PDA

View Full Version : Noodkreet van een gitarist



Powerchordschuiver
30 juli 2006, 21:45
Beste mensen,

ik ben een gitaarspeler die behoorlijk gefrustreerd is.
Kan eigenlijk alleen maar thrash/death metal powerchords spelen (zie mijn nickname) en dat ben ik nu meer dan beu.
Wat ik kan (weinig) heb ik domweg uit het hoofd geleerd van voornamelijk Metallica/Megadeth/Slayer etc.-tabs.
Zou wel eens wat beter willen worden, maar daarvoor moet je dus weten waar je muziektheoretisch mee bezig bent, toonladders en dat soort dingen.
Ik heb daartoe wel eens in wat boeken gekeken, maar ik snapte er geen barst van.
Ook les nemen heb ik geprobeerd, maar dat viel me ook tegen (hoewel die gast die me les probeerde te geven dan ook wel een beetje een vreemde vogel was).
Zit dus hardstikke 'vast', het plezier in gitaarspelen is er dus allang niet meer.
Ben daardoor ook gaan twijfelen of ik wel een 'muzikant' ben.
Zou ook eens wat meer en vooral naar andere gitaarmuziek moeten gaan luisteren, ik heb het met death/thrash metal i.i.g. wel helemaal gehad.
Ken wat dingen van Vai en Satriani natuurlijk, maar ik weet dat er meer moet zijn.
Ik heb weleens gelezen dat MacAlpine mooie dingen gemaakt schijnt te hebben.
Iemand die suggesties heeft naar wat voor gitaristen ik eens zou moeten gaan luisteren? (Wel gitaristen die in een (hard)rock-context spelen, blues/soul/funk/country/jazz dat trek ik niet qua smaak)
En hoe ik dat vastzitten qua eigen gitaarspel en vooral muziektheorie kan doorbreken?
Hopelijk komt ook het plezier in spelen dan weer eens terug.

Alvast bedankt voor eventuele tips/reacties.

MrDean
30 juli 2006, 21:49
Ik vind radiohead een erg goede rockband. Probeer de albums "ok computer" en "the bends" een keer zou ik zeggen. Zitten heel veel liedjes op die niet erg moeilijk om te spelen zijn. En zover ik weet gebruiken ze ook geen powerchords.

Maxxas
30 juli 2006, 22:16
2 tips:

a- Ga solo's bestuderen. Zorg ervoor dat je bestaande nummers in mp3 krijgt.
Zodoende kun je ze in de mediaplayer langzamer afspelen. Zoek de solo's uit of zoek de tab er van op internet. Eerst de solo langzaam instuderen daarna tempo opvoeren.
b- Neem (toch) lessen. Zorg ervoor dat je les van iemand krijgt die kan spelen wat jij wilt leren.

Fixeer je niet teveel op het leren van noten etc. Zorg eerst dat je weer plezier krijgt in het spelen de rest komt daarna wel, indien nodig.

Powerchordschuiver
30 juli 2006, 22:48
Nou, ik doelde niet op notenschrift leren lezen, mij is ooit gezegd dat muziektheoretische kennis en noten kunnen lezen niet hetzelfde zijn.
En dat voor gitaar noten kunnen lezen niet noodzakelijk is om goed te kunnen spelen en te weten wat je aan het doen bent.
Maar dat je dus wel moet weten waar je 'mee bezig bent' en dat dingen uit je hoofd leren vanaf tabs dus niet werkt.
Was ik zelf dus ook al achter gekomen.
Nou ja, misschien dan toch inderdaad maar weer eens lessen nemen.

En met mijn vraag over waar ik eens naar zou moeten gaan luisteren bedoel ik dat ik dan misschien ook weer eens plezier zou kunnen beleven aan het beluisteren van muziek, zodat ik dan ook de motivatie weer kan vinden om mijn gitaar weer eens te pakken en te oefenen/studeren/spelen.

In ieder geval al bedankt voor de respons.

aad
30 juli 2006, 22:52
Nou, ik doelde niet op notenschrift leren lezen, mij is ooit gezegd dat muziektheoretische kennis en noten kunnen lezen niet hetzelfde zijn.
En dat voor gitaar noten kunnen lezen niet noodzakelijk is om goed te kunnen spelen en te weten wat je aan het doen bent.
Maar dat je dus wel moet weten waar je 'mee bezig bent' en dat dingen uit je hoofd leren vanaf tabs dus niet werkt.
Was ik zelf dus ook al achter gekomen.
Nou ja, misschien dan toch inderdaad maar weer eens lessen nemen.

En met mijn vraag over waar ik eens naar zou moeten gaan luisteren bedoel ik dat ik dan misschien ook weer eens plezier zou kunnen beleven aan het beluisteren van muziek, zodat ik dan ook de motivatie weer kan vinden om mijn gitaar weer eens te pakken en te oefenen/studeren/spelen.

Edit door Bassbitch: Het spijt me, maar dit soort tips worden hier niet toegestaan. Vragen/opmerkingen -> PM

Arts
30 juli 2006, 23:35
ik heb zelf solo's leren spelen van mijn gitaarleraar..
Met behulp van boeken van Troy Stetina..
Hier kan je aardig leren hoe je solo's speelt..

Begin met simpele solo's.. en probeer steeds wat uitdagenderende (lastig woord:P) solo's

Han S
30 juli 2006, 23:47
Je zult bij het begin moeten beginnen, een goede leraar en de juiste technieken. Vaak hebben gitaristen zichzelf een verkeerde manier van spelen aangeleerd waar je niet verder mee komt.

Als je een goede gitarist bezig ziet lijkt het net of het makkelijk is, het tegendeel is waar. Oefenen, oefenen en oefenen en een echt goede leraar.

Ik was begonen met drummen en liep ook helemaal vast, tot ik les kreeg van een hele goed leraar en inmiddels beroemde drummer. Dat schiet echt op.

-=JEROEN=-
31 juli 2006, 00:33
wat luister(de) je voor muziek (zo uitgebreidt mogelijk aub)

welke akkoorden ken je? welke toonladders?

kunnen we je gitaarspel ergens horen?

probeer een inschatting te maken van waar je nu bent, en wat eventueel een goede volgende stap zou zijn voor je

Maxxas
31 juli 2006, 19:38
Nou, ik doelde niet op notenschrift leren lezen, mij is ooit gezegd dat muziektheoretische kennis en noten kunnen lezen niet hetzelfde zijn.
En dat voor gitaar noten kunnen lezen niet noodzakelijk is om goed te kunnen spelen en te weten wat je aan het doen bent.
Maar dat je dus wel moet weten waar je 'mee bezig bent' en dat dingen uit je hoofd leren vanaf tabs dus niet werkt.
Was ik zelf dus ook al achter gekomen.
Nou ja, misschien dan toch inderdaad maar weer eens lessen nemen.

En met mijn vraag over waar ik eens naar zou moeten gaan luisteren bedoel ik dat ik dan misschien ook weer eens plezier zou kunnen beleven aan het beluisteren van muziek, zodat ik dan ook de motivatie weer kan vinden om mijn gitaar weer eens te pakken en te oefenen/studeren/spelen.

In ieder geval al bedankt voor de respons.

Ik weet niet wie jou deze "wijsheden" heeft verteld maar gedeeltelijk kloppen ze niet. Je moet je afvragen wat je doel is en hoe je muziek wilt gaan maken.
"Weten waar je mee bezig bent" is voornamelijk van toepassing op het schrijven van nummers en improvisatie. Bepaalde kennis hiervoor is gemakkelijk. Hiervoor kun je het beste lessen nemen omdat op internet vaak door de bomen het bos niet te zien is. Tabs werken wel degelijk. Het gaat er op zich niet om dat je een stukje uit je hoofd leert o.i.d. het gaat erom dat je de techniek die in dat stuk zit jezelf aan leert. Ik denk dan aan hammer on/ pull off, legato spelen stringskipping etc. Dat zijn technieken die je een betere gitarist maken.
Ik zou zeggen duik internet op en zoek naar deze video's:
Paul Gilbert- The terrifying guitartrip
Richie Kotzen- Rockchops
Kee Marcello-Reh Rock

Luistertips zijn dan ook:
(hard)rock
-Mr. Big
-Europe
-Toto
-Vinnie Moore
-Whitesnake
-Winger
-Treat

Symphonische shit
- Symphony X
- Circus Maximus
- Pain of Salvation

Deathshit
- Scar Symmetry
- Opeth
- Nevermore

lostsoul
1 augustus 2006, 12:45
Als je voor inspiratie naar (death)metal wil luisteren dan zonder enige twijfel: OPETH!

Powerchordschuiver
1 augustus 2006, 18:43
Mensen, bedankt voor alle reacties die er tot nu toe al gekomen zijn, een aantal adviezen zal ik zeker eens gaan opvolgen, zoals Radiohead en Opeth.
Maar ik ben wat luistertips betreft vooral geinteresseerd in de zogeheten 'Instrumental Guitarheroes', m.a.w. wat kan men me op dat gebied aanbevelen eens te gaan beluisteren.
Zoals gezegd ken ik natuurlijk wel wat werk van Vai en Satriani, maar wat is er nog meer?
Suggesties welkom.

Gitaro
1 augustus 2006, 18:57
Probeer Carlos Santana eens? Samba Pa Ti en Europa bijvoorbeeld, die nummers hebben me heel erg geholpen toen ik ook alleen maar crap speelde. Er zitten leuke thema's in, niet te moeilijk en niet te makkelijk.

Luister van Opeth The Baying of the Hounds, The Moor, Advent, Bleak. dat zijn goeie nummers om kennis met ze te maken, naar mijn mening.

Maxxas
1 augustus 2006, 19:11
Mensen, bedankt voor alle reacties die er tot nu toe al gekomen zijn, een aantal adviezen zal ik zeker eens gaan opvolgen, zoals Radiohead en Opeth.
Maar ik ben wat luistertips betreft vooral geinteresseerd in de zogeheten 'Instrumental Guitarheroes', m.a.w. wat kan men me op dat gebied aanbevelen eens te gaan beluisteren.
Zoals gezegd ken ik natuurlijk wel wat werk van Vai en Satriani, maar wat is er nog meer?
Suggesties welkom.

- Jason Becker
- Marty Friedman
- Paul Gilbert
- George Lynch
- Richie Kotzen
- Vinnie Moore
- Joey Tafolla
- Tony Macalpine
- Rusty Cooley
- John Petrucci
- Michael Lee Firkins
- Mr. Fastfinger
- Micheal Romeo
- Marcel Coenen
- Malmsteen

Dit zijn de wat bekendere er zijn er echter veel meer die ook de moeite waard zijn.
http://www.chopsfromhell.com/
http://www.guitarshredshow.com/
http://www.theshredzone.com/
http://www.chadcoggin.com/

aad
1 augustus 2006, 22:30
allan holdsworth
scott henderson
don mock
terje rypdal
jimi hendrix (hihi) of toch maar niet?
john mclaughlin

B~Rock
2 augustus 2006, 14:43
...Steve Morse

Nickname
2 augustus 2006, 15:37
wat je ook doet... luister vooral NIET naar michael angelo :D

Nee geintje, wat bij mij heel veel heeft geholpen is in een bandje gaan spelen en samen met andere mensen muziek gaan maken. Ik heb dat gedaan onder begeleiding van een muziekleraar. Je leert er heel veel van want je verplicht elkaar min of meer om steeds je best te doen. Ook is het zo samen spelen veel leuker. Probeer het eens! :)

P.S: Ik weet niet waar je vandaan komt, maar het kunstencentrum in helmond geeft bandworkshops :)

Epic
2 augustus 2006, 16:12
In een band spelen kan inderdaad helpen maar kan ook wel tot een chaos uitlopen..
Mij heeft het spelen in workshops wel geholpen, je zit dan ook in een bandje maar met een leraar erbij.

andere tip: Akoustisch gaan spelen! En dan veel open akkoorden met versieringen. Zoals in bv radiohead - street spirit.

habberdoedas
5 augustus 2006, 22:38
He powercordschuiver. Kon ik dat maar van die powercords ala slayer, metallica etc. daar heb nl. moeite mee...hoe doen jullie dat toch...met zo'n moordende snelheid over die snaren raspen jezus........

Powerchordschuiver
6 augustus 2006, 17:09
Serieuze vraag dit? Of een grapje?

Pfff, snel powerchords raggen, stelt toch niks voor?
OK, het is wel hard werken om dat strak te doen, maar muzikaal is het weinig hoogstaand vind ik.

Maar ja,.....

hidde630
6 augustus 2006, 20:52
ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, maar dan ipv metal zit ik in de punkrock/hc.....ik snap ook niks van toonladders en solo's. Een tab naspelen lukt ook wel na wat oefenen, maar het zou leuk zijn als ik zou weten waar ik mee bezig was...ik doel dan voornamelijk op

toonladders
toonsoorten

eigenlijk wil ik van die rock kunnen spelen als ac-dc

iemand tips voor boeken of ander lesmateriaal?

b_240
7 augustus 2006, 00:44
Ik ben bassist en heb techniek geleerd van mijn moeder die ooit klassieke gitaar speelde, muziek theorie heb ik op mezelf geleerd.

Het is idd moelijk om goede theorie te vinden. Na lang zoeken heb ik een site gevonden die aan mijn noden voldeed, ik heb ook een boek maar dat wil niet vlotten. Het is deze site (is wel voor bas maar kan je wel grotendeels helpen denk ik): http://www.cyberfretbass.com/theory/index.php
Ik heb lang moeten puzzelen om alle lessen mooi te bundelen maar het resulteerd wel in een uitstekende cursus!
Mijn bundel kan je hier vinden: http://student.kuleuven.be/~s0169770/nt_KUL/Bas/CyberfretBass-MusicTheorie.pdf.

Mijn fout was altijd dat ik te snel wilde zijn, zo van oh die dingen kan ik al dus sla ik over. En dan zit je weer gewoon tabs na te spelen. Het is enorm belangrijk dat je van begin aandachtig leest. Het voordeel aan die cursus is dat er geen tabs in staan dus er is minder verleiding om over te slaan :D .
Dit is echt een uistekende cursus!

Hans

-=JEROEN=-
7 augustus 2006, 02:19
ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, maar dan ipv metal zit ik in de punkrock/hc.....ik snap ook niks van toonladders en solo's. Een tab naspelen lukt ook wel na wat oefenen, maar het zou leuk zijn als ik zou weten waar ik mee bezig was...ik doel dan voornamelijk op

toonladders
toonsoorten

eigenlijk wil ik van die rock kunnen spelen als ac-dc

iemand tips voor boeken of ander lesmateriaal?
begin bij het begin

- leer alle hele noten (E F G enz) uit je hoofd van de 2 dikste snaren (E en A snaar)... 90% van alle powerchords zijn gebaseerd op deze 2 snaren
- leer mijn eenvoudige manier van akkoorden maken (binnenkort hier op dit forum te aanschouwen, lol)
- leer met dezelfde eenvoud toonladders maken

dan ben je al een heel eind verder :D

hidde630
7 augustus 2006, 09:31
punt 1 weet ik wel en zelf akkorden bij elkaar zoeken is het punt ook niet.maar toonladders maken daar zit het hem juist in. Ik weet niet hoe dat werkt.....als ik een handjevol akkoorden speel weet ik nooit welk toonsoort het is...dat soort dingen bedoel ik.

arjanb01
7 augustus 2006, 09:41
punt 1 weet ik wel en zelf akkorden bij elkaar zoeken is het punt ook niet.maar toonladders maken daar zit het hem juist in. Ik weet niet hoe dat werkt.....als ik een handjevol akkoorden speel weet ik nooit welk toonsoort het is...dat soort dingen bedoel ik.

De toonsoort van een nummer kun je bepalen door het laatste akkoord van het nummer. Dat is vaak de toonsoort waarin het staat.

b_240
7 augustus 2006, 11:45
hehe, daar is hij wss niet veel mee.

Heb je dit al eens geprobeerd, hier staat het echt mooi uitgelegd!
http://student.kuleuven.be/~s0169770/nt_KUL/Bas/CyberfretBass-MusicTheorie.pdf
het is voor bas maar bij gitaar zijn de toonladders net hetzelfde.
Lezen, dat zal je helpen!

-=JEROEN=-
7 augustus 2006, 11:51
De toonsoort van een nummer kun je bepalen door het laatste akkoord van het nummer. Dat is vaak de toonsoort waarin het staat.das onzin... veel vaker ist het 1e akkoord... maar dit is nie de beste manier om de toonsoort te vinden... kijk naar de intervallen en luisterttt!

taylor
7 augustus 2006, 12:01
@jeroen op die site van hier boven kun je vanaf pagina 50 wat lezen over diatonische opvolging in akkoorden het gaat hier over 3 klank.

G.G.
10 augustus 2006, 13:47
Kan eigenlijk alleen maar thrash/death metal powerchords spelen (zie mijn nickname) en dat ben ik nu meer dan beu.

Iemand die suggesties heeft naar wat voor gitaristen ik eens zou moeten gaan luisteren? (Wel gitaristen die in een (hard)rock-context spelen, blues/soul/funk/country/jazz dat trek ik niet qua smaak)


Misschien moet je eens terug gaan naar de basis. Een van de voorvaderen van de Heavy Metal, Jimi Hendrix.

Begin met wat je gewend bent. Neem nou Hey Joe, 5 powerchords en lekker raggen. Maak er je eigen metaluitvoering van, en ga dan langzaam terug naar de basis.

Haal wat van de gain uit je geluid, prop er wat van de Hendrixlickjes in. haal weer wat gain uit je geluid, totdat je een lichte crunch overhoud. Speel de accoorden met meer dan twee vingers (weg met die powerchords!) Ga eens kijken naar de frasering van de accoorden en hoe je "eromheen kan wandelen".

Misschien gaat het een berg afwijken van de muziek die je lekker vind, maar je kan altijd een stappie terug doen, gain erbij en raggen maar!!!

Zo'n uitstapje leert je heel veel.

sjoerd5
13 augustus 2006, 19:44
ik denk aan status quo (makkelijk) metallica (iets moeilijker) en deep purple

(ook iets moeilijker)

maar het is maar net hoe je het bekijkt

maar ik zeg ook leer wat akkoorden

metallic
16 augustus 2006, 14:19
Beste mensen,

ik ben een gitaarspeler die behoorlijk gefrustreerd is.
Kan eigenlijk alleen maar thrash/death metal powerchords spelen (zie mijn nickname) en dat ben ik nu meer dan beu.
Wat ik kan (weinig) heb ik domweg uit het hoofd geleerd van voornamelijk Metallica/Megadeth/Slayer etc.-tabs.
Zou wel eens wat beter willen worden, maar daarvoor moet je dus weten waar je muziektheoretisch mee bezig bent, toonladders en dat soort dingen.
Ik heb daartoe wel eens in wat boeken gekeken, maar ik snapte er geen barst van.
Ook les nemen heb ik geprobeerd, maar dat viel me ook tegen (hoewel die gast die me les probeerde te geven dan ook wel een beetje een vreemde vogel was).
Zit dus hardstikke 'vast', het plezier in gitaarspelen is er dus allang niet meer.
Ben daardoor ook gaan twijfelen of ik wel een 'muzikant' ben.
Zou ook eens wat meer en vooral naar andere gitaarmuziek moeten gaan luisteren, ik heb het met death/thrash metal i.i.g. wel helemaal gehad.
Ken wat dingen van Vai en Satriani natuurlijk, maar ik weet dat er meer moet zijn.
Ik heb weleens gelezen dat MacAlpine mooie dingen gemaakt schijnt te hebben.
Iemand die suggesties heeft naar wat voor gitaristen ik eens zou moeten gaan luisteren? (Wel gitaristen die in een (hard)rock-context spelen, blues/soul/funk/country/jazz dat trek ik niet qua smaak)
En hoe ik dat vastzitten qua eigen gitaarspel en vooral muziektheorie kan doorbreken?
Hopelijk komt ook het plezier in spelen dan weer eens terug.

Alvast bedankt voor eventuele tips/reacties.

Kijk tabs uit je hoofd leren is eigenlijk het begin van je gitaarspel, je hebt pas je gitaar en je wilt een nummer leren spelen. Daarbij denk je niet na of je het goed speeld maar je maakt voor je gevoel muziek, dat voelt goed. Maar zoals je zei, wat theorie is heel handig, zeker als je aan Vai of Satriani wilt beginnen. Als je aan hun nu wilt beginnen, raad ik je aan de wat makkelijkere nummers te doen, bijv. always with me always with you. Die valt behoorlijk mee voor een satriani. Ik heb zelf gewoon les iedere week en wordt daarbij qua theorie ook een heel stuk vooruit geholpen (ALS ik dat wil). Qua theorie ben ik nu ook wat aan het bijleren. Maar lesnemen bij een muziekschool is vaak een goeie optie om je theorie wat bij te spijkeren. En niet op onbekende sites je theorie gaan aanleren want de helft daarvan klopt niet. Vraag anders een ervaren gitarist van dit forum om je wat theorie te leren.