PDA

View Full Version : Mesa boogie dual rectifier solo head



lucky1967
27 juli 2006, 18:13
Hallo boys en girls

Ik wil een andere amp aanschaffen,ik speel nu op een Fender twin amp head van 1965 en ben een beetje de klank ervan moe (reeds 15 jaar aant spelen )deze klank moe (reeds 15 jaar aant spelen met deze bak ). Graag had ik jullie mening ( goede en slechte ) gekend over de amp in onderwerp. (wel de 2 kanaals en niet de drie )

ik wil deze amp vooral gebruiken om pop en soft-rock te spelen.

muzikale groeten Luc

ps: de fender staat te ruil

http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/15104799-fender-head-100-lamp.html?q=fender&start=15

en THX

DarknessAwaits
27 juli 2006, 18:24
Dan zou ik niet kijken (zoals je titel doet vermoeden) naar de Dual Rectifier. Alhoewel je er natuurlijk ook wel pop/rock mee kunt spelen denk ik dat hij iets te heavy geörienteerd is voor deze stroming.

Misschien kun je iets vinden bij Koch, wellicht een Multitone.

AART
27 juli 2006, 22:39
Mark IV?

Zelfde prijsklasse(iets duurder), maar voor jouw stijl veel geschikter denk ik.
Veel poprockbandjes hebben deze head gebruikt en gebruiken hem nog.

Punt
27 juli 2006, 23:01
Wil je die fender niet gewoon verkopen?

yhcmarc
28 juli 2006, 12:18
Dan zou ik niet kijken (zoals je titel doet vermoeden) naar de Dual Rectifier. Alhoewel je er natuurlijk ook wel pop/rock mee kunt spelen denk ik dat hij iets te heavy geörienteerd is voor deze stroming.

Misschien kun je iets vinden bij Koch, wellicht een Multitone.

Ben ik het niet echt mee eens, gewoon het overdrive kanaal in de vintage stand zetten ( die klinkt zowiezo veeeeeel beter dan de modern stand ) en je kan er een lekker licht overdriven sound uit halen. Clean is ook erg ok voor pop / rock.

Orpheo
28 juli 2006, 12:26
bij pop softrock denk ik echt niet aan de dual recto. of mesa in het algemeen! eerder vox ac30, plexi, hiwatt, fender hotrods, bassmans. die kant uit. vooral vox ac30..

Toaster
28 juli 2006, 13:00
Ik heb de beste man ff aan de lijn gehad. Maar hij wil gewoon een moderne sound 3 kanaals.

Ik heb hem aangeraden om eens met zijn versterker naar een hele goeie tech te gaan en te kijken of ze er el34 in kunnen zetten ipv 6l6.

Ik heb ooit gelezen dat dat kan.

Toaster
28 juli 2006, 13:04
voordat ik het hele forum over me heen krijg: (het gaat hier wel om een proreverb)

One thing I've really loved about the Fender Pro Reverb is its versatility and ability to take mods. I will soon get off my rump, get it away from the keyboard player, and get it back to my favorite mod, which is to replace the Fender spec 6L6 power tubes with Marshall spec EL34s. This takes some rewiring and apparently not all Fender amps will take the mod successfully. Mine just happens to. And it sounds GODHEAD. A Fender with EL34s has more tonal flexibility than a Marshall, but more of that lovely power tube "give" "sag" "flex" and compression than a Fender. Even the clean sound is more compressed and gives the strings of your guitar a softer feel under your hands. A little more upper midrange too. Just gorgeous.


Misschien hoort dit topic beter thuis onder vintage maar goed.

Orpheo
28 juli 2006, 13:05
Ik heb de beste man ff aan de lijn gehad. Maar hij wil gewoon een moderne sound 3 kanaals.

Ik heb hem aangeraden om eens met zijn versterker naar een hele goeie tech te gaan en te kijken of ze er el34 in kunnen zetten ipv 6l6.

Ik heb ooit gelezen dat dat kan.

wie precies? de topicstarter? ik dacht dat hij de 2 kanaals recto wilde. perse... en in de recto's kan je inderdaad el34's zetten zonder problemen. maar in de fender? dat weet ik niet zo snel.

Orpheo
28 juli 2006, 13:07
voordat ik het hele forum over me heen krijg: (het gaat hier wel om een proreverb)

One thing I've really loved about the Fender Pro Reverb is its versatility and ability to take mods. I will soon get off my rump, get it away from the keyboard player, and get it back to my favorite mod, which is to replace the Fender spec 6L6 power tubes with Marshall spec EL34s. This takes some rewiring and apparently not all Fender amps will take the mod successfully. Mine just happens to. And it sounds GODHEAD. A Fender with EL34s has more tonal flexibility than a Marshall, but more of that lovely power tube "give" "sag" "flex" and compression than a Fender. Even the clean sound is more compressed and gives the strings of your guitar a softer feel under your hands. A little more upper midrange too. Just gorgeous.


Misschien hoort dit topic beter thuis onder vintage maar goed.

dat gaat over de pro reverb. niet de twin. das een subtiel verschil....

Toaster
28 juli 2006, 13:09
daarom zei ik het er ook maar ff bij ;)

lucky1967
28 juli 2006, 13:13
De fender niet te koop enkel te ruil tegen een andere lamphead , omdat ik geen enkel idee heb wat de waarde van de fender nu nog heeft.
Natuurlijk ga ik hem niet ruilen tegenover een minderwaardige versterker.

Sorry, dus niet te Koop

Joey Handsome
28 juli 2006, 13:21
Als je niet weet wat voor waarde je versterker nu heeft, hoe weet je dan of je een goede ruil doet of niet?

lucky1967
28 juli 2006, 13:56
Als je niet weet wat voor waarde je versterker nu heeft, hoe weet je dan of je een goede ruil doet of niet?

Ik zoek dus niet een nieuwe versterker maar een tweedehands ( om kostprijs te drukken )

Indien ik hem verkoop heb ik wel cash in handen maar moet ik op zoek gaan naar een andere versterker, vermits ik wekelijk ( en zeker de periode van festivals " veel optredens ") een amp nodig moet hebben, zit deze zoektochtoptie er nu niet in
De waarde in geld zit voor mij in de klankkleur en niet zo zeer merkgebonden. Muziek beoordeel je met je oren en niet met je ogen ( als je me begrijpt) :)

"Het heeft geen zin een heel duure versterker en speakers achter je te hebben staan van een bepaalt merk en dat ding klinkt gewoon slecht voor je eigen oren dan is het niet meer genieten dat je doet maar je ergerenen dat straalt no fun uit.

De fender doet het al 15 jaar achter me ( ben ook niet jong meer ha ha ha ) en wou nu eens een andere sound proberen. vandaar de vraag wat vinden jullie van de mesa. ervaringen qua klankkleur en gerne muziek.

Ik zoek dus een type "head" omdat ik nog met mijn speakerkasten zit ( liefst 100% tubes) maar eens van een andere merk dan Fender. :satisfie:

Orpheo
28 juli 2006, 15:38
Ik zoek dus niet een nieuwe versterker maar een tweedehands ( om kostprijs te drukken )

Indien ik hem verkoop heb ik wel cash in handen maar moet ik op zoek gaan naar een andere versterker, vermits ik wekelijk ( en zeker de periode van festivals " veel optredens ") een amp nodig moet hebben, zit deze zoektochtoptie er nu niet in
De waarde in geld zit voor mij in de klankkleur en niet zo zeer merkgebonden. Muziek beoordeel je met je oren en niet met je ogen ( als je me begrijpt) :)

"Het heeft geen zin een heel duure versterker en speakers achter je te hebben staan van een bepaalt merk en dat ding klinkt gewoon slecht voor je eigen oren dan is het niet meer genieten dat je doet maar je ergerenen dat straalt no fun uit.

De fender doet het al 15 jaar achter me ( ben ook niet jong meer ha ha ha ) en wou nu eens een andere sound proberen. vandaar de vraag wat vinden jullie van de mesa. ervaringen qua klankkleur en gerne muziek.

Ik zoek dus een type "head" omdat ik nog met mijn speakerkasten zit ( liefst 100% tubes) maar eens van een andere merk dan Fender. :satisfie:

een combo kan je ook aansluiten op een speakerkast hoor ;) no problemo. en ook hier weer het devies: ga gewoon die meuk testen! stap een grote gitaarzaak binnen, en ga van alles testen.

oh ja, bogner shiva; ook wellicht een optie voor de t.s. en als het een originele fender twin reverb 1965 is, dan is ie toch wel redelijk wat waard dacht ik zo...

lucky1967
28 juli 2006, 18:02
Even de waarde van de fender aansnijden:

De waarde van de fender is voor vele collectorsitems boys niets meer, omdat de kast van een PA 100 is en de chassis van een twin reverb anno 1965 is. De aanpassing of samenvoeging heb ik destijd uitgevoerd omdat een twincombo boven op een full stack een beetje hoog vond ( natuurlijk kan je hem ernaast zetten) en ik een fenderklank samen met 8 celestion speakers wou gebruiken (onderste stack is 16 omh en bovenste 8 omh) de combinatie was geslaagd en nu nog, maar telkens er een kenner in de zaal zit komt die meestal ommiddelijk de lampen tellen en fronst de wenkbrauwen (want ze denken een bassman 50 watt. want dit is uniek 100 watt en twinreverbkop ???? op een full stack??? ) echter wanneer ze dan de klank horen zijn ze nog meer verbaast. Voor mij is deze klank nu eenmaal na 15 jaar eentonig geworden.
Had ik de kast nog van de twin en de speakers gehouden (jong en gek) was deze amp idd geld waard, maar nu niet voor collectorsitems boys. niettegenstaande hij goed klinkt. voor zover de waarde.

Wat mij aanspreekt in de mesa (maar ik kan mis zijn) is dat deze amp omschakelbaar is van el34 naar 6L6 om zo toch meer variatie in klank te hebben, of zie ik dat verkeerd? (ik weet wel dat het of EL 34 ofwel 6L6 en dat je tijdens het spelen dit niet kan omschakelen door een druk op een pedaal).

of zie ik dat verkeerd?

wat is volgens jullie ervaring het grote plus of minpunt van deze mesa ?
en wat is het verschil waneer men schakelt van EL 34 naar 6L6 bias?

luc.

BLOK182
28 juli 2006, 18:08
De Dual Rectifier is niet de enige Mesa die deze feature heeft. Sterker nog, veel Mesa kunnen dit. Qua sound kan je met een Dual Recto veel kanten op, maar de focus is toch wel (heavy) scheur. Voor het geld (2000+ euro) heb je ook een hele hoop andere amp met mooier clean en een wat meer ehm...allround / pop karakter. Wat ik zou doen is 1 dag uittrekken om naar een (goede) muziekzaak te gaan met een groot assortiment, om daar eens goed te testen. Zo te horen heb je eigenlijk nog niet echt een idee wat je wilt hebben, je hebt een sound in je hoofd en die moet je vinden. Testen is de enige mogelijkheid.

tillens
29 juli 2006, 15:13
Ik zou die fender gewoon houden en doorsparen voor een mesa, mocht je perse mesa willen.

lucky1967
4 augustus 2006, 16:16
dit onderwerp mag gesloten worden.

ieme
4 augustus 2006, 16:25
framus dragon head, what else?