PDA

View Full Version : Cabinet 16 ohm



phx
30 juli 2006, 19:40
Hallo

mischien wel een hele domme vraag, maar met mijn ervaring (qua ohm) ga ik hem toch lekker stellen:

ik heb een koch twintone top van 50 watt (met een 4 of 8 ohm uitgang van speakercabinet, kan ik uit kiezen). Kan ik hier deze cabinet op aansluiten zonder risico's/problemen: jtm30 extension cabinet met 75watt heritage (celestion) speaker met een ingang van 16 ohm?

Ga ik dan minder volume krijgen of blaas ik de speaker en/of amp op?

BLOK182
30 juli 2006, 20:07
Das geen probleem. Het ohmage van de cab is hoger dan dat van de top, dus geen problemen. Andersom kan wel kwaad. Verder is het wattage van de top ook lager dan wat de kast trekt, dus ook geen problemen. Veel plezier dermee!

AART
30 juli 2006, 20:52
zet hem opd e 8 ohm stand.

In mijn mesa handleiding staat het ook:


Hoger: prima
Lager: nooit doen

Match: altijd het beste naturulijk.

phx
30 juli 2006, 21:46
super, super, ik ben erg blij met deze reacties. Kzou deze 'miskoop'' bijna weer verkopen op marktplaats. (Ik dacht dat mijn amp ook wel op 16 ohm kon draaien toen ik deze cab kocht vandaag).

Maar voor alle zekerheid: kan het op GEEN ENKELE manier kwaad, zelfs niet op harde volumes (volumeknop van de top ongeveer op stand 4 van de 10)????

Negative K3 fan
30 juli 2006, 21:58
blok en aart zitten in principe fout, maar een 16 ohm cab aan de 8 ohm uitgang moet nog wel kunnen al zou het meer een soort van tijdelijke oplossing zijn. zit er maar 1 speaker in dat kastje?

phx
31 juli 2006, 08:09
Er zit 1 12" celestion g12 speaker in. Goed voor 75 watt (weet de sticker op de rear mij te vertellen). Hoe bedoel je 'tijdelijk'? Kan ik hem maar beter weer verkopen en een 8 ohm kast gaan maken?

shamehair
31 juli 2006, 09:35
@ PHX: moest het je interesseren, ik heb een Marshall 1912 cabinet (8 Ohm) en heb een versterker waar een 16 Ohm cabinet op past. Misschien kunnen we van cab switchen en zijn we alletwee goed af. Laat maar iets weten via PM.

AART
31 juli 2006, 10:28
blok en aart zitten in principe fout, maar een 16 ohm cab aan de 8 ohm uitgang moet nog wel kunnen al zou het meer een soort van tijdelijke oplossing zijn. zit er maar 1 speaker in dat kastje?


Lees de Mark IV manual maar eens door.

hidde630
31 juli 2006, 11:49
mijn cab is ook 16 ohm (marshall 1960tv), mij is verteld dat het geen kwaad kan als de ohms uit de top maar niet hoger zijn. Verder is het wel oppassen met de watten. Mijn kast is namelijk maar 100 watt. een peavey 5150 er voluit op laten blazen is dus geen goede optie....nu is mijn top gelukkig maar 50 dus dat scheelt.

DarknessAwaits
31 juli 2006, 11:58
Dit heb ik als antwoord in mijn ohm-vraagstuk, kan het niet een keertje opgenomen worden in een sticky ofzo? Voorlopig blijf ik het wel posten in ieder ohm-topic dat ik tegenkom:

"Beste Roland,

Edwin heeft je juist geadviseerd en Raffel van het GitaarNet Forum geeft hierbij de juiste uitleg.

Dus: bij TRANSISTORVERSTERKERS moet de totale impedantie van de kasten HOGER zijn dan de impedantie van de versterkeruitgang.
Dit om overbelasting van de versterker te voorkomen.

Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker.
Dit om hoge signaalpieken in de uitgangstransformator te voorkomen waardoor je de uitgangstransformator kan opblazen.

Succes!

met vriendelijke groeten,
Dolf Koch"

ateng
31 juli 2006, 13:03
Wat raar?
Ik had ook zo'n vraag dus mailde ik Peter van Weelden:

From: Djababoe-Kho
To: info@vanweelden.nl
Sent: Wednesday, July 19, 2006 5:39 PM
Subject: Impedantie

Hallo,

Ik speel al een tijdje op 4 Ohm omdat ik het lekkerder vind klinken dan op 8 of 16 ohm. Ik heb een Laney VH100R versterker met EL34 erin en sinds kort een bij behorende cabinet gekocht met een ohmage van 8. Kan het kwaad om mijn nieuwe cabinet van 8 ohm op mijn versterker aan te sluiten op de 4 ohm uitgang?
Ik vind namelijk dat via 4 ohm mijn scheur veel smoother klinkt dan via 8 ohm, wat scherper zeg maar.

Groetjes martin


Dit is wat Peter van Weelden mij terug maild (kort maar krachtig):

Nee hoor, kan niet zoveel kwaad.

Groeten
Peter

Jimwoud
31 juli 2006, 17:12
Ohm, smohm,

Ik dacht dus dat het bij buizenversterkers 1 op 1 moest zijn, omdat de speakers deel uitmaken van de hele signaalketen.

En bij transistor dat het omage van de cab wel wat hoger mag zijn.

casper innosence
31 juli 2006, 17:46
mij is altijd verteld dat 4ohm uitgang op een versterker naar een 8 of 16ohm cab mag, het is niet optimaal, maar het kan...

2 speakers van 8ohm (parrallel) moeten aangesloten worden op de 4ohms uitgangen van een amp..

dit alles is mij verteld door een geluidsman/natuurkundige, die het aan de hand van weerstanden en blablba bla uit heeft gelegd..

Fumi SG
31 juli 2006, 17:58
Als ik logisch nadenk zou ik zeggen dat de impedantie van de cab hoger mag zijn dan van de amp, niet lager. Als je over een buizenamp speelt zonder cab, dus vrijwel géén weerstand, gaat je amp naar de klote. Als je impedantie dus hoger is zou je safe moeten zitten. Nogmaals, het is logisch nadenken. Dan kom ik hier op uit... helemaal zeker durf ik het echter niet te zeggen!

Agent_Smith
31 juli 2006, 18:24
Als ik logisch nadenk zou ik zeggen dat de impedantie van de cab hoger mag zijn dan van de amp, niet lager. Als je over een buizenamp speelt zonder cab, dus vrijwel géén weerstand, gaat je amp naar de klote. Als je impedantie dus hoger is zou je safe moeten zitten. Nogmaals, het is logisch nadenken. Dan kom ik hier op uit... helemaal zeker durf ik het echter niet te zeggen!

Dit lijkt mij ook idd. Liefst een match, maar als het echt niet anders kan een hogere impendantie van de cab.
Dat verhaal van Dhr. Koch klinkt mij als bull...

phx
31 juli 2006, 18:41
zucht.... dit loopt dus eigenlijk op niets uit. Kan niemand mij vertellen of het WEL of NIET goed is, die combinatie ??

ateng
1 augustus 2006, 00:41
Volgens Peter van Weelden kan het dus geen kwaad en hij kan het toch zekers weten.

DarknessAwaits
1 augustus 2006, 00:55
Alhoewel... Als iemand het toch zeker zou moeten weten is het wel de man die de versterker ontworpen heeft. 8-)

Tsja, er zijn echt al veel discussie hierover geweest met diverse argumenten. Ik snap er zelf te weinig van dus houd gewoon het antwoord van Koch aan.

Fumi SG
1 augustus 2006, 07:34
zucht.... dit loopt dus eigenlijk op niets uit. Kan niemand mij vertellen of het WEL of NIET goed is, die combinatie ??

Waar lijkt het op??:roll:

Franc
1 augustus 2006, 07:55
Als ik logisch nadenk zou ik zeggen dat de impedantie van de cab hoger mag zijn dan van de amp, niet lager. Als je over een buizenamp speelt zonder cab, dus vrijwel géén weerstand, gaat je amp naar de klote. Als je impedantie dus hoger is zou je safe moeten zitten. Nogmaals, het is logisch nadenken. Dan kom ik hier op uit... helemaal zeker durf ik het echter niet te zeggen!

Het idee van je redenatie klopt wel, alleen de redenatie zelf niet.

Als je zonder cab speelt kan dat inderdaad het einde van je uitgangstrafo betekenen. MAAR: zonder cab staat gelijk aan ONEINDIGE weerstand. Een kortsluiting staat gelijk aan GEEN weerstand. Je draait het dus precies om :)
Sommige versterkers sluiten de uitgang kort bij geen aangesloten cab, als een soort van tijdelijke beveiliging. Ook een kortsluiting op je OT is niet ideaal, maar volgens deze redenatie zou je dus een cab met lagere impedantie moeten kunnen aansluiten.

Maar om het dan ingewikkeld te maken: ik had pas een Marshall Silver Jubilee en daar stond weer bij de uitgang: Minimum 4ohm, wat het idee geeft dat je vanaf 4 ohm alles zou moeten kunnen aansluiten....

Het blijft zo dat je het beste kunt matchen. Of een uitgangstrafo een mismatch aankan, ligt helemaal aan de kwaliteit van de trafo.

hidde630
1 augustus 2006, 09:49
dan nog even een vraagje om het allemaal makkelijker te maken....
ik heb een cab 16 ohm en een oude buizentop die 2 speaker-out heeft op 8 ohm en 2 op 16 ohm. Nu sluit ik hem aan 16-16, maar soms gebruik ik 2 kasten (niet perse 1 daarvan mijn eigen, vaak de standaard 1960A). Moet ik die dan allebei op 16 doen? of allebei op 8? en moet ik dan de uitgangen van 16 ohm gebruiken van de top of die van 8?

Franc
1 augustus 2006, 10:10
Zit er ook nog een impedantieschakelaar op?

Normaal gesproken staan de 2 outputs parallel. Dus als je 2 16ohm cabs hebt, zou je die in 8 en 8 moeten doen, maar ze deden nog al eens vreemde dingen vroeger met die amps :)

hidde630
1 augustus 2006, 11:18
ik heb niks niet geen schakelaars.....ik 4 knoppen...aan/uit, volume, bas en treble...that's it

phx
2 augustus 2006, 13:28
Ik speel nu al 2 dagen met de combo 8 ohm amp, 16 ohm speaker. Zelfs een combi van 8 ohm amp met 2x12 cab 8 ohm MET de 1x12 cab van 16 ohm.

Ik zie en hoor geen rare dingen, klinkt super! Trafo wordt niet warmer dan normaal, zelfs niet bij hoge volumes/gain. Ik denk dat het gros gelijk heeft:

Beste is een match, anders beter meer ohm in je cab dan andersom



punt