PDA

View Full Version : Welke SG?



Punt
28 juli 2006, 23:05
Ik heb Live at Leeds van de Who herontdekt.
En dat heeft me er van doordrongen dat ik echt een SG wil.

Ik heb een geweldige LP, een R9, en heb er tig jaar over gedaan om te ontdekken dat dit de ultieme LP is.

Voor de SG hoop ik minder tijd nodig te hebben....
Wat is de ultieme SG?
Moet ik daarvoor ook naar de CS?

GibsonDC
28 juli 2006, 23:11
Misschien een pete townshend SG als je het geluid van de who mooi vind http://www.gibson.com/Whatsnew/pressrelease/2000/jul26b.html :) Ik heb zelf ook een Sg Standard of special (daar zijn de geleerden nog niet aan uit) en dat geeft ook een pracht geluid

Noid
28 juli 2006, 23:22
Een blauwe! Natuurlijk uit de CS, met p90's, lekker!

Orpheo
29 juli 2006, 01:01
Een blauwe! Natuurlijk uit de CS, met p90's, lekker!


blauwe custom sg? de nieuwe elliot easton sig :) ff de hums veranderen voo phat cats.

brunodb
29 juli 2006, 14:01
als je fan bent van the who zou ik toch naar een sg zoeken met P90's of met PAF's of 57 classic pickups in. de standard en de special van tegenwoordig hebben pickups met wat teveel output voor het the who geluid. en hangt natuurlijk veel af van op welke versterker je speelt.

best een hiwatt of oude marshall lampenbak

Punt
29 juli 2006, 17:55
Dank!

Ik heb allerlei SG's gezien op internet.
Zit er nou veel geluidverschil tussen die verschillende types?

Bij LP's is dat naar mijn mening wel zo, maar die ook wat complexer.

drap
29 juli 2006, 19:38
Dank!

Ik heb allerlei SG's gezien op internet.
Zit er nou veel geluidverschil tussen die verschillende types?

Bij LP's is dat naar mijn mening wel zo, maar die ook wat complexer.

Ik heb er ooit maar één getest en krijg er zeer binnenkort eentje in eigen bezit, dus wat te weinig vergelijkingsmateriaal. Maar ik durf wel te zeggen dat er toch behoorlijke verschillen zijn tussen bijv. een PAF humbucker of een 490T of P90 element. De verschillen zullen dus net zo groot zijn als bij Les Pauls denk ik

Punt
29 juli 2006, 20:18
Ik heb er ooit maar één getest en krijg er zeer binnenkort eentje in eigen bezit, dus wat te weinig vergelijkingsmateriaal. Maar ik durf wel te zeggen dat er toch behoorlijke verschillen zijn tussen bijv. een PAF humbucker of een 490T of P90 element. De verschillen zullen dus net zo groot zijn als bij Les Pauls denk ik

Bij Les Pauls zitten de verschillen vooral in het hout en bij Historics in het iets andere ontwerp.

robert-gitarist
29 juli 2006, 20:25
Welke SG je ook neemt maakt me niet uit als ie maar Cherry red is want vind ik de mooiste kleur voor een SG. :D

Die CS SG ziet er wel vet uit(die van The Who)P90's klinken echt geweldig.Ben erg benieuwd hoe die dingen in een SG kllinken.Ik heb helaas niet zoveel geld voor een Gibson SG maar ben beetje aan het rond kijken na een Epiphone SG G400.Die heb ik wel eens getest en klinken en spelen erg leuk!

drap
29 juli 2006, 20:25
Bij Les Pauls zitten de verschillen vooral in het hout en bij Historics in het iets andere ontwerp.

Oh zeker, maar de grote verschillen zitten 'm zeker weten wel in het verschil in elementen. Maar ook de kwaliteit van het hout en de hoeveelheid hout is natuurlijk een belangrijke factor, daar heb je absoluut gelijk in. Maar dat zal ook wel opgaan voor SG's denk ik. Een standard SG bestaat uit één stuk hout voor de body, een special als ik het goed heb uit drie delen. Dat soort dingen maakt zeker verschil. De meeste Les Pauls hebben alleen wel een top en SG's sowieso niet

drap
29 juli 2006, 20:30
Welke SG je ook neemt maakt me niet uit als ie maar Cherry red is want vind ik de mooiste kleur voor een SG. :D

Die CS SG ziet er wel vet uit(die van The Who)P90's klinken echt geweldig.Ben erg benieuwd hoe die dingen in een SG kllinken.Ik heb helaas niet zoveel geld voor een Gibson SG maar ben beetje aan het rond kijken na een Epiphone SG G400.Die heb ik wel eens getest en klinken en spelen erg leuk!

Bruin, bruin mot zo'n ding wezen! :D Als je trouwens een betaalbare SG wil hebben zou ik toch es kijken naar de special faded (is er ook in cherry red). Ik ga ervan uit dat je rechts bent toch? Dan kost ie iets van E899,- Dat is absoluut niet duur voor een echte Gibson.

hubert
29 juli 2006, 21:26
de sg classic moet je hebben. betaalbaar (relatief dan he) en met p90 elementen.....
en anders gewoon de standaard.....

bram123
30 juli 2006, 20:02
als je een faded neemt dan moet je er zeker geen 900 euro voor dokken.

Punt
30 juli 2006, 20:48
Oh zeker, maar de grote verschillen zitten 'm zeker weten wel in het verschil in elementen. Maar ook de kwaliteit van het hout en de hoeveelheid hout is natuurlijk een belangrijke factor, daar heb je absoluut gelijk in. Maar dat zal ook wel opgaan voor SG's denk ik. Een standard SG bestaat uit één stuk hout voor de body, een special als ik het goed heb uit drie delen. Dat soort dingen maakt zeker verschil. De meeste Les Pauls hebben alleen wel een top en SG's sowieso niet

Elementen zijn zeker belangrijk, maar een goede gitaar kies ik toch op de primary tone, dwz, zonder hem aan te sluiten. Hij moet zo onversterkt al goed klinken.
Natuurlijk kun je met elementen daar op verderbouwen en de klank naar je voorkeur aanpassen.
Een slechte gitaar blijft met topelementen een slechte gitaar, ook als je er top boetiek pups opzet wordt het niets.

Ik zoek een SG type dat van goed hout gemaakt is, extra fratsen die signatures hebben zijn vaak cosmetisch en daar heb ik niet zo'n belangstelling voor.

drap
30 juli 2006, 21:28
als je een faded neemt dan moet je er zeker geen 900 euro voor dokken.

Hij zal ongetwijveld wel goedkoper te verkrijgen zijn, maar de nieuwwaarde is meen ik wel zoiets

Jay75
30 juli 2006, 23:36
61 Reissue is erg top! En een kleiner slagplaatje wat ik dan net weer iets mooier vindt.

Helaas kon ik die niet betalen en heb toen een SG usa Standard gekocht, 2e hands. 800 euro en die was pas 4 maanden geleden gekocht, was niet z'n ding. Hij wilde van die Steve vai achtige rotzooi gaan maken en vond de SG niet geschikt daarvoor zei hij.

Die P90 heb ik ook geprobeerd maar dat is niet mijn ding, in ieder geval niet in een SG, ik speel ook the Who nummers en op mijn standard klinkt het prima.

En natuurlijk cherry kleur nemen, anders is het geen SG.

imlikeajungle
31 juli 2006, 14:55
Blijf iig weg van de nieuwe specials & reeksen à la sg-x, sg-z etc.
De nieuwe standards die ik heb vastgehad vond ik maar niks, 800 euro wel waard maar zeker niet meer imo. Nog nooit een CS SG bespeeld, vind het altijd veel geld voor zo'n simpele gitaar... Van de gewone productiemodellen wordt over het algemeen aangenomen dat de '61RI de beste is, dacht ik. Slim tapered halsje en '57 pups.
Waarom niet echt voor een oudje gaan? Een '70s Standard scoor je voor weinig, kleine slagplaat, grote headstock, setje PAFs en rocken maar!

Squier4ever
31 juli 2006, 15:01
deze ziet er wel erg goed uit hoor:

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=64642

Punt
31 juli 2006, 19:50
Ja die op gitaarmarkt ziet er goed uit.
Je ziet echter niet wat voor type het nou is.
Die mods hieven voor mij niet.
Ik had dergelijk spul ook op m'n LP R9 en alles weer teruggebracht naar orginele staat.

Toch wel een mooie gitaar...hmmmm

Een oudje op de kop tikken is ook een aardig idee!

Pickslide
31 juli 2006, 23:17
Blijf iig weg van de nieuwe specials & reeksen à la sg-x, sg-z etc.!

Wat is er volgens jou mis met de SG-x serie dan? Ik heb zelf een SG-x (en een vriend van mij ook). En vind het een prima ding voor het geld (525 Euro). Beetje hoge actie maar ja was een tweedehansje ff laten afstellen en hoppa, spelen met die hap!

Wizz
31 juli 2006, 23:47
Ik heb laatst een stapel van vierentwintig splinternieuwe SG Standards en een even zo grote stapel Specials mogen doorploegen, en de onderlinge verschillen waren best groot. De beste Specials veegden kompleet de vloer aan met de minste Standards. Dus...
Mijn favoriet blijft de altijd geweldige '61 Reïssue. Nog nooit een slecht exemplaar gezien.

Wizz

hubert
1 augustus 2006, 09:18
die sg op gitaarmarkt is een SG Pete Townshend signature.....dure gitaar...je moet er de vraagprijs voor over hebben....

Jay75
1 augustus 2006, 10:49
Ik heb laatst een stapel van vierentwintig splinternieuwe SG Standards en een even zo grote stapel Specials mogen doorploegen, en de onderlinge verschillen waren best groot. De beste Specials veegden kompleet de vloer aan met de minste Standards. Dus...
Mijn favoriet blijft de altijd geweldige '61 Reïssue. Nog nooit een slecht exemplaar gezien.

Wizz


Ik ben zeer tevreden over mijn usa standard, maar wil natuurlijk eigenlijk zo'n 61 re-issue :)

Maar wat zijn dan de verschillen van die de gitaren die je gezien hebt, die het daadwerkelijke verschil maken tussen een goede en een "slechte" ?
Waar let je dan op?

Punt
1 augustus 2006, 21:45
die sg op gitaarmarkt is een SG Pete Townshend signature.....dure gitaar...je moet er de vraagprijs voor over hebben....

Volgens mij heeft de Townsend niet zo'n klein slagplaatje...

hubert
1 augustus 2006, 22:32
u heb helemaal gelijk....excuus van mijn kant....
dan vin ik deze sg helemaal spannend worden....en duur

imlikeajungle
2 augustus 2006, 12:17
Wat is er volgens jou mis met de SG-x serie dan? Ik heb zelf een SG-x (en een vriend van mij ook). En vind het een prima ding voor het geld (525 Euro). Beetje hoge actie maar ja was een tweedehansje ff laten afstellen en hoppa, spelen met die hap!

Wel, ik heb jaren op een SG-X gespeeld, leuk ding, super speelcomfort en harde werker, maar alesbehalve een goedklinkende gitaar imo. Niks tone, niks voor iemand die CS Gibson gewend is, denk ik.

Parasite
2 augustus 2006, 20:22
ik heb sinds vorige week een sg special en deze bevalt zeer goed.
ik heb tevens in de winkel wel ff de standard uitgeprobeerd en het verschil zat hem eigenlijk naar mijn horen alleen in de 'clean' sound, deze was bij de standard ietsjes (niet veel) beter. ik denk dat dit komt omdat er op de standard andere humbuckers zitten, maar als je wat met disortion speelt merk je het verschil (bijna) niet.
en voor een prijsverschil van ongeveer 300 a 400 euro (special 899 en standard 1299) vind ik de special een betere prijs-kwaliteit verhouding hebben