PDA

View Full Version : halsverbinding



niekb
27 juli 2006, 14:42
hee hallo allemaal,

ik heb even een vraag over de neckverbinding voor mn project...
moet de hals er in klemmen of niet? dus maw hoe strak moet de fresing zijn?

Ik kwam erachter dat mn middenlijn niet meer klopt, dus ik moet eerst zien dat ik die lijn weer mooi in het midden krijg..haha soms is het al lastig om een goede lijn te zetten...

grtz

G.G.
27 juli 2006, 15:39
hee hallo allemaal,

ik heb even een vraag over de neckverbinding voor mn project...
moet de hals er in klemmen of niet? dus maw hoe strak moet de fresing zijn?

Ik kwam erachter dat mn middenlijn niet meer klopt, dus ik moet eerst zien dat ik die lijn weer mooi in het midden krijg..haha soms is het al lastig om een goede lijn te zetten...

grtzIets gedetaileerdere uitleg zou handig zijn.

Ff je linkje klikbaar gemaakt linkje (http://www.niekb.web-log.nl/gitaarbouw)

Hoe strakker de verbinding hoe minder speling en hoe beter de lijm kan werken (ik neem aan dat het om de Les Paul gaat uit je link).

Middelijn is simpel. Vorm overtrekken op papier, dubbelvouwen en weer op de body leggen.

DarknessAwaits
27 juli 2006, 16:15
Wat betreft die hals is het inderdaad wat G.G. al zegt: zo strak mogelijk. Mijn gitaar sluit zo strak aan op de hals dat ik 'm gewoon aan de hals op kon tillen zonder dat hij echt bevestigd was. Dit leverde echter wel wat problemen op ná de afwerking want blijkbaar was de verbinding echt te nauw geworden.

Maar als je daar gewoon goed oplet is dat de beste manier.

Je middenlijn kun je natuurlijk ook simpelweg bepalen door op verschillende hoogtes de breedte van je body op te meten en het midden daarvan te markeren. Vervolgens een lijn tussen die punten trekken en je hebt je middellijn weer. Dit werkt uiteraard alleen als je je body echt symmetrisch hebt gemaakt.

niekb
27 juli 2006, 17:44
[QUOTE=DarknessAwaits]Wat betreft die hals is het inderdaad wat G.G. al zegt: zo strak mogelijk. Mijn gitaar sluit zo strak aan op de hals dat ik 'm gewoon aan de hals op kon tillen zonder dat hij echt bevestigd was. Dit leverde echter wel wat problemen op ná de afwerking want blijkbaar was de verbinding echt te nauw geworden.QUOTE]

wat voor problemen kwam je tegen??

@ GG: t gaat idd om een les paul
ik ben inmiddels al een heel eind gevorderd...ik heb de middenlijn weer, was scheef bij de halspositie, hals uitgelijnd en met hamer en beitel al een heel stuk weggehaald...de hals zit nu erg strak, ik kan m er ook aan optillen...
ik kan me voorstellen dat t hout wat uitzet door de lak? maar dan lijkt me dat de hals alleenmaar vaster komt te zitten in de verbinding...

ik moet de uitsparing toch nog mooi strak maken met de frees dus ik denk dat ie dan ook een klein beetje losser komt te zitten.

Ik wil een lage actie uiteindelijk, ik neem aan dat de hoek van de hals dan niet zo groot hoeft te zijn aangezien de brug dan ook niet zo hoog komt te zitten? heeft iemand tips wat dat betreft? thanx

grtz

DarknessAwaits
27 juli 2006, 18:28
wat voor problemen kwam je tegen??

Wat ik al zei; hij pastte naderhand gewoon niet meer helemaal en dat was niet te zien maar wel te merken naderhand omdat de hoek waarin de hals moest staan van 0 naar 2 graden was gegaan.

Over dat andere stukje van halshoek+hals snap ik niet helemaal. De hoek die de hals maakt heeft in principe geen invloed op de actie maar is een gevolg van de hoogte waarop je brug staat.

Daarom hebben zo'n beetje alle tune-o-matics een bijbehorende halshoek van +/- 3 graden.

niekb
27 juli 2006, 18:49
ah ok!

ik ben van plan om eerst het hele zaakje te verlijmen en uiteindelijk de hele boel te lakken. Dus als het goed is heb ik dan geen probleem...hope so!

zal straks nog ff wat pics droppen op m'n log...tis mooi geweest voor vandaag..
grtz