PDA

View Full Version : "muten" van de snaren bij solo's



jaycee
28 juli 2006, 21:38
Hoi, sinds november 2004 speel ik gitaar. Eerst een tijd clean gespeeld via een normale audio versterker. Met de aankoop van een Koch Twintone II een paar weken geleden heb ik een leuke versterker in huis gehaald om met het hardere werk te kunnen beginnen :blast:

Nu merk ik dat bij het (proberen) spelen van solo's met de overdrive aan iedere keer de snaar die ik loslaat nog natrilt :(
Daardoor hoor ik naast het solo geluid een echt storende hoeveelheid van deze "ruis".

Laatst zag ik Michael Angelo in Alkmaar en die had het daar nog even over maar ik kon het niet helemaal volgen. In ieder geval had hij 0 ruis en dat wil ik ook. Hij zei dat hij de snaren indrukt met het topje van zijn vinger. Hij raakt de snaar erboven en eronder dus niet aan, zegt ie. Ik druk de snaren meer in met het stukje dat onder de nagel zit (is dit te volgen?? Ik druk mijn vinger als het ware een beetje plat). Dat doe ik omdat ik dan tegelijkertijd probeer de snaar waar ik net op speelde te "muten". Dit helpt echter niet. Het zit hem natuurlijk in de techniek maar waar moet ik nu op letten....??

(gitaat staat nu even bij de importeur ter reparatie dus kan het niet uitproberen)

vulvasonic
28 juli 2006, 21:52
Je vraag hoort eigenlijk in een ander forum (speeltechnieken en theorie).
Maar het is sowieso lastig om hier een passend antwoord op te geven. Het is een kwestie van wrikken en blijven herstellen en heel kritisch blijven op alles wat je doet.

Gitaar leren spelen doe je niet in een jaar. Het is een kwestie van uren maken en kritisch blijven. Gaandeweg komt de techniek vanzelf als een bonus daarbij.

De techniek die je beschrijft is alleen doeltreffend icm veel andere technieken, daarom wordt het onmogelijk om het aan te leren, tenzij je jezelf de tijd gunt en accepteert dat je het voorlopig even moet doen met de bijgeluiden.

Kaïn
29 juli 2006, 18:08
De enige goede tip die ik je kan geven is langzaam beginnen met spelen. Als je langzaam speelt ben je beter in staat om controle te hebben over wat je speelt. Dit kost tijd maar dat betaald zich in the long run dubbel en dwars uit. Een hulpmiddel kan hierbij de metronoom zijn zodat je niet onbewust te snel gaat spelen. Persoonlijk zou ik ook clean oefenen, en als je tevreden bent met hoe je de lick speelt clean dán pas de overdrive of distortion eroverheen gooien.

Succes !

Negative K3 fan
29 juli 2006, 19:01
het dempen van snaren wat jij bedoelt is een lastig onderdeel van gitaar spelen, het enige wat werkt is goed kritisch luisteren, netjes spelen en demptechnieken met zowel je linker als rechterhand te gebruiken en dan komt het uiteindelijk wel.

Davidian
29 juli 2006, 19:29
Veel oefenen is de key.

grayfink
30 juli 2006, 02:16
Ik zag laatst een video van Michael Angelo, hij had een klemmetje met een stukje vilt die hij boven op de hals zette om af te dempen. Geen speeltechniek maar mechanische techniek dus.

Trocar
30 juli 2006, 02:39
Ik zag laatst een video van Michael Angelo, hij had een klemmetje met een stukje vilt die hij boven op de hals zette om af te dempen. Geen speeltechniek maar mechanische techniek dus.

Is dat niet speciaal voor zijn meerdere-halzen-spel bedoeld?

jaycee
31 juli 2006, 13:29
Klopt, ik was laatst bij een gig van Michael Angelo in Alkmaar. Het klemmetje met demper gebruikt hij inderdaad alleen bij de gitaar met de dubbele hals.
Bij al -maar dan ook echt al- zijn spel op een gewone gitaar gebruikt hij dit klemmetje met demper niet. Ik vind het ook veel "netter" als je in staat bent je solo's zo te spelen dat je zo'n demper te spelen. Het is tenslotte mogelijk en als ik eens ergens iemand zie optreden, dan is het ook altijd zonder. Ik zal dus maar eens doorgaan met oefenen dan komt dit wel goed :cheerup: