PDA

View Full Version : help



casper
25 november 2002, 19:57
Ik wil graag een gitaar aanschaffen en ik heb al wat rond gekeken.
Weet iemand het verschil tussen al die namen
zoals country gitaar of streel string.
Ik weet absolut niet wat dit allemaal is.
alvast bedankt casper


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: casper op 2002-11-25 19:57 ]</font>

MetalliCat
25 november 2002, 20:46
Western (staalsanrige) gitaren hebben een hals van ong 43 mm breed, en is meer voor rock/country/pop etc..luister naar bijv nirvana en clapton unplugged. Klassieke en spaanse gitaren zijn meer voor zoals de namen het al zeggen, klassieke en spaanse muziek, en hebben nylon snaren, voorbeeld is enrique iglesias. Zelf vindt ik klassieke en spaanse gitaren ondingen om te bespelen (dikste 3 snaren rollen, dunste 3 zijn glad, brede hals etc) maar dat ligt aan jou. Stalen snaren daarop kun je als beginner niet al te lang spelen, daarvoor moet je eelt kweken :smile:
Zelf vindt ik electrisch het best om te beginnen (hiermee zijn veel mensen het niet mee eens geloof ik) vanwege de dunne hals, lichte snaren, en de hogere frets zijn veel makkelijker te bereiken (maar die gebruik je net in het begin toch niet echt).

gertdm
25 november 2002, 22:40
ter aanvulling op bovenstaande: steelstring zijn dus gitaren met stalen snaren en daarin heb je ook weer allerlei varianten qua model.
Hou jer van flatpicking? plectrumgitaar dus? Dan neem je een Dreadnought (D..).
Fingerstyle, dan is een kleinere gitaar (OM)
aan te bevelen. Wil je allebei dan is een
gitaar aan te bevelen waarop je een set snaren kunt zetten van ongeveer 011 of 012.
Elektries beginnen raad ik juist af omdat het gewoon een ander instrument is.
als je akoesties wil spelen moet je akoesties spelen.
Als je het eigenlijk niet weet, volg dan je gevoel als het om klank gaat.
Nylonsnaren: ik ken gitaristen die er bij zweren. Ikzelf ben het eens met bovenstaande reaktie: ondingen. Ik hou er niet van.
Maar daar heb je het al. dat is smaak en gevoel.
Wat je wel kan doen is een OM model aanschaffen en er een dunne set opzetten. 010 bv.
Mark Knopfler (tussen twee haakjes) heeft zo zijn gitaarstijl ontwikkeld.Hij was een akoestiese gitarist die door op een avond bij vrienden op een ak. gitaar met zeer dunne snaren te spelen ontdekte dat hij daarmee dingen kon doen die hij mooi vond en die nieuwe klanken opriepen. Daarna heeft hij een strat gekocht.Ik bedoel maar....
je eigen gevoel is het belangrijkst...de ontwikkeling komt met het oefenen en ontdekken.

Gazpacho
25 november 2002, 23:26
Ik heb 3 maanden geleden een klassieke gitaar aangeschaft, en ik ga hem hoe langer hoe meer waarderen. Ik zat, en zit, er nog wel met de wijde nek aangezien ik nogal kleine handen heb. Barre (waarbij je je wijsvinger dwars over de hals legt) is dus erg moeilijk.

Ben echter al een beetje vooruit aan het kijken voor als ik geld over heb, dan wil ik wel een steelstring gitaar aanschaffen, en in ieder geval geen Dreadnought! Ik lees hier over de Orchestra Model met kleinere body voor makkelijker fingerpicking (tokkelen). En ik vraag mij af: wat is hier het verschil tussen OM, Folk en Grand Auditorium? Ze zijn toch allemaal kleiner, maar verschillen ze nog in vorm ofzo?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gazpacho op 2002-11-25 23:31 ]</font>

gertdm
26 november 2002, 07:36
ja ze verschillen in vorm. Het OM model is afgeleid van de OM van Martin. Veel fabrikanten hebben nu zo'n OM ( orchestral model). Grand auditoriom is van Taylor.
Dat zijn dan weer eigen modellen van de fabrikant. De D modellen zijn ook afgeleid van de Martin Dreadnoughts.
Vandaar. Het verdient aanbeveling lekker rond te surfen en al die modellen eens te bekijken.
Duurdere gitaren naast Taylor en Martin, zijn Lowden, Lárrivee (goed en betaalbaar, hebben een mooi OM Model), Lakewood, Stevens,
Furch (goed en zeer betaalbaar),Guild (goed!).
Daaronder,dus goed maar nog geen top:Washburn,Cort,K.Yairi (goed!),Takamine (de elektro-akoestiese modellen dan)en Seagull.
En natuurlijk proberen een goede gitaar tweedehands te krijgen. Vooral bij duurdere modellen kan dat aantrekkelijk zijn.
Lekker gerijpt
En naast dat alles:je eigen smaak natuurlijk.
Een gitaar blijft een muziekinstrument waar de gitarist zijn handtekening op zet.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2002-11-26 07:37 ]</font>

casper
26 november 2002, 16:46
bedakt voor jullie reactie's nu weet ik wat ik kan kopen