PDA

View Full Version : Kan dit een probleem geven?



elerik
30 juli 2006, 13:04
hehe,

ik heb net een sound cabinet gekocht en vroeg mij eigelijk af of er problemen ontstaan als ik twee verschillende speakers inbouwde?
Ik heb een 15 inch 100w en een 12 inch 30w speaker.

kan ik er dan met een buizentop van 100w overheen spelen?

Misschien een domme vraag maar ik vind het zonde als ik wat opblaas

mathe
30 juli 2006, 13:42
Ervan uitgaande dat de speakers een gelijke impedantie hebben kun je er niet met een 100W versterker voluit op spelen. Bij gelijke impedantie en twee speakers krijgt iedere speaker namelijk de helft van het uitgangsvermogen van de versterker te verduren. En 50W op een 30W speaker gaat meestal niet goed.

Marc

elerik
30 juli 2006, 14:28
ik zo iets dacht al.

Thx Marc

dat beantwoord wel mijn vraag. slotje kan er op.

vinni
30 juli 2006, 16:12
FF wachten met dat slotje....

Om het verhaal volledig te maken....

Elke speaker kent ook een rendement en sensitivity.

een 106 DB speaker zal bij gelijk signaal twee keer zo hard klinken als
een 103 DB speaker.

Afgezien daarvan....
15" speakers zijn geoptimaliseerd voor een bepaald werkgebied.
De onderste hertzen zeg maar. Als je veel hoge tonen door zo'n speaker jaagt dan sloop je'm. Andersom, een 12" speaker vind 60Hz op vermogen echt niet fijn. Voor dit probleem bestaan scheidingsfilters.
12"m 15" en scheidingsfilter moet je op elkaar (en de box) afstemmen.

Zo...............nu is het volledig.

Vinni

mathe
30 juli 2006, 22:30
Afgezien daarvan....
15" speakers zijn geoptimaliseerd voor een bepaald werkgebied.
De onderste hertzen zeg maar. Als je veel hoge tonen door zo'n speaker jaagt dan sloop je'm. Andersom, een 12" speaker vind 60Hz op vermogen echt niet fijn. Voor dit probleem bestaan scheidingsfilters.
12"m 15" en scheidingsfilter moet je op elkaar (en de box) afstemmen.
Als je 100W 15kHz door een 100W 15" speaker laat lopen heeft hij daar geen enkel probleem mee. Als je daar 200W 15kHz van maakt bij dezelfde speaker gaat hij wel kapot. Het vermogen is dus het probleem, niet de frequentie.
Je bent misschien in de war met het fenomeen waarbij je met tweeters op moet letten? Heeft alles te maken met de gehoorcurve.
Voor het samenbrengen van een 12" en 15" speaker in één kast heb je geen scheidingsfilter nodig (let wel: we hebben het hier over speakers voor gitaar!).

Marc

vinni
30 juli 2006, 22:49
Ben het niet met je eens....

Eens kijken wat anderen hiervan zeggen.

Vinni

Fumi SG
30 juli 2006, 22:57
Over hoge tonen door een 15" durf ik weinig te zeggen. Andersom durf ik het wel te zeggen. Erg lage tonen, bassen, op vermogen door een normale gitaarspeaker slopen de speaker.

Frits van Mourik
30 juli 2006, 23:31
En zou je de speakers ook niet akoestisch moeten scheiden?
Ik kan me zo voorstellen, dat flink afwijkende speakers in één
behuizing elkaar kwa klank erg beïnvloeden...

bert k
30 juli 2006, 23:50
Ik weet uit ervaring (jij ook, Frits, het was jouw speaker...) dat een hoge frequentie een basspeaker kan slopen. De grote uitslag van de lage tonen koelt de spreekspoel. Toen we er ooit alleen maar tophoog doorstuurde brandde hij door.

Frits van Mourik
31 juli 2006, 00:10
Je uitleg is plausibel, maar ik weet nooit meer om welke speaker het ging.
(injoke) ...wat aten we toen? (/injoke)

bert k
31 juli 2006, 11:26
Zal vast wel warme appel geweest zijn. Het was in het Slachthuis, en die speaker stond meen ik de drums te monitoren.

hadv
1 augustus 2006, 23:59
scheidingsfilters in dit frequentiegebied is een beetje overdreven. als je niet maar alleen hoogvermogen hoog door die 15 stuurt gaat ie echt niet gauw stuk (en anders wassie dan al niet zo goed). een basspeaker die geen gitaarfrequenties aan kan zou ik nooit willen hebben (bovendien zijn er zat gitaristen die ook op 15 inch spelen)

het vermogen van je 12inch is idd te weinig voor een 100watt versterker

ennuh vinnie: waar vind jij 103/106 db 12/15 inchers ???

bert k
2 augustus 2006, 11:48
scheidingsfilters in dit frequentiegebied is een beetje overdreven. als je niet maar alleen hoogvermogen hoog door die 15 stuurt gaat ie echt niet gauw stuk (en anders wassie dan al niet zo goed). een basspeaker die geen gitaarfrequenties aan kan zou ik nooit willen hebben (bovendien zijn er zat gitaristen die ook op 15 inch spelen)

Ben ik met je eens. Het voorbeeld wat ik noemde was meen ik een 15 inch die alleen tophoog (hihat) voor zijn kiezen kreeg.

vinni
3 augustus 2006, 19:52
scheidingsfilters in dit frequentiegebied is een beetje overdreven. als je niet maar alleen hoogvermogen hoog door die 15 stuurt gaat ie echt niet gauw stuk (en anders wassie dan al niet zo goed). een basspeaker die geen gitaarfrequenties aan kan zou ik nooit willen hebben (bovendien zijn er zat gitaristen die ook op 15 inch spelen)

het vermogen van je 12inch is idd te weinig voor een 100watt versterker

ennuh vinnie: waar vind jij 103/106 db 12/15 inchers ???

Het gaat ff om het 3db verschil.....
Weet niet of er echt speakers zijn van 103 of 106 Db. Misschien wel...misschien niet....maar daar ging het niet om.

Vinni

vinni
3 augustus 2006, 19:53
En heren,

ik blijf er anders over denken.
Als je met scheidingsfilters het signaal zo opdeelt dat alle speakers met het meest geschikte signaal worden gevoed krijg je toch echt het beste geluid.

Vinni