PDA

View Full Version : Gibson Les Paul S.M. Silverburst



Solidkick
28 juli 2006, 11:31
Paar week terug een wonderlijk Les Paultje op de kop getikt.
Het betreft een Les Paul S.M.
Volgens de geleerden bij Gibson is het een exemplaar uit de designer series, gemaakt in een oplage van slechts 2000 stuks (wijnrood, zwart & silverburst).
Vermoedelijk als een studie model voor de latere LP Studio.
S.M. zou staan voor Solid Mahogany.

Wat data:
- bouwjaar 1980 (te Kalamazoo)
- Contoured back
- Multiple bound top
- Bound fingerboard
- dot inlay
- 2 humbuckers met coiltap
- Grover tuners
- TP-6 stoptail

De plank ziet er na 26 jaar nog patent uit. Beetje bucklerash maar geen diepe putten etc.
De slagplaat heb ik er maar afgelaten & de TP-6 wordt nog vervangen door een standaard stoptail.

http://www.lowbottomizer.com/gear/SM_Body.jpg
http://www.lowbottomizer.com/gear/SM_Headstock.jpg

Sim-Simon
28 juli 2006, 11:40
Die kleur zie je heel zelden. Het is wel érg mooi!

duckman
28 juli 2006, 12:08
Kalamazoo lijkt me niet correct.Silverburst is niet mijn smaak, maar wel plezier ermee natuurlijk.

DsNL
28 juli 2006, 12:10
waar heb je die gekocht dan???
Maxguitars, keek d'r laatst op en toen was er ook een les paul silverburst verkocht... erg leuke gitaar!!! :satisfie:

Orpheo
28 juli 2006, 12:12
Kalamazoo lijkt me niet correct.Silverburst is niet mijn smaak, maar wel plezier ermee natuurlijk.

silverburst is wel mijn smaak, maar je hebt gelijk; tis niet kalamazoo. halverwege jaren 70 ging de productie van de goedkopere gitaren naar nashville, en vanaf begin/half jaren 80 (exacte data niet bij de hand, sorry) alles naar nashville (en later montana). de duurdere les pauls (customs, artisans) waren in ieder geval tot en met '76 in kalamazoo. daarna is t beetje hier beetje daar.

edit: om te weten wat voor hout t is, of t ook een echte top heeft, moet je even een pickup eruit schroeven. als je 2 verschillende lagen ziet (echt verschillend, kan niet missen) is het esdoorn als top.

Solidkick
28 juli 2006, 12:31
tis niet kalamazoo.

Ahum..., ik heb deze info van Gibson zelf (laten uitzoeken adhv serienummer).
Quote: "Possible prototype for the Les Paul Studio. Made in Kalamazoo"

@DsNL : van een particulier. Was z'n backup gitaar.

Jorikjet
28 juli 2006, 12:32
ik zeg, tool!

BLOK182
28 juli 2006, 12:33
Ik zeg: gefeliciteerd met een mooie en aparte gitaar!!

Orpheo
28 juli 2006, 12:54
Ahum..., ik heb deze info van Gibson zelf (laten uitzoeken adhv serienummer).
Quote: "Possible prototype for the Les Paul Studio. Made in Kalamazoo"

@DsNL : van een particulier. Was z'n backup gitaar.

bluebook zegt van niet, maar goed. doet er niet toe! :D toffe gitaar.

Solidkick
28 juli 2006, 13:51
bluebook zegt van niet, maar goed. doet er niet toe! :D toffe gitaar.

Ik weet (inmiddels) dat Tony Bacon in z'n boek "50 Years of the Gibson Les Paul" melding maakt van de SM. Plaats van productie wordt echter niet genoemd.
Wat staat er in het Blue Book over dit type?

Het zou me (gezien de minimale productie) en prototype status overigens niet verbazen dat het wel Kalamazoo is.
Het serienummer geeft dit ook aan:
nummers 6 t/m 8 (productie nummer) is 078. Alle gitaren uit Kalamazoo starten met productie aantal 001. Die uit Nashville met 500.

Maar het blijft natuurlijk nerdie geleuter want een fijne plank is een fijne plank :rockon:

ACSlater
28 juli 2006, 23:32
Het gaafste is eigenlijk dat deze "studio" een binding heeft. Ziet er een stuk beter uit dan de studio's zonder.

Noid
28 juli 2006, 23:36
Maar het blijft natuurlijk nerdie geleuter want een fijne plank is een fijne plank :rockon:

:) Treffend gezegd. Mooie gitaar! Speelt ie zoals hij eruit ziet? Die stoptail, is die op meer Gibsons gebruikt? Is dat ding anders dan die conventionele snarenhouders?

Solidkick
29 juli 2006, 11:43
@ ACSlater: Doel van de Studio was om een "Poor mans" Standard uit te brengen dus ik vermoed dat ze voor deze prototypes de bodies van een Standard hebben gepakt. Tussen dit model (1980) & de introductie vd Studio (1983) zit een dikke 3 jaar! Blijkbaar hadden ze geen haast bij Gibson...

@Noid: Is wel even wennen vanwege de brede hals dus voor solowerk is het nog hard werken. Het is echter een zeer vette Riff machine!
Die stoptail (TP-6) is nog steeds verkrijgbaar. Met de schroefjes kan je "fijn" stemmen (ze drukken de snaarhouders naar beneden.) Ik vindt het overbodig en niet echt mooi. Gotta go!

Zephyroz
26 februari 2008, 12:01
Ik heb sinds zondag precies dezelfde. Bleek bij mijn oom ergens in de kast te staan.
Ik ben er (mede met jullie hulp) achter gekomen dat het een gitaar is van 23 mei 1980,
nummer 044 uit de serie. Hij is niet in een hele goede staat.
Hier en daar wat corrosie en de strap zit onder de schimmel:P
Ik zou het geweldig vinden om hem weer op te (laten) knappen maar ik heb geen idee wat het kosten gaat.
Kan iemand mij vertellen wat deze gitaar ongeveer waard is en waarom?
Ik ga naar Dirk Witte voor een taxatie maar daar heb ik de aankomende
twee weken geen tijd voor dus leek het mij wel slim om het hier te vragen.

alvast bedankt,
Edwin

Agent_Smith
26 februari 2008, 12:42
Ik heb sinds zondag precies dezelfde. Bleek bij mijn oom ergens in de kast te staan.
Ik ben er (mede met jullie hulp) achter gekomen dat het een gitaar is van 23 mei 1980,
nummer 044 uit de serie. Hij is niet in een hele goede staat.
Hier en daar wat corrosie en de strap zit onder de schimmel:P
Ik zou het geweldig vinden om hem weer op te (laten) knappen maar ik heb geen idee wat het kosten gaat.
Kan iemand mij vertellen wat deze gitaar ongeveer waard is en waarom?
Ik ga naar Dirk Witte voor een taxatie maar daar heb ik de aankomende
twee weken geen tijd voor dus leek het mij wel slim om het hier te vragen.

alvast bedankt,
Edwin

Is de strap geschimmeld??!?? Nou dat wordt niks meer. Geef hem maar aan mij, dan gooi ik m voor je weg! :D :D

Nee, maar serieus. Met een poetsdoek weet ik zeker dat-ie 100% opknapt. Als strap gebruik je natuurlijk toch je eigen strap.
Even nieuwe snaren erop en gáán met dat ding!

Maar we hebben echt FOTO'S nodig hoor! :)

ACSlater
26 februari 2008, 12:55
Ja hier met die foto's! Ben benieuwd naar de daadwerkelijke staat van die plank. En zoals Agent_Smith zegt, weg gooien die strap!

yalexw
26 februari 2008, 13:34
Mooie gitaren :)

Fuhgawz
26 februari 2008, 13:54
Moddervette plank bro! Echt prachtig! Ik heb altijd al een silverburst willen hebben. Veel plezier ermee.. :rockon:

Zephyroz
26 februari 2008, 14:52
Ik zal proberen vanavond foto's te maken. Ik weet niet zeker of ik tijd heb maar ik ga mijn best doen. Ik heb er in de afgelopen anderhalve dag al heel erg veel plezier van gehad en ik vind het jammer dat ie niet echt van mij is maar van mijn oom. Hopelijk mag ik hem voor een zacht prijsje overnemen^^

Barkeepert
26 februari 2008, 19:52
Wat is dat toch altijd vet dat soort verhalen. Een paar maanden terug las ik ook van iemand (weliswaar uit de USA, maar toch) die op zolder van zijn vader (z'n ouders waren gescheiden) een oude Fender Bassman vond.

Luke-wannabe
26 februari 2008, 19:55
Ik heb sinds zondag precies dezelfde. Bleek bij mijn oom ergens in de kast te staan.
Ik ben er (mede met jullie hulp) achter gekomen dat het een gitaar is van 23 mei 1980,
nummer 044 uit de serie. Hij is niet in een hele goede staat.
Hier en daar wat corrosie en de strap zit onder de schimmel:P
Ik zou het geweldig vinden om hem weer op te (laten) knappen maar ik heb geen idee wat het kosten gaat.
Kan iemand mij vertellen wat deze gitaar ongeveer waard is en waarom?
Ik ga naar Dirk Witte voor een taxatie maar daar heb ik de aankomende
twee weken geen tijd voor dus leek het mij wel slim om het hier te vragen.

alvast bedankt,
Edwin
Je hebt PM :)

omni
26 februari 2008, 21:12
Aangezien nog niemand op je vraag heeft gereageerd: Hoewel het een vrij zeldzame gitaar is, (een silverburst is al zeldzaam, maar een s.m. heb ik nog nooit in levende lijve gezien) maar dan weer geen heel bijzondere gitaar (niet de specs van een custom maar eerder van een studio) en niet uit een heel aansprekende periode. Denk ik toch dat je wel tussen de 1800 en 2000 euro moet kunnen vangen voor deze gitaar. Ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

josszee
26 februari 2008, 21:20
Vette gitaar!! echt geweldig die silveburst... veel plezier ermee :soul:

Zephyroz
26 februari 2008, 23:31
Hier de foto's.
Sorry dat ze zo onscherp zijn, beetje bagger camera.
http://img.photobucket.com/albums/v469/CU2/CIMG1522.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v469/CU2/CIMG1526.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v469/CU2/CIMG1525.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v469/CU2/CIMG1524.jpg

Agent_Smith
27 februari 2008, 12:23
Feitelijk is het een Les Paul Studio Standard. Mooie gitaar! Jammer van het bijgeboorde schakelaartje.

Zephyroz
27 februari 2008, 16:00
Feitelijk is het een Les Paul Studio Standard. Mooie gitaar! Jammer van het bijgeboorde schakelaartje.
Welk schakelaartje?

Morpheus
27 februari 2008, 17:40
Welk schakelaartje?

dat ding tussen hals volume en tone.


Ik vind het een leuk ding. zover ik zie multiply binding, ebben toets. kom maar op met dat ding!

Agent_Smith
27 februari 2008, 18:25
Ik vind het een leuk ding. zover ik zie multiply binding, ebben toets. kom maar op met dat ding!

Ja verrek zeg! multiply binding. Dan is het geen Studio Standard (als basis).
Desalniettemin een mooie gitaar! :)

Zephyroz
29 februari 2008, 15:18
Feitelijk is het een Les Paul Studio Standard. Mooie gitaar! Jammer van het bijgeboorde schakelaartje.
Schakelaartje zat er trouwens standaard op. Kan het bij die van Solidkick ook zien.

Jellyfish00
29 februari 2008, 15:23
Wat doet dat schakelaartje dan?