PDA

View Full Version : advies gevraagd over AX84 HO+P1 combi



SimonS
1 augustus 2006, 08:49
ik ben me aan het inlezen en voorbereiden op de bouw
van een twee kanaals amp met P1 als clean/semiclean
en HO als lead kanaal. De eindtrap van de HO/P1
gebruik ik hiervoor (een simpele SE eindtrap met EL84).

Het volgende schema heb ik gemaakt, door de Hi-Octane
als uitgangspunt te gebruiken. Wat ik heb toegevoegd
staat rechts in het lijstje. extra tonestack+MV, extra
Gain1, totale MV. Heb ik ergens (denk/teken)fouten gemaakt?

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/HOP1ishclean3.gif

SimonS
1 augustus 2006, 11:03
En ik heb nog en tweede alternatief, namelijk
deze die ipv de 3de preamp stage+ cathode
folower uitschakelt, de 2de gainstage wegschakelt.
Verder heeft hij achter de cathode folower een
switch om te schakelen tussen clean en drive
tone controls. Welke is beter/handiger makkelijker?

Ik wil uiteindelijk de amp voetschakelbaar maken,
en wat dat betreft, heeft 1 van beide daarin een
voordeel?
http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/HOP1ishcleanv2.gif

aad
1 augustus 2006, 11:38
En ik heb nog en tweede alternatief, namelijk
deze die ipv de 3de preamp stage+ cathode
folower uitschakelt, de 2de gainstage wegschakelt.
Verder heeft hij achter de cathode folower een
switch om te schakelen tussen clean en drive
tone controls. Welke is beter/handiger makkelijker?

Ik wil uiteindelijk de amp voetschakelbaar maken,
en wat dat betreft, heeft 1 van beide daarin een
voordeel?


Ik heb me niet al te veel verdiept in je schema, maar bij S3a en de daarop aangesloten gain pot's krijg je wel een probleem denk ik (lees: weet ik zeker).
Omdat je de lopers van die twee pot's aan elkaar zet zal je inputsignaal daar altijd minder zijn dan de laagst ingestelde waarde.
GainP1 staat parallel aan GainHO. 1/RV=1/R1+1/R2+.....

Je moet daar een dubbelpolig schakelcircuit maken zodat je ook de lopers schakelt. S2 wordt dus een 3PDT.

SimonS
1 augustus 2006, 12:00
klote dus toch! bedankt! dat wordt nog een probleempje, 4pdt switches vinden...

je zegt " S2 wordt dus een 3PDT." maar je bedoelt dus S3 neem ik aan (S2 is standby). Anywho, waarom 3pdt? het wordt toch een 4pdt omdat er 2 polen nodig zijn voor 1ste gainpot, 1 voor het skippen van preamp stage 2, en 1 om te switchen tussen de 2 tonestacks. is dus 4pdt. (bestaat die uberhaupt wel...)

Ik heb wel wat twijfels bij die switch tussen de tonestacks. gaat dat wel werken?

aad
1 augustus 2006, 12:39
klote dus toch! bedankt! dat wordt nog een probleempje, 4pdt switches vinden...

je zegt " S2 wordt dus een 3PDT." maar je bedoelt dus S3 neem ik aan (S2 is standby). Anywho, waarom 3pdt? het wordt toch een 4pdt omdat er 2 polen nodig zijn voor 1ste gainpot, 1 voor het skippen van preamp stage 2, en 1 om te switchen tussen de 2 tonestacks. is dus 4pdt. (bestaat die uberhaupt wel...)


Inderdaad ik had me te weinig verdiept S3 wordt dan 4PDT.



Ik heb wel wat twijfels bij die switch tussen de tonestacks. gaat dat wel werken?

Hier heb je dus hetzelfde probleem HOvolume en P1volume staan ook parallel!

5PDT dus :angry: of erger!

SimonS
1 augustus 2006, 12:45
ja daar was ik dus bang voor :) dan zou ik bijvoorbeeld een schakeling moeten fixen met opto couplers oid... mesa style zeg maar.

bert k
1 augustus 2006, 13:01
Ik lul ook maar wat, maar dan neem je toch relais? Kan je net zoveel schakelen als je wilt.

SimonS
1 augustus 2006, 13:04
nee je hebt gelijk, relais of optocouplers. dan kun je én op de amp zelf én met footswitch de kanalen schakelen. in theorie tenminste :)

aad
1 augustus 2006, 13:06
ja daar was ik dus bang voor :) dan zou ik bijvoorbeeld een schakeling moeten fixen met opto couplers oid... mesa style zeg maar.

Of je gaat gewoon met relais aan de gang.


http://img164.imageshack.us/img164/3185/partgn7.jpg (http://imageshack.us)

deze kun je op elke plaats waar nodig is apart indesignen en eventueel via een footswitch tegelijk bedienen. Spoelen van de relais parallel schakelen.

Om klikken te voorkomen wel een 1meg aan het moedercontact naar gnd!

Alleen bij de lopers van de potmeters natuurlijk, NIET bij C15!!!!!

SimonS
1 augustus 2006, 13:31
oke bedankt man!

ik vraag me zo af, wat bepaald de afweging tussen optocouplers en relais? ik zie bijvoorbeeld veel optocouplers bij mesa. goedkoper ofzo?

H.Manback
1 augustus 2006, 14:11
Opto couplers zijn duurder (het zijn trouwens niet echt opto couplers in de gangbare zin van het woord, meestal worden met opto couplers foto transistoren met een lichtbron bedoeld), het voordeel is dat de overgang geleidelijk gaat, waardoor ploppen wordt voorkomen. Ik heb de onderdelen liggen om m'n versterker 2 kanaals te maken, met relais schakeling, maar ik ben er nog niet aan begonnen.

SimonS
3 augustus 2006, 13:38
ok dat is duidelijk.

ik zie het er al van komen dat P1 (clean) kanaal veel zachter is dan het HO (lead) kanaal. (door het overslaan van een preamp stage).

Heeft iemand een suggestie van een waarde van een weerstand die ik bij de HO (lead) in het signaalpad kan zetten? of is een andere waarde van MV(HO-lead) potmeter beter?

H.Manback
3 augustus 2006, 13:51
Hoeft niet per se hoor. Wat je wel zal merken is dat de een vooral harder klinkt door meer oversturing. Waarom doe je niet gewoon 2 master volume pots en schakel je na de master naar de eindtrap?

SimonS
3 augustus 2006, 14:04
je bedoelt de "overall MV" weglaten? ik vind het wel handig om eerst de balans tussen de 2 kanalen te zetten, waarna je simpelweg door aan de "overall MV" te draaien het totale plaatje kunt wijzigen qua volume...

H.Manback
3 augustus 2006, 14:55
Het is jouw feestje :), maar mijn ervaring is dat hoe hoger je de gain draait hoe hoger het volume ook wordt. Met andere woorden, om hetzelfde volume te krijgen clean draai je toch je master verder open. Als je dan geen aparte master hebt voor elk kanaal kan je mijns inziens nooit echt lekker het volume balanceren bij elke combinatie van gain zeg maar. Stel dat je de ene keer je gain van je kanaal 1 heel laag zet en de gain op 2 heel hoog, dan is de balans anders dan wanneer je de gain op 1 hoog zet.

Als je toch een enkele master wil, dan zou ik gewoon als je m hebt gebouwd een weerstand proberen tussen de uitgang van je tone stack en je master volume pot. Beetje experimenteren met de waarde, en dan merk je wel wat je goed vindt.

Edit: Ik weet niet zeker of ik het nu verkeerd heb gelezen, maar als je bedoelt een potmeter om de balans in te stellen naast een master potmeter, dat kan denk ik wel, maar dan moet je een stereo potmeter gebruiken waarbij je de twee delen afzonderlijk gebruikt.

SimonS
4 augustus 2006, 13:15
Het is jouw feestje :), maar mijn ervaring is dat hoe hoger je de gain draait hoe hoger het volume ook wordt. Met andere woorden, om hetzelfde volume te krijgen clean draai je toch je master verder open. Als je dan geen aparte master hebt voor elk kanaal kan je mijns inziens nooit echt lekker het volume balanceren bij elke combinatie van gain zeg maar.
Ik snap niet helemaal wat je allemaal bedoelt, maar volgens mij lullen we een beetje langs elkaar heen :) ik wil ´m gewoon hebben zoals op het schema, volume-clean, volume-lead, Master volume. Dus balans instellen door volume-clean en volume-lead op elkaar af te stellen. Wat waarschijnlijk wordt: clean-volume vol open, en lead volume daar op aanpassen (omdat lead harder is dan clean). En dan het totaal-volume regelen met de Master Volume.

Dat is volgens mij ook wat er in jouw verhaal staat :) Die andere situaties die je schetst zijn dus nvt.

Ik ben nu het schakelsysteem aan het ontwerpen. Kan ik deze relais ervoor gebruiken?: link (http://www.musikding.de/product_info.php?products_id=509)
De Hammond PT heeft volgens mij een tap voor 5V, deze gelijkrichten en dan van de V+ naar de relais (parallel), en aan de V+
......V+_______________________________
...............|.....|.....|.....|.....|
......S2\ ....RRR...RRR...RRR...RRR...RRR
to J1___ \_____|_____|_____|_____|_____|
(RRR=relais)

"to J1" is verbonden aan de tip van de jack chassis
sleeve van J1 is verbonden met aarde
S2 is de frontpaneel channelswitch

schema in de footswitch:

.......____RRRRR___L_
......|.....S1.......|
tipJ2_|______/ ______|
sl J2________________|

RRRRR=voorschakel weerstand voor led
L=led

de footswitch verbindt dus tip en sleeve in footswitch. verbonden met de footswitchingang op amp, wordt tip verbonden met ground. dus is er een stroomcircuit mogelijk, en staan de relais aan.

heb het schema op papier staan, maar gaat dit werken?

H.Manback
4 augustus 2006, 13:59
Ik had inderdaad niet goed gekeken naar het schema boven, foutje bedankt ;)

Zo te zien heb je het bijna goed ja. Als ik je schema zo goed begrijp staat de schakelaar parallel aan de relais spoel, als dat zo is, niet doen want je maakt uiteraard kortsluiting zo ;).
Zet de schakelaar in serie met de spoel en zet de spanning over het geheel, dus je + op de ene pool van het relais, de schakelaar aan de andere en de - pool weer aan de schakelaar. Andere relais zet je gewoon parallel zoals je al tekende. Als het goed is heb je ook geen diode over de relais spoel nodig aangezien je geen transistoren e.d. gebruikt om het aan te sturen. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, zet dan een diode over de spoel zodat ie in sper richting staat als hij aan staat. Als dat verhaal niet duidelijk is, zoek op "snubber diode relay".

Het eerste schema snap ik echter niet echt veel van, is J1 voor de footswitch?

Je moet het gewoon zien als een stel schakelaars die je tegelijk aan en uit zet door er wel of niet spanning op te zetten. Het schakelaar gedeelte gebruik je vervolgens om je signaal te schakelen. Als ik het goed tel staan er 3 schakelaars nu in het schema, s3a, s3b en s3c. Ik zou nog eentje toevoegen tussen de volume potmeters en de master pot, dus heb je 4 relais nodig. Die schakel je allemaal aan en uit met je voetschakelaar, en de schakelaars sluit je aan zoals in je schema (uiteraard wel opletten wat de aan en uit stand is).

Wat de relais betreft, 5V gelijkgericht komt op 7 volt DC uit, waarschijnlijk lukt dat wel met die 6V relais, maar ik vind dat er wat weinig informatie staat op die site. Ik neem aan dat die relaistjes latching zijn (dat wil zeggen ze hebben een veer die ze in een stand terug duwt als er geen spanning op de spoel staat). De isolatie spanning zal wel ruim voldoende zijn lijkt me, dus dat is ook geen bezwaar.
Je kan trouwens ook gewoon 9V van je gloeispanning pakken als dat makkelijker uit komt, maar dan moet je wel 9V relais kopen denk ik.

SimonS
4 augustus 2006, 14:29
ok het "schema" was niet bepaald duidelijk, excuses daarvoor! bedankt iig voor je reply. het zijn in totaal 5 relais: 2 schakelen tussen 2, Gain pot, 1 schakelt gain stage, 2 schakelen tussen 2 EQ+MVs.

Het komt er dus op neer, dat ik mbv de footswitch de stroomkring van de relais doorbreek (of maak). Ik maak evt vandaag nog wel een fatsoenlijk schema, maar volgens mij vertel jij hetzelfde als ik :) goed teken :)

Nog een side note, Als je naar mn schema kijkt (volgens mij vorige pagina), klopt het dan dat ik geen hoge DCV schakel? Daar moet zo´n relais wel tegenkunnen nl. Je hebt een goed punt wat betreft het soort relais: dat moet zonder spanning in de ene positie staan, en met spanning veranderen, en na spanning weg weer terug gaan.

Ik ga even verder met uitdenken van de kanaalschakeling.

SimonS
4 augustus 2006, 14:39
klote mn PT heeft geen 5V tap. Dan moet hij dus parallel aan de heaters...

SimonS
4 augustus 2006, 15:10
dit was het idee:


http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/switchinglogic.gif
edit: op deze manier heb ik 1 relais apart geschakeld. ik wil de gain stage als "gain boost" schakelbaar houden op kanaal 2.

Negative K3 fan
4 augustus 2006, 15:18
even wat tonale opmerkingen:

de ho is van zichzelf redelijk buzzy/schel/iel, helemaal met een el84 erachter, ik heb zelf ook een soortgelijke amp en daarbij heb ik door een aanpassing in de tonestack een gigantische geluidsverbetering weten te krijgen. Zet er een rectifier presence knop in, dat is een .068 uF condensator in serie met een VR en een weerstand naar aarde (precieze waardes weet ik zo niet uit mn hoofd) aangesloten tussen de MV en de middelste loper van de treble knop.

kwa uitgangstransformator zou ik in jouw geval meteen een 125ESE nemen, kost nauwelijks meer en volgens het ax84 forum geeft het een positief geluidsverschil

waar je ook mee kunt experimenteren is een bright cap over de laatste master volume. Omdat je volume knop direct op het stuurrooster van de eindbuis zit zal de weerstand van de potmeter in combinatie met de capaciteiten binnen de eindbuis het hoog verminderen op lagere volumes (daar heb ik bij mijn amp nu 'last' van, ik ben alleen nog te laks om hem open te maken).

H.Manback
4 augustus 2006, 16:00
ok het "schema" was niet bepaald duidelijk, excuses daarvoor! bedankt iig voor je reply. het zijn in totaal 5 relais: 2 schakelen tussen 2, Gain pot, 1 schakelt gain stage, 2 schakelen tussen 2 EQ+MVs.

Het komt er dus op neer, dat ik mbv de footswitch de stroomkring van de relais doorbreek (of maak). Ik maak evt vandaag nog wel een fatsoenlijk schema, maar volgens mij vertel jij hetzelfde als ik :) goed teken :)

Nog een side note, Als je naar mn schema kijkt (volgens mij vorige pagina), klopt het dan dat ik geen hoge DCV schakel? Daar moet zo´n relais wel tegenkunnen nl. Je hebt een goed punt wat betreft het soort relais: dat moet zonder spanning in de ene positie staan, en met spanning veranderen, en na spanning weg weer terug gaan.

Ik ga even verder met uitdenken van de kanaalschakeling.

Zo te zien klopt het wel wat je zegt ja, ik kom er achter dat ik het topic wel erg slecht heb gelezen echter :o, ik had het hele verhaal over de eerste schakelaar gemist. Nu ik het zie denk ik dat ik ook nog wel een alternatief weet.

Dit is wel even puur mijn theorie, dus of het klopt weet ik niet zeker, maar die condensator en de gain pot vormen een hoog doorlaat filter. Mijn idee is dan om de twee potmeters gewoon parallel aan de condensator te hangen, en de lopers te schakelen. Op deze manier heb je in principe hetzelfde, alleen is de potmeter 500k geworden doordat er twee 1Meg parallel staan. Door daarna de waarde van de condensator te veranderen naar volgens mij 44uF heb je hetzelfde filter. Het zal waarschijnlijk wel ruis opleveren, dus of het een goed idee is betwijfel ik nu ik er over nadenk ;)

Over de relais, zo te zien wordt er wel hoogspanning geschakeld, dus je moet wel een redelijk relais hebben. Kleintjes zoals je had gevonden kunnen waarschijnlijk die spanning niet aan, de spanningen kan je als het goed is wel vinden in het originele schema ofzo, het gaat om de plaatspanning van v4b bij s3a en de halve plaatspanning van v4a of v4b (de hoogste van de twee) bij s3b zo te zien. Als je dit niet doet krijg je waarschijnlijk kortsluiting in het relais. Let er ook op dat dat DC spanning is, bij AC is de isolatiespanning vaak hoger. De stroom is best klein, dus het gaat eigenlijk vooral om isolatiespanning (of schakelspanning).

SimonS
4 augustus 2006, 17:48
ik zit zo de Conrad site door te bladeren, en relais met zulke specificaties zijn nogal moeilijk te vinden...

SimonS
4 augustus 2006, 17:51
@NK3, tnx! ik had al wel wat berichten gehoord over de "rasperigheid" van de HO. indien er een presence control inkomt, houd ik die binnenboord of regelbaar met een 3standen switch op frontpaneel (aan/half/uit)

Verdere experimenten met de tonestacks bewaar ik voor na de bouw, eerst maar eens zo in elkaar zetten :)

Negative K3 fan
4 augustus 2006, 18:27
ik heb voor mijn amp de standaard recto waardes genomen, maar die potmeter werkt wel erg subtiel, ik zou een iets grotere waarde aanraden of inderdaad een 3 standen schakelaar]

owja trouwens, bij die mod hoort ook een grotere cap voor de treble knop, van 470 naar 680 pF

H.Manback
4 augustus 2006, 21:02
Op conrad kan ik er ook niet zo snel eentje vinden met een maximale schakelspanning van 300V DC nee... volgens mij heb je dat echter toch echt nodig, aangezien je 2 a 300 V hebt bij de plaat, en 0V aan het stuurrooster van de buis waar je schakelt.

matto
5 augustus 2006, 07:53
klote mn PT heeft geen 5V tap. Dan moet hij dus parallel aan de heaters...

Of zet er een kleine trafo bij in en hangt daar de relais aan.

SimonS
7 augustus 2006, 09:19
Of zet er een kleine trafo bij in en hangt daar de relais aan.
dat is een optie, maar als het niet nodig is, doe ik het ook liever niet.

SimonS
7 augustus 2006, 09:22
Over de relais, zo te zien wordt er wel hoogspanning geschakeld, dus je moet wel een redelijk relais hebben.
na de coupling caps (C15, C11) staat er in principe toch geen VDC meer? m.a.w alleen bij het schakelen tussen de 2 tonestacks heb ik 1 hoge VDC rating relais nodig? Als ik nou van de cathode volger een soort coupling cap plaats, dus vlak voor de eerste relais die schakelt tussen de 2 tonestacks? Of mis ik hier een groot punt?

H.Manback
7 augustus 2006, 20:51
na de coupling caps (C15, C11) staat er in principe toch geen VDC meer? m.a.w alleen bij het schakelen tussen de 2 tonestacks heb ik 1 hoge VDC rating relais nodig? Als ik nou van de cathode volger een soort coupling cap plaats, dus vlak voor de eerste relais die schakelt tussen de 2 tonestacks? Of mis ik hier een groot punt?

Ja ik twijfelde ook daaraan inderdaad... maar ik denk dat zodra je die condensatoren los schakelt, ze zwevend worden. Dat zou weer betekenen dat ze gewoon die spanning hebben van de plaat leek mij, maar of dat nou echt zo is weet ik nu niet meer zeker eerlijk gezegd.

SimonS
7 augustus 2006, 22:21
Ja ik twijfelde ook daaraan inderdaad... maar ik denk dat zodra je die condensatoren los schakelt, ze zwevend worden. Dat zou weer betekenen dat ze gewoon die spanning hebben van de plaat leek mij, maar of dat nou echt zo is weet ik nu niet meer zeker eerlijk gezegd.
Tsja mijn twijfels exactly.

"maar ik denk dat zodra je die condensatoren los schakelt"
los waarvan ? Aan de anode kant zit hij nog vast, aan de gainpot kant zit schakelt hij toch en zit nog vast. Of , die 2ms of hoelang ook dat hij geen contact maakt, de schakeltijd zegmaar, bedoel je die?

SimonS
7 augustus 2006, 22:22
en kan ik ongestraft een coupling cap plaatsen tussen de cathode folower en de relais die schakelt tussen de 2 tonestacks? om dus de hoge gelijkspanning niet op de relais te laten komen (aangenomen dat die coupling cap de gelijkspanning tegenhoudt, zie vorige posts)

H.Manback
7 augustus 2006, 22:55
Sorry, je hebt gelijk over het eerste relais, ik zat niet goed op te letten. Hij schakelt natuurlijk tussen twee gain pots, dus dat komt goed.

Je tweede post neem ik van aan dat je dus die schakeling tussen 2 tone stacks bedoelt (dus het 2e schema). Daar heb je inderdaad een groot spanningsverschil zo te zien tussen de cathode en de gebypassede tone stack. Misschien hoef je niet eens te schakelen aan de cathode trouwens, ik denk even hardop na hier hoor, dus ga er niet zomaar vanuit. De cathode volger werkt als een buffer voor je tone stack. Als je daar twee tone stacks aan hangt, zou het denk ik weinig verschil moeten geven aan de cathode zelf, immers die werkt daar als een buffer.

SimonS
7 augustus 2006, 23:07
Sorry, je hebt gelijk over het eerste relais, ik zat niet goed op te letten. Hij schakelt natuurlijk tussen twee gain pots, dus dat komt goed.
ok prima!


Je tweede post neem ik van aan dat je dus die schakeling tussen 2 tone stacks bedoelt (dus het 2e schema).
klopt


Misschien hoef je niet eens te schakelen aan de cathode trouwens, ik denk even hardop na hier hoor, dus ga er niet zomaar vanuit. De cathode volger werkt als een buffer voor je tone stack. Als je daar twee tone stacks aan hangt, zou het denk ik weinig verschil moeten geven aan de cathode zelf, immers die werkt daar als een buffer.
Als dit klopt, dan zou dat goed uitkomen... Als ik hier niet zomaar van uit kan gaan, heeft iemand (anders) er dan nog wat over te zeggen?

SimonS
8 augustus 2006, 22:45
en kan ik ongestraft een coupling cap plaatsen tussen de cathode folower en de relais die schakelt tussen de 2 tonestacks? om dus de hoge gelijkspanning niet op de relais te laten komen (aangenomen dat die coupling cap de gelijkspanning tegenhoudt, zie vorige posts)
even een vragen overzicht:
1. houden de coupling caps de VDC genoeg tegen om hoge spanningen op de relais te voorkómen?
2. indien vraag 1=ja, kan ik dan aan de cathode van de cathode folower een coupling cap plaatsen vlak voor de relais?
3. kan iemand het bevestigen dat ik misschien helemaal geen relais vóór de twee tonestacks nodig heb, alleen erná? (wat H.Manback dus bedacht)
4. klopt mijn schakelschema: (die blokken zijn uiteraard de relais, geen weerstanden :) )
http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/switchinglogic.gif

EDIT:
onder deze link staat mijn geüpdated schema:
LINK (http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/HOP1ishcleanv3.gif)

H.Manback
8 augustus 2006, 23:46
Nu ik er over heb nagedacht, ben ik bang dat ik een heel verkeerde redenering had wat betreft die coupling caps. Volgens mij is het inderdaad zo dat die geen hoogspanning hebben aan de 'zwevende' pool... dus kan je wat dat betreft er een plaatsen na je cathode volger indien nodig.

M'n advies is helaas weer lekker nuttig :confused:, soms ga je zelfs over de simpelste dingen twijfelen...