PDA

View Full Version : Adapterkwestie



Luke-wannabe
27 juli 2006, 18:14
Hey allemaal

Ik ga morgen naar Musik-Produktiv, en ben van plan om een wah te gaan kopen.
Nu speel ik nu met 2 Tubescreamers mert elk een aparte adapter (zijn nog van mn pa), maar ga niet wéér een adapter kopen voor die wah die ik ga kopen.
Nu heb ik gehoord dat er speciale 'vertakkings snoertjes' zijn dat je zeg maar die aan je adapter hangt, en dan meerdere stroomtoevoertjes hebt zeg maar.

Nu ben ik dus van plan om zo'n snoertje te gaan kopen. Maar kan dat gewoon aan een normale adapter? Of heb je een speciale 'power-adapter' nodig?

Ik hoop dat iemand het een beetje snapt :p

Alvast bedankt.
Leon aka Luke-wannabe

ranvan2000
27 juli 2006, 18:26
Zo'n verlengkabeltje noemen ze een daisy chain. Deze sluit je aan op een standaard 9v adaptor (ook dus op die je hebt) en kun je vervolgens in (meestal) 5 pedalen prikken.

Luke-wannabe
27 juli 2006, 18:29
Zo'n verlengkabeltje noemen ze een daisy chain. Deze sluit je aan op een standaard 9v adaptor (ook dus op die je hebt) en kun je vervolgens in (meestal) 5 pedalen prikken.
Thank you very much ik weet genoeg!
Hij mag van mij part dicht :)

hgrondel
27 juli 2006, 18:54
Thank you very much ik weet genoeg!
Hij mag van mij part dicht :)

daisy chain kennen ze niet bij musik-produktiv, wel een stromverteiler

nielsduursma
27 juli 2006, 19:34
Thank you very much ik weet genoeg!
Hij mag van mij part dicht :)

let wel op de hoeveelheid mA die een pedaal eist. als je een adapter van 500 mA hebt. en 2 pedalen die 400 mA vragen gaat het niet natuurlijk;)

maar tubescreamerst zijn zulke simpele pedalen volgens mij. (net als wah's). dat ze helemaal niet veel stroom eisen.

delays en andere "ingewikkelde" effecten vragen juist veel stroom.

Punt
27 juli 2006, 22:59
Bedenk wel dat zo'n daisy chain in veel gevallen toonverlies kan opleveren.
Ik heb het pas getest en ben er meteen mee gestopt.
Nou ben ik wel een toonfanaat, dus als je minder kritisch bent is het wel een oplossing.

Luke-wannabe
27 juli 2006, 23:11
Okeey en in welke zin word t minder dan?
Zachter? Of minder karakter ofzo?

Maar gebruik jij dan allemaal aparte adapters ofzo?

Punt
27 juli 2006, 23:15
Okeey en in welke zin word t minder dan?
Zachter? Of minder karakter ofzo?

Maar gebruik jij dan allemaal aparte adapters ofzo?

Tja hoe leg je dat uit, minder dynamiek, dunner, blijft wat meer in de speaker hangen enzo.

Ik gebruik een Voodoolab Pedaltone2 voor de pedalen die geluid maken en een goekopere MXR Brick voor de andere pedalen zoals tuner en switch.

Voor m'n Memorlylane gebruik ik zelfs de Voodoolab niet maar de adapter.
Is 18V en heb ik getest met een splitkabel op de Voodoo.

Luke-wannabe
27 juli 2006, 23:49
okeey dan....
Ik ga eens testen :)

Punt
27 juli 2006, 23:52
okeey dan....
Ik ga eens testen :)

Het is trouwens niet de MXR Brick, maar de Dunlop Brick :)

jero
28 juli 2006, 09:14
Tja hoe leg je dat uit, minder dynamiek, dunner, blijft wat meer in de speaker hangen enzo.

hoe kan dat? de daisy chain stuurt toch 9v naar ieder pedaal, en als je adapter voldoende mA heeft is het enige verschil met een PP2 dat ik me kan voorstellen dat de PP2 minder/geen brom veroorzaakt?

Dirk_Hendrik
28 juli 2006, 10:15
Precies...

Als je als gevolg van daisychainen toonverlies krijgt zit het probleem niet in die daisychain maar ergens anders.

PluueeR
28 juli 2006, 10:40
Weet iemand of deze ook te krijgen zijn bij Dijkman Muziek in Amsterdam of anders bij Dirk Witte?

Heb er nu een van Ibanez, maar daar zitten van die achterlijke grote pluggen aan.


13:31 - Net bij Dijkman in Alkmaar geweest, en twee setjes meegenomen :)

Punt
28 juli 2006, 20:01
Precies...

Als je als gevolg van daisychainen toonverlies krijgt zit het probleem niet in die daisychain maar ergens anders.

Hoezo?
Mogelijk is de kwaliteit van de draajes minder dan die van Voodoolab. Dan ligt het toch aan de chain.

9V is 9V maar er kan wel vervuiling bij komen.
Stroomvoorziening is gevoelig voor storing.
Ik heb niet voor niets een netfilter voor m'n stereo.
En dat is ook goed te horen.

Dirk_Hendrik
28 juli 2006, 20:55
Hoezo?
Mogelijk is de kwaliteit van de draajes minder dan die van Voodoolab. Dan ligt het toch aan de chain.

9V is 9V maar er kan wel vervuiling bij komen.
Stroomvoorziening is gevoelig voor storing.
Ik heb niet voor niets een netfilter voor m'n stereo.
En dat is ook goed te horen.

Zonder meer..
Maar dat filter voor je stereo filtert de meuk die je opvangt van het electriciteitsnet tot aan het eerste transformatorhuis. Dat zijn vele wasmachines, tv's, schakelende computervoedingen (ruis) en andere meuk van je buren die voor storing zorgen over een afstand van honderden meters tot kilometers. De storing is dan op te pikken omdat de impedantie van de spanningsbron de 0 niet meer benadert. In het geval van zo'n daisychain praat je over enkele centimeters snoer tot aan je adapter (en vergelijk die maar met dat transformatorhuis) die daar een dito filtering geeft (impedantie benadert 0, (1e jaar les 1 elektrotechniek) . De rest van de apparaten die aan die daisychan hangt geven lang niet zo'n smerige belasting (als b.v. een wasmachine) dat het een niet te filteren storing geeft. Het voorbeeld is dus erg ver gezocht.
De enige reden dat het geheel "dunner" zou kunnen gaan klinken is omdat de spanning inzakt, a) een te krappe adapter of b) teveel spanningval over de voedingskabel of c) storing van de pedalen onderling over die voeding (bijvoorbeeld hoogfrequentoscillaties).
Spanningsval over een paar milliOhm daisychainkabel is verwaarloosbaar.
In het laatste, hoogst onwaarschijnlijke geval c) ligt dat aan de specifieke setup en ben ik dus wederom geneigd het algemene dat een daisychain een klankverandering teweeg brengt tot fabel af te doen.

Punt
28 juli 2006, 21:04
Zonder meer..
Maar dat filter voor je stereo filtert de meuk die je opvangt van het electriciteitsnet tot aan het eerste transformatorhuis. Dat zijn vele wasmachines, tv's, schakelende computervoedingen (ruis) en andere meuk van je buren die voor storing zorgen over een afstand van honderden meters tot kilometers. De storing is dan op te pikken omdat de impedantie van de spanningsbron de 0 niet meer benadert. In het geval van zo'n daisychain praat je over enkele centimeters snoer tot aan je adapter (en vergelijk die maar met dat transformatorhuis) die daar een dito filtering geeft (impedantie benadert 0, (1e jaar les 1 elektrotechniek) . De rest van de apparaten die aan die daisychan hangt geven lang niet zo'n smerige belasting (als b.v. een wasmachine) dat het een niet te filteren storing geeft. Het voorbeeld is dus erg ver gezocht.
De enige reden dat het geheel "dunner" zou kunnen gaan klinken is omdat de spanning inzakt, a) een te krappe adapter of b) teveel spanningval over de voedingskabel of c) storing van de pedalen onderling over die voeding (bijvoorbeeld hoogfrequentoscillaties).
Spanningsval over een paar milliOhm daisychainkabel is verwaarloosbaar.
In het laatste, hoogst onwaarschijnlijke geval c) ligt dat aan de specifieke setup en ben ik dus wederom geneigd het algemene dat een daisychain een klankverandering teweeg brengt tot fabel af te doen.

Dank, nuttige info, daar kan ik wat mee!

Het feit dat mijn PP2 het niet trok komt wel door de chain dan, maar niet door de kwaliteit van de chain, maar omdat ik dan teveel op 1 9V poortje zet.

Luke-wannabe
29 juli 2006, 01:41
Ja ik heb nu 4 pedaaltjes, maar dat klinkt gewoon goed hoor!

ben tevreden :hippie:

Crybaby Wah gekocht 8-)
Echt een vette sound voor die 80 euro!

Soko
18 augustus 2006, 13:38
ik rakel deze topic weer even naar boven met een brandende vraag; kan je deze daisy chains ook ergens online kopen? ik heb ze overal gezocht en ik kom niet zo vaak in de buurt van een muziekwinkel..