PDA

View Full Version : sticker residu verwijderen van cellulose lak?



Solidkick
1 augustus 2006, 10:11
Er zit wat sticker residu op de achterkant vd headstock van m'n Gibby.
Iemand een tip over hoe ik dit kan verwijderen zonder de lak te verampeneren?
Alvast bedankt.

hendrix2
1 augustus 2006, 10:19
ether (ethanol) moet waarschijnlijk wel volstaan.

Debaser
1 augustus 2006, 10:21
beetje alcohol..
heb zo ooit ook een stickerplak van mijn gitaar verwijderd.
maar weet neit meer wat voor lak dat was.

p.s.
het was zon klein bruin flesje van de drogist.
geen bierflesje.

Agent_Smith
1 augustus 2006, 10:31
alocohol is meen ik niet bevorderlijk voor nitro lak...

sugarfish
1 augustus 2006, 10:49
wat ik altijd succesvol gebruik om plak te verwijderen is een beetje sla-olie (of zonnebloemolie - maakt niet uit). Dat werkt als een tiet en is niet schadelijk voor je lak!!!

oh ja, dat doe je natuurlijk NIET met een schuursponsje !!! maar met een doekje of een stukje keukenrol!

Nobler
1 augustus 2006, 11:01
@ Hendrix2: Ether is echt niet hetzelfde als Ethanol! Ether wordt niet echt vaak gebruikt als oplos- of schoonmaakmiddel en is moeilijk te krijgen. Ethanol is gewoon alcohol. Spiritus is een mengels van onzuivere ethanol (alcohol) met water (ik geloof 65% alcohol). Als de lak er tegen kan kun je het dus met spiritus proberen, maar ik heb er geen ervaring mee. Bel even met je muziekzaak of reparateur! Zelf ga ik die truuk met slaolie onthouden.

schizo910
1 augustus 2006, 11:04
Slaolie, olijfolie of boter... serieus, dat werkt echt. Even laten intrekken in de restanten sticker en je poetst ze er daarna zo vanaf.

hendrix2
1 augustus 2006, 11:08
@ Hendrix2: Ether is echt niet hetzelfde als Ethanol! Ether wordt niet echt vaak gebruikt als oplos- of schoonmaakmiddel en is moeilijk te krijgen. Ethanol is gewoon alcohol. Spiritus is een mengels van onzuivere ethanol (alcohol) met water (ik geloof 65% alcohol). Als de lak er tegen kan kun je het dus met spiritus proberen, maar ik heb er geen ervaring mee. Bel even met je muziekzaak of reparateur! Zelf ga ik die truuk met slaolie onthouden.
ja, had mijn foutje ook al ingezien hoor ;) maar ging het niet verbeteren omdat niemand reageerde :D (ik ben op de moment organische chemie aan het studeren, en het is dus echt een zware fout voor mij ;))
ether is trouwens niet moeilijk te verkrijgen hoor, normaal gezien kan je er bij de apotheek gewoon aanraken.

Pickslide
1 augustus 2006, 11:18
Een vriend van mij heeft laatst absinth gebruikt om stickers van de gitaar te verwijderen. Let wel dat was old-scool absunth waar zo'n 80% inzit maar werkte als een tit :)

Robbert
1 augustus 2006, 16:11
Absynth moet je drinken man!

Solidkick
2 augustus 2006, 10:01
Thanks voor de replies!
Ik ga eerst de slaolie/boter truc proberen alvorens over te stappen op de hard liquor :D

Solidkick
5 augustus 2006, 13:56
Ter afsluiting:
Sla olie werkte uitstekend!
Even laten inwerken & daarna met stevig wrijven (met een vochtig doekje) alles er af gekregen.
Mijn dank is groot.