PDA

View Full Version : De Hoent-Mod



DarknessAwaits
28 juli 2006, 22:59
Zoals enkele van jullie weten heb ik niet lang geleden mijn zelfbouwproject voltooid.

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/finito.jpg


Maar ik heb nog steeds niet helemaal het gevoel dat de gitaar 'echt' af is. Gisteren kwam de ingeving om er 2 humbuckers met chromen kapjes in te zetten, dat zou er ongeveer zo moeten uit komen te zien:

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/hoent2.jpg


Mijn vraag is nu eigenlijk: Wat zouden jullie doen en waarom?

Ik heb mijn besluit eigenlijk al genomen maar wellicht komen er nog betere suggesties, of wie weet kan iemand me overtuigen het niet te doen.

G.G.
29 juli 2006, 00:13
Gewoin doen, en als ie dan nog niet bevalt het enkelspoeltje in het midden plaatsen.

G.G.
29 juli 2006, 00:15
Ohja, en ik mis persoonlijk iets van uitstraling. Het is een mooie gitaar, maar hij heeft een beetje een "blote billen gezicht". (onderandere door lichte toets en lichte body. Missdhien een kleurtje proberen?)

DarknessAwaits
29 juli 2006, 00:45
Ohja, en ik mis persoonlijk iets van uitstraling. Het is een mooie gitaar, maar hij heeft een beetje een "blote billen gezicht". (onderandere door lichte toets en lichte body. Missdhien een kleurtje proberen?)

Ik herken wel wat je bedoelt denk ik. Ik heb al gedacht over een andere kleur, maar aangezien hij in de olie is gezet kan dat denk ik niet meer.

Wat nog wel misschien een optie is, is een top erop zetten van fineer. Alleen weet ik niet hoe realistisch dat is.

edit: Ben net nog even bezig geweest met Kisekae; zoiets als top zou wel mooi zijn denk ik.
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/hoent3.jpg
In hoeverre is dit mogelijk?

G.G.
29 juli 2006, 06:24
Kijk, dat ziet er al heel anders uit. Erg mooi.

no 1 hops
29 juli 2006, 09:44
voor dat je wat verandert, hoe bevalt het geluid?
als dat op zich goed is waarom dan niet een chrome kapje op de single en ook een op de humbucker.
alleen een element ring voor de hum gebruiken en je volumeknop ook chrome.

vester86
29 juli 2006, 10:48
veranderen

ik denk dat je al heel wat meer uitstraling krijgt als je het contrast tussen body en hardware (pickups) wat groter maakt. zoals al eerder is gezegd chromen kapjes, dan past de kleur van de PU's bij die van de brug en stemmechanieken
verder zou je kunnen denken aan andere tone en volumeknoppen (ijzerkleurige knoppen, en een lichte switchknop oid). ik weet overigens niet of ik de elementringen zou veranderen, ALS je het doet, doe die dan in dezelfde kleur als de 3way switch (creme ofzo) en liever geen zwart

fineer erop zou je kunnen doen maar is écht zonde op deze gitaar zover die nu afgewerkt is.

niekb
29 juli 2006, 11:23
ik zou ook gaan voor een donkere kleur en die humbuckers met kapjes... wat ik persoonlijk ook mooi vind is rood/bruin mahonieachtige kleur (heb ik gebruikt voor mn Mustangproject
T voorbeeldje dat je gemaakt hebt ziet er mooi uit..

JulesKr
29 juli 2006, 11:47
Ik zou ook voor de donkere kleur gaan en dan de met cromen kapje. Maar in plaats van een laagje fineer kan je toch ook gewoon een andere kleur beits gebruiken?

Michael AE
29 juli 2006, 12:12
Direct de open haard in! :P

(Tsja, er moet toch iemand op dat knopje drukken....)

Serieus: jammer dat je de gitaar niet meer kan kleuren, ik denk dat doorzichtig blauw of iets dergelijks wel heel mooi had gestaan. Die pickups zou ik laten zitten, mits je ze goed vind klinken. Om de gitaar nu helemaal aan te gaan passen alleen voor de looks, lijkt me een beetje onzin. Hij is wel een beetje sober zo, maar dat hoeft geen nadeel te zijn...

Daniël_san
29 juli 2006, 12:18
Zo laten heeft idd ook zijn ''charme''. Hij is nu opzich ook wel mooi, en helemaal gaan veranderen heeft niet echt veel zin denk ik.

DarknessAwaits
29 juli 2006, 12:26
Direct de open haard in! :P

(Tsja, er moet toch iemand op dat knopje drukken....)

:)


Die pickups zou ik laten zitten, mits je ze niet goed vind klinken
Dus alleen als ik ze slecht vind klinken moet ik ze laten zitten? :p

Nee, maar ik snap wel wat je wilde schrijven natuurlijk. Ik denk dat je met een zelfbouwgitaar het ontwerpaspect heel wat meer moet meerekenen dan bij een gewone gitaar, waarbij jij al snel de mening hebt: Als het goed klinkt, dan maakt het me weinig uit hoe 'ie eruit ziet.

Maar naast dat, is het ook zo dat ik de klank van deze pickups weinig vind. De humbucker is eigenlijk van een Ibanez RG halspositie. Deze klinkt modderig en niet erg gedefinieerd.

De singlecoil is een Seymour Duncan SSL-1, en daar zit weinig leven in. Vind ik althans.


ik weet overigens niet of ik de elementringen zou veranderen, ALS je het doet, doe die dan in dezelfde kleur als de 3way switch (creme ofzo) en liever geen zwart
Ik denk niet dat creme nou echt mooi zal staan, maar ik zal straks wel ff een ontwerpje ermee maken.
Jammer dat je niet kan saven trwns met Kisekae... nu moet ik telkens dezelfde gitaar opnieuw maken.

Edit; dit zou het dan worden:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/hoent2.2.jpg
Niet erg mooi denk ik...

Voor zover ik heb nagedacht over een andere top: door de behoorlijke afronding aan de bovenkant zou de top ongeveer een halve centimeter naar binnen vallen. En ook vooral met de elbow contour komt er een hoek die niet te volgen is met fineer. Wat ik nog wel kan doen (denk ik) is nog enkele lagen olie aan de bovenkant aanbrengen zodat hij zowel de suggestie van een top krijgt en wat donkerder wordt.

Michael AE
29 juli 2006, 13:46
Oeps, twee uur slaap is niet goed voor de taalvaardigheid. :p

glacius
29 juli 2006, 14:12
mischien toch veranderen .. vaste brug eraf en floyd erop en humbucker raampje eromheen , ik vind (lees goed VIND) dit persoonlijk mooier ..

maar het blijft jou gitaar dus eigenlijk moet je gewoon doen wat je zelf wil

G.G.
29 juli 2006, 14:29
Ik denk dat je met een zelfbouwgitaar het ontwerpaspect heel wat meer moet meerekenen dan bij een gewone gitaar, waarbij jij al snel de mening hebt: Als het goed klinkt, dan maakt het me weinig uit hoe 'ie eruit ziet.


Bedoel je dat je eigenlijk te snel aan de slag bent gegaan en te weinig over het ontwerp en het uiterlijk hebt nagedacht?

Ik heb namelijk ook het idee dat te veel mensen te snel willen gaan en te weinig aandacht aan het uiterlijk besteden in de beginfase van de bouw, Niemand heeft het er ook over als je begint met bouwen, maar het is wel een heel belangrijk aspect om rekening mee te houden.

vester86
29 juli 2006, 23:32
@darkness:

mocht je de gitaar in zn geheel wat donkerder maken (paar tinten donkerder bruin) dan zal het idee al veel meer overkomen.... zo is het contrast te weinig om mooi te zijn, zoals ik de tekening nu zie

DarknessAwaits
30 juli 2006, 00:32
Bedoel je dat je eigenlijk te snel aan de slag bent gegaan en te weinig over het ontwerp en het uiterlijk hebt nagedacht?

Nou dat wil ik eigenlijk niet zeggen hoor. Ik ben er juist best lang mee bezig geweest over hoe hij eruit moest komen te zien. Ik heb alleen op een gegeven moment me toch laten leiden door 'impuls'-beslissingen. Die beslissingen heb ik ook niet zomaar van het een op het andere moment genomen, maar gaanderweg.

De PRS waarmee ik hopelijk binnenkort mee aan de slag ga is al vrijwel helemaal uitgedokterd; rood gestaind maple top, naturel maple binding, zwart mahonie zijkant en achterkant. Creme (maar dat is er niet, dus mss naturel maple) pickupringen, zilveren hardware. Alleen de hals is nog een beetje gokken; ook omdat ik niet zo heel goed weet welk hout ik kan gaan gebruiken. Dat ligt een beetje aan het aanbod van de AFH. Toets wil ik liefst van pallisander en dan de hals mss van padouk, in ieder geval iets van een donkerdere houtsoort die wel weer 'fel' klinkt. Geen mahonie in ieder geval. Maar genoeg gezeurd hierover.


mischien toch veranderen .. vaste brug eraf en floyd erop en humbucker raampje eromheen , ik vind (lees goed VIND) dit persoonlijk mooier ..

maar het blijft jou gitaar dus eigenlijk moet je gewoon doen wat je zelf wil
Nou, ik wil er zeker geen floyd of zelfs ook maar een simpele trem opzetten hoor. Dat is echt tegen de 'intentie' van deze gitaar in: basic tot op het bot.

En alsjeblieft, ik smeek het aan iedereen die het consequent vertikt: lees dit: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1149/

Ik ga in ieder geval spoedig een Seymour Duncan Alnico Pro II (voor de hals) en een SD Custom (brug) bestellen bij Musik-Produktiv. Dan heb ik in ieder geval een lekker setje om erin te doen voor minder dan €150,-. Kapjes koop ik er los bij van tonefactory want dan kan ik er altijd nog voor kiezen om ze er niet op te doen.

no 1 hops
30 juli 2006, 10:45
in hoeverre kun je die olie opzich een kleurtje meegeven?
misschien dat een fred dons daar een idee voor heeft.
en dan misschien met naftha de ody eerst ontvetten, dan met de gekleurde olie weer opnieuw in de olie zetten.

Dirk W
30 juli 2006, 10:55
Ik heb namelijk ook het idee dat te veel mensen te snel willen gaan en te weinig aandacht aan het uiterlijk besteden in de beginfase van de bouw, Niemand heeft het er ook over als je begint met bouwen, maar het is wel een heel belangrijk aspect om rekening mee te houden.

Ik denk dat de meeste mensen er wel goed over nadenken. Je wilt toch dat je een beetje gas voor je eigen gitaar hebt.
Ikzelf ben gigantisch vaak aan het kisakae'en. Ik heb echt al 20 gitaren gemaakt waarvan ik dacht: "woooow das gaaf"

G.G.
30 juli 2006, 11:00
Ik denk dat de meeste mensen er wel goed over nadenken. Je wilt toch dat je een beetje gas voor je eigen gitaar hebt.
Ikzelf ben gigantisch vaak aan het kisakae'en. Ik heb echt al 20 gitaren gemaakt waarvan ik dacht: "woooow das gaaf"


ja, maar vaak wordt er halverwege een consessie gedaan omdat bijvoorbeeld iets een wat langere levertijd heeft ofzo...

Jeanken
30 juli 2006, 11:43
Je kan nog steeds kleuren, opschuren, stainen en weer olie over.

oknarb180
30 juli 2006, 15:06
Hallo DA,

Persoonlijk vind ik een slagplaat toch wel mooi op een strat. Misschien kun je overwegen als je de body wat donkerder doet om van bijv. een stukje quilt maple o.i.d. een tickplaat te maken van 3mm dik en die in een lichte finish houden.
Toont denk ik wel mooi en een beetje speels door de aanblik van het quilt maple. Misschien een ideetje?

vr.gr.

Branko

no 1 hops
30 juli 2006, 20:26
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/olpxl.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/BLREADY2.jpg

waarom moeten pickup ringen percee altijd zo standaart zijn?

DarknessAwaits
31 juli 2006, 12:38
waarom moeten pickup ringen percee altijd zo standaart zijn?

Omdat ik dit niet mooi vind ;).

Branko heeft me wel op een goed idee gebracht, waardoor het 'blotebillengezicht' waar G.G. het over had ook direct verdwijnt. Gewoon een (pearloid)slagplaat gebruiken.

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/hoent_pg2.jpg

Als ik 'm dan nog iets donkerder kan krijgen met de olie:

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/hoent_pg1.jpg

Dat lijkt me toch een zeer fraaie oplossing, maar er kan wel een probleem ontstaan:

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/hoent_pg2_prob.jpg
Daar waar het rode stipje nu staat is de huidige plaats van de miniswitch. Ik heb net even gekeken met een s/s/s-slagplaat over de gitaar... Dat zou er nét ondervallen.

Verrek, ik heb nog een pearloid h-h liggen van een EMG-KH set. Enige jammere is dat hij een uitsparing heeft voor een 5-way strat switch... en die kan ik (nog) niet gebruiken ivm. de control cavity...

Nou, ik denk er nog even over na. Laten jullie dan even weten wat je ervan vindt.

G.G.
31 juli 2006, 12:49
'blotebillengezicht' waar G.G. het over had ook direct verdwijnt.Laten jullie dan even weten wat je ervan vindt.


En weg is het blote billengezicht. Schitterend! Als het allemaal past zou ik het zeker zo doen. Erg stijlvoll dat perloid en die elementkapjes.

DarknessAwaits
31 juli 2006, 13:56
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/hoent_newplan.jpg
Een schot in de roos, als je het mij vraagt. :)

De slagplaat past nog niet helemaal bij de brug maar dat is slecht een kwestie van schuren denk ik. Ik zie nu ook dat de humbucker bijna een centimeter verder naar achteren hoort.

Ook kun je door de slagplaat wat duidelijker zien dat ik niet de perfecte maten van een strat heb gehad maar het dat is verder niet echt storend.

Ik ga straks m'n bestelling doen bij Musik-Produktiv en dan ga ik na de trouwerij van m'n broer (di-wo-do) beginnen aan nieuwe frezingen. Omdat er nu toch een slagplaat opkomt worden die gewoon aan de bovenkant gedaan, anders past de 5-way switch niet in de controlcavity enzo.

Nu nog even wat leuke schakelingen bedenken met 2 humbuckers.

G.G.
31 juli 2006, 14:11
Wow, dat ziet er heel goed uit. Maak eens voor de gein een foto met die slagplaat waar de hele gitaar op te zien is.

DarknessAwaits
31 juli 2006, 14:19
Dat zal ik nog doen als ik meer tijd heb :).

Nu heb ik nog een kwartiertje voordat ik ga werken en ik kan maar niet kiezen tussen de SD Jeff Beck en de SD Custom (beide voor brug)...

Volgens SD-tonechart heeft de Custom meer hoog, maar bij de samples klinkt de Jeff Beck weer veel 'hoger' maar wel natuurlijk... en qua distortion heb ik weer een voorkeur voor de Custom maar dat is natuurlijk ook zo afhankelijk van de ampsettings+hout...

edit: humbucker bij de hals wordt een Alnico Pro II, ik kan echt moeilijk bepalen wat daar het beste bij zou passen van die 2...

Hmm... nog 11 min over.

G.G.
31 juli 2006, 14:23
Jeff Beck en de Dimarzio Tone Zone (klinkt iets warmer) heb ik beide goeie ervaringen mee in de brugpositie van stratjes.

DarknessAwaits
31 juli 2006, 14:24
Ik ga denk ik dan maar voor de JB, het blijft toch altijd een gok hoe het precies gaat klinken.

vester86
31 juli 2006, 17:14
waarom maak je niet zelf een slagplaat?? je bent al zo'n eind gekomen... dan kun je je humbucker goedzetten en heb je van die miniswitch ook geen last meer.

DarknessAwaits
1 augustus 2006, 00:11
waarom maak je niet zelf een slagplaat?? je bent al zo'n eind gekomen... dan kun je je humbucker goedzetten en heb je van die miniswitch ook geen last meer.

De plaatsing van de humbucker zit niet voor niets zo op die slagplaat, ik denk dat de makers daar meer verstand van hadden dan ik dat zelf heb.

En het gaatje van de mini-switch valt nog precies onder de slagplaat, en ik heb ook al gemerkt dat mijn positionering van de knoppen niet optimaal was.

Dus ga ik gewoon het recept van deze slagplaat volgen, snel safe & simpel :)

oknarb180
2 augustus 2006, 00:28
hallo DA,

Met die perloid plaat wordt ie echt mooi!
Geeft een mooie 70-ties ash-body-look, maar dan geupgraded met een perloid!, errug netjes en zoals G.G. al aangaf stijlvol!!!
Alleen nog de bullet truss-rod!

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
4 augustus 2006, 13:52
Ik heb vandaag zitten stoeien met die slagplaat, maar dat wordt ook weer niets.

Ik zal wel iets fout hebben gedaan met de vorm en/of plaatsing van de onderdelen. Ik heb nu de slagplaat op 'maat' gemaakt zodat hij tussen brug en hals past, maar als ik dan de vorm van de body volg met de slagplaat dan komen de humbuckers niet uit.

Ik zal toch zelf een slagplaat moeten gaan maken, nu ik deze al verpest heb :confused:. Bij Tonefactory zijn gelukkig 'blanks' te koop, dus dan maak ik eerst met karton een goed ontwerp wat wel geheel op mijn body aansluit wat ik vervolgens zal zagen uit mdf. Dan het mdf gebruiken als mal voor de uiteindelijke slagplaat en frezen.

G.G.
4 augustus 2006, 15:02
Bij Tonefactory zijn gelukkig 'blanks' te koop, ............de uiteindelijke slagplaat en frezen.

Kunststof wordt heel heet als je gaat frezen. Ik denk dat het heel lelijk zal smelten en vervormen. Ouderwets figuurzaagje en vijlen?

fred dons
4 augustus 2006, 15:55
slagplaten zijn goed te frezen hoor, als je maar een scherp bitje gebruikt, ik maak altijd eerst een mal van mdf en dan met een schuin kopierfreesje frees ik de plaat uit (met een bot freesje krijg je inderdaad gesmolten slagplaat ;) )

glacius
4 augustus 2006, 16:01
ik heb nog verschillende materialen liggen ..

- aluminium op dus zwart kunstof gelijmd
- acryl transparant
- acryl melkwit
- mat wit forex
- mat zwart forex

heb de ervaring dat je inderdaad een scherp bitje moet gebruiken (ook met een decoupeerzaag) anders gaat inderdaad je materiaal smelten

DarknessAwaits
23 augustus 2006, 23:19
Het is al een tijdje geleden dus post ik maar even een update.

Gisteren heb ik na veel denk- en meetwerk de halspocket 1.5 mm dieper gemaakt. Nu kan ik (hopelijk) de brug beter afstellen, omdat ik eigenlijk al op de maximum hoogte zat zonder de optimale hoogte te hebben bereikt.

Ik heb het dit keer heel vaak nagemeten en tot de conclusie gekomen dat de hoek nu echt 0 graden zal zijn, of zelfs nog 0.03 cm over 6 cm naar binnen. Hoe dat om te rekenen is naar graden... ben ik nu eventjes kwijt

Feitelijk gezien zou ik nu geen wigje meer nodig hebben.

Maar even verder met de dingen die nog niet willen lukken:

De slagplaat, deze wil ik perse van wit parelmoer. Dus heb ik een stukje besteld, maar nu blijkt het creme/geelig parelmoer te zijn.

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/prob.jpg

Dit kleurt totaal niet bij het hout van de gitaar. Erg jammer dus.

Het andere probleem is dat de chromen covers voor de elementen beide niet passen. De ene cover is nog wel over het halselement te krijgen (SD Alnico Pro II) maar zit te strak en schuift er ook automatisch weer uit.

Dit is nog wel op te lossen door de bodemplaat van het element bij te werken. Maar de andere cover (52.8 mm - f-spaced) past helemaal niet over het element heen. Het betreft hier een SD Jeff Beck, f-spaced.

Ik ga morgen waarschijnlijk even een bezoekje brengen aan Vox Humana, aangezien ik het allemaal een beetje zat ben op dit moment en het gewoon goed voor elkaar wil hebben met m'n spullen.

DarknessAwaits
25 augustus 2006, 00:31
Zo, ik ben vandaag naar Vox Humana geweest. Helaas een uur later dan gepland want er stond een vrachtwagen af te branden op de snelweg :o.

Ik kreeg direct een perfect stukje plastic in handen gedrukt, mooi wit en niet van dat gelige spul. Daarbij nog een setje toneknoppen gekocht en een klein stukje M.O.P. voor latere projecten.

Vreemd genoeg hadden ze ook geen cover die over een f-spaced humbucker past, maar wel kapjes met f-spacing... Daar snap ik werkelijk niets van, want wat moet je nou met kapjes waarin de gaatjes f-spacing hebben als ze niet over een humbucker met f-spacing passen?

Voorlopig zal ik het dan maar houden op 1 'kaal' element bij de brug en eentje met een cover bij de hals. Morgen hopelijk verder aan m'n slagplaat template en dan wellicht volgende week de uiteindelijke slagplaat frezen.

gradje pbc
25 augustus 2006, 20:37
misschien moet je ook iets aan de kop doen:
donker beitsen, of fineer erop plakken of een halspen-plaatje zoals de
slagplaat....

gérard

DarknessAwaits
25 augustus 2006, 21:54
misschien moet je ook iets aan de kop doen:
donker beitsen, of fineer erop plakken of een halspen-plaatje zoals de
slagplaat....

gérard

Bedankt voor het meedenken, maar ik denk niet dat een van de opties er echt leuk uit zal zien.

Ben er trwns nu achter gekomen dat Gibson ook f-spaced humbuckers heeft (en wellicht DiMarzio ook) die zelf niet groter zijn, enkel de ruimte tussen de pooltjes. Blijkbaar is Seymour Duncan gewoon weer dwars...

DarknessAwaits
10 september 2006, 12:23
Eindelijk heb ik weer wat vooruitgang op te posten. De gitaar is op dit moment qua hout/plastic-werk helemaal af, enkel de electronica moet nog worden aangesloten en hij moet nog worden geintoneerd e.d.

De foto's zijn niet helemaal up-to-date, maar zodra ik (vandaag) weer tijd heb zal ik nieuwe foto's maken en evt. zelfs een filmpje met geluid.

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/index.html

DarknessAwaits
10 september 2006, 23:51
Vanwege het overweldigende aantal reacties heb ik nog net even een videotje bijelkaar gespeeld, allemaal improvisatie overigens (behalve dat laatste dan). K

Om een beetje een idee te krijgen van de gitaar, kwaliteit van video en audio is behoorlijk laag: http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/hqent/Movie.avi

glacius
11 september 2006, 14:08
erg mooie slagplaat .. verder tjah.. helemaal niet mijn smaak ..