PDA

View Full Version : fuzzfeestje!!!



zoon van Piet
27 juli 2006, 15:10
Eindelijk iemand gevonden die ik voldoende vaardig achtte om m'n ouwe Big Muffs te restaureren. Dus met dank aan (spamalert!) ons aller Dirk_Hendrik kan ik weer geluiden produceren zo dik als erwtensoep! Mijn beide ouwe Big Muffs klinken weer als ronkende Harley's.

http://img136.imageshack.us/img136/630/oldmuffslt6.jpg


Vooral die triangle-Muff is echt knettervet teruggekomen van D_H, Nu hoor ik tenminste waarom die krengen zoveel geld opbrengen. Er zit een enorm vettige partij diep laag in, waar bassisten jaloers op zouden worden. Tot nu toe was mijn (metallicgrijze) Colorsound Supa Tondebender mijn vetste beste fuzz, maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van... en de Foxx blijft de ranzigste, maar dat is bij fuzzfanaten vast wel bekend.
Maar ook de ramshead mag er wezen, terwijl dat ding dus jarenlang echt klote klonk -als een scheet in een blikkie. Nu istie vetvetvet. En alles zonder de kraakjes en knarsjes die maakten dat ik altijd heel voorzichtig aan en uit trapte.

Om hun thuiskomst te vieren heb ik gelijk een fuzzfeestje georganiseerd, waarop veel van hun ouwe vrienden uitgenodigd waren... hun iets jongere broertje mocht ook komen, maar voor de Little BM was het al bedtijd.

http://img155.imageshack.us/img155/9936/fuzzfeestjemv7.jpg

Mijn eeuwige dank - en de dito haat van mijn buren- gaat naar Dirk_Hendrik!

Mr Joe
27 juli 2006, 15:13
kleintjes worden altijd uitgesloten :angry:

ik mocht vroeger ook nooit laat op blijven, laat hem ook eens komen op je fuzzparty's!! het is toch vakantie :hippie:

zoon van Piet
27 juli 2006, 16:40
Nee, dat is opvoedkundig onverantwoord... want dit zijn stuk voor stuk GroteMensenFuzzen: rauw, hard, groot, ongenadig en absoluut niet geschikt voor kinderen of gevoelige oren...

Mr Joe
27 juli 2006, 17:00
en jij laat zo'n onverantwoorde big muff dan op je feestje komen?
hij kan/wil nog eens niet op z'n kindje passen!

Dirk_Hendrik
27 juli 2006, 17:44
Bedankt voor alle complimenten. Het is dat het zo heet is dat ik net m'n slippers uitgegooid heb, anders zou ik misschien nog eens naast m'n schoenen gaan lopen.

Het was zonder meer een genoegen om aan deze muffs te werken en de eerste keer dat ik het gevoel kreeg zelf "ook eens aan de muff te moeten". Met de omschrijvingen van Zoon v. Piet was het al wel duidelijk geworden dat er wat mis was maar Fuzz is een erg smaakgebonden effect waardoor het altijd mogelijk is dat er naar mijn gevoel niets mis zou zijn.

Verificatie was niet moeilijk. Dit was duidelijk niet goed.

De triangle had een totaal gebrek aan hoog en was dus gruwelijk dof. Uiteindelijk was dit hoofdzakelijk te wijten aan een 2-tal gebroken printbanen waar de tonepot aan de print vast zat of, beter uitgedrukt, waar de print aan de pots hangt. Mechanische belastingen van de solderingen dus en dat geeft na 34 jaar (hij is van '72) uiteindelijk dus gebroken sporen. Dat, plus een uitgebreide schoonmaak en doorsmeerbeurt fixte het probleem dus. Z. v. Piet is erg gesteld op "originele staat" dus zijn er verder geen verdere modiificaties o.i.d. uitgevoerd.

Ramshead... (uit 1976)
Hetzelfde probleem als met de muff van Dennis Hurkmans (nick ben ik even kwijt), en bekend van ouwe Fender versterkers; Totaal uitgedroogde elko's. Moeten 1uF zijn en meten nog geen 10nF, een factor 100 lager dus. Daarnaast meten ze bij uitgebreider test ook niet echt als condensator maar meer als fluctuerende weerstand. Resultaat is een heel onregelmatige en lelijk wegzakkende sustain. Vervangen loste dat op. Daarnaast, wederom weer door een printplaat die alléén aan de pots bevestigd was, begonnen de pots letterlijk uit elkaar te vallen. Die hebben dus ook een revisie en schoonmaakbeurt gehad. Daarnaast kwamen enkele printbanen los van de print....

Samengevat,
Muffs zijn nooit gemaakt met de gedachte dat men er 30+ jaar later nog steeds mee zou spelen. De onderdelen zijn daar ook niet op uitgezocht en dat ga je merken.

zoon van Piet
27 juli 2006, 19:11
Muffs zijn nooit gemaakt met de gedachte dat men er 30+ jaar later nog steeds mee zou spelen. De onderdelen zijn daar ook niet op uitgezocht en dat ga je merken.

Absoluut. Maar ze lijken nu weer splinternieuw vintage. ik ben een gelukkig man.

Voor de liefhebbers die wel kwijlen, maar niet goed weten wat ze zien: de club bestaat naast de twee muffies uit een voege roodzwarte muff ( met batterijschakelaar, maar ding is wel IC ipv transistor) Een fuzzwah als een slagschip van Fender, een maestrofuzz uit het Moogtijdperk, een Jen Tonebender, die identiek is aan de Italiaanse Vox TB, twee Colorsound Supa Tonebenders waarvan een in hopeloos zeldzaam oranje (maar electronisch zijn ze identiek) en de onvolprezen Foxx fuzz&wah&volume -een fuzz met haar erop!

Mitch
27 juli 2006, 20:16
Oké, dus als ik het goed begrijp heb jij een triangle BM, een IC BM én een ram's head ? Armoe, pure armoe :nervous: Ik neem aan dat je ook komt 27 augustus ? Of had D_H niet verteld dat dat verplicht is ná revisie van geweldig vintage spul ?

zoon van Piet
27 juli 2006, 21:04
Oké, dus als ik het goed begrijp heb jij een triangle BM, een IC BM én een ram's head ? Armoe, pure armoe :nervous: Ik neem aan dat je ook komt 27 augustus ? Of had D_H niet verteld dat dat verplicht is ná revisie van geweldig vintage spul ?


hmmm... ik had eigenlijk nog geen plannen gemaakt in die richting...Maar als er voldoende animo is om een vergelijkende test te doen tussen deze muffs en eventueel andere vuilspuiters, wil ik misschien best eens met deze hele bende op stap.

Dirk_Hendrik
27 juli 2006, 21:14
sorry,

dat zas ik inderdaad even vergeten te zeggen......

zoon van Piet
27 juli 2006, 21:18
ik kan zo gauw niet meer vinden waarwanneer en zo? en moet ik me dan ergens aanmelden/inschrijven, of mag ik met al die zware jongens in mijn gezelschap zondermeer binnen?

zoon van Piet
27 juli 2006, 21:19
Oeps! Nu weet ik het weer: ik kan niet! sorry...
Dan is ticket for tibet - en daar moet ik zijn...

volgende keer?

Mitch
27 juli 2006, 22:12
Note to self: schrijf zoon van Piet aan bij organisatie mini-Pedalendag

:sssh:

Lucluc
27 juli 2006, 22:38
En ik weet dat zoon van piet nog veel meer leuk spul heeft :cooler:

Vonk
27 juli 2006, 23:10
Ben jij dan de andere zoon van Piet?