PDA

View Full Version : welke pick-ups voor back-up?



Snaar
29 juli 2006, 13:20
Is er iemand die me advies kan geven over het volgende?:

Deze gitaar:
http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/fotospwsengitaren025.jpg
is tegenwoordig m'n back-up gitaar voor deze:
http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/fotospwsengitaren018.jpg.

In de Westone X-390 zitten nog altijd dezelfde elementen als toen ik 'm kocht, dus die heeft nu natuurlijk een veel lagere output dan m'n Gibson Les Paul Standard. Dat is natuurlijk niet handig als ik tijdens een optreden switch tussen deze gitaren, omdat ik dan m'n instellingen helemaal aan moet passen.

Heeft iemand een idee met welke pick-ups ik de Westone qua output en sound het meeste bij de Les Paul in de buurt kan laten komen? Het liefste zet ik er Seymour Duncan pup's in, omdat je op hun site die elementen zo goed kunt vergelijken. Of denk(en) j(ulli)e dat ik actieve pup's in de Westone moet zetten om zoveel output te krijgen? Heeft iemand ervaring met die Live Wire Classic?
Overigens vind ik het wel erg lastig om echt de ultieme sound te kiezen uit de verschillende Seymour Duncan samples. De pup's die bij mij tot nu de googste ogen scoren zijn voor bij de brug:
SH-2 Jazz, SH-3 Stag Mag en SH-4 JB
en voor bij de hals:
SH-1 '59, SH-2 Jazz, LW-CH1 LiveWire Classic, SH-8 Invader en de SP90-2 en SP90-3 vind ik ook erg lekker klinken, maar ik weet niet of die soapbars gemakkelijk in de Westone passen.
Wie denkt te weten welke van deze pup's en in welke combinaties die m'n Westone het meeste op de LP kunnen laten lijken? Wil trouwens niet zeggen dat ik andere SD pup's niet goed vind, dus ik blijf voor andere opties open staan.

Mijn versterker is een Peavey Triple XXX die op een Marshall JCM-900 1960A kabinet staat:
http://i72.photobucket.com/albums/i163/Snaar/12inch035.jpg
(Die tas is trouwens niet van mij :p)

Die top heb ik niet zozeer voor z'n high-gain gekocht, maar voornamelijk vanwege z'n heerlijke harmonieuze sound. Die gain kan ik dus ook lekker laag laten staan. Ik hou dus van een lekker vol, helder, maar toch warm en stevig geluid.
Ik speel nu in een top100-band waar de nadruk op rock-nummers gelegd wordt, maar wie weet ga ik ook ooit weer in een punkrock-band spelen.

Wie o wie heeft goede raad voor mij?

waix
29 juli 2006, 13:26
Je kan ook een boost gebruiken om de volumes weer gelijk te
trekken. en die boost kun je dan ook meteen gebruiken met je gibson :)

brunodb
29 juli 2006, 13:46
da's niet echt een antwoord op zijn vraag é. hij vraagt welke pickups hij in zijn backup moet steken om perfect compatibel te zijn met zijn les paul.

dan ga ik nu de voor de hand liggende oplossing aan bieden. waarom steek je dan niet gewoon dezelfde pickups in je backup als in je les paul. zoek uit welke in je les paul zitten en koop dan nog een setje en steek die in je andere. dan heb je exact dezelfde output in beide gitaren en dan hoef je je geen zorgen te maken voor volumeverschillen.
for the smartasses, ik heb hierbij niet gezegd dat die pickups die in zn les paul zitten in zn andere gitaar even mooi gaan klinken. da's een andere zaak.maar als het toch een backup is en je maakt je vooral zorgen om verschillen onderling tussen jouw twee gitaren, doe dan het voor de hand liggende. breng je gitaren zo dicht mogelijk bij elkaar door er dezelfde pickups in te steken

Fumi SG
29 juli 2006, 13:56
Boeien dat dat niet echt een antwoord op z'n vraag is. Het is een andere optie, in mijn ogen een hele goed optie zelfs!:confused:

Snaar
30 juli 2006, 00:58
Voor mij is die boost niet echt een goede optie.

Is het zeker dat dezelfde elementen in de Westone dezelfde output opleveren als de LP? Heeft de gitaar zelf dan geen invloed op de output? En volgens mij heeft de gitaar sowieso wel veel invloed op de sound.
Ik stelde deze vraag natuurlijk met het idee om het geluid van de gitaren zo weinig mogelijk te laten verschillen. En ik denk dat het materiaal en de constructie nogal wat verschillen opleveren die overbrugd zouden kunnen/moeten worden.

Heeft iemand nog een idee welke (Seymour Duncan) pup's voor mij het meest geschikt zijn?

Fumi SG
30 juli 2006, 01:34
Ik twijfel er ook sterk aan of dezelfde pickups in je Westone dezelfde output opleveren. Waar je ook nog rekening mee moet houden is je spacing. Je Westone heeft een tremolo, dat wil zeggen dat ook je spacing (ruimte tussen de snaren) anders is. Als jij een normaal Gibson-element in je Westone gooit zullen de polepieces niet mooi onder de snaren uit komen. Wat dat precies voor invloed op je sound heeft weet ik niet, ik dacht dat Iwamoto daar ervaring mee had?? Grote pick-up fabrikanten maken hun pick-ups in verschillende spacing dus het zal allicht invloed op je sound hebben...

vester86
30 juli 2006, 18:51
als ik de reviews op harmony central mag geloven, dan is deze gitaar helemaal van maple gemaakt. de les paul is deels van maple gemaakt. ik denk dat de verschillen in klank niet zo superver uit elkaar zullen liggen, verschillen in output ook niet zo.

vraag aan de topicstarter: hoe is het verschil tussen de 2 gitaren als je onversterkt speelt??

mochten die verschillen niet groot zijn, dan zou je best eens kunnen overwegen in beide gitaren dezelfde pickups te steken, de gitaren zullen dan versterkt ook aardig dezelfde klankeigenschappen hebben

Orpheo
30 juli 2006, 18:58
als ik de reviews op harmony central mag geloven, dan is deze gitaar helemaal van maple gemaakt. de les paul is deels van maple gemaakt. ik denk dat de verschillen in klank niet zo superver uit elkaar zullen liggen, verschillen in output ook niet zo.

vraag aan de topicstarter: hoe is het verschil tussen de 2 gitaren als je onversterkt speelt??

mochten die verschillen niet groot zijn, dan zou je best eens kunnen overwegen in beide gitaren dezelfde pickups te steken, de gitaren zullen dan versterkt ook aardig dezelfde klankeigenschappen hebben

een LP klinkt echt beduidend anders dan een gitaar die 100% maple is... veel meer laag. low end rumble zeg maar.

wat ik in die gitaar zou stoppen..... simpel: air norton in hals superdistortion in brug. prachtige combi. klinkt top in zo'n gitaar, en genoeg output om tegenvuur te kunnen geven tegen de LP.

Snaar
30 juli 2006, 20:32
Waar je ook nog rekening mee moet houden is je spacing. Je Westone heeft een tremolo, dat wil zeggen dat ook je spacing (ruimte tussen de snaren) anders is. Als jij een normaal Gibson-element in je Westone gooit zullen de polepieces niet mooi onder de snaren uit komen.Ah, daar heeft Seymour Duncan dus die Trembuckers voor. Heeft iemand van het forum daar ervaring mee? Ik vind die trembuckers jammergenoeg niet de allermooiste sound hebben, maar als die echt nodig zijn in m'n Westone dan wordt de keuze natuurlijk wel een stuk makkelijker. ;)



vraag aan de topicstarter: hoe is het verschil tussen de 2 gitaren als je onversterkt speelt??Nou, dat verschil is vrij groot. Qua volume en sustain valt het nog wel aardig mee, maar de sound is nogal anders. Ik vind dat alleen heel moeilijk te omschrijven.
De LP heeft iets meer volume, klinkt wat voller; wat warmer, maar toch ook meer helder.



wat ik in die gitaar zou stoppen..... simpel: air norton in hals superdistortion in brug. prachtige combi. klinkt top in zo'n gitaar, en genoeg output om tegenvuur te kunnen geven tegen de LP.Ik vind het wel jammer dat je op de DiMarzio site de geluiden van de pup's niet zo duidelijk kunt vergelijken als op de SD site. Denk je dat ik hiermee de sound kan benaderen die ik omschreef in de topicstart? En hoe zit het hier met het tremolo/spacing/polepieces-verhaal?
Zijn er meer mensen die deze pup's/deze combinatie aanraden?
Of wie heeft er nog andere goede ideeën?

Orpheo
30 juli 2006, 20:41
deze pups hebben echt zat output, dat ten eerste. dan de sound.

de air norton en de superdistortion zijn warme pups. past goed bij t body van esdoorn. de superdistortion is lekker voro blues tot rock, en de air norton klinkt voor alles eigenlijk wel lekker. vette metalsolo's tot milde jazzlicks.

de spacing: dimarzio levert beiden in f spacing en die heb jij nodig. kost je geen cent extra. kijk gewoon op ebay.nl naar die pups, en dan kan je ze vaak voor een appel en een ei kopen.

Snaar
2 augustus 2006, 17:51
Ik wil iedereen even bedanken die me in dit topic goede adviezen heeft gegeven.

Toch had ik gedacht dat er op dit forum meer mensen zouden zijn die me goede ideeën kunnen geven.
(Komt er eens een gerichte vraag waarbij je mensen niet gemakkelijk naar de search kunt sturen, komt er zo weinig respons.)

Fumi SG
2 augustus 2006, 17:54
Ik wil iedereen even bedanken die me in dit topic goede adviezen heeft gegeven.

Toch had ik gedacht dat er op dit forum meer mensen zouden zijn die me goede ideeën kunnen geven.
(Komt er eens een gerichte vraag waarbij je mensen niet gemakkelijk naar de search kunt sturen, komt er zo weinig respons.)

Bij deze, gebruik de search eens. Is al vaak zat wat over pick-ups langs gekomen!

Snaar
2 augustus 2006, 23:11
Bij deze, gebruik de search eens. Is al vaak zat wat over pick-ups langs gekomen!
Echt waar?! Is er op dit gitaarforum al eens vaker wat over pick-ups aan bod gekomen? Ik heb gezocht op "pick-ups" maar toen had ik geen resultaten.
Vervolgens leek het me een goed idee om dan maar wat algemener te zoeken en tikte ik "Snaar zoekt de meest geschikte elementen voor z'n Westone X-390", maar toen kon 'ie ook al niks vinden! Heel apart!

Fumi SG
2 augustus 2006, 23:44
Ruik ik sarcasme, vriend??:sneaky:

Vonk
2 augustus 2006, 23:53
Hehe volgens mij wel ;)

Het is trouwens ook kansloos om te gaan vragen: "kan niemand mij dan helpen, zijn er niet meer mensen die advies kunnen geven?"

Als je advies wil, wees dan geduldig of zoek het zaakje zelf uit. Dat klinkt :mad: maar dat is het niet :hippie:

Punt
3 augustus 2006, 00:30
Ik zou niets aan de pups doen, die backup gaat zowieso nooit als een LP klinken. Verander gwoon wat settings op je amp of board alsje hem een keer nodig hebt, wat niet zo veel voorkomt lijkt me.

Snaar
3 augustus 2006, 11:13
Het is trouwens ook kansloos om te gaan vragen: "kan niemand mij dan helpen, zijn er niet meer mensen die advies kunnen geven?"

Als je advies wil, wees dan geduldig of zoek het zaakje zelf uit. Dat klinkt :mad: maar dat is het niet :hippie:'tuurlijk ga ik ook wel zelf verder op "onderzoek" uit om de beste oplossing te vinden. Ik wilde alleen deze topic nog ff een schopje geven om te kijken of er verder nog iemand een goed idee had, voordat de topic op de vijfde pagina was beland en niemand er meer naar omkijkt.



Ik zou niets aan de pups doen, die backup gaat zowieso nooit als een LP klinken. Verander gwoon wat settings op je amp of board alsje hem een keer nodig hebt, wat niet zo veel voorkomt lijkt me.Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat de Westone nooit precies als de LP zal klinken. Maar ik vroeg me af hoe ik hem "het meeste in de buurt" kon laten komen, omdat ik de Westone voornamelijk zal gebruiken voor een paar liedjes die de vibrato-arm nodig hebben en als er een snaar knapt. Dan is het handig als ik meteen de Westone kan pakken en in kan pluggen, zonder die settings eerst te moeten veranderen.

vulvasonic
3 augustus 2006, 11:27
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat de Westone nooit precies als de LP zal klinken. Maar ik vroeg me af hoe ik hem "het meeste in de buurt" kon laten komen, omdat ik de Westone voornamelijk zal gebruiken voor een paar liedjes die de vibrato-arm nodig hebben en als er een snaar knapt. Dan is het handig als ik meteen de Westone kan pakken en in kan pluggen, zonder die settings eerst te moeten veranderen.

In vrijwel ieder gitaarboek kun je lezen dat de elementen 80% van je geluid bepalen en daarna de constructie. Met hetzelfde setje elementen zou je er in theorie een heel eind moeten kunnen komen.
Verder kun je op seymourduncan.com veel samles horen van humbuckers die net iets meer hoog hebben of net iets meer laag, output etc.
Misschien moet je daar eens luisteren.

ketja
3 augustus 2006, 16:04
Even iets anders. Die X-390, was dat niet het signature-model van Trevor Rabin?

Punt
3 augustus 2006, 18:57
In vrijwel ieder gitaarboek kun je lezen dat de elementen 80% van je geluid bepalen en daarna de constructie. Met hetzelfde setje elementen zou je er in theorie een heel eind moeten kunnen komen.
Verder kun je op seymourduncan.com veel samles horen van humbuckers die net iets meer hoog hebben of net iets meer laag, output etc.
Misschien moet je daar eens luisteren.

Totaal niet mee eens, wat zijn dat voor boeken?. Een Strat gaat niet voor 80% als een LP klinken met dezelfde elementen. Het blijft een Strat met humbuckers. En een LP junior gaat niet als een Strat klinken met dezelfde single coils.

Een kwaliteitsgitaar selecteer je op z'n onversterkte toon. De elementen zijn onbelangrijk. Hout en contsructie bepalen de tone. In het budget segment merk je dat waarschijnlijk minder omdat alle gitaren daar dezelfde houtkwaliteit min of meer hebben.

OT
Overigens zou ik me kunnen voorstellen dat je als tweede gitaar juist iets totaal anders meeneemt. Dan kunnen de gitaren elkaar aanvullen. Die ene keer dat je snaar breek improviseer je, da's ook leuk en spannend...

vulvasonic
3 augustus 2006, 23:27
Totaal niet mee eens, wat zijn dat voor boeken?. Een Strat gaat niet voor 80% als een LP klinken met dezelfde elementen. Het blijft een Strat met humbuckers. En een LP junior gaat niet als een Strat klinken met dezelfde single coils.


80% is veel, maar daarmee geef ik ook aan dat er andere factoren zijn die een gitaargeluid maken. Natuurlijk maakt het veel uit of je een mahonie body pakt met een esdoorn top en een gelijmde mahonie hals (en noem maar op) in vergelijking met alle specs van een strat. Natuurlijk ga je dat verschil merken.

Maar toch durf ik te beweren dat (bijvoorbeeld) een Gibson SG met 3 stratelementen en een 5 standenschakelaar MEER zal klinken als een strat dan als (bijvoorbeeld) een Gibson Les Paul.

Gelukkig zijn er wat dat betreft ook nog wat alternatieven (de P90, of de mini-humbucker en nog een aantal), maar het gros van de gitaren die in de winkel liggen zijn gitaren met humbuckers óf gitaren met de Fender-achtige single coils. Daarmee is de belangrijkste scheiding al gemaakt. Daarna komt het meer verfijnde proces van de invloed van houtsoorten en constructie op het geluid van de gitaar. Zolang je het in extremen zoekt is het niet zo moeilijk.

Jij en ik horen die verschillen. Waarschijnlijk kunnen we zelfs een hele goede gok kunnen doen op de dikte van de snaren en we zullen ook nog wel in staat zijn om te vertellen of gebruik gemaakt wordt van het halselement of het brugelement. Maar de gemiddelde luisteraar hoort daar geen reet van.

Punt
3 augustus 2006, 23:55
Mee eens, wat ik bedoel met houtkwaliteit is niet de kwaliteit van de houtsoort maar de kwaliteit van het hout zelf. Het ene mahonie is het andere niet.

Dat is wat het verschil maakt (naast setup en constructie etc) tussen een matige en een top gitaar van dezelfde soort, zeg een SG. De ene is een plank met elementen en klinkt ook zo. Daar hoor je dus het geluid van de elementen vooral als je die verandert omdat die plank zo dood als een pier is. De adere heeft top mahonie en dat wordt steeds zeldzamer. Die klinkt als een levend instrument met een mooie karaktervolle toon en blijft dat doen, ook met andere elementen, die gitaar blijft zijn karakter houden ongeacht de elementen, de elementen kleuren de toch al goede toon, maar de gitaar blijft leidend.

Goed hout wordt steeds zeldzamer, dat is een van de redenen dat gitaren van goed hout zo duur zijn.

De gemiddelde luisteraar hoort niet welke snaren en elementen of houtsoort gebruikt worden, maar hij hoort wel het verschil in geluidskwaliteit (bewust of onbewust). Natuurlijk niet zo als liefhebbers als wij zijn, maar hij hoort het wel.

Daarnaast inspireert een goed instrument de speler :)

Negative K3 fan
4 augustus 2006, 14:58
een les paul met strat electronica komt niet eens in de buurt van een strat sound, en een strat met les paul electronica klinkt ook absoluut niet als een les paul, maar als een strat met humbuckers.verder moet er ook opgemerkt worden dat het om een ander soort toonverschil gaat, bij een element zit het verschil hem in de output en frequenties, terwijl het bij constructie meer in de attack, decay etc. van het geluid zit als je begrijpt wat ik bedoel.

Punt
4 augustus 2006, 18:15
een les paul met strat electronica komt niet eens in de buurt van een strat sound, en een strat met les paul electronica klinkt ook absoluut niet als een les paul, maar als een strat met humbuckers.verder moet er ook opgemerkt worden dat het om een ander soort toonverschil gaat, bij een element zit het verschil hem in de output en frequenties, terwijl het bij constructie meer in de attack, decay etc. van het geluid zit als je begrijpt wat ik bedoel.

Wow, ik ben het een keer met je eens :o :D