PDA

View Full Version : wat is veelzijdiger



BrianMay
25 november 2002, 00:00
ik wil binnenkort wat nieuwe apparatuur aanschaffen en ik vroeg mij af wat veelzijdiger is.
een fender usa strat, peavey 5150 en een boss gt6 of een fender usa strat en een line 6 versterker.
ik dacht zelf dat de eerste optie het veelzijdigst zou zijn.
Het kan zijn dat dit mischien bij het verkeerde topic staat maar ik weet neit bij welk topic dit precies moet.

pimmetje
25 november 2002, 02:11
Bij deze vraag moeten we er dus van uit gaan dat je beide versterkers in principe even lekker vindt klinken.

Qua praktische veelzijdigheid zal 't elkaar niet zoveel ontlopen om de simpele reden dat je waarschijnlijk van beide apparaten slechts een beperkt deel zal gebruiken. Het zal je dan toch aan je reet roesten welke van de twee meer ongebruikte geluiden heeft?

Ik zou zelf voor de optie met losse apparaten gaan. Die gt6 kan je namelijk ook nog gebruiken bij een evt volgende versterker. Da's ook een vorm van veelzijdigheid...

Hiermee bedoel ik overigens niet dat je die Peavy al snel zult willen inwisselen.

Dude
25 november 2002, 07:05
ik heb op een aantal nine 6 versterkers gespeelt en nooit op die 5150, toch zou ik onvoorwaardelijk voor een buizenbak gaan, de peavey dus

michielv
25 november 2002, 08:23
Van het weekend heb ik een 2e hands Fendertje gekocht. Compleet transistor maar een wereldgeluid! En niet half het gewicht van mijn Orange :smile:

Het ligt er waarschijnlijk aan wat voor soort muziek je wilt spelen maar zeker wanneer het wat strakker zou moeten (metal dus) zou ik toch een voorkeur hebben voor een torrenbak. Buizen gaan nl. rommelig klinken als ze wat ouder worden. Eigenlijk moet je ze dan al vervangen maar ja, dat kan bruin niet altijd trekken zeg maar..

Ik ben het wel eens met Pimmetje dat je moet kiezen voor de mogelijkheden die je gaat gebruiken, niet voor de eventuele geluiden die je misschien in een experimentele bui wel eens aan zou kunnen zetten. Daarnaast is een goede versterker met een goed geluid volgens mij veel veelzijdiger dan een apparaat met 20-duizend verschillende piepjes. Tenminste, wanneer de gitarist dat uit zijn vingers kan krijgen :smile:

Negative K3 fan
25 november 2002, 10:00
Als ik tussen die twqee zou moeten kiezen zou ik voor de eerste gaan.

Lacrymosa
25 november 2002, 10:05
Voor veelzijdigheid moet je een Koch multitone hebben hehehe

CheerS!!

hoofd
25 november 2002, 11:14
Op 2002-11-25 10:05, schreef Lacrymosa:
Voor veelzijdigheid moet je een Koch multitone hebben hehehe

CheerS!!


Sinds Lacrymosa zijn Koch Multitone heeft moet hij het ding volgens mij in elke post noemen :wink:

Harry
25 november 2002, 11:33
Op 2002-11-25 10:05, schreef Lacrymosa:
Voor veelzijdigheid moet je een Koch multitone hebben hehehe

CheerS!!


je moet dan wel van het geluid houden...

DOLBY
25 november 2002, 15:28
Over veelzijdigheid gesproken. Laatst zag ik een demonstratie van een Shine Gordon G signature gitaar. Die is pas veelzijdig: strat geluid, les paul geluid en akoestische gitaar allemaal in een. Er moeten wel twee versterkers op aan gesloten worden: een 'normale' en een akoestische. Maar de mogelijkheden zijn enorm en de bespeelbaarheid van de gitaar is geweldig. Deze gitaar is ontworpen door Huub Boel (kijk maar op huubboel.nl) en kost geloof ik rond 1000 euro.

moretel
25 november 2002, 15:32
Koop een versterker die bij het karakter van je gitaar past, dat gaat een leven lang mee.
Effectjes haal je uit kastjes, los of als apparaat.
Naar dat basisgeluid zal je altijd terug keren. Buizen blijft toch het mooist om dat strat geluid te laten horen.

Raffel
25 november 2002, 15:44
uuuh welke line 6 hebben we het dan? Een fender strat met line 6 vetta is veelzijdigheid ten top!!!

BrianMay
25 november 2002, 19:33
de reden dat ik deze vraag namrelijk stel is omdat ik zelf al een fender usa strat en een peavey 5150 heb.
En aangezien ik nu wat serieuze effectapparatuur wil hebben.
De eerste optie lijkt mij zelf het veelzijdigst en het voordeligst in prijs.
Maar kan een gt6 bijvoorbeeld ook mooie amp simulaties nadoen?
En ik heb nog 1 belangrijke vraag hoe zit het met delays op een boss gt6?
hoe veel delays kan ie tegelijk doen en hoe lang kunnen die delays maximaal zijn?
Ik ben een beetje op zoek naar het Van Halen geluid en het Brian May geluid.

Negative K3 fan
25 november 2002, 19:35
als je brian may/EVH wilt spelen zou ik wegblijven van die digitale "troep" (tussen aanhalingstekens) en mooi je amp distortion en een deegelijke delay (dl4 ofzo) gebruiken. Maar als je per sé veel effecten wilt is een gt6 daar het best voor.

Braindead
25 november 2002, 21:48
Quote " als je brian may/EVH wilt spelen zou ik wegblijven van die digitale "troep" (tussen aanhalingstekens) en mooi je amp distortion en een deegelijke delay (dl4 ofzo) gebruiken. Maar als je per sé veel effecten wilt is een gt6 daar het best voor."

Ik vind dat nogal een verschil, Brian May of EVH.
Tenminste als je bijv bepaalde sologeluiden van Brian May onder de loep neemt moet je wel een goeie effectenbak hebben.
Maar het blijft toch altijd een persoonlijke keuze. Ik vind dat een Buizenbak sowieso een mooi iets is. Je hebt een vet mooi warm geluid en je kunt daar altijd nog van alles aan toevoegen. Wil je gewoon een makkelijke versterker zonder gezeik met een "goed" geluid, kies dan een transistor versterker.
Hieraan kun je natuurlijk ook nog effecten toevoegen.

Neals
25 november 2002, 23:01
zelf gaat ik straks voor de fender transistor 90 of 100 watter.

srv-man
25 november 2002, 23:42
Een 5150 speelt iedere line6 weg. Een goede buizenamp is veel dynamischer, klinkt beter en blijft altijd in de mix overeind en dan kun je van line6 niet zeggen.
Bovendien: over 5 jaar is je line6 volledig achterhaald en is je 5150 nog aktueel (lees: nog wat waard).

BrianMay
26 november 2002, 00:01
thanks voor de reacties, weet er iemand mischien nog iets meer over de delay mogelijkheden van een gt6?
Trouwens Brian May maakt zelf ook gebruik van een gt 6.
Maar de reden dat ik dat over die delays vraag is omdat brian may in zijn brighton rock solo altijd van die 3 stemmige gitaarpartijen speelt.
met een vertraging van 800 ms per delay.

srv-man
26 november 2002, 00:07
Waarom neem je geen G-Major. Klinkt echt beter dan een GT6 en je kunt je 5150 er ook nog mee schakelen.....

Nocki
26 november 2002, 08:39
de peavey vind ik niet echt lekker klinken in en band. en de line6 heb ik nooit gehoord in een band.
maar ik denk dat de line6 je een meer metal geluid geeft dan de peavey omdat deze zich niks aantrekt van single coils of humbuck gitaren...
moeilijke keuze.. ik zou doorsparen voor iets beters...

nocki

Raffel
26 november 2002, 09:03
van een 5150 trug naar een transistor amp? Dat is zoiets als trug gaan van een 360 modena naar een ford ka!

Kitaarhiero
26 november 2002, 09:37
Op 2002-11-25 19:35, schreef Negative K3 fan:
als je brian may/EVH wilt spelen zou ik wegblijven van die digitale "troep" (tussen aanhalingstekens) en mooi je amp distortion en een deegelijke delay (dl4 ofzo) gebruiken. Maar als je per sé veel effecten wilt is een gt6 daar het best voor.


Ik vindt dat Dave Baksh van Sum 41 het geluid van Eddie Van Halen wel redelijk weet te benaderen met een Line 6 Flextone versterker :razz:

Raffel
26 november 2002, 17:05
mja, en ik zeg dat ie die live niet gebruikt :smile:

Je hebt een hele lijst met line 6 gebruikers, waaronder op een gegeven moment zelfs Dino Cazares. Maar geloof maar dat het live allemaal Mesa is...