PDA

View Full Version : Geluid klinkt "ver weg"



Arjan Ltd
31 juli 2006, 13:56
Hey lui,
Ik ben nu een beetje bezig met wat opnames met mijn versterker i.p.v. met digitale pedaaljes, ik heb nu een Powerball top en een Hughes & Kettner 1x12" kastje eronder.
Om op te nemen gebruik ik cool edit, en een Collins DCM57 mic (zou een goede kopie van de sm57 zijn). Echter, als ik wat opneem, ook met de versterker vér boven slaapkamerniveau, klinkt het allemaal heel ver weg(wel de beste manier om te omschrijven zo ;))

Binnenkort zal ik wat clipjes posten, maar heeft iemand al enig idee wat ik er aan kan/moet doen om toch een vol gitaargeluid te krijgen?

In ieder geval bedankt voor de moeite!

Solidkick
31 juli 2006, 14:25
Ik neem aan dat je close miked? (mic vlakbij de speaker)

Arjan Ltd
31 juli 2006, 15:40
jep :)

23456789

Solidkick
31 juli 2006, 23:57
Ok, clipje...

Wormaap
1 augustus 2006, 00:27
Dat 'ver weg'-geluid kun je voor een heel groot deel oplossen door te overdubben.
Zelf had ik d'r ook last van, een ENGL Fireball die met een Sennheiser MD421 ervoor nog 'ver weg' klonk.
Als je echter 1 opname maakt, hard links pant, en dan nogeens inspeelt en hard rechts pant heb je ineens een veel vettere sound ;)

harrie-beton
1 augustus 2006, 11:06
je neemt op met je gewone pc geluidskaart denk ik.

Dat de kwaliteit tegenvalt zou kunnen komen door [a] slechte geluidskaart en [b] slechte microfoon voorversterker.

nielsduursma
1 augustus 2006, 12:17
ik hoor mensen ook wel is zeggen dat een amp met galm opnemen "onnatuurlijk" zou klinken. ikzelf heb daar niet zo veel ervaring mee, bij mij klinkt het altijd gewoon "goed" voor zover dat kan met mijn ubergoedkope microfoon.

Han S
1 augustus 2006, 13:44
Hij zegt niet of hij met galm opneemt, zo'n verengalm of zo.

Als je een microfoon dicht bij de speaker zet moet het heel erg droog en direct klinken. Je kunt beter later een galm er aan toevoegen, je kunt dan ook de juiste galm er bij zoeken, welke in de mix het beste voldoet.

Early reflection langer maken maakt het geluid ook directer.

Arjan Ltd
2 augustus 2006, 20:39
hey ik heb hier even een clipje gemaakt:

http://members.home.nl/dijsselhof/Rest/opname1.mp3

ik heb die manier van links en rechts pannen ook geprobeerd, maar ben nog steeds niet echt tevreden over het geluid. Ik heb het met 2 verschillende geluidskaarten geprobeerd, met beide hetzeldfde resultaat, het kan dus ook dat ze allebei crap zijn ;)

Iemand tips?

bert k
2 augustus 2006, 21:20
Ja, dat klinkt kut...


Als je idd de mic vlak voor je speaker hebt staan kan dit helemaal niet, ik hoor je halve kamer meedoen.

Oftewel, check de mic van je webcam! Goeie kans dat ie ook aanstaat, en dan is het snel opgelost.

Negative K3 fan
2 augustus 2006, 21:37
Als je idd de mic vlak voor je speaker hebt staan kan dit helemaal niet, ik hoor je halve kamer meedoen.

precies, heb je in windows wel de juiste microfoon geselecteerd?

Solidkick
2 augustus 2006, 21:50
+2
Klinkt als via een (slechte) room mic opgenomen.
Kan me niet voorstellen dat het zo uit je versterker komt via een close mic.
Explain...

Overigens + tip voor later:
\m/ Lekkere lics \m/
Tip voor later: Neem je riffs op met minder gain en dubbel je partij.
Speel met je panning (L/R verhouding) & voeg een weinig reverb toe.
Diehards triplen de riff en pannen 1 spoor recht door het midden.
Bij speed riffs kan een extra partijtje via een akoustische gitaar er voor zorgen dat de attack niet verloren gaat in de muur.
Een weinig chorus op "pinches" klinkt ook lekker.

Arjan Ltd
2 augustus 2006, 22:01
hey bert,
ik kwam er dus achter dat een ingebouwde mic op mijn laptop met elke track ook leuk mee zat te doen ;)
het grootste probleem is nu opgelost, oh wat simpel kan een oplossing zijn :D

het geluid komt al een stuk meer in de buurt, maar heeft misschien iemand wat tips/links om toch al redelijk 'studio-geluid' te benaderen?

als ik namelijk deze clips hoor:
http://rocksolidamps.com/sounds.php
kom ik nog steeds niet in de buurt :P

in ieder geval bedankt voor de reacties

Arjan Ltd
2 augustus 2006, 22:02
en tijdens het typen van mijn reply al weer meer tips, bedankt man :cool:

Solidkick
2 augustus 2006, 22:08
als ik namelijk deze clips hoor:
http://rocksolidamps.com/sounds.php
kom ik nog steeds niet in de buurt :P


Laat maar horen hoe ver je nu in de buurt komt dan :D

Arjan Ltd
2 augustus 2006, 22:16
dit lijkt er al iets meer op:

http://members.home.nl/dijsselhof/Rest/opname2.mp3


mag natuurlijk nog wel wat aan gebeuren, maar ik hou er nu mee op, ik heb nog buren om rekening mee te houden

thx guys

Solidkick
2 augustus 2006, 22:21
yep that's more like it.
Nog wat tweaken met je amp settings & mic plaatsing en u bent in zaken.

STW
2 augustus 2006, 22:24
klinkt idd al een stuk beter, alleen clipt ie nu (heb je waarschijnlijk zelf ook wel gehoord/gezien)

misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.tweakheadz.com/guitarists_guide_to_recording.htm

Rob90
4 augustus 2006, 15:56
waarom sluit je de computer niet via een kabel in de hoofdtelefoon uitgang (dat doe ik meestal) van je versterker?

maarja ik had datzelfde probleem eerst ook van dat de microfoon van mijn laptop aanstond en dus zon kut geluid kreeg als ik opnam, maar dat was simpel op te lossen :D

Negative K3 fan
4 augustus 2006, 16:09
hij klinkt nu wel heel dof, ik denk dat je wat verder met de plaatsing aan de slag moet, meer naar het midden??