je hebt een switch voor je element, daarmee ga je wat kloten, en je stopt met kloten als je een mooie sound gevonden hebt
daarna:
piel je evenuteel wat aan de toon knopjes, stop met pielen als de gewenste toon hoorbaar is
daarna kies je een plactrum uit, een harde klinkt anders dan een zachtte, ook hierbij is het een kwestie van smaak, maar let op: ze spelen ook anders
dan heb je eventueel effecpedalen tussen je gitaar en je amp zitten, daarmee ga je net zo lang pielen tot alles naar wens is
op je versterker valt vast ook wel wat te pielen, ook hierbij piel je net zo lang tot je de gewenste sound hoorbaar is

daarna ga je spelen, mocht je dan niet tevreden zijn, geef je strat aan mij, of aan een ander goed doel

shamehair
1 augustus 2006, 14:41
Ik denk dat je met je strat op een vox AC30 en een tubescreamer de perfectie combinatie hebt. Gewoon wat prutsen aan de knoppen zoals Hector hierboven weet te zeggen en gaan met die banaan!

Kim Wilson
1 augustus 2006, 14:44
Precies, een Vox of een Fender, met een Tubescreamer of een Bluesdriver ervoor, en je brug-pu niet gebruiken. Ik wil ook nog wel de drive uit mijn Hotrod halen, maar niet elke Fender heeft een (goed) gainkanaal. De Hotrod drive is ook niet super, maar na zorgvuldig afstellen wel prima bruikbaar.

Robbert
1 augustus 2006, 16:20
Ik heb geen problemen met mijn stock brug pup, hij is wat schel maar daar heb je een toneknop voor.

Anders Destium
1 augustus 2006, 17:46
Dit wordt een beetje een Mohammed en de berg verhaal zo...een hele stapel pedaaltjes en andere spullen gebruiken omdat je de gitaar niet wilt aanpassen. Zal een lastig verhaal worden om een vet geluid als een echte strat te krijgen uit een Squier.

G.G.
1 augustus 2006, 17:54
Dit wordt een beetje een Mohammed en de berg verhaal zo...een hele stapel pedaaltjes en andere spullen gebruiken omdat je de gitaar niet wilt aanpassen. Zal een lastig verhaal worden om een vet geluid als een echte strat te krijgen uit een Squier.

Da's precies wat ik ook dacht, vandaar ook dat zoveel mensen een railsje in een strat stoppen. Ik haal liever een goeie sound uit mijn gitaar dan dat ik met 17 snoertjes en 16 pedaaltjes moet werken.

Wizz
1 augustus 2006, 17:58
Ik heb geen problemen met mijn stock brug pup, hij is wat schel maar daar heb je een toneknop voor.

Op mijn Strats heeft de brugpickup geen toonregeling ('69 er en '76 er)...

Wizz

Wizz
1 augustus 2006, 17:59
een hele stapel pedaaltjes en andere spullen gebruiken omdat je de gitaar niet wilt aanpassen.

Valt wel mee hoor, één pedaaltje doet wonderen.

Wizz

Luke-wannabe
1 augustus 2006, 18:56
ik speel alleen op strats, het werkt heel simpel:
je hebt een switch voor je element, daarmee ga je wat kloten, en je stopt met kloten als je een mooie sound gevonden hebt
daarna:
piel je evenuteel wat aan de toon knopjes, stop met pielen als de gewenste toon hoorbaar is
daarna kies je een plactrum uit, een harde klinkt anders dan een zachtte, ook hierbij is het een kwestie van smaak, maar let op: ze spelen ook anders
dan heb je eventueel effecpedalen tussen je gitaar en je amp zitten, daarmee ga je net zo lang pielen tot alles naar wens is
op je versterker valt vast ook wel wat te pielen, ook hierbij piel je net zo lang tot je de gewenste sound hoorbaar is

daarna ga je spelen, mocht je dan niet tevreden zijn, geef je strat aan mij, of aan een ander goed doel
Hoop gepiel! :p

Robbert
1 augustus 2006, 20:36
Op mijn Strats heeft de brugpickup geen toonregeling ('69 er en '76 er)...

Wizz

Als je een 5 standen schakelaar hebt, is het een kwestie van 1 draadje solderen tussen de brug en mid-pup ;)

Anders Destium
1 augustus 2006, 23:40
Valt wel mee hoor, één pedaaltje doet wonderen.

Wizz

Welk pedaaltje dan?

Als het echt werkt ga ik gelijk dat pedaaltje kopen en een Squier strat erbij, en laat die prutsers maar aankloten op hun Fender USA ;)

shamehair
2 augustus 2006, 09:26
Een stemkaske! :D

dml
2 augustus 2006, 09:41
Ik krijg eigenlijk het idee dat de topicstarter een Les Paul-geluid wil maar het speelcomfort van een Strat. Als je Strat vooral vet en luid moet klinken, richting een Les Paul, dan zou ik de Seymour Duncan Pickup Booster eens proberen. Is een boosterpedaal die niet alleen de output van je gitaar opschroeft maar ook de resonantiefrequentie van je elementen verlaagt waardoor single coils richting humbuckers gaan klinken.
http://www.feedback.nl/?id=55&b=SFX01

Michael AE
2 augustus 2006, 10:33
Bij een strat moet je veel meer in de toon gaan zitten dan bij een LP. Harder aanslaan en dikkere snaren help al een hoop. Je kan misschien beter eerst wennen aan het spelen op een strat voordat je er vanalles aan gaat veranderen, want daar krijg je later misschien spijt van. Een andere set snaren, andere plectrum en een andere speelstijl doen al vaak een hele hoop en de kosten blijven ook lekker laag.

Probeer eens een setje .011 en een 1.0 mm Ultex plectrum van Dunlop.

taylor
2 augustus 2006, 11:52
als je 25 jaar gibson bent gewent dan zou een strat niet zo snel wennen denk ik ook al door de andere mensuur.

maar wat wil je eruit halen dan srv achtige sounds?of toch meer les paul achtig?

Nobler
2 augustus 2006, 16:40
Niet in de eerste plaats SRV, maar meer de rock solisten uit de jaren '70 die toch een warm en overstuurd geluid met veel sustain uit hun Strat haalden. Vroeger dacht ik altijd dat dat alleen kon met een zware gitaar met een humbucker (lees: een gibson-achtige gitaar), maar blijkbaar heb ik met toen nooit gerealiseerd dat er genoeg Strat-spelers waren die op de een of andere manier ook zo'n geluid uit hun (singel-coil) strat haalden, bijvoorbeeld Eric Clapton of Ritchie Blackmore, maar misschien is dat dus wel een kwestie van een Marshall buizen toren met twee 4-speaker-kasten op 10 zetten, maar die heb ik niet (wel een VOX AC30, maar die op 10 zetten is al veel te veel van het goede). Altijd als ik (even) op Fenders van vrienden speelde kon ik alleen een 'twangy' Fender geluid krijgen (zoals duidelijk te horen in de vroege Mark Knopfler) en dat was gewoon niet mijn geluid, dus heb ik Fenders altijd links laten liggen, maar achteraf bedenk ik mij dat dat misschien een gevolg was van 'underamped' zijn. De laatste weken lees ik veel op het net over invloedrijke gitaristen die van Gibsons naar Fenders zijn overgestapt en vond ik dat ik toch minstens eens een Fender (achtige) moest proberen. Toevallig viel dit samen met mijn wens voor een campinggitaar (een goedkope, lichte en weinig kwetsbare gitaar voor op vakantie en zo), vandaar de Squire. Nu ik die echter heb wil ik er ook wel eens mee proberen dat geluid van de Stratocaster-giganten te benaderen. Ik kan de VOX alleen deze maand bij gebrek aan optredens of repetities niet gebruiken, dus vandaar dat ik het eerst even theoretisch probeer te benaderen.

arjanb01
2 augustus 2006, 16:46
Niet in de eerste plaats SRV, maar meer de rock solisten uit de jaren '70 die toch een warm en overstuurd geluid met veel sustain uit hun Strat haalden. Vroeger dacht ik altijd dat dat alleen kon met een zware gitaar met een humbucker (lees: een gibson-achtige gitaar), maar blijkbaar heb ik met toen nooit gerealiseerd dat er genoeg Strat-spelers waren die op de een of andere manier ook zo'n geluid uit hun (singel-coil) strat haalden, bijvoorbeeld Eric Clapton of Ritchie Blackmore, maar misschien is dat dus wel een kwestie van een Marshall buizen toren met twee 4-speaker-kasten op 10 zetten, maar die heb ik niet (wel een VOX AC30, maar die op 10 zetten is al veel te veel van het goede). Altijd als ik (even) op Fenders van vrienden speelde kon ik alleen een 'twangy' Fender geluid krijgen (zoals duidelijk te horen in de vroege Mark Knopfler) en dat was gewoon niet mijn geluid, dus heb ik Fenders altijd links laten liggen, maar achteraf bedenk ik mij dat dat misschien een gevolg was van 'underamped' zijn. De laatste weken lees ik veel op het net over invloedrijke gitaristen die van Gibsons naar Fenders zijn overgestapt en vond ik dat ik toch minstens eens een Fender (achtige) moest proberen. Toevallig viel dit samen met mijn wens voor een campinggitaar (een goedkope, lichte en weinig kwetsbare gitaar voor op vakantie en zo), vandaar de Squire. Nu ik die echter heb wil ik er ook wel eens mee proberen dat geluid van de Stratocaster-giganten te benaderen. Ik kan de VOX alleen deze maand bij gebrek aan optredens of repetities niet gebruiken, dus vandaar dat ik het eerst even theoretisch probeer te benaderen.

Tip: Koop een Marshall Bluesbreaker. Clapton gebruikte hem in zn periode bij John Mayall. Krijg je dat warme jaren 60/70 scheurgeluid eruit, zelfs uit een Stratje !

Nobler
2 augustus 2006, 17:04
In de tijd dat Clapton bij Mayall speelde gebruikte hij een Les Paul over een voluit staande Marshall toren. Ik denk niet dat hij toen een effect gebruikte of nodig had.

nopster
2 augustus 2006, 17:36
Clapton gebruikte een treblebooster op het "Bueno-album". (en speelde idd Gibson toen)

Als je echt wil scheuren en je denkt aan een pedaal, dan doet een Rat het ook goed bij een strat.

Nog een mooi voorbeeld van iemand die normaal op een LP speelt maar met een strat ook goed uit de voeten kan:

http://www.youtube.com/watch?v=XXYjEMTQRm0

gitarist17
2 augustus 2006, 17:57
clapton speelt tegenwoordig op fender gitaren en fender amps en nog steeds scheurt het , imo, erg lekker. Ik hoorde dat dat ook zou komen door de ingebouwde midboost. Volgens mij gebruikt ook clapton een tubescreamer achtig ding

erik

G.G.
2 augustus 2006, 18:13
Ben niet helemaal thuis in het Clapton-gebeuren maar hij heeft een boost in de strat en volgens mij speelt ie op Soldano, dat zou die scheur wel kunnen verklaren.

taylor
3 augustus 2006, 10:11
ik denk dat als je de elementen verandert voor een goed setje texas specials of john suhr setje etc in combinatie met een goeie amp je al een heel eind kan komen.

misschien moet je ook je speelstijl/techniek aanpassen voor de strat dus veel harder aanslaan, meer de noten er uit trekken als ware.

voor de elementen kun je kijken bij haarguitars.

hubert
3 augustus 2006, 10:22
of koop een fuzz. daarmee krijg je ook sustain en een vetter geluid. Denk fulltone 69, proco rat en crowther hotcake (is goud in combi met vox)

Anders Destium
3 augustus 2006, 10:26
Het is trouwens niet voor niets dat het hier steeds gaat over Fenders en niet over Squiers. Ik geef je met een Squier Bullet (met stock elementen) héél weinig kans om dat vette geluid te benaderen. Je zou het bijna een hopeloze opgave kunnen noemen, tenzij je de vingers van een Blackmore hebt natuurlijk ;) Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :)

taylor
3 augustus 2006, 10:35
een john surh set is al tegen de 280 euro dus...even duur als de gitaar:)

G.G.
3 augustus 2006, 10:48
ik denk dat als je de elementen verandert voor een goed setje texas specials of john suhr setje etc


een john surh set is al tegen de 280 euro dus...even duur als de gitaar:)

280 in een gitaar van 149. Da's 429 euro, kan ik wel een leuke japanner tweedehands voor kopen met goeie elementen. Lijkt me inderdaad geen optie.

Wat misschien wel een idee is:

Bij Tone Factory verkopen ze de Swing Blues Breaker Plus set. Specificaties zijn exact hetzelfde als de texas specials en ze kosten maar 55 euro. Ik ga zelf binnenkort ook eens een setje bestellen om te testen.


Theoretisch vergelijkend warenonderzoekje gedaan op de Swingsite en de Fendersite

Fender Texas specials:

Alnico 5 magnets and enamel coated magnet wire create the increased output that demands respect!


Texas Special Strat Bridge Pickup:
DC Resistance: 6.50K - 7.10K

Texas Special Strat Middle Pickup:
DC Resistance: 6.5K

Texas Special Strat Neck Pickup:
DC Resistance: 6.2K


Swing Blues Breaker Plus:

Magnet Alnico 5
Coil Plain Enamel
Coil Gauge 42 AWG

Featured with Alnico5 magnet, fiber bobbin, Plain Enamel coil and cloth covered wire .
Staggered pole-pieces arrangement in accordance with the output of each string.

Bridge 7.2 K
Middle 6.5 K (Reverse Pole/Reverse Wound)
Neck 6.2 K





Waar doet me nou deze Blues Breaker plus set aan denken :)


Deze info zal wel niet besteed zijn aan de topicstarter want die wil een squire van 149 euro echt lekker laten klinken zonder de elementen te vervangen. Naar mijn mening zal er echt wel het een en ander aan versleuteld moeten worden. Een stagg kan je ook niet zomaar als een Gibson Les Paul laten klinken zonder aanpassingen (als het uberhaubt al enigszins mogelijk is), maar voor ieder ander die een goedkope strat wil upgraden is het misschien wel een leuke optie.

taylor
3 augustus 2006, 10:54
oh kost die gitaar maar 149 euro nee dan heb ik niks gezegt
dan kun je idd beter een andere gitaar kopen,al heeft het zeker wel zin om andere elementen setje erin te stoppen.

squier ken ik wel van early stuff(jaren 80) dat was vrij goed spul trouwens, maar nu heb geen idee?

drap
3 augustus 2006, 17:26
En over je hals-pu spelen.

Dat, en je presence dan vol open mocht ie op je versterker zitten, de treble nog niet over de helft, veel mid (rond de 7) en je bas volopen. Wat ook erg goed werkt bij een strat is een cleane booster pedaal. Ik zelf heb een MXR Micro Amp en dat klinkt absoluut nog een tikkie vetter

Keesz
3 augustus 2006, 18:06
is ''hem verkopen'' al langs geweest?

Kim Wilson
3 augustus 2006, 19:20
Nee, wel in de brand steken (voor een warm geluid) en als bbq gebruiken (voor de vette sound)...

frekie
3 augustus 2006, 20:33
011 setje snaren erop en een halve noot lager stemmen dus es,as,des enz. En dan net zolang zeuren tot de bassist dat ook doet :D
Verder die :gitarist:brug helemaal vastzetten op de body door de veren maximaal aan te halen, de schroefjes bovenop helemaal in de body te schroeven en een blokje hout tussen het blok en de body te hameren. Scheelt heel veel laag en sustain.

En idd al die gitaargoden uit de 60s/70s speelden op grote Marshall muren. Je kan je band na de vakantie eens verrassen met een fijne 4X12 kast...

nopster
3 augustus 2006, 22:40
Ene Rory Gallagher haalt toch wel een vet strat-geluid uit zijn Vox - en Fender amps. (later ook Marshall erbij)

G.G.
4 augustus 2006, 08:01
Ene Rory Gallagher haalt toch wel een vet strat-geluid uit zijn Vox - en Fender amps. (later ook Marshall erbij)

ja, maar die speelde niet op een squire van €149 met standaard elementen. :)

Nobler
4 augustus 2006, 15:28
Even evalueren. Bedankt voor enkele goede tips en een hoop grappen. Het is me duidelijk dat ik voor 149 euro geen topgitaar kan kopen, maar op de huiskameramp klinkt het toch 'heel Fender' en compleet anders dan ik van mijn Gibson en Epiphones gewend ben. Het ging me er om wat je 'typisch' doet (instellingen van je versterker, effecten en dergelijke) om een 'Fender-achtige' gitaar (met singel coils dus) niet alleen twangy te laten klinken, maar warm te laten klinken. Ik heb nog nooit elementen vervangen in mijn gitaren (ook nooit nodig gevonden) en ik ben benieuwd of ik dat op de Squire nodig ga vinden als ik op hoog volume heb gespeeld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal kritisch sta tegen dat elementen vervangen. Ik vraag me af of het niet net zoiels is als jonge gastjes die een 20 jaar oude Golf kopen en dan denken dat ze door een stel glimmende brede velgen met laag profielbanden er onder te zetten er een coole sportwagen van kunnen maken. Met de oorspronkelijke wielen rijdt zo'n ding net zo goed (of in ieder geval niet beter). Sommige mensen denken dat echte Gibson elementen op hun Epiphone zetten er de ultieme gitaar van maakt, tewijl ze die kopen van iemand die ze uit zijn Gibson Les Paul gehaald omdat hij ze heeft vervangen door iets anders. En een paar goede elementen kost inderdaad vaak meer dan een prima bespeelbare goedkope gitaar. Ik ga de tips die ik gehoord heb wel uitproberen voor zover ik er geen dure dingen voor hoef aan te schaffen, want dat was inderdaad helemaal de bedoeling niet met mijn 'campinggitaar'.

nopster
4 augustus 2006, 15:34
ja, maar die speelde niet op een squire van €149 met standaard elementen. :)

Het was als reactie op Frekie die zei dat iedereen op Marshall-muren speelde... :)