PDA

View Full Version : Bouwen op verzoek?



Jax
29 juli 2006, 09:04
Even een vraagje aan de gitaarbouwers; Doen jullie ook aan bouwen op verzoek (uiteraard tegen betaling)? Ik ben namelijk erg geinteresseerd in een custom gitaar, maar vind Shamray, na het lezen van Lennart's topic niet zo'n goed idee en vind de Nederlandse gitaarbouwers vaak erg overpriced. Nou zie ik zulke mooie zelfbouw gitaren in dit topic langskomen, dat ik me afvroeg of iemand zich weleens met dit soort verzoeken bezighoudt, en zo ja, aan wat voor prijs ik moet denken.

Jax.

G.G.
29 juli 2006, 14:20
Denk dat je voordeliger uit zal zijn bij een van de grotere bouwers omdat zij groter inkopen, geen mallen meer hoeven te maken, al het gereedschap hebben, ingerichte werkplaats hebben etc,.........

Ik ga niets bouwen voor iemand anders maar als ik het zou doen zou het er zo ongeveer uitzien:

100 uur x €12,50 = €1250
+
Materiaal €500

= € 1750 en dan nog 19% BTW in ongeveer €2100



Toch maar naar een echte bouwer? :)

jan jansen
29 juli 2006, 15:34
100 uur x €12,50 = €1250


maar 12,50 euro per uur?das goedkoop.Een monteur bij een garage wordt voor 70 euro per uur in rekening gebracht... :angry: :angry:

G.G.
29 juli 2006, 15:39
100 uur x €12,50 = €1250


maar 12,50 euro per uur?das goedkoop.Een monteur bij een garage wordt voor 70 euro per uur in rekening gebracht... :angry: :angry:

Dat zou het zijn als ik het als hobbie erbij zou doen. Maar het is inderdaad wel aan de lage kant. Ook de 500 voor materiaal is laag.

ernieman
29 juli 2006, 15:50
maar 12,50 euro per uur?das goedkoop.Een monteur bij een garage wordt voor 70 euro per uur in rekening gebracht... :angry: :angry:

Ja, maar dat is ook omdat die garagist nog belasting moet betalen op zijn werkvolk, zijn garage moet afbetalen, etc, etc.

als je 100 x 70 euro per uur zou doen, zou het wel een erg dure gitaar worden nietwaar? Hoewel, wat kost een handgebouwde acoustische gitaar van nederlandse makelij? gemakkelijk 5 à 6000 euro toch? (Hier in België is dat wel wat anders, daar starten de prijzen bij 3000 euro, ikzelf doe het vanaf slechts 2200 euro voor een acoustische...)

Ik meen uit Jax zijn post op te maken dat hij op zoek is naar een "privé" persoon die dat tegen betaling wil doen en dan is 12,50 euro per uur een aardige bijverdienste en moet je er natuurlijk geen 19% BTW gaan bijtellen.

Maar om nu je uren zo exact te gaan tellen... Toen ik begin met luiten te bouwen voor de verkoop heb ik eens uitgerekend wat ik per uur verdiende. Dat kwam ongeveer op 2,5 euro. Je doet zoiets natuurlijk omdat je graag bouwt, niet voor het geld want dan kun je beter acountant of plastisch chirurg worden.

Mattia bouwde toch voor andere? en er zijn toch best nog mensen die dit willen doen?

De enigste moeilijkheid lijkt me als je bij een prive persoon gaat, om het allemaal een beetje geregeld te krijgen. Ga je naar een bouwer of winkel en is het eindproduct niet naar je zin, dan zit je vrij safe. Maar hoe regel je prive zoiets?

EJ

PS. Gaat het nu om acoustisch of electrisch?

nickbongers
29 juli 2006, 16:05
ach, de lui die hier zitten en al meerdere (erg mooie) gitaren hebben gebouwd kunnen het ook wel in 50-70 uur denk ik (fout gedacht?)?

Dirk W
29 juli 2006, 17:33
Er gaat snel meer tijd in zitten dan je denkt denk ik.

De meeste bouwers kunnen denk ik hun gitaren wel bij vrienden kwijt (ik ken er al 2 die steeds zeggen dat als ik nog eens een fatsoenlijke bouw ik er eentje voor hun mag maken).

Jax
29 juli 2006, 18:58
PS. Gaat het nu om acoustisch of electrisch?

Het gaat om een electrische

nickbongers
29 juli 2006, 19:01
wat voor een vorm? ik bedoel, er zullen hier ook al vast een paar bouwers zijn die voor de meest voorkomende modellen (strat tele lp ?) al wel een template hebben. dat, icm die grote freesmachine die iedereen behalve ik schijnt te hebben, zorgt er toch wel voor dat een body uitfrezen niet zo heel lang hoeft te duren?

je kan ook kijken of er bv 4 bouwers allemaal 1 stukje willen maken, en dan zet je t zelf in elkaar :)

DarknessAwaits
30 juli 2006, 00:42
Tsja, in principe zou ik het best willen doen ik heb nog te weinig vertrouwen in mezelf om voor vreemden te bouwen. Bovendien gaat er echt een bak met tijd in zitten en daar heeft iedereen helaas te weinig van.

Maar ik ben wel erg benieuwd wat je in gedachten had?

Jax
30 juli 2006, 09:22
Het idee zou zijn een model, gebaseerd op de Charvel model 6 maar met een vaste brug. Verder heb ik nog wel ideeën over de elementen enzo, maar dat is de basis, en eigenlijk de reden dat ik een custom wil. :)

Minda
30 juli 2006, 09:35
Ik weet dat enkele bouwers op dit forum, waaronder ik, wel eens op aanvraag bouwen. Maar ik, (en die anderen ook, geloof ik) zijn daar om 2 redenen voorzichtig mee:
1) Het eindresultaat is nooit te garanderen. Je kan veel afspreken, maar hoe het ding exact wordt en vooral hoe hij voelt en klinkt is koffiedik kijken. Da's bij profi's ook wel zo, maar die hebben vaak meerdere voorbeelden van hun werk hangen. Ik bouw één project tegelijk. Als het klaar is, begin ik aan een volgende.
2) Als amateur bouw ik als ik er tijd voor heb. Of als het niet te warm is. Ik heb een aanvraag van een mede-forumer liggen, maar daar begin ik niet aan voordat mijn eigen bouwsel af is en dat project ligt al een paar weken stil, om dat ik het te warm vind in mijn werkplaats. Ik ben met mijn eigen project al sinds 15 april bezig, ik ben nu aan het schuren en lakken toe. Maar: ik heb ook een keuken besteld. Als die geleverd wordt ( 13409854 plankjes en een imbussleutel...) dan ligt de gitaar weer stil. Bij een prof kan je redelijkerwijs afspraken maken (al lees ik wel eens wat anders).
Ergo, er zijn vast wel mensen die je willen helpen, maar bij mij, en ik denk bij de meeste amateurs, is het afwachten wat je wanneer krijgt. En dat ligt niet aan gebrek aan inzet of kunde, maar aan het feit dat we het als hobby doen.

Jax
30 juli 2006, 10:19
Ik weet dat enkele bouwers op dit forum, waaronder ik, wel eens op aanvraag bouwen. Maar ik, (en die anderen ook, geloof ik) zijn daar om 2 redenen voorzichtig mee:
1) Het eindresultaat is nooit te garanderen. Je kan veel afspreken, maar hoe het ding exact wordt en vooral hoe hij voelt en klinkt is koffiedik kijken. Da's bij profi's ook wel zo, maar die hebben vaak meerdere voorbeelden van hun werk hangen. Ik bouw één project tegelijk. Als het klaar is, begin ik aan een volgende.
2) Als amateur bouw ik als ik er tijd voor heb. Of als het niet te warm is. Ik heb een aanvraag van een mede-forumer liggen, maar daar begin ik niet aan voordat mijn eigen bouwsel af is en dat project ligt al een paar weken stil, om dat ik het te warm vind in mijn werkplaats. Ik ben met mijn eigen project al sinds 15 april bezig, ik ben nu aan het schuren en lakken toe. Maar: ik heb ook een keuken besteld. Als die geleverd wordt ( 13409854 plankjes en een imbussleutel...) dan ligt de gitaar weer stil. Bij een prof kan je redelijkerwijs afspraken maken (al lees ik wel eens wat anders).
Ergo, er zijn vast wel mensen die je willen helpen, maar bij mij, en ik denk bij de meeste amateurs, is het afwachten wat je wanneer krijgt. En dat ligt niet aan gebrek aan inzet of kunde, maar aan het feit dat we het als hobby doen.

Ja, dat begrijp ik, daarom was het ook maar een vraag, en snap ik het heel goed als het niet haalbaar is. Anyway, dit was een beetje het idee:

http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/21004182055.jpg&s=f10

DarknessAwaits
30 juli 2006, 10:28
Die knoppen lijken me erg onhandig geplaatst. Maar wil je niet liever een bestaande gitaar aanpassen als ik dit zo zie?

Mattia
30 juli 2006, 10:46
Ernieman: of je wel of geen BTW moet afdragen hangt er vanaf of je die wel of niet semi-bedrijfsmatig doet. Als het een keertje is, dat zal de belastingdienst niet moelijk doen als je je winst opgeeft, bijvoorbeeld. Als je het vaker doet, dan zouden ze best moelijk kunnen gaan doen. Ik zal dus ook wsch. een BTW nummer moeten aanvragen als ik meer dan de enkele keer een stukkie hout wil gaan verkopen, heb ik me zo laten vertellen. Moet even kijken of ik vanwege kleinondernemerschap van de verplichting ontdaan kan worden, omdat de 'winstmarges' die ik naastreef quasi nihil zijn.

Ik bouw momenteel wel erg incidenteel voor vrienden, maar maak er nul winst op. Zij betalen de onderdelen (waar dus BTW over is betaald), ik bouw de gitaren. Omdat ik het leuk vind om te doen. Maar dan nog speelt er heel erg datgeen wat Minda zegt: de tijd ervoor vinden is lang niet altijd even makkelijk...

Jax
30 juli 2006, 10:47
Die knoppen lijken me erg onhandig geplaatst. Maar wil je niet liever een bestaande gitaar aanpassen als ik dit zo zie?

Die knoppen zitten zo gewoon standaard op een charvel model 6 :) Anyway, de enige verandering die ik echt graag aan zou willen brengen bij de charvel die ik nu heb, is een vaste brug ipv een zwvende, maar het lijkt me dat dit niet mogelijk is door de cavity van de zwevende brug. Daarom dacht ik dat een custom de enige oplossing zou zijn :)

G.G.
30 juli 2006, 10:59
Die knoppen zitten zo gewoon standaard op een charvel model 6 :) Anyway, de enige verandering die ik echt graag aan zou willen brengen bij de charvel die ik nu heb, is een vaste brug ipv een zwvende, maar het lijkt me dat dit niet mogelijk is door de cavity van de zwevende brug. Daarom dacht ik dat een custom de enige oplossing zou zijn :)

Alles eraf schroefen, twee vakken fresen (voor en achter eentje) 2 blokken inlijmen. Vlakschuren, plamuren, schuren en lakken. Kind kan de was doen.

Er zwerft hier ergens een hele mooie link rond die verwijst naar een van de pagina's van projectguitar waar deze mod uitgevoerd wordt)

Jax
30 juli 2006, 11:14
Alles eraf schroefen, twee vakken fresen (voor en achter eentje) 2 blokken inlijmen. Vlakschuren, plamuren, schuren en lakken. Kind kan de was doen.

Er zwerft hier ergens een hele mooie link rond die verwijst naar een van de pagina's van projectguitar waar deze mod uitgevoerd wordt)

Oh, dat biedt mogelijkheden, ik zal die link even gaan zoeken :) Thanx!

G.G.
30 juli 2006, 11:20
http://projectguitar.com/tut/tht1.htm

oknarb180
30 juli 2006, 11:21
Alles eraf schroefen, twee vakken fresen (voor en achter eentje) 2 blokken inlijmen. Vlakschuren, plamuren, schuren en lakken. Kind kan de was doen.

Er zwerft hier ergens een hele mooie link rond die verwijst naar een van de pagina's van projectguitar waar deze mod uitgevoerd wordt)

Hallo,

Hier een linkje:
http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm

Kun je een idee krijgen wat het inhoud van trem naar hardtail!!

vr.gr.

Branko

niekb
30 juli 2006, 11:23
dat is wel te doen allemaal idd.. wat ook nog een mogelijkheid is om te zoeken naar een bouwer in de buurt waarmee je zelf aan de slag gaat. Die persoon kan je tips geven over hoe je het allemaal aan moet pakken..
Ik vind het een mooie ervaring om er zelf mee aan de slag te gaan.
Zelf heb ik naast dit forum een collegabouwer waar ik met vragen terecht kan en veel van mn onderdelen vandaan haal.
er zijn genoeg enthousiastelingen die kunnen helpen denk ik.

zelf zou ik ook nietzo snel iets in opdrachtgaan bouwen voor vreemden..
ten eerste omdat ik van mening ben dat ik eerst nog meer ervaring op moet doen (ben nu met mn tweede project bezig)
ten tweede vind ik juist het ongedwongen bouwen erg fijn, zonder tijdsbestek en druk van mensen die resultaat willen zien wat dat betreft.
daarnaast duurt het gewoon erg lang als je hobbymatig bouwt en wat al eerder gezegd is, je weet niet hoe het eindresultaat is...wat als t allemaal helemaal niet aan de verwachtingen voldoet?

Jax
30 juli 2006, 11:46
Thnx voor het linkje, ik had em idd al zelf gevonden en dat lijkt gewoon precies de oplossing die ik zoek. Dank dus allen voor de hulp! :)

oknarb180
30 juli 2006, 14:57
Thnx voor het linkje, ik had em idd al zelf gevonden en dat lijkt gewoon precies de oplossing die ik zoek. Dank dus allen voor de hulp! :)

Hallo,

Je zou misschien kunnen overwegen om de gitaar deels te laten bouwen door een bouwer, bijv de body en hals, en verder zelf in elkaar zetten, lakken, monteren etc. Een bouwpakketje in elkaar zetten, dat kan in principe idereen, toch?! Voxhumana bouwt op verzoek deels afgebouwde gitaren, body's halzen noem 't maar op. Heb je redelijk betaalbaar een hele goede gitaar.

vr.gr.

Branko

Jax
30 juli 2006, 15:21
Hallo,

Je zou misschien kunnen overwegen om de gitaar deels te laten bouwen door een bouwer, bijv de body en hals, en verder zelf in elkaar zetten, lakken, monteren etc. Een bouwpakketje in elkaar zetten, dat kan in principe idereen, toch?! Voxhumana bouwt op verzoek deels afgebouwde gitaren, body's halzen noem 't maar op. Heb je redelijk betaalbaar een hele goede gitaar.

vr.gr.

Branko

Thnx voor de tip, ik zal het zeker overwegen :)

G.G.
30 juli 2006, 15:53
Thnx voor de tip, ik zal het zeker overwegen :)

Of je koopt een paddleheadhals en een mooi stuk bodyhout en laat daarin alleen de neckpocket fresen. De rest kan je allemaal met huis tuin en keuken gereedschap incl. een paar beiteltjes doen.

oknarb180
2 augustus 2006, 00:33
Of je koopt een paddleheadhals en een mooi stuk bodyhout en laat daarin alleen de neckpocket fresen. De rest kan je allemaal met huis tuin en keuken gereedschap incl. een paar beiteltjes doen.

Dat is uiteraard ook een goede optie!!!
Daar had ik nog ff niet aan gedacht! (mijn gebrek aan ervaring!)

vr.gr.

Branko

G.G.
2 augustus 2006, 08:08
Dat is uiteraard ook een goede optie!!!
Daar had ik nog ff niet aan gedacht! (mijn gebrek aan ervaring!)

vr.gr.

Branko

Kijk eens bij Tonefactory bij de halzen, die hebben mooie paddleheads staan.