PDA

View Full Version : advies gevraagd aan vintage kenners.



Ed Nugent
31 juli 2006, 20:47
Hallo,

Ik ben benieuwd wat andere mensen hiervan vinden.
Ik heb namelijk een Gibson les paul custom uit +/-1969.

Op zich is dat geen probleem, maar wel dat de lak op een lelijke manier loslaat!
Dit is vooral te danken aan het feit dat deze gitaar ooit een keer een hele slechte refinish heeft gehad.
Ook het herfret werk zag er niet uit, maar dit is kort geleden helemaal perfect opnieuw gedaan.
Alleen heb ik toen wel voor jumbo frets gekozen i.p.v de orginele lage frets.

Dus waar ik op doel is dat de gitaar zowieso al niet meer geheel orgineel is.
Brug is ook al eens vernieuwd.
Ik wil deze gitaar dan ook opnieuw lakken.

Zal ik dan kiezen voor de veel lastigere "weet niet goed hoe het moet en hoe ik er aan moet komen" nitrocellulose lak.
Of omdat ie toch geen echte vintage waarde heeft denk ik.
Kiezen voor een een "éénvoudigere grotere kans op slagen standaart lak" die bij de betere verf handel is te verkrijgen.

Even buiten beschouwing gelaten dat het geluid nadelig wordt beinvloed door deze lak, zal misschien wel maar dat lijkt me wat overdreven.

Ik heb geen zin om honderden euro's te betalen voor iets wat ik zelf ook kan n.l.

Alvast bedankt,

GibsonDC
31 juli 2006, 22:15
Ik denk zelf dat als de lak toch al een keer is gerefinisht en dit lelijk is gedaan dan zal ik hem op nieuw lakken.
Maar ik denk dat je dit niet moet onderschatten nieuwe lak er opzetten kost veel tijd, om de oude lak er af te halen ben je al lang mee bezig en de body moet je ook zo schuren dat er geen putjes krassen enz. inzitten anders zie je dat door de lak heen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt:)

Ed Nugent
1 augustus 2006, 17:53
Oké, maar ik bedoel eigenlijk of de gitaar zijn waarde blijft houden als ik het met gewone lak doe i.p.v die nitrocellulose toestand.

Ik heb zo vakantie dus kan daar genoeg tijd aan besteden om te lakken.
Ik heb wel wat ervaring daarin dus dat komt wel goed.......... (hoop ik).

charlotte
1 augustus 2006, 19:57
Hey Ed,

Als ik je een advies mag geven, watergebaseerde lak, en cellulose kun je bij de praxis kopen, gamma waarschijlijk ook.
Voor de ins en outs, kijk op mijn site bij de finisch van de LP.

Mijn zelfbouw Lp heb ik dus ook met cellulose gelakt, en nog elke dag plezier van, voor een echte Gibbie zou ik zeker die moeite nemen.

groetjes Charlotte :hippie:

Ed Nugent
1 augustus 2006, 20:34
Hey, charlotte.

Ik heb je site inderdaad al eerder bekeken met veel interesse en heb bewondering hoe je het allemaal doet!

Ik lees nu pas waarom je dan waterdragende verf gebruikt (i.v.m die cellulose eindlaag dus).

Maar wat ik begrepen had is dat die Gibsons vroeger met een "nitrocellulose lak" (?)gespoten werden.
Een slecht spulletje wat een heel proces is om te doen maar wel de lak is die er op hoort.

Affijn, ik denk dat ik het inderdaad maar zoals jouw ga doen.
De mijne wordt dan wel zwart.

Werkt zo'n spuitpistool een beetje?
Ik ben alleen maar spuitbussen gewend namelijk.
het zijn wel weer bijkomende kosten dat is jammer.

Grtz,

mm80
1 augustus 2006, 20:51
Hoi Ed,

Ik heb gewoon een liter cellulose in een blik gekocht en in diezelfde zaak gevraagd of ze spuitbussen kunnen vullen. Ik geloof dat ze een stuk of 8 á 9
Spuitbusjes uit die ene liter hebben gehaald. Werkt perfect!

Michell

Ed Nugent
1 augustus 2006, 21:33
Oké, dat ga ik eens na vragen bij verschillende verfhandelaren.
Want waar ik altijd spuitbussen laat maken, zei dat al z'n verf op terpetine basis was.