PDA

View Full Version : scheur in hals Ibanez S470



jaycee
27 juli 2006, 21:02
Ik heb eind november 2004 een Ibanez S470 gekocht voor 600 euro. In april 2006 (16 maanden na aanschaf) ontdekte ik bij het vervangen van de snaren een scheurtje aan de achterkant van de (erg slanke) hals. Dit scheurtje zit ter hoogte van Trustrod, dus vlakbij de kop, en was zo'n 2 cm lang schat ik. Het zat er waarschijnlijk al een tijdje voor ik het ontdekte. Ik kijk tenslotte niet iedere dag aan de achterkant van de hals of er een scheurtje in zit.

Ik heb het even aangekeken en eind mei leek het scheurtje groter. Hoog tijd om naar de winkel terug te gaan, ondanks dat de garantie was verlopen. Als dit verder zou scheuren dan houdt het namelijk een keer op.

De gitaar is naar Ibanez gegaan en daar beweren ze dat het scheurtje is ontstaan door "druk op de hals" (lees: het is mijn eigen schuld). Omdat de garantie is verlopen kan het voor 200 euro worden verholpen. Het "druk op de hals" verhaal is echt absolute bullshit. Ik vermoed dat scheurtjes in een hals inherent zijn aan zeer slanke halzen en dat dit dus gewoon sporadisch gebeurt. Weet iemand hier iets meer van of zijn er mensen die dit ook hebben gehad met hun gitaar??? Ik ben zeer benieuwd.
Groet!

urezna
28 juli 2006, 08:14
hoi,


het is natuurlijk niet leuk te horen dat het je eigen schuld is, en ik kan daar ook geen oordeel over vellen... ben ook niet bekend met dergelijke gevallen.

maar toch even dit:
ik heb zelf geen problemen gehad, met name mn RG560 heeft een errug dunne hals, en die houdt het intussen al 19 jaar uit... :-)
wat ik wel merk is dat sommige gitaarkoffers niet even goed passen, er zijn koffers die gemaakt zijn voor gitaren met een rechte kop, en dan past mn RG560 eigenlijk niet erg netjes in zo'n koffer. zolang je in zo'n geval heel voorzichtig blijft en je de gitaar niet thuis er ook in laat zitten gaat dat wel goed. hoevaak en hoelang zit je gitaar in een koffer, en hoe goed past hij daarin? heb je daar al eens naar gekeken?

sandman1980
28 juli 2006, 09:36
De dag van aankoop, en de dag dat je naar de winkel bent terug gegaan zijn hier van belang. (van november 2005 tot april 2006 zijn geen 16 maanden!)

Als je gitaar in de eerste zes maanden scheurt gaat de wet er vanuit dat de scheur (het gebrek) al bij aflevering bestond. In deze 6 maanden dien je slechts te laten zien dat het product niet goed werkt.

Het is aan de verkoper om te bewijzen dat het defect jouw schuld is, dat zal niet lukken, tenzij je je gitaar van de trap hebt gegooid. (En dat ook zichtbaar is)

jaycee
28 juli 2006, 09:47
De gitaar is nooit op het podium gebruikt, ik speel er alleen thuis op. Hij wordt "bewaart" in een gitaarstandaard. Vandaar dat ik dat "druk op de hals" niet zo geloof. Volgens mij is het gewoon een gevalletje pech dat juist deze hals begint te scheuren.... Maar nog steeds wel benieuwd of anderen dit probleem ook weleens hebben gehad.
Groet!

Dick Wolkendeck
28 juli 2006, 09:59
Is het er zo een?

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/0/6/5/231065.jpg

De dunne hals met de daar doorheen geschroefde hals veroorzaakt een zwakke plek. Deze gitaren hebben hier vaker last van, dus je hoeft je niet echt zwaar te verdedigen.

sandman1980
28 juli 2006, 10:07
De gitaar is nooit op het podium gebruikt, ik speel er alleen thuis op. Hij wordt "bewaart" in een gitaarstandaard. Vandaar dat ik dat "druk op de hals" niet zo geloof. Volgens mij is het gewoon een gevalletje pech dat juist deze hals begint te scheuren.... Maar nog steeds wel benieuwd of anderen dit probleem ook weleens hebben gehad.
Groet!

Maar hoe zit dat met die 6 maanden termijn?

Als je keurig binnen 6 maanden bent teruggekomen moeten zij aantonen dat het jouw schuld is.... dat zal niet lukken, en jij bent geen 200 euro kwijt.

En opgelost! :)

interessander
28 juli 2006, 10:34
In april 2006 (16 maanden na aanschaf) ontdekte ik bij het vervangen van de snaren een scheurtje............

da's geen 6 maanden

sandman1980
28 juli 2006, 10:49
Ik heb eind november 2005 een Ibanez S470 gekocht voor 600 euro. In april 2006 (16 maanden na aanschaf) ontdekte ik bij het vervangen van de snaren een scheurtje aan de achterkant van de (erg slanke) hals.

Ik denk dat de topicstarter een typfoutje heeft gemaakt...

nov 2005 - apr 2006 is geen 16 maanden.

interessander
28 juli 2006, 10:52
Aha, hoe lang is de garantieperiode dan?

En is een nieuwe hals niet goedkoper dan 200 euro?
Heb zelf een RG550 met erg dunne hals, ongeveer 15 jaar oud, ook geen probleem, ik zou er niet van uit gaan dat ale dunne halzen zomaar scheurtjes kunnen gaan vertonen.

sandman1980
28 juli 2006, 11:43
Aha, hoe lang is de garantieperiode dan?

En is een nieuwe hals niet goedkoper dan 200 euro?
Heb zelf een RG550 met erg dunne hals, ongeveer 15 jaar oud, ook geen probleem, ik zou er niet van uit gaan dat ale dunne halzen zomaar scheurtjes kunnen gaan vertonen.

Maakt helemaal niets uit, binnen 6 maanden defect, gratis reparatie (nieuwe hals denk ik) of eventueel nieuwe gitaar indien niet te verhelpen. Tenzij verkoper aan kan tonen dat het jouw schuld is, met Ibanez heeft de koper niets te maken.

De vraag of het vaker voorkomt maakt nog steeds niets uit!

jaycee
28 juli 2006, 12:35
sorry, de aankoop was eind november 2004. Vandaar de 16 maanden. De garantietermijn is 12 maanden. Inderdaad lijkt de gitaar zeer veel op de foto die op de eerste pagina van dit topis staat. Alleen denk ik dat dat een S470 is. Ik heb een S470 DQXM, kleur "Charcoal brown". Deze staat bij de producten op de ibanez site.

Waar de hals overgaat in de kop zit een ding (ik weet de naam niet) waar de snaren overheen lopen. Dat ding is in de hals geschroefd. Aan de achterkant van de hals zitten dus 2 gaten waar de moeren in zitten. De scheur is precies daar begonnen. Hoewel ik dit pas na zo'n 16 maanden zag is het scheuren ongetwijfeld eerder begonnen. Ik had er zelf eigenlijk nog niet van gehoord van scheuren in halzen (ben ook meer hobby gitarist en treedt niet op ofzo). Dus ik dacht laat ik hier eens checken hoe dat zit.
Iemand hierboven meldt dat deze gitaren er vaker last van hebben dus dat bevestigd mijn vermoeden dat dit een beetje hoort bij slanke halzen. Hebben andere merken hier ook last van? Lijkt me dan wel toch?

no 1 hops
28 juli 2006, 12:35
sandman 1980 heeft gelijk.
als je binnen 6 maanden na aankoop van een artikel dat gedacht is langer mee te gaan als dat, dus een duurzaam gebruiksartikel, dan gaat de wet ervan uit dat het product toen je het kocht al defect was.

de winkel heeft dan de plicht die klacht te herstellen, daarvoor moet je die winkel dus wel in gelegenheid stellen.
in dit geval stuurden ze hem dus naar ibanez, dat was dus hun keuze en zoals sandman zegt heeft de koper daar geen boodschap aan hoe dat leverancier en winkelier HUN probleem oplossen.
ik hoop dat de topic starter nog bewijzen heeft van die eerste gang naar de winkel.
brief schrijven en de winkel in gebreke stellen met een termijn erbij (neem twee weken) dat dit opgelost moet zijn.
tja en zo niet dan moet je naar de rechtswinkel

no 1 hops
28 juli 2006, 12:40
sorry, de aankoop was eind november 2004. Vandaar de 16 maanden. Maar het scheurtje zat natuurlijk al eerder. Inderdaad lijkt de gitaar zeer veel op de foto die hierboven is. Alleen denk ik dat dat een S470 is. Ik een S470 DQXM, kleur "Charcoal brown". Deze staat bij de producten op de ibanez site.

Waar de hals overgaat in de kop zit een ding (ik weet de naam niet) waar de snaren overheen lopen. Dat ding is in de hals geschroefd. Aan de achterkant van de hals zitten dus 2 gaten waar de schroeven in zitten. De scheur is precies daar begonnen. Hoewel ik dit pas na zo'n 16 maanden zag is het scheuren ongetwijfeld eerder begonnen. Ik had er zelf eigenlijk nog niet van gehoord van scheuren in halzen (ben ook meer hobby gitarist en treedt niet op ofzo). Dus ik dacht laat ik hier eens checken hoe dat zit.
Iemand hierboven meldt dat deze gitaren er vaker last van hebben dus dat bevestigd mijn vermoeden dat dit een beetje hoort bij slanke halzen. Hebben andere merken hier ook last van? Lijkt me dan wel toch?hout dat niet genoeg tijd krijgt om te drogen en nog niet uitgewerkt is.
niet goed voorboren bij de fabriek!!!!, zodat de schroeven het hout laten splijten.
en als druk het probleem is, een locking nut, zoals ze dat ding toch noemen is bestemd om druk van snaren te verwerken.
dus ald dan HUN idee het niet verwerken kan is het dus weer HUN probleem omdat je de gitaar dan niet normaal gebruiken kan.
een beetje winkelier gaat met jouw en zijn leverancier om een deugdelijke oplossing zoeken

Arjan Ltd
28 juli 2006, 13:25
sorry, de aankoop was eind november 2004. Vandaar de 16 maanden. De garantietermijn is 12 maanden. Inderdaad lijkt de gitaar zeer veel op de foto die op de eerste pagina van dit topis staat. Alleen denk ik dat dat een S470 is. Ik heb een S470 DQXM, kleur "Charcoal brown". Deze staat bij de producten op de ibanez site.

Waar de hals overgaat in de kop zit een ding (ik weet de naam niet) waar de snaren overheen lopen. Dat ding is in de hals geschroefd. Aan de achterkant van de hals zitten dus 2 gaten waar de moeren in zitten. De scheur is precies daar begonnen. Hoewel ik dit pas na zo'n 16 maanden zag is het scheuren ongetwijfeld eerder begonnen. Ik had er zelf eigenlijk nog niet van gehoord van scheuren in halzen (ben ook meer hobby gitarist en treedt niet op ofzo). Dus ik dacht laat ik hier eens checken hoe dat zit.
Iemand hierboven meldt dat deze gitaren er vaker last van hebben dus dat bevestigd mijn vermoeden dat dit een beetje hoort bij slanke halzen. Hebben andere merken hier ook last van? Lijkt me dan wel toch?


Ik heb zelf een ibanez rg 550 met preciés hetzelfde probleem, het is een klein scheurtje van 2 cm, ik kan me er neit echt druk om maken, aangezien dit scheurtje al 2 jaar 2 cm is, typisch ibanez probleem dus ;)

sandman1980
28 juli 2006, 13:31
sorry, de aankoop was eind november 2004. Vandaar de 16 maanden. De garantietermijn is 12 maanden. Inderdaad lijkt de gitaar zeer veel op de foto die op de eerste pagina van dit topis staat. Alleen denk ik dat dat een S470 is. Ik heb een S470 DQXM, kleur "Charcoal brown". Deze staat bij de producten op de ibanez site.

Dat de garantietermijn 12 maanden is klopt niet, je hebt zo lang garantie als je van het produkt mag verwachten.
Ik weet niet hoe duur de gitaar was, maar als na 16 maanden er al scheuren ontstaan kan dat niet de bedoeling zijn. Gewoon teruggaan, zeggen dat scheuren niet hoort na nog geen 1,5 jaar, geen 200 euro betalen.

sugarfish
28 juli 2006, 13:37
Ik heb al 15 jaar een Ibanez (EX170), ook zo'n wizard-hals (smal)
Geen enkel scheurtje te bekennen! Zelfs na een paar keer omflikkeren, geen scheurtje te bekennen Dus dit mag niet als normaal worden afgeschilderd, omdat het wel eens vaker voorkomt.
Als je netjes bent omgegaan met die gitaar en je bent nog maar net buiten de garantieperiode zou het wel zo netjes zijn van de winkelier om iets voor je te regelen. Probeer het: "Nee" heb je, en "ja" kun je krijgen.
Je koopt zo'n gitaar toch om een aantal jaar mee vooruit te kunnen.

sugarfish
28 juli 2006, 13:53
ik heb even zitten lezen en zelfs al is de garantie verlopen dan is de verkoper verplicht jou te helpen met een oplossing. Het enige verschil met binnen/buiten garantietermijn is dat je binnen de garantietermijn niet hoeft te bewijzen dat het niet jouw fout was. Buiten de garantietermijn moet jij kunnen "bewijzen" dat jij geen schuld hebt aan de "schade", dus dat je normaal met het product bent omgegaan.

sandman1980
28 juli 2006, 14:35
ik heb even zitten lezen en zelfs al is de garantie verlopen dan is de verkoper verplicht jou te helpen met een oplossing. Het enige verschil met binnen/buiten garantietermijn is dat je binnen de garantietermijn niet hoeft te bewijzen dat het niet jouw fout was. Buiten de garantietermijn moet jij kunnen "bewijzen" dat jij geen schuld hebt aan de "schade", dus dat je normaal met het product bent omgegaan.

Dat is niet juist, binnen de 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Er bestaat geen verschil tussen de garantie die gegeven is door de verkoper en de garantie die je wettelijk hebt.

De koper moet bewijzen dat er een defect is opgetreden wat niet hoort op te treden bij gitaren van deze prijsklasse en soort op dit moment. Bovendien mag het niet de schuld zijn van de koper (onkundig gebruik).

De verkoper kan niet ten nadele afwijken van de wettelijke garantie, die niet begrensd is in jaren. (een wasmachine waar in de winkel 1 jaar garantie op staat heeft na 2 jaar ook nog dezelfde garantie)

sugarfish
28 juli 2006, 15:12
Dat is niet juist, binnen de 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Er bestaat geen verschil tussen de garantie die gegeven is door de verkoper en de garantie die je wettelijk hebt.

De koper moet bewijzen dat er een defect is opgetreden wat niet hoort op te treden bij gitaren van deze prijsklasse en soort op dit moment. Bovendien mag het niet de schuld zijn van de koper (onkundig gebruik).

De verkoper kan niet ten nadele afwijken van de wettelijke garantie, die niet begrensd is in jaren. (een wasmachine waar in de winkel 1 jaar garantie op staat heeft na 2 jaar ook nog dezelfde garantie)

Volgens www.consuwijzer.nl (http://www.consuwijzer.nl/) waar je het een en ander over rechten terug kunt vinden, staat degelijk aangegeven dat binnen de garantietermijn de verkoper/fabrikant moet bewijzen dat het zijn schuld niet is (dus zij moeten helpen tenzij zij kunnen aantonen dat het fout van de koper is). Buiten de garantietermijn moet de koper bewijzen dat het zijn schuld niet is!

sandman1980
28 juli 2006, 15:26
Om het op dit geval te betrekken, het gaat om een duurdere gitaar (geen troep). Die mag wel langer dan 16 maanden meegaan zonder scheuren bij de schroeven.

Verkoper is gehouden aan de wettelijke garantie, weet zelf ook dat deze gitaar niet na 16 maanden hoort te scheuren.

Scheur in gitaar is aantoonbaar, geen zicht op lomp gedrag e.d. verkoper moet garantie verlenen.

Het is voor de verkoper in dit geval duidelijk dat deze schade niet oorzaak is van ruw gebruik, kan ook te zien zijn aan eventuele andere slijtage/deuken/krassen. Bewijslast ligt inderdaad bij de koper maar die voldoet er al vrij eenvoudig aan.

@Sugarfish: ik gaf al aan dat de bewijslast eerste 6 maanden bij verkoper lag, daarna dus bij de koper. Ook in de 2e 6 maanden van zijn "winkel-garantie", ook na 16 maanden.

sugarfish
28 juli 2006, 15:30
Dan denk ik dat we het over eens zijn dan:D

Kortom ga met deze info terug naar de winkel!! Je staat in je recht!

Ibanez RuleZ
28 juli 2006, 17:01
die garantie verklaringen van 12 maand zijn dan ook geen garantie, maar juist inperken daarvan ;).. ik weet niet hoe dat wettelijk zit, maar ik zou idd terug gaan

harrald