PDA

View Full Version : Welke marshall top?



Nils Veen
30 juli 2006, 20:06
Ik ben op zoek naar een Marshall top. Ik hou van een flink potje rock met een rouw geluid in de trant van AC/DC, maar ik hou ook van de satriani sound. Ik wil graag een goed clean en scheur geluid. Zelf zat ik te denken aan een JCM 900 SL-X 50w, een JCM 900 Hi gain Dual Reverb of een JCM 2000 DSL 50w. Ik draai weinig gigs dus heb geen 100w top nodig. Het voordeel van de SL-X is dat je em kan terugschakelen naar 25w, lekker voor thuis. Mn gear bestaat nu uit een Line6 Pod XT live, Hughes&Kettner eindversterker, een Marshall 1936 2x12 cabinet en een Ibanez RG 770 met een Dimarzio Tone zone en een Evo. Ik ben meer solo dan slag gitarist. Beschikbaar budget is zo'n 650 -700 euro. Welke top is het meest geschikt voor mij? en welke top is veelzijdiger? (voor zover dat mogelijk is marshall).

BLOK182
30 juli 2006, 20:09
SLX is een lekkere scheurbak, maar wel 1-kanaals. Met de gain terug heb je semi-clean/crunch, of gewoon vette highgain, maar niet alletwee. Je kan enkel schakelen tussen 2 mastervolumes A en B. JCM900 vind ik persoonlijk best ok, maar vrij scherp. Als je budget het toelaat zou ik dan gaan voor een DSL50, lekkere amp!

Fumi SG
30 juli 2006, 20:13
Ik zou voor de Dsl gaan, de meest veelzijdige van het stel. En van die terugschakeling in vermogen bij een Slx moet je je ook niet zo gek veel van voorstellen hoor. Of je nou 25 of 50 Watt draait, het is allebei verschrikkelijk hard!;)

vester86
30 juli 2006, 20:45
marshall 6100/6101 alles van goed clean via vette crunch naar een dikke lead

AART
30 juli 2006, 20:54
Ik zou voor de Dsl gaan, de meest veelzijdige van het stel. En van die terugschakeling in vermogen bij een Slx moet je je ook niet zo gek veel van voorstellen hoor. Of je nou 25 of 50 Watt draait, het is allebei verschrikkelijk hard!;)

Vooral terugval in laag en druk.

Heb zelf de 100 watter gehad.

Prima ding maar erg eenzijdig.

Orpheo
30 juli 2006, 22:19
marshall 6100/6101 alles van goed clean via vette crunch naar een dikke lead


krijgt ie nooit te vinden voor zijn budget :D

vester86
30 juli 2006, 22:22
dan spaart ie maar wat langer :seriousf:

gradje pbc
30 juli 2006, 22:28
als je toch al wat 19" spullen hebt, koop dan een jmp preamp (toch?).
anders zou ik voor de echte marshall sound gaan: 800 style

gérard

vester86
30 juli 2006, 22:30
jmp-1 voor alle marshall geluiden en een V-twin van mesa boogie moet voor dit doel ook best goed kunnen, al gaat de gain van die laatste niet zó ver, de 6101 gaat ietsie verder, maar verder is het een lekker marshall-achtig geluid

Agent_Smith
30 juli 2006, 22:33
Ik sluit me volledig aan bij BLOK en Fumi. De SLX is rete vet, maar beperkt door het enkele kanaal. De jcm900 DR vind ik ook prima, maar dan wel op Greenbacks of V30s. Op de standaard 75-watters wordt hij idd erg schel.
Zelf heb ik heel lang de JCM600 gehad. Beter dan de 900 vind ik. Super geluid en heel veelzijdig, alleen door de kleine afmetingen ziet-ie er wat minder volwassen uit dan de standaard heads.
Nu heb ik naar volle tevredenheid een DSL50 en die kan ik je dus echt aanbevelen. Echt ubervet!! Wat minder veelzijdig dan de 600, maar wat een blaasbak!!

ACSlater
31 juli 2006, 18:54
terugkomend op de TS die het heeft over schakelen naar de helft van het vermogen. Dit heb ik ook op m'n Silver Jubilee en dit is absoluut onbruikbaar. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat het net zo goed klonk als "full power". Nou weet ik ook wel dat je sound altijd beter "klinkt" als je broekspijpen ervan gaan wapperen maar buiten dit klinkt het nogal krachteloos. Misschien moet je dan ook weer lichtere speakers gebruiken die eerder opbreken?

Nils Veen
31 juli 2006, 19:38
Ok,
Jcm 800 lead kan dus ook, dan heb ik in ieder geval de oude rocksound te
pakken. Welk model is het chillst van de 50 watt en de honderd watt versie? Hoe zit het met het cleane geluid van deze top? Heeft deze ook maar 1 kanaal? En anders wordt het toch een DSL.

Helter Skelter
31 juli 2006, 19:54
De JCM-800 Lead Series heeft een aantal varianten, je hebt de single channels (2203/2204) en de split channels (2205/2210) De tops zijn er ook in comboversie en er zijn verschillen met betrekking tot het produktiejaar. Ik kan over de JCM-800 een complete bloemlezing houden maar het lijkt me handiger even de zoekfunctie te gebruiken, de 800 is namelijk een van de meest gebruikte cq besproken amps ooit :cooler:

Agent_Smith
31 juli 2006, 22:30
terugkomend op de TS die het heeft over schakelen naar de helft van het vermogen. Dit heb ik ook op m'n Silver Jubilee en dit is absoluut onbruikbaar. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat het net zo goed klonk als "full power". Nou weet ik ook wel dat je sound altijd beter "klinkt" als je broekspijpen ervan gaan wapperen maar buiten dit klinkt het nogal krachteloos. Misschien moet je dan ook weer lichtere speakers gebruiken die eerder opbreken?

Ja, dit heeft dacht ik te maken met het feit dat de (eind-)pentodes dan dus als triodes geschakeld worden met alle gevolgen voor diens karakteristieken (en dus klank) (correct me if I'm wrong here)

Nocki
1 augustus 2006, 08:48
Bedankt! ik heb weer iets leuks om in mn sig te etten... :)
Een rouw geluid! Idd een stelling waar ik het mee eens ben!
Marshall heeft een rouw geluid!

hidde630
1 augustus 2006, 09:27
ik zou dan alleen wel rauw met 'au' schrijven...zo lijkt het net alsof je er droevig om bent

interessander
1 augustus 2006, 09:29
lijkt me geheel de bedoeling

hidde630
1 augustus 2006, 09:44
jouw sign vind ik veel grappiger :)

yhcmarc
1 augustus 2006, 14:03
Je kan ook gewoon een 1 kanaals jcm800 nemen (2203/4 of een 1959) voor het ruige scheurgeluid en een volume of eq pedaal gebruiken voor clean, klinkt ook best ok dan hoor, het is geen fender clean maar goed te doen.

BLOK182
1 augustus 2006, 14:11
Qua volumeschakelen: heb wel eens vaker met de jcm900 van een vriend gespeeld (toen ik in between amps zat), en het verschil tussen tussen 50-100 watt vertolkte zich vooral in nèt wat meer verzadiging op 50 watt en wat meer laag/power op hoog volume op 100 watt. Niet echt een halvering van het volume ofzo, verre van dat, luide bak dat ding!