PDA

View Full Version : Vox AD50VT Gitaarcombo



davidof
30 juli 2006, 15:42
hey ik ben van zin de Vox AD30VT combo te kopen aangezien ik iemand ken die hem heeft en hij doet er optredes, repetities meee ... zonder problemen
ik heb er ook al opgespeeld en mij lijkt het wel een goede amp :)

wat vinden jullie ?? zou ik beter voor de AD100VT gaan ? of helemaal iets anders dan vox ? (ik speel met epi g400)

mvg david

Jimwoud
30 juli 2006, 18:02
Je noemt nu 3 verschillende types, ik denk dat je de keuze tussen 50 en 100 watt bedoeld. voor optredens kun je wel uit de voeten met de 50 watter. Maar kan wel riscy zijn als je amp niet uitversterkt wordt. Maar als je een wat bredere sound wilt(2 speakers) en zeker van je volume dan de 100 watt.

Squier4ever
30 juli 2006, 18:13
weet je zeker dat je zomaar een vox gaat kopen zonder andere versterkers uit te proberen?

voor het geld van de 100VT kun je namelijk tweedehands of zelfs nieuw een hele behoorlijke buizenbak kopen. Ligt er natuurlijk maar net aan wat voor muziek je maakt, maar als je maar een of een paar stijlen, die bij elkaar liggen speelt, kun je IMO beter een goede buizenbak kopen die ook deze sounds in huis heeft, maar dan net dat beetje beter.

maar als je gewoon veel stijlen speelt en lekker wilt aankloten kan ik ook zeker een Line6 Flextone III aanraden, klinkt ook erg goed.

davidof
31 juli 2006, 03:24
mja die vox heeft wel vette destortion, niet ?

Squier4ever
31 juli 2006, 09:59
ja, maar zoals ik al zei zijn er veel meer versterkers die vette distortion hebben. Voor het geld van die 100 VT kun je ook een 50 watter Randall buizenbak kopen die die vox wss wegblaast.

heavy-metal-thunder
31 juli 2006, 10:38
ik heb de vox vt 30 en ben er geweldig tevreden over. Ik gebruik hem in principe enkel thuis. Repetitie kan, maar eigelijk lijkt het me er toch niet voor gemaakt. Lijkt me niet echt gezond. De 50 W daarentegen zal toch wel wat krachtiger en voller klinken door zijn 12 inch speaker.

Ik weet niet wat die Randall's kosten en heb ze ook nog niet gehoord, maar het is niet omdat er lampen inzitten dat het goed klinkt. Ik heb ooit ff een Laney LC30 gehad en die mocht toch niet naast de Vox staan.

Wat de Vox 100W betreft : die zijn behoorlijk groot, zwaar en lomp. Met zijn prijs van om en bij de 550 euro vind ik het al kantje-boordje om toch niet ff naar een lampenversterker uit te zien. Ik heb de Peayvey tubeking gehoord en die was toch wel oké. Maar die klinkt niet als een Marshall en de Vox VT wel :-)

supahfuzz
31 juli 2006, 10:52
ja, maar zoals ik al zei zijn er veel meer versterkers die vette distortion hebben. Voor het geld van die 100 VT kun je ook een 50 watter Randall buizenbak kopen die die vox wss wegblaast.


Die Randall vind ik wel een slecht voorbeeld. Op zich zit daar best een mooie cleane tone in, alhoewel het erg modderig wordt als je hem opendraait. Dat doet die Vox imho toch heel wat beter.



edit: typefout hersteld :satisfie:

guitartub
31 juli 2006, 11:06
Voordeel van de modeller tov de buizenbak: De modeller is veel veelzijdiger (Ik kan het weten want ik heb ze beiden). Mijn Vox (AD60) levert diverse soorten vette distortion af waarmee je letterlijk alle kanten op kan. Mijn Laney buizenbak (VC30 210) klinkt ook heel goed (wel totaal anders) maar is niet geschikt voor allround doeleinden.
Bovendien is mijn modeller luid genoeg voor repetitieruimten EN het podium. (Dit is inmiddels gedurende een aantal jaren bewezen.)

heavy-metal-thunder
31 juli 2006, 14:41
heb de AD 60 gehoord over een 2 of 4 x 12 cab (weet het niet precies meer), maar dat was toch wel bijzonder goed! De vox simulatie komt adembenemend in de buurt. De Marshall plexi ook heel dicht en die klonk bovendien beter dan de Marshall 1959 slp (RI) die er naast stond. De Fender-sound vond ik zeker bruikbaar, maar the real is much better. Maar, fraai werk van de jongens van Vox. We mogen zeker onze ogen niet sluiten voor modeling amps!

guitartub
31 juli 2006, 18:38
De Fender-sound vond ik zeker bruikbaar, maar the real is much better. Maar, fraai werk van de jongens van Vox.
!
SO TRUE.
Ik gebruik over het algemeen de "Britse" sounds van Vox of Marshall.(UK 70's is te gek) Maar ook de rectifiers sounds en het Dumble model (Clean, daar doe ik de meeste dingen mee!)

heavy-metal-thunder
31 juli 2006, 21:16
SO TRUE.
Ik gebruik over het algemeen de "Britse" sounds van Vox of Marshall.(UK 70's is te gek) Maar ook de rectifiers sounds en het Dumble model (Clean, daar doe ik de meeste dingen mee!)

idd. die jaren 70 is echt héél goed. Dat is de reden waarom ik voor repetitie en optreden terug ben overgestapt op een jaren 70 Marshall. Maar de vox AC 30 is nog closer to een echte AC30. Tweed 4*10 heeft een mooi randje.

LPplayer
1 augustus 2006, 09:51
Heeft zo'n Vox ADxxVT ook een floarboard?

Lijkt me wel heel handing als die dat zou hebben



hey ik ben van zin de Vox AD30VT combo te kopen aangezien ik iemand ken die hem heeft en hij doet er optredes, repetities meee ... zonder problemen
ik heb er ook al opgespeeld en mij lijkt het wel een goede amp :)

wat vinden jullie ?? zou ik beter voor de AD100VT gaan ? of helemaal iets anders dan vox ? (ik speel met epi g400)

mvg david

heavy-metal-thunder
1 augustus 2006, 10:23
Heeft zo'n Vox ADxxVT ook een floarboard?

Lijkt me wel heel handing als die dat zou hebben

kan een 2-way-switch op aangesloten worden, hiermee kun je schakelen tussen de 2 kanalen (die je zelf kan programeren) en effect kunt aan- en afzetten. Het uitgebreide footswitch kan niet op de vt30 of 50 (op de 100 weet ik niet) wel op de 60 en 120 W versies. Dat is wel spijtig, maar omdat ik hem eigelijk enkel thuis gebruik kan ik ermee leven.

brunodb
1 augustus 2006, 13:31
als je 1 keer je gitaar op een deftige buizenbak aangesloten hebt op hoog volume wil je nooit meer spelen op je vox valvetronix. believe me! been there, done that, got the T-shirt. spaar gewoon effe door en koop je een jcm 900 SL-X of een jcm 800 als je minder gain nodig hebt.tweedehands te vinden voor maar een fractie meer als die ad 100 vt

Josdevos
1 augustus 2006, 13:46
als je 1 keer je gitaar op een deftige buizenbak aangesloten hebt op hoog volume wil je nooit meer spelen op je vox valvetronix. believe me! been there, done that, got the T-shirt. spaar gewoon effe door en koop je een jcm 900 SL-X of een jcm 800 als je minder gain nodig hebt.tweedehands te vinden voor maar een fractie meer als die ad 100 vt

Ik denk dat heavy-metal-thunder ook wel een paar goeie buizenamps heeft hoor... Valvetronix is idd niet slecht... Op een goeie cab alzeker...

brunodb
1 augustus 2006, 14:58
het was dan ook bedoeld @ topicstarter ;-)

Josdevos
1 augustus 2006, 15:04
het was dan ook bedoeld @ topicstarter ;-)

Okay! ;)

Je hebt gelijk ivm die 100 watter hoor... Dan spaar je beter door voor een lampenbak die z'n waarde beter behoud.

Maar ik was iig gecharmeerd van de practice ampjes uit die serie...

brunodb
1 augustus 2006, 16:01
zijn zeker leuke practice ampjes. heb voor een maat van me die beginnende gitarist is een ad30vt gaan kopen en die is er heel blij mee. klinkt trouwens een pak beter dan die roland cubejes waar ik mee begonnen ben vroeger.

maar als je van plan bent om te gaan optreden moet je echt naar zwaarder en dan koop je beter een lampenbak ipv het geld uit te geven aan een zwaardere valvetronix. uiteindelijk speel je in het begin een beetje met al die effecten en ampmodels. maar na een week gebruik je enkel nog je favoriete ampmodel en en een paar effecten die je leuk vindt. en dan kan je beter gewoon de versterker kopen waar je het ampmodel het coolst van vond. en dan een paar losse effectjes erbij. dan heb je een veel mooiere sound.

ach ja, hangt allemaal een beetje af hoe freak je bent in een goed geluid hebben. voor iemand die gewoon wat fun wilt hebben en het zo nauw niet steekt zijn die valvetronixen in ieder geval fijne dingen.

ikzelf heb de valvetronix ad120vth gehad en het bijhorende cabinet. is na een dikke maand terug de deur uit gegaan om al de voorgaande redenen. dus ik wil de topicstarter deze omweg die zowel tijd als geld kost besparen.
voor de rest kan je op zich niet fout gaan met die valvetronixen. hangt er gewoon van af hoe luid je wil spelen. m.a.w practice amp of gigamp. keuze zelf te maken

cheers!

heavy-metal-thunder
1 augustus 2006, 22:28
als je 1 keer je gitaar op een deftige buizenbak aangesloten hebt op hoog volume wil je nooit meer spelen op je vox valvetronix. believe me! been there, done that, got the T-shirt. spaar gewoon effe door en koop je een jcm 900 SL-X of een jcm 800 als je minder gain nodig hebt.tweedehands te vinden voor maar een fractie meer als die ad 100 vt
Ik heb een Marshall jtm 45 (geen ri), een jmp 1987 50W van begin jaren 70 en verder heb ik nog gehad: o.a. een half jaren 70 1987 en een jcm800 single channel (met nog de verticale inputs) en verschillende Marshall kasten, enkele Vintage Fenders. Zelfs een Laney LC30 in mijn zoektocht naar een overstuurbare buizenbak voor thuis.

Ik ga ermee akkoord, als je ermee wil optreden dat 30W te weinig is. Zelfs twijfels over de 50W. Dus zou je naar de 60 of 120 moeten uitkijken. En, dat heb ik ook al geschreven, dan loont het wel de moeite om naar een lampenversterker uit te zien, omdat die toch al duur zijn voor een computerachtige versterker (die mss snel verouderd is). Daar geef ik je gelijk in.

brunodb
2 augustus 2006, 12:49
consensus op het gitaarnet forum! het bestaat zowaar! :-) cheers man

heavy-metal-thunder
2 augustus 2006, 13:44
consensus op het gitaarnet forum! het bestaat zowaar! :-) cheers man

Belgen onder elkaar, hé :-)

Als je luid kan spelen biedt een lampenversterker de beste sound. Toch blijf ik geloven in modelingamps (ik denk zonder tussenstreepje :-) ) 15 jaar geleden was digitale fotografie ook véééél minder dan nu.

brunodb
2 augustus 2006, 13:48
true. als ik op zondagavond zin heb om wat te spelen thuis en ik wil de buren niet storen durf ik ook wel nog eens mijn roland microcubeje in te pluggen. maar ja, daar zal nooit niet die smile van op je gezicht komen zoals bij een lampenbak op hoger volume natuurlijk.

JorikDekkers
2 augustus 2006, 14:46
Ik heb nu sinds een jaar de 100watt versie. Nooit problemen mee gehad en altijd en overal een meer dan prima geluid. Wat mij destijds de keuze op deze amp liet vallen in plaats van een buizenbak was de veelzijdigheid en het gemak van de power attenuator. Wat iemand eerder zei: 'aan het eind gebruik je nog 1 amp model en dan had je beter die buizenbak kunnen kopen' gaat voor mij zeker niet op. De effecten gebruik ik niet en daardoor gebruik ik de 3 kanaals modus. Hiervoor gebruik ik dan ook 3 verschillende versterkermodellen die je elk echt niet voor minder dan 1000 euro 2e hands kan kopen. En áls je al zo'n buizenbak zou kopen (wat trouwens wel beter klinkt, maar naar mijn mening niet genoeg) heb je in bandverband al snel het volume probleem dat je die buizen niet open kunt gooien. Met mijn band repeteren wij op een normaal volume (wel oordoppen natuurlijk) en mijn amp staat zelden harder dan 45/50 watt terwijl ik de leadgitarist ben en met t volume dus overal bovenuit moet/kan komen. De twee speakers en de loop functie (die ik echt vaak gebruik) zorgden ervoor dat het de 100watt versie werd. Als ik een buizenbak had gewild was zelfs 30 watt al een heel eind te luid geweest en de ampmodels die ik gebruik (boutique cln, uk80, boutique od) zijn er als 'echte' amps niet eens in die wattages, laat staan dat ze 2 of zelfs 3 kanalen hebben.
Daarnaast heb ik al een aantal keer meegemaakt dat (oudere en meer ervaren) gitaristen naar me toekwamen om te kijken hoe ik aan mn geluid kwam en dan hoorde ik bijna elke keer klachten over hun 50 of 100 watt buizenbak en hoe die eigenlijk niet goed hanteerbaar was in hun situatie. Het geluid van een buizenbak is misschien beter maar er hangen nadelen aan.

Kortom: voor mij is het echt de beste keuze voor het geld geweest (heel misschien een mesa studio .22 2ehands, maar destijds wilde ik per se een nieuwe amp hebben). Mijn tip is dan ook om echt uit te gaan van jouw eigen situatie. Je hebt misschien een beter geluid met een buizenbak, maar wat is dat waard als je het nooit kan gebruiken. Mijn ervaring is dat je met de vox ten alle tijde een zeer goed geluid kan hebben.

rambe029
2 augustus 2006, 17:43
ik heb sinds een paar dagen een AD50VT en hij klinkt super!
De perfecte blues/rock amp.

brunodb
2 augustus 2006, 17:57
Ik heb nu sinds een jaar de 100watt versie. Nooit problemen mee gehad en altijd en overal een meer dan prima geluid. Wat mij destijds de keuze op deze amp liet vallen in plaats van een buizenbak was de veelzijdigheid en het gemak van de power attenuator. Wat iemand eerder zei: 'aan het eind gebruik je nog 1 amp model en dan had je beter die buizenbak kunnen kopen' gaat voor mij zeker niet op. De effecten gebruik ik niet en daardoor gebruik ik de 3 kanaals modus. Hiervoor gebruik ik dan ook 3 verschillende versterkermodellen die je elk echt niet voor minder dan 1000 euro 2e hands kan kopen. En áls je al zo'n buizenbak zou kopen (wat trouwens wel beter klinkt, maar naar mijn mening niet genoeg) heb je in bandverband al snel het volume probleem dat je die buizen niet open kunt gooien. Met mijn band repeteren wij op een normaal volume (wel oordoppen natuurlijk) en mijn amp staat zelden harder dan 45/50 watt terwijl ik de leadgitarist ben en met t volume dus overal bovenuit moet/kan komen. De twee speakers en de loop functie (die ik echt vaak gebruik) zorgden ervoor dat het de 100watt versie werd. Als ik een buizenbak had gewild was zelfs 30 watt al een heel eind te luid geweest en de ampmodels die ik gebruik (boutique cln, uk80, boutique od) zijn er als 'echte' amps niet eens in die wattages, laat staan dat ze 2 of zelfs 3 kanalen hebben.
Daarnaast heb ik al een aantal keer meegemaakt dat (oudere en meer ervaren) gitaristen naar me toekwamen om te kijken hoe ik aan mn geluid kwam en dan hoorde ik bijna elke keer klachten over hun 50 of 100 watt buizenbak en hoe die eigenlijk niet goed hanteerbaar was in hun situatie. Het geluid van een buizenbak is misschien beter maar er hangen nadelen aan.

Kortom: voor mij is het echt de beste keuze voor het geld geweest (heel misschien een mesa studio .22 2ehands, maar destijds wilde ik per se een nieuwe amp hebben). Mijn tip is dan ook om echt uit te gaan van jouw eigen situatie. Je hebt misschien een beter geluid met een buizenbak, maar wat is dat waard als je het nooit kan gebruiken. Mijn ervaring is dat je met de vox ten alle tijde een zeer goed geluid kan hebben.

je hebt overschot van gelijk in jouw situatie. het hangt er gewoon van af hoe veel veelzijdigheid je vereist. ik speel momenteel op een 50 watt plexi reissue marshall die ik op volume overstuur. voor clean draai ik de volumeknop van mn gitaar wat dicht( werkt op mijn versterker echt heel goed, in een kwart draai van mn volumeknop ga ik van sprankelend clean naar vrij vette drive). voor heavy stuff gebruik ik een rocktron silverdragon overdrive/distortionpedaal en voor wat smoothe vettigheid een fulltone '69.
en op deze manier is er echt geen enkel ander geluid dat ik mij kan wensen.

maar als je natuurlijk het clean geluid van een fender twin reverb wilt en het drive geluid van een oude marshall en het distortion geluid van een mesa boogie. ja, dan ben je ver van huis natuurlijk. dan kan een valvetronix een goedkope oplossing bieden

JorikDekkers
2 augustus 2006, 18:11
@ Bruno: Kijk, met zo'n setup als de jouwe zal je ongetwijfeld een HELE vette sound hebben, maar dan heb je het ook alweer over een veel groter budget dan de 600 die zo'n valvetronix kost. Ik zie mezelf in de toekomst ook zeker wel de overstap maken naar buizen (tenzij de modeling dan helemaal de bom is natuurlijk ;)), maar met het budget wat ik destijds had was dit gewoon de beste optie. Mijn ervaring is dat je met 600 euro zelfs op de 2ehands markt niet aan een buizenbak kan komen die aan al mijn wensen voldoet. En deze vox deed dat wel. Dan is de keuze snel gemaakt :cooler:

Sinds een maand gebruik ik er nu een externe equalizer bij en ik moet zeggen: dat is toch wel een immense upgrade op zo'n valvetronix. Weer een reden om de 100watt te kiezen (de enige met loopfunctie). Op hoog volume knalt het echt vreselijk en je kan er (met epi les paul) een heerlijke diepe grom uit halen. Het moge duidelijk zijn: ik ben een tevreden man :D . De topicstarter moet mijns inziens gewoon op zn gemakje een lijstje maken van wat hij wel en wat hij niet noodzakelijk vind en daar zijn keuze op selecteren.

Ik lees hier ook vaak over mensen die ten alle tijde een kleine buizenbak aanraden maar wat die mensen vaak vergeten (of in ieder geval niet melden) is dat zij zelf een buizenbak van dik 1500 euro hebben, wat niet te vergelijken is met de buizenbak voor de helft van t geld die ze aanraden! Buizen zijn namelijk niet noodzakelijk beter :sssh:

brunodb
2 augustus 2006, 18:55
ik doelde eerder op een tweedehandsmarshall van rond de 600 euro hoor. ik wou hem geen zoals de mijne aanraden maar een 2dehandse jcm 900 SL-X. zo heeft mijn broer er een en die klinkt echt heel goed.

JorikDekkers
2 augustus 2006, 23:21
ja dat weet ik. Dat laatste ging ook niet echt specifiek jou maar over gitaarnet gebruikers in het algemeen. Er worden best vaak topics geopend over welke gitaarversterkers wij vinden dat iemand moet kopen. En daar worden al snel buizenbakken aangeraden terwijl de wensen van degene die de vraag stelt niet eens bekend zijn.

Aan de andere kant zouden zulke topicstarters natuurlijk ook gewoon even de zoekfunctie kunnen gebruiken.

heavy-metal-thunder
3 augustus 2006, 10:17
de 100 W is wel al zwaar van gewicht, hé!

Bruno, ik weet niet in wat voor een repkot julle spelen, maar of jouw 1987x zo veel beter gaat klinken dan een vox???? Vraagtekens hoor.


Met mijn 1987 en 2*12 1936 cab stond ik gisteren op bijna crunch. Toen ik vroeg of ik niet te luid stond, lag iedereen bijna plat van't lachen. Onze drummer zei, nadat hij zijn oordoppen had verwijderd, dat ik vandaag toch wel erg luid was speelde.

Dus ik veronderstel dat jouw Marshall 1987x clean staat en dat je de drive niet uit je lampen maar uit een pedaal haalt. imo verlies je dan al meer dan 30% van de Marshallcapaciteiten.

Allé, ik weet ook dat je een vt 120 gehad hebt, dus je kent wel het potentieel van deze amps. En ik ga met je akkoord dat die dynamiek, die attack, die drive uit een goeie Marshall nog niet gekopieerd is met de Vox. Maar verdomme, hoe dikwijls kan je dat gebruiken? In een café? Smijten ze je buiten. Op rep? Mijn oren tuten nog van gisteren.

brunodb
3 augustus 2006, 10:41
zonder zwans; of voor de nederlanders zonder te grappen, wij hebben al in cafétjes gezeten met een 100 watt marshall op vier :-d

hehe, zalig om dan de blik te zien van een ouwe taart die een pannekoek aan het eten is.

in het repetitiekot, zonder oordopjes en marshall lekker open, op vier ongeveer. ons repetitiekot ligt heel afgelegen, kunnen zo veel lawaai maken als we willen.
maar niet altijd hoor, ik gebruik ook vaak genoeg idd een pedaal op het clean van de marshall

en dat je dan 30percent van het potentieel niet gebruikt, daar ben ik het niet mee eens. want elk pedaal klinkt anders op een andere versterker. en een overdrive pedaal of fuzz werkt net uitermate goed op mn marshall terwijl diezelfde pedalen bijvoorbeeld minder goed werken op mijn broer zijn bogner(de jcm900 slx is ondertussen tot backup gedepromoveerd)

JorikDekkers
3 augustus 2006, 14:08
@ Heavymetalthunder: Ja klopt, dat ding is 30 kg schoon aan de haak. Maar omdat hij ook vrij groot is en 3 handvaten heeft kan je hem met zn 2en tillen en ik heb bij de Karwei voor 10 euro een plantenkarretje gekocht (dik mdf plaatje met 4 draaiwielen) en die eronder geschroefd. Werkt fantastisch. Als ik zou weten hoe dat moet, zou ik gerust een paar clips van onze band willen posten, dan heb je een idee van de marshall geluiden die erin zitten.