PDA

View Full Version : houtsoort strat?



jan jansen
27 juli 2006, 19:18
Nu mijn tele van essen bijna klaar is wil een strat gaan maken.Als ik zo op marktplaats kijk zijn de body`s meestal van plywood(waaibomenhout dus)of alder.Is een body van Essen niet vele malen beter?Ik heb nog een flink stuk liggen vandaar,

jan jansen

G.G.
27 juli 2006, 19:45
of alder.Is een body van Essen niet vele malen beter?

Niet beter, wel anders. Het heeft een iets meer uitgesproken klank en ziet er door de nerf beter uit. Ik vind essen een stuk warmer klinken dan elzen.

rinaldo
27 juli 2006, 20:01
een strat van essen is prima zou ik zeggen, als ik een strat zou bouwen zou ik hem ook van essen maken denk ik. en dan het liefst van swamp essen, maar eigenlijk kan je overal wel een bodie van maken lijkt me essen, elzen, mahonie wat je maar mooi vind.

Dirk W
27 juli 2006, 20:40
Meestal is het uit elzen of essen. Plywood is gewoon goedkoop hout en klinkt niet zo lekker.

G.G.
27 juli 2006, 21:09
een strat van essen is prima zou ik zeggen, als ik een strat zou bouwen zou ik hem ook van essen maken denk ik. en dan het liefst van swamp essen, maar eigenlijk kan je overal wel een bodie van maken lijkt me essen, elzen, mahonie wat je maar mooi vind.

Vergeet niet dat iedere soort zijn eigen klank heeft. De "stratklank" komt van elzen

rinaldo
27 juli 2006, 21:14
dat is waar, maar dat wil niet zeggen dat een strat van mahonie, of wat voor houtsoort dan ook niet goed zou kunnen klinken, in ieder geval anders. en dan zou ik ook geen singelcoils gebruiken maar eerder humbuckers denk ik. maar voor het traditionele strat geluid heb je elzen, of essen nodig denk ik.

fred dons
28 juli 2006, 08:08
de eerste strats werden voornamelijk gemaakt van swampash, vanaf 57 tot begin jaren 70 van elzen (met sporadisch swampash) en in de jaren 70 voornamelijk northern ash met een enkele keer elzen, jaren tachtig poplar + elzen en de laatste jaren met alle verschillende reissues weer swampash en elzen
dus je kunt stellen dat en elzen en ash de traditionele strat houtsoorten zijn waarbij (maar dat is ook een beetje persoonlijk) ik uit elzen een warmer geluid krijg dan bij ash (essen) (met name hoe zwaarder het stuk ash (swamp/northern) hoe meer hoog in je geluid)

met ash heb ik meer "ping" in mijn geluid en dat ik vind ik met name bij enkelspoels mooier klinken

jan jansen
28 juli 2006, 16:26
Dus als ik het goed lees is het zonde van het stuk essen en kan ik beter een stuk van elzen gebruiken en het essen voor een een ander model gebruiken?.Of vergis ik me nu?

jan jansen

Dirk W
28 juli 2006, 21:29
Essen is prima hout voor een strat. Strats bestaan voornamelijk uit essen of elzen. Bij een strat denk ik meer aan een essen strat dan aan een elzen strat, maar dat is natuurlijk ook weer net wat je gewend bent.

olaf reijnders
28 juli 2006, 21:49
Meestal is het uit elzen of essen. Plywood is gewoon goedkoop hout en klinkt niet zo lekker.

Plywood is multiplex.

Kim Wilson
8 augustus 2006, 10:20
Mijn strat (en vele andere Japanners) is van basswood. Waarschijnlijk klinkt ie daardoor, met name op de dikkere snaren, vrij mat. Niet echt veel attack. Dus als je een heldere en felle toon wil, moet je iig geen basswood hebben.

Ik zit er aan te denken om mijn body ooit te vervangen. Ik weet alleen nog niet wat ik dan wil hebben. De Swamp ash is duurder dan de Amerikaans Alder, maar wat is nu het verschil qua klank?

fred dons
8 augustus 2006, 10:53
swamp ash heeft iets meer hoog, is helderder , elzen is iets warmer
duur swampash is ook lichter dan elzen (en met duur bedoel ik dat slechts een klein stuk van de boom, het gedeelte dat in het water stond, heel licht is en bekend staat om zijn goede akoustische kwaliteiten, hoe hoger op de boom hoe zwaarder het wordt (is nog steeds wel goed hoor)

Minda
8 augustus 2006, 11:01
Ik meen dat de customshop ook strats met limba bodies maakte, dat heb ik uit meerdere bronnen vernomen. Maar daar is weinig echt over bekend, echt bewijs heb ik er niet van.

fred dons
8 augustus 2006, 11:17
de fender customshop maakt tegenwoordig ook gitaren van korina (white limba) en black limba en Gibson maakte in de jaren 58/60 de explorer en flying V van white limba maar de oude Fenders waren van pine, elzen of ash met een (zeer) enkele keer mahonie (er zijn ongeveer 5 mahonie strats bekend uit de jaren 60)

G.G.
8 augustus 2006, 11:22
met een (zeer) enkele keer mahonie (er zijn ongeveer 5 mahonie strats bekend uit de jaren 60)

waarom was dat? Weet jij dat Fred, want ik kan me goed voorstellen dat Mahonie een lekkere warme klank geeft met singlecoils. Het haalt het scherpe er een beetje vanaf, denk ik.

fred dons
8 augustus 2006, 11:29
die mahonie strats waren echt custom gitaren waarbij de gitarist naar de fabriek is gestapt met een verzoek om een mahonie strat te bouwen

fender wilde altijd een gitaar bouwen die makkelijk te fabriceren was met houtsoorten die goed lokaal voorradig waren en mahonie was dat niet

Daarnaast in de tijd dat deze gitaren opkwamen was met name country en blues (rock en roll was net in opkomst) populair en daar kwam vooral het hoog in het geluid wel van pas

G.G.
8 augustus 2006, 11:42
die mahonie strats waren echt custom gitaren waarbij de gitarist naar de fabriek is gestapt met een verzoek om een mahonie strat te bouwen

fender wilde altijd een gitaar bouwen die makkelijk te fabriceren was met houtsoorten die goed lokaal voorradig waren en mahonie was dat niet

Daarnaast in de tijd dat deze gitaren opkwamen was met name country en blues (rock en roll was net in opkomst) populair en daar kwam vooral het hoog in het geluid wel van pas

Is er ergens info te vinden, dat je weet, met betrekking tot de geluidseigenschappen van mahoniie in strats (dus met s-s-s).

fred dons
8 augustus 2006, 11:55
ik denk dat je op warmoth wel iets kan vinden, ik heb een paar mahonie strats (met en zonder maple top) en voor het echte strat geluid is mahonie minder geschikt in een s-s-s set up, niet dat het een slecht geluid geeft maar het wordt wel wolliger en ook de tussenstanden missen het typische quack
ik heb daarom in die van mij een h-h of h-s-h set up gedaan

waarschijnlijk met een texas special set (of een andere felle single coil set) zou het goed kunnen werken maar met een vintage achtig sc setje zou ik het afraden