PDA

View Full Version : wie weet waar....



nielsduursma
29 juli 2006, 16:22
....ik nog fatsoenlijke banden voor m'n oude revox recorder kan kopen??

ik heb nog wel banden, maar ik zou wel weer is een verse willen hebben. bij musik productiv hebben ze ze vanaf 23 euro tot aan 70 euro. er zat iets van 100 meter verschil in.

kan iemand mij nog uitleggen of ergens anders nog verschil in zit oid?
en natuurlijk zoek ik een site/winkel oid. waar ik ze nog kan bestellen.

Han S
29 juli 2006, 18:05
Niels, een taperecorder moet worden afgeregeld op de tapesoort wil je optimale resultaten halen, dat is niet moeilijk maar je moet er wel een MRL voor hebben. Dat is een tape waar allerlei testtonen op staan over de hele breedte van de band.

Anyway, je recorder is dus afgesteld op een bepaalde tape. Op marktplaats staan regelmatig hele bergen tape te koop, maar weet wel dat veel tapes op den duur gaan lijden aan het 'sticky tape sydrom'. Vooral Ampex 456 uit de jaren 70 tot begin 90 zijn berucht en zijn niet meer te gebruiken.

Een tape bestaat uit een drager, meestal van mylar, een binder, een soort lijm en de oxidelaag. En het is die binder die door luchtvochtigheid in een kleverige bende verandert. De tape loopt binnen een paar meter vast en heeft je koppen onder de smurrie gesmeerd, de oxidelaag kan beschadigen.

Dat wil niet zeggen dat de eventuele kostbare opnamen verloren gaan, want er is een cure for, ze moeten in een convectie oven, een uur of 6 tot 24 op 55 graden celcius en ze draaien (tijdelijk) weer als nieuw. (ik heb zo'n oven)

Zo, nu weet je wat meer van tape.

Nieuwe tape kun je bestellen bij 'Tapes'. www.tapes.nl (http://www.tapes.nl/)

nielsduursma
29 juli 2006, 18:25
bedankt voor de info, alleen kan ik op die site niet echt vinden wat ik wil.
voor de duidelijkheid, het gaat dus om zo'n recorder:
http://www.audioinnovationen.de/assets/images/Revox-B-77-Side-24cm.jpg

Han S
29 juli 2006, 23:08
Op die website is het ook niet te vinden, maar ik heb de cataloges en daarin staat dat de Quantegy 1/4 456 tape op 10" spoel €36.90 kost en de GP9 kost €39.90.. Dat is dus de grote spoel zoals op de foto die je hebt gepost.

Tape is een tijdje niet meer gemaakt, maar dat gebeurt nu weer wel, maar niet op de schaal zoals dat vroeger gebeurde. De grote productiestraten van Emtec zijn geloof ik naar China verkocht en ook in ons land wordt weer tape gefabriceerd, al weet ik niet waar.

JRF is Amerika is een fabriek aan het oprichten, het gebruik van tapemachines neemt weer toe.