PDA

View Full Version : omzetten basisacoorden naar powerchords



rigor mortis 99
29 juli 2006, 17:13
hallo,

ik heb een vraagje in verband met het omzetten van gewone basis accoorden naar powerchords.

wat ik weet en kan toepassen is het volgende schematje.

A | A# | B | C | C# | D | D# | E | E#
E | F | F# | G | G# | A | A# | B | C

dus volgens dat schematje weet ik hoe ik een A, B, D enzo moet omzetten in een powerchord.

maar hoe moet ik een Em spelen in powerchord?

en nog een bijkomend vraagje, ik speel dus mijn powerchords altijd op 3 snaren, soms moet je enkel op 2 snaren spelen ook, hoe weet je wanneer je op 2 of op 3 snaren moet spelen

Fré.

Bram+
29 juli 2006, 17:24
Allereerst, powerchords zijn niet mineur of majeur, als je een E mineur (Em) wil spelen in powerchords, speel je gewoon een E. In powerchords ontbreekt de terts die in 'gewone' akkoorden wel zit, die bepaalt of een akkoord majeur of mineur is, kort gezegd. Dat maakt powerchords makkelijker, maar tergelijkertijd heb je dus ook minder mogelijkheden.

Ten tweede, die derde snaar hoef je er niet persé bij te pakken, het is in feite dezelfde toon als de grondtoon, alleen een octaaf hoger. Het geheel klinkt ietsje anders. Als er niet in de tab staat, naar eigen smaak toepassen of niet (geldt eigenlijk sowieso, het maakt niet zoveel uit).

terrasbeest
29 juli 2006, 20:15
Hangt er natuurlijk van af wat jullie onder power chords verstaan, in principe kan je alle drieklanken( triads) als power chord gaan spelen

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 01:54
een powerchord is als 't ware onzijdig, dus 't maakt niet uit of je nou mineur of majeur wilt spelen... als je toch percee een mineur powerchord wilt spelen, dan speel je bijv:

http://f10.putfile.com/thumb/7/20919421510.gif (http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/20919421510.gif&s=f10)

waarbij je beide 7s met je ringvingerkootje speelt... het belangrijkste is dat je de G-snaar hoort (die 5 rechts van de 7s), want dat maakt het akkoord mineur

dit is niet voor iedereen weggelegd, sommige kunnen hun kootje niet op deze manier buigen


en nog een bijkomend vraagje, ik speel dus mijn powerchords altijd op 3 snaren, soms moet je enkel op 2 snaren spelen ook, hoe weet je wanneer je op 2 of op 3 snaren moet speleneen powerchord is wat ze ook wel noemen een 5 akkoord, je speelt de 1 en de 5 (en dus geen 3 erbij)

http://f10.putfile.com/thumb/7/20919502860.gif (http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/20919502860.gif&s=f10)

2 of 3 snaren maakt dus niet uit, je speelt F C of F C F wat allebei een F5 is



ps. ben benieuwd wat terrasbeest eigenlijk bedoelt (voorbeeld?)

JER00N
30 juli 2006, 02:21
een powerchord is als 't ware onzijdig, dus 't maakt niet uit of je nou mineur of majeur wilt spelen... als je toch percee een mineur powerchord wilt spelen, dan speel je bijv:

http://f10.putfile.com/thumb/7/20919421510.gif (http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/20919421510.gif&s=f10)


Dat is toch gewoon een normale barré akkoord?

Ik bekijk het eigenlijk zo: powerchords hebben itt gewone akkoorden geen 'kleur': mineur akkoorden klinken droevig, majeurs klinken vrolijk (even simpel) etc., maar powerchords zijn gewoon hetzelfde als losse tonen maar dan met een akkoord-effect :P

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 03:17
je laat het belangrijkste weg in die quote:


waarbij je beide 7s met je ringvingerkootje speelt wordt dus daarom gezien als 't mineur powerchord

de hele naam powerchord is eigenlijk vreemd, je speelt minder noten en klinkt daardoor eigenlijk alleen maar zwakker :confused:

Gitaro
30 juli 2006, 03:52
Zet de distortion op 10 en speel maar eens een Emaj of Em, en dan een E5. E5 zal veel beter klinken dan de zwak klinkende drieklank. Vandaar de naam powerchord.

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 10:12
nou ja beter, das een kwestie van smaak :listen:, maar ik begrijp je punt

met distortion: hoe dissonanter de interval, hoe 'zwakker' het klinkt

taylor
30 juli 2006, 11:12
een open Emaj akkoord kan anders helemaal te gek klinken met overdrive je weet wel het hendrix style idee zeg maar.

ook als je in Emaj de Ab vervangt voor B krijg je een soort van open E-powerakkoord die wel vaker in rock wordt gebruikt.

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 11:21
er zit geen As in Emaj (wel een gis)

en dan is 't geen Emaj meer, maar weer een E5 (powerchord)

ben 't wel met je eens, er zijn wel meer 'krachtige' akkoorden mogelijk met distortion/overdrive

:soul:

taylor
30 juli 2006, 12:05
Ab en G# is 1 een de zelfde noot!het is maar hoe je het noemt toch????

dat andere akkoord met de vervangen B voor G# /Ab zei ik al een soort van open E powerakkoord.

Gitaro
30 juli 2006, 14:53
een open Emaj akkoord kan anders helemaal te gek klinken met overdrive je weet wel het hendrix style idee zeg maar

Ja, maar zijn geluid is wat genuanceerder dan bijvoorbeeld Slayer.

terrasbeest
30 juli 2006, 15:09
@ jeroen.(Wat ik bedoel met).

Ik (probeer) wat jazz, en daar moet je dus proberen een 'baslijn' te spelen in je accoorden en dat doe dus je via inversies : bvb 1-3-5 wordt dan 5-3-1 of 3-1-5 en zo verder op verschillende posities op de hals. Technisch gezien blijven dit dezelfde acoorden omdat je dezelfde noten gebruikt.
bvb ( geen power chord ) een E9 accoord : X7677X , Inversie :X5445X.

Ik behou ook steeds de terts,en laat makkelijker de kwint achterwege.

appyhaan
30 juli 2006, 17:25
Natuurlijk is het waar dat een power chord "onzijdig" is. Het is gewoon een kwint verbinding. Dit laat alleen niet weg dat een power chord in veel liedjes een harmonische functie heeft. Dit betekent dus dat je een power chord wel zou kunnen zien als majeur of mineur. Stel je hebt de volgende progressie: C, F, Am, G7. Met power chords wordt dit dus respectievelijk C5, F5, A5, G5. Maar de Am heeft als het ware nog steeds de functie als mineur. Ten minste als je hetzelfde liedje speelt. Na ja, dit is zoals ik het zelf vaak intepreteer.

Bram+
30 juli 2006, 17:33
@ jeroen.(Wat ik bedoel met).

Ik (probeer) wat jazz, en daar moet je dus proberen een 'baslijn' te spelen in je accoorden en dat doe dus je via inversies : bvb 1-3-5 wordt dan 5-3-1 of 3-1-5 en zo verder op verschillende posities op de hals. Technisch gezien blijven dit dezelfde acoorden omdat je dezelfde noten gebruikt.
bvb ( geen power chord ) een E9 accoord : X7677X , Inversie :X5445X.

Ik behou ook steeds de terts,en laat makkelijker de kwint achterwege.
Maar met powerchords bedoelen we dus de grondtoon en de kwint. Akkoorden 'gemaakt' om met een flinke pot distortion te spelen zonder dat het wrang gaat klinken.

terrasbeest
30 juli 2006, 18:05
Maar met powerchords bedoelen we dus de grondtoon en de kwint. Akkoorden 'gemaakt' om met een flinke pot distortion te spelen zonder dat het wrang gaat klinken.

Weet ik, maar volgens mij sluit het 1 het ander niet uit. :rockon:

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 20:18
terrasbeest, waarom noem je dat powerchords dan?

een E9 vind ik echt geen powerchord

maar je hebt wel gelijk, wat is eigenlijk een powerchord

we kunnen er wel vanuit gaan dat men een 5 akkoord bedoelt, maar dat gaat dus kennelijk niet voor iedereen op

een powerchord voor mij is eigenlijk een barré akkoord maar dan makkelijker gespeelt... ik speel mn open A ook als een soort powerchord (met 1 vinger)


Ab en G# is 1 een de zelfde noot!het is maar hoe je het noemt toch????
niet dus, Ab is een verlaagde A, G# is een verhoogde G... zit wel degelijk verschil in

terrasbeest
30 juli 2006, 20:32
Nou dit vind ik dan weer een power chord : het Jimmi Hendrix akkoord, zoals dit elders op gitaarnet wordt genoemd ( zie gitaarnet-solo-het hendrix akkoord ). Is trouwens een E7 9+. (X7678X).

terrasbeest
30 juli 2006, 20:54
Ik denk dat je hier wel je ding kan vinden :

http://power-chords.com/

terrasbeest
30 juli 2006, 21:00
[
QUOTE=-=JEROEN=-]terrasbeest, waarom noem je dat powerchords dan?

een E9 vind ik echt geen powerchord

maar je hebt wel gelijk, wat is eigenlijk een powerchord


Dit was enkel om een inversie te illustreren,zoals ik al in mijn post aangaf.

En ja wat is een power chord eigenlijk. Zoals Bram+ het eerder beschreef weet ik ook geen ' meer' power chord te verzinnen, het hangt er gewoon van af wat je er mee wil bereiken en welke muziek je speelt.

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 21:05
nou die site geeft iig wel antwoord op de vraag


hoe moet ik een Em spelen in powerchord?

:soul:

taylor
31 juli 2006, 00:41
niet dus, Ab is een verlaagde A, G# is een verhoogde G... zit wel degelijk verschil in


oh ja wat is het verschil dan,op een gitaar dan he.

-=JEROEN=-
31 juli 2006, 01:54
speel maar eens g as bes en dan fis gis a

hoor je dat die as heel anders klinkt dan die gis?

taylor
31 juli 2006, 10:21
maar wat is volgens jou nou het verschil tussen de Ab en G#? zit er verschil in frequentie of? op een gitaar dan he, ik heb het niet over viool spelen hier.

er zit natuurlijk geen verschil in dat voorbeeld in G# en Ab dan, je speelt daar ook 2 verschillende dingen.(het verschil is daar een kleine secunde en grote secunde wat natuurlijk een hele andere sfeer geeft)

dus volgens jou klinkt en Emaj met G# anders dan met Ab?dan nog iets hoe wou je dat fisiek spelen dan??

Bram+
31 juli 2006, 10:39
speel maar eens g as bes en dan fis gis a

hoor je dat die as heel anders klinkt dan die gis?

as = gis. Twee namen voor dezelfde toon. Kijk anders naar een piano, daar wordt het nog duidelijker uitgebeeld, er zit namelijk maar één zwarte toets tussen de g en de a.

-=JEROEN=-
1 augustus 2006, 04:48
de tering, snap 't nou gewoon

speel je een C met een verhoogde kwart, dan speel je c e fis g

speel je een C met een verlaagde kwint, dan speel je c e ges

tuurlijk zitten fis en ges op dezelfde toets, maar daarom zijn ze nog niet hetzelfde... de ene e is ook de andere niet

het gaat hier om de functie van de toon en niet waar die op je instrument zit

taylor
1 augustus 2006, 09:32
ja, sjezus je hebt het over intervallen niet over losse noten!

dat heb ik ook al in me vorige post gezet de functie van een kleine een grote secunde,je bedoelt het misschien goed maar je haalt wel 2 dingen door elkaar hier.

datsun
1 augustus 2006, 10:25
hier komt het dus op neer: op een gitaar is er geen verschil tussen Ab en G# in toon, maar wel in theorie.

taylor
1 augustus 2006, 10:42
nee, ook niet in theorie is er ook geen verschil.

maar als dat voorbeeld neemt van G --> Ab--> Bb en F#--> G#--> A

daar hebben Ab en G# twee verschillende functie aan de hand van de noot er voor in dit geval G en F#.

in eerste geval is Ab een kleine secunde tegenover G,in het 2e geval is G# een grote secunde tegenover F#.

ik denk dat die die bedoelt anders snap ik ook niet?

CowGuitar
1 augustus 2006, 12:24
Ik doe er heel lang over om dit te snappen. Volgens mij is het inderdaad wat taylor zegt. En je kan ook geen Eb zeggen als je in de E-toonladder bezig bent, omdat dat in theorie disonant is als je Eb en E tegelijk speelt.

Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat als je wiskundig de zwarte toetsen gaat bereken (op de piano) met betrekking tot de frequenties dat bijv. bij G#/Ab de G# officieel ietsje hoger is en de Ab ietsje lager is. In dat geval is het dus echt niet dezelfde toon, maarja er is telkens maar 1 zwarte toets dus we moeten ermee leven :p.

-=JEROEN=-
1 augustus 2006, 12:28
juist ja, intervallen, het zijn de intervallen die er voor zorgen dat een as niet hetzelfde is als een gis

om dus even terug te gaan naar mijn allereerste opmerking:


er zit geen As in Emaj (wel een gis)

Emaj = e fis gis a b cis dis e

een GIS en geen as

Kim Wilson
1 augustus 2006, 13:35
En toch zijn het twee benamingen voor dezelfde noot.

taylor
2 augustus 2006, 10:42
dat is waar als je het als losse noten ziet.

met de 3 majeur ladders de verschillen ervan die je altijd bekijkt aan de hand van de echte majeur ladder.

als je dan de 4e trap hebt lydisch(namen zeggen me niet veel) ofzo zeg je altijd overmatige kwart is het verschil nooit verminderde kwint dat kan ook niet omdat ze allebij de zelfde reine kwint hebben,ook al begrijpen sommige wat je bedoelt.

maar in werkelijkheid zijn het de zelfde noten 4+ en 5-.

crelis
6 augustus 2006, 12:13
het enige verschill tussen een G# en een Ab is dat je het anders schrijft ..

taylor
6 augustus 2006, 12:25
als je het als losse noten ziet wel niet als intervallen van ladder, misschien is dit een duidelijker verhaal.

bv C majeur is C- D- E- F- G- A- B- C (ionisch)
C lydisch is C- D- E- F#- G- A- B- C

je zegt altijd F# overmatige kwart is het verschil een niet Gb verminderde kwint.
dat kan dus ook niet omdat ze beiden(ionisch en lydisch) een reine kwint hebben in dit geval G.
zou schrijf je lydisch dus ook met F# nooit met Gb ook al zijn het de zelfde noten een zullen de meeste wel begrijpen wat je bedoelt

zo simpel is het verder moet je er niks achter zoeken.