PDA

View Full Version : Verschillende muziekstijlen



Melt
31 juli 2006, 15:00
Hallo allemaal,

Ik ben een beginneling en heb kort geleden een Spaanse gitaar gekocht. Daarvoor had ik een verrote klassieke gitaar die ongelofelijk vals was. Het spelen gaat me nu veel beter af, ik ben er verslaafd aan. Ik ben op dit moment bezig met van de ene noot naar de ander te gaan. Tussendoor probeer ik wat akkoorden te leren.

Ik heb al uren in dit forum gelezen om onder andere het verschil tussen een Western en een Spaanse gitaar te weten. In sommige topics wordt gezegd dat de Spaanse alleen bedoeld is voor de Spaanse en klassieke muziek, en dat de Western voornamelijk voor onder andere de blues, pop en rock bedoeld is. Naar mijn idee heb ik wel de juiste gitaar genomen, omdat ik er tot nu toe goed op kan spelen en ik veel naar Spaanse muziek kan luisteren. Maar op een gegeven moment zou ik ook wel de makkelijke bekende liedjes willen spelen om te horen wat ik kan. Bovendien kan ik heel erg van de bekende liedjes houden.

Sowieso heb ik een best wel brede muzieksmaak. Ik houd van pop, Nederlandstalig, blues, soul, Spaans en zo nu en dan rock. Mijn vraag is of ik met mijn Spaanse gitaar de verschillende muzieksoorten enigszins zou kunnen bespelen. Ik begrijp dat een Western anders klinkt omdat het stalen snaren heeft, maar zou het echt totaal anders klinken als ik bijvoorbeeld een bekend popliedje op mijn Spaanse gitaar speel? In mijn boek waar ik uit leer staat dat de akoestische met stalen snaren als de Spaanse gitaar kan worden aangepast voor gebuik in brede varieteit van muziekstijlen.

Alsnog zou ik later een Western gitaar kunnen nemen, want ik zou het toch wel jammer vinden dat ik maar een beperkt aantal muzieksoorten op mijn Spaanse gitaar zou kunnen spelen, maar ik zou dus eerst graag een beter beeld hierover willen hebben. Overigens zou ik niet voor de elektrische gitaar willen kiezen, omdat het nog niet mijn ding is.

Groetjes

Kasper
31 juli 2006, 15:10
Welkom op het forum!


Ik had vroeger een spaanse gitaar, maar was helemaal niet van plan om spaanse muziek te spelen. Ik wilde akkoorden en bekendere rock spelen. Dat ging ten eerste erg moeilijk doordat de nek erg breed is en de snaren nogal ver uit elkaar stonden vond ik. Daarnaast was de klank ook erg anders dan wat ik hoorde van de pop-rock liedjes.

Ik heb dan een staalsnarige dreadnaught gekocht en heb me dat nog geen seconde beklaagd. Precies wat ik nodig had.

Ik denk dat het verkeerd is om te zeggen dat je op een spaanse gitaar geen pop-rock kunt spelen, maar het zal altijd wel anders klinken dan het origineel.

Staalsnaren op een spaanse gitaar weet ik niets vanaf, daar kan ik je niet bij helpen.

B~Rock
31 juli 2006, 15:51
Hoi,

het is uiteraard volledig aan jezelf wat voor gitaar je waarvoor gebruikt. Een staalsnarige gitaar klinkt anders en speelt anders. Het beste zou je er zelf eens eentje (of nog beter een paar) kunnen proberen bij een muziekwinkel.
Beeldvorming komt in de muziek vooral neer op het zelf kunnen onderkennen van klanken en mogelijkheden, dus leef je uit.

Stalen snaren op je spaanse gitaar lijkt me niet zo verstandig. Voor zover ik weet en zelf kan constateren bezit een gemiddelde set stalen snaren een aanzienlijk hogere trekkracht dan een setje nylon snaren waar de gitaar op gebouwd is. Vermoedelijk zal de hals kromtrekken of zelfs breken, terwijl ook de rest van de constructie zwaar onder druk komt te staan. Mochten er mensen zijn die het ooit geprobeerd hebben, correct me if I'm wrong.

--=HANS=--
31 juli 2006, 17:44
Stalen snaren op een klassieke gitaar: nee
Nylon snaren op een western gitaar: nee
Beide gitaren zijn gebouwd om met een bepaald soort snaren goed te klinken. Als je op een nylonsnarige gitaar stalen snaren legt trek je de hele zaak aan gort. Andersom kan een staalsnarige gitaar wel de spanning van nylon snaren aan maar het past niet goed en klinkt voor geen meter.

In principe kun je met beide gitaren alle kanten op alleen zal de ene soort muziek beter klinken op de western gitaar en andere muziek op de andere.
Blijf vooral verslaafd aan het spelen, dan komt er vanzelf wel een keer een gitaar bij!
Succes:p