PDA

View Full Version : bi-flex truss rod



10Man
27 juli 2006, 14:40
Mijn fender am. deluxe heeft 2 truss rods:

Eentje bij de kop, waarmee je de hals-kromming kunt afstellen (hier zijn een aantal goeie websites over),
de andere zit op het afdekplaatje waar de hals-body verbinding zit.

Weet iemand wat de functie hiervan is? Op de fender site staat iets over een zogenaamd 'bi-flex' truss rod system, maar daar wordt niet ingegaan op het gebruik daarvan.

vulvasonic
27 juli 2006, 15:24
Volgens mij heeft die functie die jij beschrijft niets met dat biflex gebeuren te maken.

Dat gat bij de hals-body bevestiging is een tilt mechanisme waarmee je de hoek van de hals tov de body kunt afstellen, in tegenstelling tot oudere modellen waarbij je de hele hals er af moest halen en eventueel met kleine stukjes hout moest werken om de hoek iets te vergroten.

De tilt neck van nu (bestaat al heel lang) is een verbeterde versie van het oorspronkelijke ontwerp uit de jaren 70, die met het 3 punts systeem.

Dat bi-flex heeft te maken met (zo heb ik gelezen) het feit dat de trekstang zowel conflex als concave kan worden afgesteld. Wat dat inhoudt weet ik nog steeds niet precies. Volgens mij betekent het dat je de stang zowel hol als bol kan zetten.

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 15:49
Volgens mij betekent het dat je de stang zowel hol als bol kan zetten.

Volgens mij ook. En de nek kan dus niet alleen achterover worden getrokken (bol) maar ook voorover (hol) worden gezet, zodat je de gitaar beter kan afstellen. Soms heb je en nek die te bol is, terwijl de trussrod al losligt... Dan moet je er dikkere snaren opzetten, of ermee leren leven. Met een bi-flex hoeft dat niet.

10Man
27 juli 2006, 16:35
Dank jullie wel voor de snelle reacties!