PDA

View Full Version : advies voor een halsrijkende vraag



iwamoto
30 juli 2006, 21:52
oké, ik ben nog steeds bezig met mn strat transformatie, ik heb nu besloten een warmoth hals te nemen, maar ik moet nog een paar dingen weten met vakkundig onderbouw advies

- ik wil een skunk stripe, is dat hinderlijk of gaan met die banaan...ehm, stripe?
- vintage of modern tussrod?
- gewone of angeled headstock? (angeled geeft meer sustain of juist niet?)
- 22 of 24 frets? (mijn keus gaat uit naar 24, maar wellicht is er nog iemand die een onderbouwd bezwaar heeft)
- maple of birdseye maple? (gewone maple is goedkoper, maar is BE maple nou echt functioneel of aleen mooi?

naja, veel vragen, maargoed, ik wil wel een fatsoenlijk nekje, zodat jullie straks "oooooh" zeggen :D

Antoon
30 juli 2006, 23:11
wil je die hals op een standaard strat body zetten?? Dan moet je een strat hals nemen (22 fret, gewoon maple, maple toets, skunk stripe, strat headstock, standaard halspen). Kies je fretdraad (smal en hoog evt. roestvrij staal) en laat hem door Warmoth lakken. Gebruik standaard mechanieken (Gotoh kluson of zoiets) en een of twee 'string retainers'. Laat er ook een fatsoenlijke benen topkam inzetten en vraag of ze NIET de gaten voor de halsschroeven boren anders past hij geheid niet. Boor ze straks zelf met een fatsoenlijke kolomboor met de juiste boormaat en diepte.
Je kunt je energie veel beter steken in je afvragen wat voor halsvorm en fretdraad je wilt. Dat is interessant. Net als de breedte bij de topkam en de toetsradius

Fumi SG
30 juli 2006, 23:21
Om dan toch een vraag van Iwa te beantwoorden...

Maple, Birdseye is wel mooi maar érg kitsch als je het mij vraagt. Dan moet je al iets in de richting van een PRS met quilted top hebben, dan is het mooi. Maar op een strat is het veel te druk en te kitscherig.

Anders Destium
30 juli 2006, 23:29
Ik vind juist bij strats die van zichzelf erg basic zijn (zwart met witte slagplaat, dat werk) een birdseye nek en dito fretboard mooi. Het geeft de gitaar meer klasse dan met normaal maple IMO. Birdseye maple schijnt daarnaast een hogere dichtheid te hebben dan normaal maple zodat er ook een verschil in tone mogelijk is (duidelijkere snap, fellere attack).

Orpheo
31 juli 2006, 00:29
- ik wil een skunk stripe, is dat hinderlijk of gaan met die banaan...ehm, stripe?
voel je niks van. is imo alleen maar voor de mooi.

- vintage of modern tussrod?
modern. is makkelijker afstellen vind ik.

- gewone of angeled headstock? (angeled geeft meer sustain of juist niet?)
gewoon. typisch strat. waarom moeilijk doen? angled is weer kwetsbaar. denk aan les paul headcracks.
- 22 of 24 frets? (mijn keus gaat uit naar 24, maar wellicht is er nog iemand die een onderbouwd bezwaar heeft)
2 bezwaren. 1: past waarschijnlijk niet. 2: als je t perse wilt moet je je halspup meer richting de brug plaatsten. waar die pup NU staat is op een sweetspot; daar zitten een hoop boventonen, daarom klinkt ie daar ook zoals ie klinkt, en daarom heeft leo fender DAAR die pup geplaatst volgens de overlevering (met een plank en een snaar en een pickup. schuiven maar tot t top klonk in zijn oren.)

- maple of birdseye maple? (gewone maple is goedkoper, maar is BE maple nou echt functioneel of aleen mooi?
birdseye maple is imo alleen looks. niet echt een groot verschil. het is echter wel MOOIER op een strat. zie anders D post.

fred dons
31 juli 2006, 08:10
- ik wil een skunk stripe, is dat hinderlijk of gaan met die banaan...ehm, stripe?
de skunk stripe krijg je als je een 1 piece maple nek neemt dus het is een beetje afhankelijk van wat voor type neck je wilt (maar je voelt er inderdaad niets van)
- vintage of modern tussrod?
beiden hebben een andere sound (er wordt meer hout weggehaald voor en moderne trussrod) echter het voordeel van een dubbelle trusrod is natuurlijk dat je een backbow kunt herstellen (mocht die op treden)
een neck met moderne rod is ook ietsies zwaarder (vind ik zelf wel prettig)

- gewone of angeled headstock? (angeled geeft meer sustain of juist niet?)
angled en sustain hebben niet veel met elkaar te maken, wat angled wel doet is de snaren met een iets scherpere hoek over de kam te laten lopen, wat met name op de B en de hoge E snaar een beter geluid geeft (in vergelijking met een normale kop zonder snaargeleider)
persoonlijk vind ik het lelijk op een strat en heb liever een snaargeleider ;)

- 22 of 24 frets? (mijn keus gaat uit naar 24, maar wellicht is er nog iemand die een onderbouwd bezwaar heeft)
maakt mij niet zo veel uit maar let wel op de bijpassende body omdat de neck pickup iets verder uitgefreest moet worden

- maple of birdseye maple? (gewone maple is goedkoper, maar is BE maple nou echt functioneel of aleen mooi?
birdseye maple is iets harder dan gewoon maple, en geeft wat meer hoog in je geluid daarnaast is het gewoon heel erg mooi hout en als je toch "custom" gaat neem dan gelijk het mooiste hout (anders kun je net zo goed een all parts neck nemen)

iwamoto
31 juli 2006, 17:30
oké, nou, ik wist al van te voren dat hij een wizard profiel ging krijgen, maar ik wil er wel een beetje een ibanez achtige gitaar van maken, vandaar het angeled headstock idee, ik denk trouwens dat ik het gewoon maple doe voor het fretboard, en birdseye voor de hals zelf, naja, als dat kan, lijkt me wel fijn, ik zit nu aleen nog met het dilemma, 6100 frets zijn erg hoog, maar ik weet niet of ik het of juist goddelijk vind of onprettig, maar heb je uberhaupt gitaren op de markt die het standaard hebben? naja, miss. kan mn tech daar wel mme helpen

Bram+
31 juli 2006, 18:40
wil je die hals op een standaard strat body zetten?? Dan moet je een strat hals nemen (22 fret, gewoon maple, maple toets, skunk stripe, strat headstock, standaard halspen). Kies je fretdraad (smal en hoog evt. roestvrij staal) en laat hem door Warmoth lakken. Gebruik standaard mechanieken (Gotoh kluson of zoiets) en een of twee 'string retainers'. Laat er ook een fatsoenlijke benen topkam inzetten en vraag of ze NIET de gaten voor de halsschroeven boren anders past hij geheid niet. Boor ze straks zelf met een fatsoenlijke kolomboor met de juiste boormaat en diepte.
Je kunt je energie veel beter steken in je afvragen wat voor halsvorm en fretdraad je wilt. Dat is interessant. Net als de breedte bij de topkam en de toetsradius
Ik ben ook al specs aan het verzamelen voor een eventueel toekomstig stratproject, dus ik haak even in. Waarom standaard mechanieken en string retainers en waarom geen staggered mechanieken? Waarom lakken als je 'm ook kan olieën? Ik denk dat dat een ibanezspeler juist veel meer zal bevallen.

Antoon
31 juli 2006, 18:56
Standaard mechanieken omdat zware je toon aantasten, net als een biflex trussrod vind ik. Retainers om de druk op de topkam te garanderen. Als je geen hoogglans wil kun je mat nemen voor de achterkant van de hals. Met olie krijg je geen garantie van warmoth. Persoonlijk zou ik trouwens ook olie nemen of ongelakt houden. Weet je trouwens zeker dat de hielbreedte van die Warmoth halzen passen op jouw body?

iwamoto
31 juli 2006, 19:03
Standaard mechanieken omdat zware je toon aantasten, net als een biflex trussrod vind ik. Retainers om de druk op de topkam te garanderen. Als je geen hoogglans wil kun je mat nemen voor de achterkant van de hals. Met olie krijg je geen garantie van warmoth. Persoonlijk zou ik trouwens ook olie nemen of ongelakt houden. Weet je trouwens zeker dat de hielbreedte van die Warmoth halzen passen op jouw body?
mijn pocket is een beetje krap, ik meet nu ffe de "blokkie" breedte en die is ongeveer 5,5 Cm, maare, beetje bijschuren/schaven/frezen doet wonderen he, kan mn tech wel mee helpen, maare, ik wil EIGENLIJK een strat nek, die bij een strat past dus, en aanvoelt, speelt, klinkt als mijn RG hals, dus vandaar dat ik gelijk aan angled dacht, naja, ik wil dus ook, een snelle hals, dus ik denk ook gelijk aan lakken, dus zeg het maar, ik heb nu een beetje een eigen beeld, maar wie weet is er nog een argument?

Bram+
31 juli 2006, 19:08
Standaard mechanieken omdat zware je toon aantasten, net als een biflex trussrod vind ik. Retainers om de druk op de topkam te garanderen. Als je geen hoogglans wil kun je mat nemen voor de achterkant van de hals. Met olie krijg je geen garantie van warmoth. Persoonlijk zou ik trouwens ook olie nemen of ongelakt houden. Weet je trouwens zeker dat de hielbreedte van die Warmoth halzen passen op jouw body?
OK, speelcomfort gaat voor mij ook altijd voor, dus ik zou 'm gewoon olieën/ongelakt laten.

Bram+
31 juli 2006, 19:09
mijn pocket is een beetje krap, ik meet nu ffe de "blokkie" breedte en die is ongeveer 5,5 Cm, maare, beetje bijschuren/schaven/frezen doet wonderen he, kan mn tech wel mee helpen, maare, ik wil EIGENLIJK een strat nek, die bij een strat past dus, en aanvoelt, speelt, klinkt als mijn RG hals, dus vandaar dat ik gelijk aan angled dacht, naja, ik wil dus ook, een snelle hals, dus ik denk ook gelijk aan lakken, dus zeg het maar, ik heb nu een beetje een eigen beeld, maar wie weet is er nog een argument?
Heb jij een gelakte hals op je RG dan? Een gelakte hals is in de regel niet sneller hoor, ik denk eerder andersom, maar dat ligt ook een beetje aan je persoonlijke voorkeur.

iwamoto
31 juli 2006, 19:16
Heb jij een gelakte hals op je RG dan? Een gelakte hals is in de regel niet sneller hoor, ik denk eerder andersom, maar dat ligt ook een beetje aan je persoonlijke voorkeur.
die van mij is gelakt, maar mn tech heeft m speciaal gelakt, ben vergeten wat het nou was, maar het mag binnenkort wel weer, voelt weer een beetje stroever aan, ik zal als ik mn custom ophaal wel vragen hoe ie het precies heeft gedaan

maargoed, iwa wil iba, dus ik zit erg aan angled te denken, en wellicht zo'n buig bar net als bij de floyd rose, maar ik ben bang dat het heel lelijk gaat worden