PDA

View Full Version : Metal Tuning



Shift
27 juli 2006, 15:30
Weet iemand hier hoe je je gitaar moet stemmen voor "death metal"? wat de meest gebruikte death metal tuning is?
Ik speelde altijd op normale tuning maar heb nieuwe snaren gekocht en die wil ik meteen in de goede noten stemmen voor metal.

Misschien een domme vraag, maar maakt het voor het geluid veel uit of je dikke of dunne snaren hebt of alleen voor hoe het speeld? Aangezien je ze toch op de zelfde noten stemt of ze nou iets dikker zijn of dunner.
vast bedankt!
gr. wouter

ijzerbroot1
27 juli 2006, 15:33
Zoek je favo doodsmetaalnummers op en bekijk daar de tabs van. Meestal staat de tuning erbij zodra die afwijkt van de concertstemming.

En ach alles is relatief hoor...het eerste slayer album is opgenomen met gewone stemming (A440).

BLOK182
27 juli 2006, 15:37
Veel heavy bands stemmen omlaag. Probeer met je tuner eens alles in Es te zetten (halve toon omlaag alles), en dan je E-snaar naar C#. Bij dikkere snaren heb je over het algemeen wat vettere sound en je kunt ze beter downtunen dan hele dunne.

Shift
27 juli 2006, 15:58
bedankt voor de snelle reacties.
Ik keek bij een nummer die ik leuk vind en daar stond dus B stemming, alles 2,5 steps lager.
Nu heb ik zon "handig" apparaatje maar dat werkt dus met hertz, 440 is inderdaad de standaart.
Hoeveel hertz is dan 1 stap omlaag? of 1 noot/toon lager? en moet je dan gewoon alle snaren met die hertz stemmen? bijv. 436 hertz allemaal?

DarknessAwaits
27 juli 2006, 16:31
Je moet niet met hertz gaan werken, dat is enkel de fijnstemming voor als je anders dan in concertstemming (440Hz) speelt.

Van je E een B maken is gewoon 5 frets lager gestemd... hoe je dat kan doen... tsja, door te luisteren naar de tweede fret op je A-snaar bijvoorbeeld.

Of gewoon met je stemapparaat.

Brord
27 juli 2006, 17:21
tien tekens

gorgasm
27 juli 2006, 17:23
in D of C, B is echt heel laag.

maar idd tis allemaal relatief, onze mini is opgenomen, in E gestemd

Solidkick
27 juli 2006, 17:37
http://www.lowbottomizer.com/gear/spreuk.jpg

Emocide
27 juli 2006, 17:52
in D of C, B is echt heel laag.

maar idd tis allemaal relatief, onze mini is opgenomen, in E gestemd

nou wow 8-)
ik heb mijne standaard in A staan en soms in G
klinkt nog gewoon goed,

maar voor antwoord op je vraag, 6\10 bands speelt in D 2\10 bands spelen in C en 2\10 bands spelen in B of lager maar daarvoor zetten ze andere snaren erop ;)

DarknessAwaits
27 juli 2006, 17:56
En wij spelen vooralsnog gewoon in E. 't Is wel geen death-metal, maar de invloeden zitten er wel een beetje bij. Er zitten overal wel wat invloeden van bij; www.inageandsadness.com.

Voor vet geluid hoéf je echt niet lager te stemmen, maar het kan wel leuk zijn.

yhcmarc
28 juli 2006, 12:14
Ik speel in B met een setje Ernie ball beefy slinkies (0.11 - 0.54 meen ik) , klinkt prima. Ik speel in die stemming op een '83 telecaster elite en een '78 Gibson The SG, je moet gewoon alleen wel opletten dat je dan niet te veel laag in je geluid draait op je versterker waardoor je de bas wegdrukt. Gewoon lekker veel mid erin en je hebt een prima soundje in B.

Shift
30 juli 2006, 13:02
het is gelukt :) heb hem nu in B stemming met .12 - .54 snaren klinkt wel stuk vetter dan wat ik hiervoor had!
nogmaals bedankt