PDA

View Full Version : Lexicon mpx G2 t.o.v. TC Electronics G-system



groovieguitarguus
30 juli 2006, 23:28
Ik heb nu een Lexicon mpx G2 met floorcontroller.
Ik sta op het punt deze te verkopen en een G-system aan te schaffen.
Reden is dat de Lexicon vrij complex te programeren is, en ik de chorus sounds niet super vindt... voor de rest een te gek en probleemloos ding.
- Heeft er iemand al ervaring met een G-system?
- Werkt het bij schakelen van analoge effecten goed?
- Werkt het schakelen van de kanalen van een analoge versterker goed?

Ik hoor het graag.

Groeten Guus

BeeJee
31 juli 2006, 02:09
Ik dacht ook altijd dat de chorussectie van de G2 minder was (lees erg dik en minder liquid), maar ik heb nu een aantal heel lekkere settings gevonden. G-system ken ik niet, maar een collega-gitarist heeft een G-major. De chorus daarva klinkt al heel snel erg lekker.

patricia
31 juli 2006, 08:11
ik heb in dezelfde situatie gezeten.

vondt idd de g2 niet makkelijk te progameren.
de g-system is tenopzichte van de g2 een eitje.
heeft veel mooie effecten aan boord.
maar.......klinkt vlakker dan de g2.schakelen gaat probleemloos en snel.
de galmen en delay`s zijn prachtig..maar niet zo mooi als de g2 vindt ik.
ik heb echter absoluut geen spijt van mijn ruil!!
de g-system heeft waanzinnige chorussen en phasers .

patricia

kokeleko
31 juli 2006, 18:47
Probeer op je g2 eens een mono detune voor je preamp te zetten, chorus en delay in de loop klinkt heel lekker.

groovieguitarguus
31 juli 2006, 19:08
Maar werkt het schakelen van analoge effecten ook goed?
B.v. een overdrive meetrappen onder een programmanummer?

Waarschijnlijk heb je naar de G-System wel een arsenaal aan kabels nodig:
- Voeding 220 kabel
- Midi kabel (om midi pre-amp) te schakelen
- In geval van stereo 1 x input en 2x output
- signaal kabel van gitaar...

Dus 5 tot 6 kabels... of heb ik dat verkeerd bekeken?

Werkt een gewoon Volume pedaal ook of heb je echt een expressie pedaal nodig?

vinni
31 juli 2006, 20:35
Hoi,

Heb zelf al geruime tijd de G-system. Heb twee pedalen in de loops.
Werkt perfect.

T.a.v. schakelen van kanalen is het nogal afhankelijk van de versterker.
Het kan zo werken maar vaak zijn er wat aanpassingen nodig: speciale kabeltjes of wat aanpassingen in de schakeltechniek van de amp.
Zo heb ik bijvoorbeeld mijn Groove Tubes Trio preamp moeten aanpassen omdat bij de standaard methode mijn cleane kanaal steeds eventjes bleef hangen en het was traag....nu niet meer.

Als je puur naar het geluid kijkt weet ik niet of de G-system echt zoveel beter is als de G2. Ik heb wel een G-system maar het klinkt mij net allemaal TE mooi en TE gladjes. Voor fushion and Top-40 werk is-ie perfect.
Maar het rauwere werk.......

Voor 90% van de gitaristen is de G-system denk ik te gek. Maar ik behoor tot die andere 10%.....weer een dure les :nervous:

Succces!

Vinni

morris
31 juli 2006, 21:17
Ik heb nu een Lexicon mpx G2 met floorcontroller.
Ik sta op het punt deze te verkopen en een G-system aan te schaffen.
Reden is dat de Lexicon vrij complex te programeren is, en ik de chorus sounds niet super vindt... voor de rest een te gek en probleemloos ding.
- Heeft er iemand al ervaring met een G-system?
- Werkt het bij schakelen van analoge effecten goed?
- Werkt het schakelen van de kanalen van een analoge versterker goed?

Ik hoor het graag.

Groeten Guus

Als je een alles in één oplossing zoekt denk ik dat je met de G2 beter uit bent dan met de Gsystem. Ik kan me wel wat voorstellen bij je opmerking van de kwaliteit van de chorus (is ook niet mijn smaak), maar voor het overige is de G2 gewoon een klasse beter. Als je de pregain effecten van de G2 ook nog eens bevallen zou ik zeker niet voor een Gsystem gaan, ik denk dat je daar spijt van krijgt. Als je het programmeren niet onder de knie zou krijgen (is idd wat lastig) en je wil toch wat anders, kijk dan eens naar een Gforce i.c.m. een kleine switcher voor eventuele pedaaltjes.

Morris

Harm
1 augustus 2006, 08:42
Als je een alles in één oplossing zoekt denk ik dat je met de G2 beter uit bent dan met de Gsystem. Ik kan me wel wat voorstellen bij je opmerking van de kwaliteit van de chorus (is ook niet mijn smaak), maar voor het overige is de G2 gewoon een klasse beter. Als je de pregain effecten van de G2 ook nog eens bevallen zou ik zeker niet voor een Gsystem gaan, ik denk dat je daar spijt van krijgt. Als je het programmeren niet onder de knie zou krijgen (is idd wat lastig) en je wil toch wat anders, kijk dan eens naar een Gforce i.c.m. een kleine switcher voor eventuele pedaaltjes.

Morris

Is de G-Force dan beter in kwaliteit? Ik heb de 2 nog niet vergeleken, ben niet verder gekomen dan de dvd van de G-system en daar was ik best van onder de indruk hoor! Mooie galm en lekkere chorus en lekkere delays!

Als ik dan kijk naar TC dan vind ik over het algemeen de galm wat minder tov de lexicon (zeker in vergelijking met de pcm 70, alhoewel de m3000 is ook super...) maar voor gebruik niets mis mee... vind ik... die tip van jou met de G-Force + switcher en pedaaltjes lijkt me een goede!
Je kunt de pedalen dan zelf uitzooeke en uitproberen (pré gain) en de effecten zijn prima in orde met de G-Force (parallel)
Wat doet een G-Force nu? Tegen de 800 - 850?

Harm

El Bastardo
1 augustus 2006, 08:45
Mijn advies is: Inventariseer eerst wat je precies nodig hebt.
Kwa chorus, kijk ook eens naar pedaal-chorus. Er zijn zeer weinig rekunits die zo lekker klinken als een pedaal. Plus pedaaltjes zijn over het algemeen goedkoper en makkelijker te wisselen.
Hetzelfde geldt voor compressors, distortions, boosts etc..
Ik heb laatst ook die inventarisatie gemaakt en het enige wat ik aan digitale effecten over ga houden in mijn nieuwe rek is een delay.
Op deze manier ga ik een erg eenvoudig rek met een eenvoudige signaalflow over houden.

El Bastardo
1 augustus 2006, 08:46
Is de G-Force dan beter in kwaliteit? Ik heb de 2 nog niet vergeleken, ben niet verder gekomen dan de dvd van de G-system en daar was ik best van onder de indruk hoor! Mooie galm en lekkere chorus en lekkere delays!


In de gsystem zitten 2 gmajor chips. En 2 gmajors zijn niet beter dan 1 gforce.

Harm
1 augustus 2006, 08:54
In de gsystem zitten 2 gmajor chips. En 2 gmajors zijn niet beter dan 1 gforce.


Dank je!! Kijk dat wist ik niet!! Dan is de G-force idd beter...
Kijk! Weer wat geleerd!!!! :-D

Maar idd, een mooie chorus-pedaal, stereo ... is ook niet te versmaden! Sterker nog, ik ga weer mono, pré amp, mijn chorus gebruiken naast (nadere presets) de chorus uit de G-Force, puur voor ander effect...

Harm

vinni
1 augustus 2006, 23:14
De reden dat de G-force het nooit gehaald heeft bij mij, is dat er een hoorbare vertraging in zit als je schakelt tussen de patches.
Een G-major of G-system heeft dit niet. Voor mij erg belangrijk.

Vinni

LordRiffenstein
2 augustus 2006, 07:47
De reden dat de G-force het nooit gehaald heeft bij mij, is dat er een hoorbare vertraging in zit als je schakelt tussen de patches.
Een G-major of G-system heeft dit niet. Voor mij erg belangrijk.

Vinni

Volgens mij heb jij supersonisch gehoor want ik heb nog nooit een vertraging gemerkt met mijn GForce.

Harm
2 augustus 2006, 08:32
Volgens mij heb jij supersonisch gehoor want ik heb nog nooit een vertraging gemerkt met mijn GForce.

Misschien dan serieel geschakeld?? Ik gebruik de G-Force nu al jaren via de Koch (eerst Powertone 1 en nu 2) parallel en ik heb idd geen last van vertraging...

Vreemd...

Harm

El Bastardo
2 augustus 2006, 08:56
De reden dat de G-force het nooit gehaald heeft bij mij, is dat er een hoorbare vertraging in zit als je schakelt tussen de patches.
Een G-major of G-system heeft dit niet. Voor mij erg belangrijk.

Vinni

Dat klopt, die is er. En de mensen die de gforce parallel draaien (zoals Youri) zal dat niet opvallen. (Youri, pak eens 2 presets met veel, maar verschillende effect blocks en routings, zet hem serieel en schakel tijdens het spelen tussen die 2).

En die schakeltijd is logisch, want hoe hoger de kwaliteit in de algoritmes, des te groter deze algoritmes zijn, en dus des te langer het duurt bij het schakelen om ze te laden.
Heb je een multieffect unit, dan is dit natuurlijk des te drastischer. Daarom duurt het ook zo dramatisch lang bij eventides. Het is niet zo dat die shakeltijd bij eventide erin is gezet om te pesten.

Dus als je een kleine schakeltijd hebt bij multieffect units, en er zit geen morphing techniek in of er gebeurt niks met caching of pre-loading (de oplossingen van de nieuwere eventides), dan zegt dat wat over de kwaliteit van je algoritmes.

En schakeltijd lijkt me toch echt secundair aan tone. Ik ga bij digitale apparatuur liever voor de betere delays met langere schakeltijd dan voor mindere delays en geen schakeltijd.
En als je de gmajor serieel draait heb je zowiezo al een tone probleem (gmajor = tonus suckus maximus). Er zijn trouwens maar een paar digitale apparaten waarbij het niet uitmaakt of je ze serieel of parallel draait, de 2290 is er bijvoorbeeld een van.

Rectifier
8 augustus 2006, 01:37
De chorus is idd. niet de mooiste van de G2 . Ik had meestal een pitch shift met -8 en +8 en dan heb je ook een mooie chorus sound zonder het swirl effect.

De G2 is lastiger programmeren maar de delays en reverbs zijn mooier en warmer dan de TC's. Ik heb voor de TC gekozen vanwege gebruiksgemak en niet omdat ik een programmeerwonder ben ;)

BeeJee
8 augustus 2006, 12:58
Ik gebruik nu inderdaad ook vaak de pitch voor chorus-achtige effecten. Dat werkt dan wel weer supermooi. Ik krijg daarmee heel goede resultaten op de G2. Het effect is dan wat meer 'liquid'.