PDA

View Full Version : spelen in g



sleutel
30 juli 2006, 11:45
als je hoort van iemand ik speel dit stuk in g of c of a wat bedoelen ze daarmee,

en als het goed is is er een systeem voor gitaar ,om deze therorie te begrijpen .

En ik zoek veel info over de waarden van noten +rusten en wat er allenmaal bij komt kijken .


bij voorbaat dank

taylor
30 juli 2006, 11:58
dat betekent dat die toonsoort leid in de compositie,als je er niks van weet heeft het veder weinig zin om er wat over te vertellen.

kijk anders is naar boeken of zoek hier wat op, is genoeg over geschreven hier.

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 12:26
ze bedoelen dan dat de grondtoon een G, C of A is

hier meer uitleg:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=966740#post966740

duidelijker? nog vragen?

taylor
30 juli 2006, 12:47
als iemand zegt dit stuk staat in Gmaj dan bedoelen ze de leidende trap niet de grondtoon wat het vaak wel is maar... om verwarring te voorkomen.

Alberto
30 juli 2006, 19:38
Als we zeggen dat een stuk in bijvoorbeeld mi klein of do groot staat spreken we van de toonaard. Dit wordt bepaald door de kruisen of mollen aan de voortekening (het begin van het stuk).
De volgorde van de kruisen is fa do sol re la mi si
Van de mollen is dat si mi la re sol do fa (omgekeerd dus)

Als er bijv. een fa kruis aan de sleutel staat wilt dat zeggen dat alle fa's een halve toon hoger gespeeld moeten worden tenzij anders aangegeven.

Staan er bijvoorbeeld 3 kruisen (dus fa do sol) aan de voortekening dan kunnen we de toonaard van het stuk zoeken door de laatste kruis te nemen (in dit voorbeeld de sol) en dan 1 noot hoger. In dit geval is dat dus de la.
Dan zeggen we dat het stuk in la groot geschreven staat. Het kan ook fa klein zijn maar die uitleg ga ik even achterwegen laten :)
Bij de mollen vind je de toonaard door de voorlaatste mol te nemen.
Dus als er 2 mollen staan (si en mi) staat het stuk in si groot.

Ik hoop dat het duidelijk is.

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 21:07
als iemand zegt dit stuk staat in Gmaj dan bedoelen ze de leidende trap niet de grondtoon wat het vaak wel is maar... om verwarring te voorkomen.
wat is 't verschil?