PDA

View Full Version : Lessen Frontpage



Timp Daddy
27 juli 2006, 14:21
Allereerst, Hallo :) Ik ben nieuw en hoop eindelijk eens een beetje theorie te leren na 7 jaren alleen maar wat te doen op mijn gitaar.

Ik heb de lessen van de frontpage (Basis) een paar keer door gelezen en de hele zooi proberen te snappen maar bij "Figuren" gaat het mis dus ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Ik heb de kwinten/kwarten cirkel helemaal uitgeschreven:

http://img95.imageshack.us/img95/1632/kwintenkwartencirkelal6.jpg

http://www.cyberfret.com/theory/circle-of-5ths-major/images/th_maj_key_cir_5ths.gif

Het ziet er heel logisch uit allemaal.

Daarna komen de 3 tonen akkoorden, en dan 4 tonen (septiem). Ik vond trouwens de uitleg van een dominant akkoord een beetje raar. De reden dat mij het dominant lijkt is dat er een grote terts in zit (majeur) en een grote septiem (mineur). Daar wordt gezegd zover ik kan zien dat het dominant is omdat er een grote septiem (hele toon tussen 7de en 8ste toon --> mineur), maar dat is ook het geval bij de 2de, 3de en 6de stap. Het gaat toch om de combinatie? Majeur = Grote terts, kleine septiem. Mineur = Kleine terts, grote septiem, Dominant = Grote terts, grote septiem. Toch?

Dan krijg je kerktoonladders waar ieder nummer een naam krijgt.

Dan komt het stukje over paralellen. Begint al een beetje vaag te worden.

En dan komt het stuk figuren. Als eerste heb ik mijn twijfels over wat er wordt verstaan onder figuren. Zijn dat gewoon toonladders die je los speelt? Net zoals je de pentatonische ladder hebt? Of praten we nog steeds over akkoorden? Of beide? :P

En tja, verder snap ik er gewoon geen zak van eerlijk gezegd :P. Ik heb geprobeerd gebruik te maken van mijn uitgeschreven kwinten/kwarten cirkel. Als je bijvoorbeeld kijkt naar:

C D E F G A B C

En

D E F# G A B C# D

(Major Minor Minor Major Major Minor Dim)

Heb je vanuit de E (3de bij de C ladder en 2de bij de D ladder) beide te maken met een Em akkoord. Ga je die langs dan heb je dus E G B (D) bij beide. Het verschil zit hem in de 2de toon vanuit E (F en F#) en 6de toon vanuit E (C en C#). Dit staat ook in de les.

Kijk je naar:

A B C# D E F# G# A

en

E F# G# A B C# D# E

Heb je bij beide te maken met het A akkoord; A C# E (G#). Het verschil hier zit hem in de 4de (D en D#), maar daar houd het op? Terwijl in de les ook nog wordt gesproken over de 7de? Ik heb verschillende toonladders bekeken en bij alle toonladers verschilt alleen de 4de? Daar komt nog eens bij dat de 7de toon nodig is om een septiem akkoord te spelen, zou je die weg laten is dat dus niet meer mogelijk?

En dan gaat komt de les weer terug op de paralellen en volg ik het helemaal niet meer. Ze laten bij Em de 2de en 6de toon weg (kan ik begrijpen want die verschillen) en bij G laten ze de 4de en 7de weg (4de kan ik begrijpen maar 7de snap ik niet, zeker als je kijkt naar septiem akkoorden waar je de 7de toon nodig hebt).

Kijk je nou weer naar

C D E F G A B C

En

D E F# G A B C# D

Dan wordt dus de F en de C, of te wel de F# en C# weg gelaten om beide "Em toonladders (of Em akkoorden? (--> 2de en 6de toon worden in Basic akkoorden niet gebruikt maar in Sus2 bijvoorbeeld wel...)) gelijk te maken.

Pak je daar twee toonladders bij waar je een G akkoord uit kan maken:

D E F# G A B C# D

en

G A B C D E F# G

Dan verschilt opnieuw enkel de 4de trap gezien vanaf de G (en de vierde toon heb je ook nodig voor bijvoorbeeld Sus4). De 7de noot is bij beide hetzelfde (F#) en ook die heb je nodig voor een septiem akkoord. Maar ok, deze twee noten laten we ook weg en dan kom je bij de Em uit op:

E G A B D

En bij G uit op:

G A B D E

En tot mijn grote verbazing zijn die gelijk aan elkaar. Ik volg hier niks van, ik zie het voordeel er niet van en snap het gewoon niet :P.
Met akkoorden gebruik je de 2de (sus2), 4de (sus4), 7de (septiem akkoorden) (nog geen akkoord gezien wat gebruik maakt van de 6de trap :P) die je nu dus weg laat. Daar komt nog eens bij dat als ik bijvoorbeeld een Emsus2 akkoord wil spelen ik hem dus kan spelen als - E F# B - en als - E F B - (formule voor Sus2 is: 1 2 5. Maar het schiet me nou te binnen dat ik die alleen mag toe passen op letterlijk de eerste trap (Ionisch), maar de eerste/ionische trap is altijd Majeur/Major, dus Emsus2 bestaat helemaal niet of zit ik nou fout?)

Pff, wat een gedoe. Ik hoop dat iemand mijn probleem snapt en me kan uitleggen wat er nou wordt bedoeld.

Bvd

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 15:52
Majeur = Grote terts, kleine septiem. Mineur = Kleine terts, grote septiem, Dominant = Grote terts, grote septiem. Toch?
Bvd

Nee, volgens mij zit het zo:

mineur = grondtoon, kleine terts, kwint. PUNT.
mineur 7 = grondtoon, kleine terts, kwint, klein septiem.

Majeur = grondtoon, grote terts, kwint.
Majeur 7 = grondtoon, grote terts, kwint, groot septiem.

Dominant = grondtoon, grote terts, kwint, klein septiem.


Dominant is dus zowel groot als klein, want een klein septiem heeft ook een beetje een mineur karakter. Het heet volgens mij dominant omdat het dominante akoord (bijv G7) je dwingt (yess, mistress!) om terug te keren naar de C, het grondakkoord.

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 15:55
"Dan komt het stukje over paralellen. Begint al een beetje vaag te worden."


Parallel betekend imho dat ze erg op elkaar lijken en vaak inwisselbaar zijn (ritmisch afwisselen, bijv op piano). Let maar op: Am en C zijn bijna hetzelfde. Daarnaast zijn de toonladders C (ionisch) en Am (natuurlijk mineur) qua tonen hetzelfde.

Timp Daddy
27 juli 2006, 15:56
quote van frontpage les:



Ladder-eigen Septiem akkoorden
Nemen we weer de toonladder van D ionisch , dan zie je dat het D akkoord (altijd majeur) een C# kent. Tussen C# en D bestaat een halve toon zodat dit Septiem akkoord wordt genoteerd als "D majeur 7".

Lopen we weer alle stappen in D-ionisch af, dan komt je tot de volgende ladder-eigen Septiem akkoorden:

D majeur 7;
E mineur 7 (hele toon tussen de 7e stap vanuit E, zijnde de D en de E)
F# mineur 7 (hele toon tussen de 7e stap vanuit F#, zijnde de E en de F#)
G majeur 7 (halve toon tussen de 7e stap vanuit G, zijnde F# en de G)
A 7 (hele toon tussen de 7e stap vanuit A, zijnde G en de A)
B mineur 7 (hele toon tussen de 7e stap vanuit B, zijnde A en de B).

Akkoordenregel
Uit bovenstaande zijn een aantal regels af te leiden:
a) de 1e en 4e stap zijn altijd majeur 7
b) de 2, 3 en 6e stap zijn altijd mineur 7
c) de 5e stap is altijd "dominant" septiem

Ik noemde het dus groot septiem bij mineur omdat het dan een hele toon is. Bij majeur is de septiem een halve toon, dus naar mijn weten een klein septiem?



* dominant septiem: grondtoon + grote terts + reine kwint + kleine septiem (C E G Bb) (symbool C7)
* majeur (of: groot) septiem: grondtoon + grote terts + reine kwint + grote septiem (C E G B) (symbool Cmaj7)
* mineur (of: klein) septiem: grondtoon + kleine terts + reine kwint + kleine septiem(C Eb G Bb) (symbool Cm7)

Bron=Wikepedia

Je hebt dus (uiteraard :P) gelijk.

C D E F G A B C

Tellend vanaf de C is de B 5,5 toon hoger (Majeur). Tellend vanaf de D is de C 5 tonen hoger (Mineur). Het verschil tussen B en C is bij Majeur echter een halve toon en het verschil tussen C en D is een hele toon. Vandaar de verwarring.

Bedankt voor de info, maar het figuren stuk is me nog steeds een raadsel...

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 16:02
majeur/mineur is iets anders dan hele toonsafstand/halve toonsafstand.

Een hele toonsafstand is niet majeur, het is alleen wel een grote (majeur) secunde en een halve toonsafstand is een kleine secunde. Dat zegt niets over het majeur/mineur karakter van een akkoord. It's a mix-up.

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 16:08
"Als je bijvoorbeeld kijkt naar:

C D E F G A B C

En

D E F# G A B C# D

(Major Minor Minor Major Major Minor Dim)

Heb je vanuit de E (3de bij de C ladder en 2de bij de D ladder) beide te maken met een Em akkoord. Ga je die langs dan heb je dus E G B (D) bij beide. Het verschil zit hem in de 2de toon vanuit E (F en F#) en 6de toon vanuit E (C en C#). Dit staat ook in de les."



Vergeet niet: het verschil zit hem in de toonladder en niet in het Em akkoord! Em is Em, in de toonladdr Cmaj en ook in de toonladder Dmaj. Dat de tweede toon anders is in die toonladders, komt in de andere akkoorden tot uiting. Cmaj levert o.a. CEG, Dmaj levert C#EG.

Timp Daddy
27 juli 2006, 16:12
"Dan komt het stukje over paralellen. Begint al een beetje vaag te worden."


Parallel betekend imho dat ze erg op elkaar lijken en vaak inwisselbaar zijn (ritmisch afwisselen, bijv op piano). Let maar op: Am en C zijn bijna hetzelfde. Daarnaast zijn de toonladders C (ionisch) en Am (natuurlijk mineur) qua tonen hetzelfde.

Haha, we blijven wel door elkaar quoten/editen/replyen :P.

Het was me idd duidelijk dat paralellen toonladders zijn die op elkaar lijken. Maar ik snap het idee van de figuren daarna niet. Ze laten noten weg om bijvoorbeeld Em Dorish hetzelfde te laten klinken als Em Frygisch omdat in die toonladders noten zitten die niet hetzelfde zijn:

D E F# G A B C# D (Em Dorisch)

C D E F G A B C (Em Fryisch)

De F/F# en C/C# Verschillen. En dat zijn idd de 2de en de 6de toon (tellend vanaf de E). En die laten ze weg. Maar die heb je toch nodig om andere akkoorden te spelen? Sus2 bijv? Ook blijkt als je die twee noten weg laat, de lader precies dezelfde te zijn als G(maj7) die ook twee tonen weg heeft gelaten. (4de en 7de waarbij de 7de mij een raadsel is waarom, en ook hier weer de vraag of je die tonen niet nodig hebt om andere akkoorden te spelen, een septiem akkoord heeft toch de 7de toon nodig? En die laat je nu weg...).

Het ontgaat me eerlijk gezegd. Ik zal er nog eens een keer rustig naar kijken, maar het zou fijn zijn als iemand me uit zou kunnen leggen wat er niet aan mijn redenatie klopt en/of ik over het hoofd zie

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 16:13
... maar het figuren stuk is me nog steeds een raadsel...

Kan je dat eens posten, ik weet niet wat je met figuren bedoelt. Ritmische figuren?

edit/spelfout.

Timp Daddy
27 juli 2006, 16:19
10. Figuren

Wat alle mineur en majeurakkoorden met elkaar gelijk hebben
Wat ik vertelde in les 9, vertelde ik niet voor niets. De zgn. "figuren" van de paralellen zijn namelijk dezelfde.

Figuren mineur
We nemen weer de toonladder van D-ionisch:

D(1) - E(2) - F#(3) - G(4) - A(5) - B(6) - C#(7) -D(8/1)

Laten we alle mineur-akkoorden met bijbehorende toonladder in D-ionisch eens nemen:

* E mineur: Dorisch;
* F# mineur: Frygisch;
* B mineur; Eolisch.

Het zijn allemaal mineur-akkoorden en toch verschillen ze van elkaar: de een is immers Dorisch-mineur, de ander Frygisch-mineur en de laatste Eolisch-mineur. Toch zijn ze allemaal mineur en dus zullen ze wel iets met elkaar gemeen hebben. Wat ze met elkaar gemeen hebben is het volgende:
a) tussen starttoon en terst is sprake van 1,5 toon interval;
b) tussen terts en kwint is sprake is 2 toon interval;
c) de septiem is altijd verminderd (altijd een hele toon tussen de 7 en de 8);
d) tussen de terts en de kwart (=4) ligt altijd een hele toon.

Pas het maar toe op de toonladder D-ionisch. Deze regel gaat op voor E, F# en voor B!

Wat hebben deze mineur-akkoorden dus gemeen met elkaar?
Wel dat zijn de intervallen naar de 3, de 4, de 5, de 7 en de 8/1. Inclusief de 1 bestaat een figuur dan ook uit de 1, 3, 4, 5, 7 en de 8: 5 verschillende tonen dus.

Het verschil tussen Dorisch, Frygisch en Eolisch zit 'm dus in de 2 en de 6. Als we die tonen weglaten, kunnen we dus spelen wat we willen zonder dat vals te doen! Ieder mineur-akkoord het hetzelfde ongeacht of ie Dorisch, Frygisch dan wel Eolisch is. We laten enkel de 2e en 6e trap weg!

Figuren majeur
We nemen weer de toonladder van D-ionisch:

D(1) - E(2) - F#(3) - G(4) - A(5) - B(6) - C#(7) -D(8/1)

Laten we alle majeur-akkoorden met bijbehorende toonladder in D-ionisch eens nemen:

* D majeur;
* G majeur;
* A majeur.

Het zijn allemaal majeur-akkoorden en toch verschillen ze van elkaar: de een is immers Ionisch majeur, de ander Lydisch-majeur en de laatste Mixolydisch-majeur. Toch zijn ze allemaal majeur en dus zullen ze wel iets met elkaar gemeen hebben. Wat ze met elkaar gemeen hebben is het volgende:
- tussen starttoon en terst is sprake van 2 toon interval;
- tussen terts en kwint is sprake is 1,5 toon interval;
- tussen de 1 en de 2 zit altijd een hele toon;
- tussen de 5 en de 6 zit altijd een hele toon.

Wat hebben deze majeur-akkoorden dus gemeen met elkaar?
Wel dat zijn de intervallen naar de 2, de 3, de 5 en de 6. Inclusief de 1 bestaat een figuur dan ook uit de 1, 2, 3, 5, 6 en de 8: 5 verschillende tonen dus.

Het verschil tussen Ionisch, Lydisch en Mixolydisch zit 'm dus in de 4 en de 7. Als we die tonen weglaten, kunnen we dus spelen wat we willen zonder dat vals te doen! Ieder majeur-akkoord het hetzelfde ongeacht of ie Ionisch, Lydisch en Mixolydisch is. We laten enkel de 4e en 7e trap weg!

Conclusie
Terug naar de vraag waarom het B mineur akkoord parralel is aan dat van D majeur. Welnu, als we de toonladder van D-eolisch ontdoen van de tonen die hem laten onderscheiden van andere mineur-akkoorden (dus minus de C#(2) en G(6)) hebben we het "figuur" van B mineur. Als je met hetzelfde figuur een ander mineur akkoord speelt, zie je dat er daadwerkelijk sprake is van een "figuur". Althans, op de gitaar. Je doet hetzelfde over ieder mineur-akkoord.

In tonen:

E mineur = E(1) - 1,5 - G(3) - 1 - A(5) - 1 - B(6) - 1,5 - D(7) - 1 - D

F# mineur = F# - 1,5 - A - 1 - B - 1 - C# - 1,5 - E - 1 - F#

B mineur = B - 1,5 - D - 1 - E - 1 - F# - 1,5 - A - 1 - B.
(in cijfers: de intervallen)

Als we datzelfde verhaal herhalen voor de majeur-akkoorden, dan krijg je het volgende:

In tonen:

D majeur: D(1) - 1 - E(2) - 1 - F#(3) - 1,5 - A(5) - 1 - B(6) - 1,5 - D

G majeur: G - 1 - A - 1 - B - 1,5 - D - 1 - E - 1,5 - G

A majeur: A - 1 - B - 1 - C# - 1,5 - E - 1 - F# - A

Regel
Om een "figuur" te maken laat je bij de mineurladder de 2 en de 6 weg, bij de majeurloadder laat je de 4 en de 7 weg. Als je die tonen weglaat uit de betreffende mineur c.q. majeurladder maakt het niuet meer uit wat voor soort mineur / majeur je speelt. De verschillen zijn immers weggehaald.

Parralel
Kijk aan het voorgaande in deze les eens naar de overeenkomst tussen de figuurtoonladders van de parralelakkoorden! De parralelfiguren van de parralellen zijn exact dezelfde!

Simpel
Dit maakt de muziektheorie een stuk eenvoudiger! Bij het maken van muziek hoef je er immers slechts op te letten of je over majeur dan wel mineur speelt. Met een figuur maakt het niet uit of je in mineur dorisch dan wel Eolisch speelt.



Directe link: http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/theorie/figuren.php3

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 16:25
Haha, we blijven wel door elkaar quoten/editen/replyen :P.

Humor!


Het was me idd duidelijk dat paralellen toonladders zijn die op elkaar lijken. Maar ik snap het idee van de figuren daarna niet. Ze laten noten weg om bijvoorbeeld Em Dorish hetzelfde te laten klinken als Em Frygisch omdat in die toonladders noten zitten die niet hetzelfde zijn:

D E F# G A B C# D (Em Dorisch)

C D E F G A B C (Em Fryisch)

De F/F# en C/C# Verschillen. En dat zijn idd de 2de en de 6de toon (tellend vanaf de E). En die laten ze weg. Maar die heb je toch nodig om anders akkoorden te spelen? Sus2 bijv? Ook blijkt als je die twee noten weg laat, de lader precies dezelfde te zijn als G(maj7) die ook twee tonen weg heeft gelaten. (4de en 7de waarbij de 7de mij een raadsel is waarom, en ook hier weer de vraag of je die tonen niet nodig hebt om andere akkoorden te spelen, een septiem akkoord heeft toch de 7de toon nodig? En die laat je nu weg...).

Het ontgaat me eerlijk gezegd. Ik zal er nog eens een keer rustig naar kijken, maar het zou fijn zijn als iemand me uit zou kunnen leggen wat er niet aan mijn redenatie klopt en/of ik over het hoofd zie

Je ziet: het Em akkoord zit in de Cmaj toonladder/toonsoort en ook in de Dmaj toonladder/toonsoort.

Dus als je gaat soleren (niet om akkoorden te spelen) kun je de F/F# en de C/C# tonen weglaten uit Em Frygisch en Em dorisch, om te soleren over een stukje muziek waarin afwisselend Cmaj en Dmaj voorkomen. Ik denk dat die figuren daarvoor bedoeld zijn.

Probeer eens te soleren over de volgende akkoorden: Em, Cmaj, Em, Dmaj en andere varianten. Probeer dan eens een c-noot te spelen op Em en Cmaj, als versiering, en dan meteen een c#-noot over het Dmajakkoord. Dan kan je in de situatie komen dat je d, c en c# als noot kan spelen, gevolgd door een g-noot. beetje bluesy/jazzy. En daar is die hele theorie-toestand toch voor bedoeld?

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 16:28
de posts lopen niet chronologisch, maar we zijn het denk ik eens ;-)

TIP: koop "Practische Jazztheorie" door Nedley Elstak (NL jazztrompetist, RIP). 4 delen, waar echt alles heel begrijpelijk instaat. Deel 4 is echt heel apart: akkoorden opbouwen uit kwarten, niet uit tertsen, heletoonstoonladders, atonale toestanden... Goed leren, oefenen en je komt erachter dat eigenlijk alles mag en kan en ook nog goed kan klinken als je timing maar goed is.

Probeer maar eens een Cmaj akkoord te spelen in een simpel swingend ritme (opnemen) en soleer daar dan overheen met de noten uit de Dmaj toonladder. Als je de"foute" noten dan goed mikt op de ritmisch onbelangrijke maatdelen (dus niet op bassrum of snare) en de ("goede") noten die zowel in Cmaj als in Dmaj zitten op de belangrijke maatdelen (bassdrum/snare, bijvoorbeeld) dan klinkt het best grappig en ben je een jazz gitarist geworden (nou ja, begin is er).

Timp Daddy
27 juli 2006, 17:07
Bedankt voor alle info en moeite :) Ik zal die 4 delen over Practische Jazztheorie eens gaan zoeken.

Wat ik dus begrijp is dat die figuren alleen bedoeld zijn om te soleren en dus soortgelijk zijn aan pentatonische toonladders (gekke is dat ik "normale" toonladders niet ken en de theorie nu een beetje, en pentatonische ladders compleet blind kan spelen op mijn gitaar maar geen idee heb wat het idee erachter is...)

Het is me echter allemaal nog een beetje vaag. Zal alle zooi die ik ondertussen heb verzameld nog maar een keer doorlezen.

Ik heb trouwens nog een vraag over sus2 akkoorden. De standaard formule daarvan is 1 2 5. Kan ik die nu alleen toepassen op de Ionische eerste toon. Of kan ik willekeurig ergens in de toonladder beginnen net zoals bij "normale" mineur en majeur akkoorden?
Daarbij vraag ik me ook af of EmSus2 bestaat. Want als ik weer kijk naar deze twee toonladders:

D E F# G A B C# D

C D E F G A B C

Dan is in de ene EmSus2; - E F# B - En in de anders - E F B -
En dat klopt niet neem ik aan...

Edit: FF snel gegoogled op EmSus2 en dit was een van de eerste hits met een tab:

Emsus2 Em7sus4
E-----------------------------------------------
B----------------------------3----3----3----3---
G-----(4)----4---------------2----2----2----2---
D-----(4)----4----------------------------------
A-----(2)----2---------------2----2----2----2---0
E--------------------0--------------------------

Emsus2 bestaat dus uit E B en F#. Blijft de vraag waarom niet E F B?

Edit2: Heb ook even het andere akkoord bekeken Em7sus4 en die bestaat uit E A D B wat ook klopt:

C D E F G A B C

D E F# G A B C# D

G A B C D E F# G

Alle drie de toonladders hebben Em. Sus4 bestaat dus uit E A B. Plus een septiem is dus E A B D. Bij alle drie de toonladders klopt dit. Dus hier is er weer geen probleem? Of doe ik iets verkeerd bij Sus2?

Edit3:

http://www.chordie.com/voicings.php?chord=Emsus2&tuning=EADGBE

Allemaal Emsus2 varianten met alleen maar E B en F. Dus het kan allebei? Vaag :P

Roy K.
27 juli 2006, 19:11
quote van frontpage les:



Ik noemde het dus groot septiem bij mineur omdat het dan een hele toon is. Bij majeur is de septiem een halve toon, dus naar mijn weten een klein septiem?



Je hebt dus (uiteraard :P) gelijk.

C D E F G A B C

Tellend vanaf de C is de B 5,5 toon hoger (Majeur). Tellend vanaf de D is de C 5 tonen hoger (Mineur). Het verschil tussen B en C is bij Majeur echter een halve toon en het verschil tussen C en D is een hele toon. Vandaar de verwarring.


Nee, jij rekent terug, maar als je vanaf grondnoot c telt is het verschil is 11 halve tonen. Waren het er 10 was het een klein septiem geweest.


En tot mijn grote verbazing zijn die gelijk aan elkaar. Ik volg hier niks van, ik zie het voordeel er niet van en snap het gewoon niet :P.
Met akkoorden gebruik je de 2de (sus2), 4de (sus4), 7de (septiem akkoorden) (nog geen akkoord gezien wat gebruik maakt van de 6de trap :P) die je nu dus weg laat. Daar komt nog eens bij dat als ik bijvoorbeeld een Emsus2 akkoord wil spelen ik hem dus kan spelen als - E F# B - en als - E F B - (formule voor Sus2 is: 1 2 5. Maar het schiet me nou te binnen dat ik die alleen mag toe passen op letterlijk de eerste trap (Ionisch), maar de eerste/ionische trap is altijd Majeur/Major, dus Emsus2 bestaat helemaal niet of zit ik nou fout?)


Dat klopt, maar om een andere reden dan die jij geeft. Het verschil tussen mineur en majeur wordt gemaakt door de terts (3). Een sus-akkoord kent geen terts (3), dus is het majeur noch mineur.

Timp Daddy
27 juli 2006, 19:51
Nee, jij rekent terug, maar als je vanaf grondnoot c telt is het verschil is 11 halve tonen. Waren het er 10 was het een klein septiem geweest.


Dat had ik idd door in die reactie. Check de eerste zin maar. Maar bedankt voor het bevestigen ervan :)



Dat klopt, maar om een andere reden dan die jij geeft. Het verschil tussen mineur en majeur wordt gemaakt door de terts (3). Een sus-akkoord kent geen terts (3), dus is het majeur noch mineur.

Doh, klinkt logisch. Maar dan zijn er nog steeds drie Esus2 akkoorden:

C D E F G A B C

G A B C D E F# G

D E F# G A B C# D

A B C# D E F# G# A

E F# G# A B C# D# E

B C# D# E F# G# A# B

F G A Bb C D E F

Namelijk:

E F B

E F# B

E F Bb

Welke van de drie is nou de goede? (E F# B komt het meest voor, maar als je ook naar een link in mijn vorige post kijkt dan worden iig E F B en E F# B beide gebruikt...)

Roy K.
27 juli 2006, 22:47
Om te weten te komen uit welke noten het Esus2 akkoord bestaat, pak je de 1, 2 en 5 van de standaard majeur (ionische) ladder. Je begint te kijken naar wat de noten van de standaard majeur ladder van in dit geval E zijn. Dat zijn:

E F# G# A B C# D# E

1: E
2: F#
5. B

ESus2: E, F#,B.

De andere 2 combinaties die je noemt zijn geen normale Esus2 akkoorden. Ik weet niet in welke hoedanigheid de auteur van die site tot die akkoorden komt, maar ik zou daar maar niet meer komen, het zorgt alleen voor verwarring die niet nodig is. Een andere, wel goede site voor ladders en akkoordenopbouw is bv.www.wholenote.com. (http://www.wholenote.com./)

-=JEROEN=-
28 juli 2006, 01:26
klinkt alsof het allemaal een beetje te ingewikkeld wordt uitgelegd, waardoor je door de bomen het bos niet meer kan zien

ik zou 't anders aanpakken en beginnen bij het begin:


C majeur: c d e f g a b c

1 c priem (grondtoon)
2 d secunde
3 e terts
4 f kwart
5 g kwint
6 a sext
7 b septiem
8 c oktaafdit is de basis

die je verder kan uitbreiden tot:


c priem (grondtoon)

des kleine secunde
d grote secunde

es kleine terts
e grote terts

f reine kwart (zuiver)
fis vermeerderde kwart (overmatig)

ges vermindere kwint
g reine kwint
gis vermeerderde kwint

as kleine sext
a grote sext

bes kleine septiem
b grote septiem

c oktaaf
vervolgens ga je akkoorden maken:

majeur = priem + grote terts + reine kwint (1+3+5)
dus C majeur = Cmaj = C = c e g

mineur = priem + kleine terts + reine kwint (1+b3+5)
dus C mineur = Cmin = Cm = c es g

dan zijn er de septiem akkoorden, waar je de kleine of grote septiem aan het akkoord toevoegd:

C7 = priem + grote terts + reine kwint + kleine septiem = 1 3 5 b7 = c e g bes
Cmaj7 = priem + grote terts + reine kwint + grote septiem = 1 3 5 7 = c e g b
Cm7 = priem + kleine terts + reine kwint + kleine septiem = 1 b3 5 b7 = c es g bes
Cm(maj7) = priem + kleine terts + reine kwint + grote septiem = 1 b3 5 7 = c es g b

en zo verder... vind je dit duidelijker?

-=JEROEN=-
28 juli 2006, 01:45
sus staat voor suspended, wat inhoudt dat je terts eruit gooit en vervangt voor een 2 of een 4, dus:

Csus2 = priem + grote secunde + reine kwint = 1 2 5 = c d g
Csus4 = priem + reine kwart + reine kwint = 1 4 5 = c f g

C7sus4 is dus een C7 waarbij de terts vervangen is door de kwart





trouwens, ik noem het liever geen hele of halve noot/toon, maar één of twee stappen, omdat dit anders verward zou kunnen worden met de tijdsduur van de noot: hele, halve, kwart, achtste, enz...

voor een majeur ladder tel je dus:

2 2 1 2 2 2 1 <- stappen
1 ^ 2 ^ 3 ^ 4 ^ 5 ^ 6 ^ 7 ^ 8

-=JEROEN=-
28 juli 2006, 01:54
oh en ik vind die uitleg op de Frontpage veel te rommelig... zo hebben ze het over een C# (oftewel Cis) en een Des (oftewel Db / Dmol)... dus of je kiest voor methode 1: C# / Db of voor methode 2: Cis / Des en dus niet door elkaar... nogal slordig en daardoor moeilijk te volgen soms (naast alle spel/taalfouten)

Timp Daddy
28 juli 2006, 10:00
Bedankt voor alle uitleg Jeroen, het is idd een stuk overzichtelijker zo.

Dus het is "theoretisch" niet toegestaan een E akkoord te vormen midden in bijvoorbeeld Gmaj Toonladder?:

A B C# D E F# G# A

In de Gmaj ladder komt het dus goed uit in verglijking met de Emaj ladder:

E F# G# A B C# D# E

Ook in deze toonladder klopt het:

B C# D# E F# G# A# B

(Major, Minor, Minor, Major, Major, Minor, Dim)

Quote van Cyberfret:


Comparing major and minor chords

No matter what major scale that you build chords from, the order of major, minor and diminished chords remains the same.

Major....Minor....Minor....Major....Major....Minor ....Diminished

So the chords built from the D major scale are as follows:

D major scale = D E F# G A B C# D

Chords in D = D Em F#m G A Bm C#o

Voor zover ik heb gezien is ieder A, B, C, D, E, F, G akkoord en de Minor versie daarvan hetzelfde op alle drie de toonladders waar ieder major of minor akkoord voor komt.

Ga je echter beginnen met Sus2 en Sus4 en wat voor varrianten dan ook. Dan klopt het niet meer bij sommige akkoorden omdat de drie toonladders wel degelijk verschillen.

Best verwarrend. Maar als ik een E akkoord moet maken met welke variant dan ook pak ik dus gewoon de Emaj ladder, want dan zit ik altijd goed, toch?

Roy K.
28 juli 2006, 11:54
Dus het is "theoretisch" niet toegestaan een E akkoord te vormen midden in bijvoorbeeld Gmaj Toonladder?:

A B C# D E F# G# A

In de Gmaj ladder komt het dus goed uit in verglijking met de Emaj ladder:

E F# G# A B C# D# E

Dit zijn geen Gmaj-ladders. Maar je moet sowieso de gedachte dat je een andere majeurladder dan E gebruikt om tot een E-akkoord te komen (zoals bv. een Esus2), zo snel mogelijk uit je gedachten bannen. Ga bij het opbouwen van een akkoord enkel uit van de standaard ionische ladder van de grondnoot van het akkoord, in dit geval E. Geen andere majeurladders daarvoor gebruiken.

Timp Daddy
28 juli 2006, 13:39
Dit zijn geen Gmaj-ladders. Maar je moet sowieso de gedachte dat je een andere majeurladder dan E gebruikt om tot een E-akkoord te komen (zoals bv. een Esus2), zo snel mogelijk uit je gedachten bannen. Ga bij het opbouwen van een akkoord enkel uit van de standaard ionische ladder van de grondnoot van het akkoord, in dit geval E. Geen andere majeurladders daarvoor gebruiken.

Sorry de eerste is idd een Amaj ladder, iets te snel getypt. Maar het is allemaal best verwarrend. Want op iedere site waar ik nou heb gelezen word me iets in deze richting verteld:



D(1) - E(2) - F#(3) - G(4) - A(5) - B(6) - C#(7) - D(8/1)

We noemen dit de "toonsoort D-ionisch".
We weten hiervan het volgende over de drieklank-akkoorden:

* D majeur;
* E mineur;
* F# mineur;
* G majeur;
* A dominant;
* B mineur;
* C# (parkeer ik).

Maar als ik dus een G akkoord wil maken kan ik beter de Gmaj ladder pakken inplaats van het uit deze toonladder te halen (hoewel ze bij dit akkoord beide hetzelfde zijn).

Dan heb ik ook een vraag over het soleren. Ik ken de hele pentatonische ladder uit mijn hoofd en heb nu een klein idee over wat de theorie erachter is. Als ik soleerde tot nu toe deed ik dat compleet op gehoor. Kijken welke ladder het best erbij past.
Nu met de theorie kan ik in Cmaj (wat in de pentatonische ladder hetzelfde is als Amineur) soleren.
Nou heb ik ook een aantal jaar les gehad (zoals je ziet niet veel geleerd :P), en daar werd mij ook iets soortgelijks verteld. Let in het liedje op het akkoord waar even een pauze zit (de nadruk op ligt), dat is het belangrijkste akkoord en dat is dus de toon waarin je moet soleren.

Hoe zit dat nou in theorie? Stel dat de pauze/nadruk ligt bij het C akkoord, dat betekent dus dat ik in Cmajeur moet spelen. Betekent dat dan dat de rest van de akkoorden in dat liedje alleen kunnen bestaan uit C Dm Em F G Am Bdim (puur theoretisch!!) en dat ik dus daar overheen solleer met de Cmaj ladder? Of zijn het er meer omdat ik de pentanische ladder speel waar noten zijn weg gelaten?

Nou zit ik met de Pentatonische ladder waar dus in Majeur de 4de en 7de toon zijn weg gelaten uit de toonladder en in Mineur de 2de en 6de toon zijn weggelaten. Hoe zit het met de gewone toonladders waar die tonen niet zijn weg gelaten? Over welke akkoorden kan ik dan soleren met een Cmaj toonladder? Lijkt mij opnieuw C Dm Em F G Am Bdim en dat het aantal akkoorden met de pentatonisch Cmaj ladder groter is dat deze zeven?

Sorry dit moet erg vaag overkomen allemaal maar ik ben het een beetje zoek :P

In het kort, je hebt 4 basis toonladders (of 5 met de blues ladder erbij maar die laat ik nu echt even weg :P)

Majeur
Mineur
Pentatonisch Majeur
Pentatonisch Mineur

Nou ken ik de pentatonisch Majeur en Pentatonische Mineur ladder (ze komen op hetzelfde neer bij sommige ladders zoals de ladder van Cmaj en Amin). Hier zijn bij de majeur ladder de 4de en 7de toon weggelaten en bij de mineur ladder de 2de en 6de toon (vandaar die overlapping van bijvoorbeeld Cmaj en Amin neem ik aan?).
Bij de "gewone" Majeur en Mineur toonladders is dit niet het geval en verschilt dus iedere toonladder compleet? Of hoe moet ik dit zien?
Over welke akkoorden kan ik nou heen soleren met een "gewone" Cmaj toonladder en over welke akkoorden met een pentatonisch Cmja toonladder?

Bedankt voor alle reply's tot nu toe trouwens, ik hoop echter dat ik het totaal beeld ooit nog een keer begrijp :)

Roy K.
28 juli 2006, 13:47
Sorry de eerste is idd een Amaj ladder, iets te snel getypt. Maar het is allemaal best verwarrend. Want op iedere site waar ik nou heb gelezen word me iets in deze richting verteld:



Maar als ik dus een G akkoord wil maken kan ik beter de Gmaj ladder pakken inplaats van het uit deze toonladder te halen (hoewel ze bij dit akkoord beide hetzelfde zijn).



Dat klopt, een G majeur komt voor in de G-majeur toonsoort maar ook in de D-majeur toonsoort. Vanuit beide toonsoorten zijn de 1, 3 en 5 (basisakkoord, en uiteraard gerekend vanaf G=1) de zelfde noten :) Echter, als je zelf een G-akkoord wil spelen, kan je beter redeneren vanuit de G-majeur ladder.



Hoe zit dat nou in theorie? Stel dat de pauze/nadruk ligt bij het C akkoord, dat betekent dus dat ik in Cmajeur moet spelen. Betekent dat dan dat de rest van de akkoorden in dat liedje alleen kunnen bestaan uit C Dm Em F G Am Bdim (puur theoretisch!!) en dat ik dus daar overheen solleer met de Cmaj ladder?


In principe wel, tenzij je een outside feel wilt hebben. C majeur doet het in dit geval over ieder akkoord goed (weliswaar zul je bij ieder akkoord andere noten moeten accentueren). Om het spannend te houden kun je over de andere akkoorden binnen de C-majeur tonaliteit, bijvoorbeeld Dm, de Dm ladder spelen, over F F-majeur, etc. Maar C-majeur kan iig.



Nou zit ik met de Pentatonische ladder waar dus in Majeur de 4de en 7de toon zijn weg gelaten uit de toonladder en in Mineur de 2de en 6de toon zijn weggelaten. Hoe zit het met de gewone toonladders waar die tonen niet zijn weg gelaten? Over welke akkoorden kan ik dan soleren met een Cmaj toonladder? Lijkt mij opnieuw C Dm Em F G Am Bdim en dat het aantal akkoorden met de pentatonisch Cmaj ladder groter is dat deze zeven?



Ja, maar daar zou ik me in jouw geval nog niet druk over maken.

Verder wat betreft pentatonisch: Overal waar je een gewone majeur of mineurladder overheen kan spelen, kan je ook de pentatonische variant er van gebruiken. Speel je ergens C-majeur over, kan je ook Cmaj-pentatonisch gebruiken.

Timp Daddy
28 juli 2006, 16:01
Ok bedankt voor de info, maar ik ben toch wel benieuwd hoe het nou precies met dat pentatonisch zit :P. Mja, das dan iets voor volgende week ofzo -_- :)

Ik ken dus de pentatonische ladder helemaal en snap het theoretische gedeelde er nou ook (bijna helemaal) achter. Heb nou geprobeerd zo overzichtelijk mogelijk de noten erbij te doen zodat het "volwaardige" toonladders worden. Maar dat is nog behoorlijk irritant om op je gitaar blind te spelen zeg...Zeker als je eerst een losse snaar aanslaat en als je dan bijvoorbeeld inplaats van Cmaj ladder de C#maj ladder gaat spelen je opeens de fret in moet duwen, met pentatonisch ben ik nooit zover tot het begin van de hals gegaan. Nog ff oefenen dus. En noten hardop erbij zeggen :P. (Ik weet dat ik kan zeuren over niks, dus negeer dit stukje maar -_-)

Hier is plaatje waar je Cmaj/Amin ladder ziet, laat je de licht/donker groene noten weg heb je pentatonische ladder. Schuif je alles een fret op dan zit je dus op C#maj/A#min. Etc. Best wel logisch allemaal. Beeld wordt steeds helderder :P

http://img88.imageshack.us/img88/8920/normalpentacmajaminzy0.jpg

Opnieuwe bedankt voor alle reply's, volgens mij had ik gewoon beter een standaard theoretisch leerboek kunnen kopen inplaats van vier verschillende sites te gebruiken en dit topic vol te spammen met jullie daarbij lastig te vallen. Maar vind dit denk ik toch wel wat leuker :P

Edit: Ow ja, ik ben linkshandig, vandaar dat het plaatje er zo raar uitziet...Gewoon gedraait dus :) Ik weet dat het niet helemaal klopt, maar het maakt het iig al wat makkelijker :P. Bovenste is dus de 6de snaar...

Roy K.
28 juli 2006, 16:24
Opnieuwe bedankt voor alle reply's, volgens mij had ik gewoon beter een standaard theoretisch leerboek kunnen kopen inplaats van vier verschillende sites te gebruiken en dit topic vol te spammen met jullie daarbij lastig te vallen. Maar vind dit denk ik toch wel wat leuker :P



Ik zou chordie.com in het vervolg mijden. Verder is internet een hele goede informatiebron hoor, je hebt echt geen boek nodig. Succes verder!! :p

-=JEROEN=-
29 juli 2006, 04:14
je haalt een aantal dingen door elkaar:

1. akkoorden
2. akkoord progressies
3. toonladders

1. akkoorden zijn niets meer dan een groep tonen uit een toonladder... 2 van zulke tonen noem je een interval, 3 of meerdere tonen noem je een akkoord... om een akkoord te maken, ga je uit van de toonladder behoorde bij de grondtoon... een G akkoord maak je dus aan de hand van de G toonladder, een E akkoord komt voort uit de E toonladder... een majeur drieklank (3 tonen) bestaat uit de grondtoon, de grote terts en de reine kwint... niets meer en niets minder... om een G majeur te maken, ga je dus uit van de G majeur ladder, daarvan neem je de grond (g), gr.terts (b) en r.kwint (d) en dan heb je dus het G majeur akkoord: g b d... ieder ander akkoord wordt op dezelfde manier geconstrueerd: een groep tonen uit de toonladder behorende bij de grontoon

2. akkoord progressies zijn opéénvolgende akkoorden reeksen gebaseerd op de bijbehorende toonladder... hier een uitleg: http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html

3. een toonladder is niets meer dan een reeks intervallen... de majeur ladder ken je inmiddels: heel heel half heel heel heel half (ook wel 2 2 1 2 2 2 1)... de majeur ladder is dus opgebouwd uit een reeks kleine en grote secundes, maar er zijn ook toonladders waar kleine tertsen worden gebruikt... probeer deze maar eens (vanaf E bijv): kl.sec, kl.terts, kl.sec, gr.sec, kl.sec, kl.terts, kl.sec (1 3 1 2 1 3 1)

tot slot: dorisch, frygisch, enz, zijn ook toonladders, maar dan gemoduleerd (modus)... hier kom ik later op terug

-=JEROEN=-
29 juli 2006, 04:21
oh ja, pentatonische ladders zijn niets meer dan 5 tonen uit de toonladder... om een A pentatonische ladder te maken, neem je dus 5 tonen uit de toonladder van A... meestal beperkt men zich tot de 2 standaards:

maj.penta: priem, secunde, gr.terts, kwint, sext (1 2 3 5 6)
min.penta: priem, kl.terts, kwart, kwint, kl.septiem (1 b3 4 5 b7)

maar er zijn dus meerdere mogelijkheden (1 2 4 5 b7 bijv)

-=JEROEN=-
29 juli 2006, 04:54
In het kort, je hebt 4 basis toonladders (of 5 met de blues ladder erbij maar die laat ik nu echt even weg :P)

Majeur
Mineur
Pentatonisch Majeur
Pentatonisch Mineur

Nou ken ik de pentatonisch Majeur en Pentatonische Mineur ladder (ze komen op hetzelfde neer bij sommige ladders zoals de ladder van Cmaj en Amin). Hier zijn bij de majeur ladder de 4de en 7de toon weggelaten en bij de mineur ladder de 2de en 6de toon (vandaar die overlapping van bijvoorbeeld Cmaj en Amin neem ik aan?).
Bij de "gewone" Majeur en Mineur toonladders is dit niet het geval en verschilt dus iedere toonladder compleet? Of hoe moet ik dit zien?
Over welke akkoorden kan ik nou heen soleren met een "gewone" Cmaj toonladder en over welke akkoorden met een pentatonisch Cmja toonladder?
nou nee, zo zou ik 't niet willen zien... je hebt 1 basis toonladder (majeur), je hebt 3 mineur varianten op die majeur ladder (melodic, harmonic, natural) en pentatonische ladders zijn daar weer varianten op

speelt iemand dus in de grondtoon C (door de akkoorden te spelen uit de bijbehorende toonladder / akkoorden reeks / progressie) dan kan je hier zonder twijfel de C majeur ladder over soleren... speel ik dus bijv C F G F, dan kan jij dus in C majeur soleren... maar ook als ik bijv Dm Em Am speel, kan je in C soleren, omdat alle 3 deze akkoorden in de C majeur progressie voorkomen... wel zal je merken dat de 'accenten' anders komen te liggen, zo zal de a veel dominanter klinken dan de c

je zou dit kunnen zien als overlappingen: in de C majeur progressie zitten akkoorden die ook in de Am, Dm of F progressie voorkomen... in de C majeur ladder zitten tonen die ook in andere toonladders voor komen... speel ik Em C D, dan kan je dus in meerdere toonladders soleren... je kan in Em soleren, maar ook in C (al zal de f een beetje wringen over de Em), of in D (cis wringt een beetje over C)... maar die wringende tonen kan je weer laten oplossen, zoals ze dat noemen, in tonen die wel in de desbetreffende ladder voorkomen... speel je dus in C majeur over Em D C, dan laat je de f in een fis oplossen zodra het Em akkoord gespeeld wordt

beetje ingewikkeld uitgelegd misschien, dit komt voornamelijk aan op ervaring, hou het in 't begin bij de toonladder van de grondtoon van de akkoordenreeks... over Em C D zou ik dus eerst in E oorspronkelijk (natural) mineur spelen (e fis g a b c d) of in E mineur pentatonisch (om 't wringen van de fis te vermijden), maar leef je gerust eens uit en laat je gehoor je vertellen waar 't heen gaat, of experimenteer eens met 'vreemde' toonladders, in principe is alles geoorloofd, de één zal 't mooi vinden, de ander niet, maar alles kan :soul:

ps. ik heb 3 berichten geschreven om dingen duidelijk uit elkaar te houden ;)

Timp Daddy
29 juli 2006, 17:50
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar uiteraard heb ik weer vragen -_-


je haalt een aantal dingen door elkaar:

1. akkoorden
2. akkoord progressies
3. toonladders

Ik haal alles door elkaar, maar het begint steeds duidelijker te worden :P



1. akkoorden zijn niets meer dan een groep tonen uit een toonladder... 2 van zulke tonen noem je een interval, 3 of meerdere tonen noem je een akkoord... om een akkoord te maken, ga je uit van de toonladder behoorde bij de grondtoon... een G akkoord maak je dus aan de hand van de G toonladder, een E akkoord komt voort uit de E toonladder... een majeur drieklank (3 tonen) bestaat uit de grondtoon, de grote terts en de reine kwint... niets meer en niets minder... om een G majeur te maken, ga je dus uit van de G majeur ladder, daarvan neem je de grond (g), gr.terts (b) en r.kwint (d) en dan heb je dus het G majeur akkoord: g b d... ieder ander akkoord wordt op dezelfde manier geconstrueerd: een groep tonen uit de toonladder behorende bij de grontoon

Het verwarrende van de akkoorden vind ik dat je ze officieel vanuit de grondtoonladder moet maken (Wil je een E akkoord maken gebruik je de Emaj toonladder en niet bijvoorbeeld de Amaj toonladder (toch zijn ze hetzelfde)). Maar als ze uitleggen hoe toonladders zijn opgebouwd ze wel gewoon lekker een F akkoord maken uit de Cmaj toonladder.
Wat ik er tot nu toe uit begrijp is dat de 1 3 5 7 toon van een toonladder altijd hetzelfde is of je nu Ionisch, Frygisch, Dorish of waar vandaan dan ook een akkoord maakt. Of nee dit klopt ook niet...-_- Uhm...Ionisch is majeur en Dorish mineur dus dat klopt niet.
Blah, verwarrend...Ik snap nou iig wel hoe je akkoorden moet maken en zal altijd vanuit de grondtoonladder een akkoord opbouwen.
Zal over het andere nog maar eens een keer rustig nadenken...:P

Tensions are notes that are part of a chord, but are not chord tones (1 3 5 7).


2. akkoord progressies zijn opéénvolgende akkoorden reeksen gebaseerd op de bijbehorende toonladder... hier een uitleg: http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html

Bedankt voor de link :) Staat erg duidelijk omschreven en heeft weer een paar dingen bevestigt die ik dacht te begrijpen.

Ik heb alleen nog een vraag over Edim7 akkoord, of Dim akkoorden in het algemeneen eigenlijk.
Als je een drietoon akkoord hebt, bijvoorbeeld Adim dan pak je de Amaj toonladder en pak je toon 1 3b 5b. Dus voor Adim is dat A C Eb.
Als je er dan een septiem akkoord van wil maken dan gebeurt er iets raars naar mijn idee. Want je hebt dan twee soorten dim akkoorden. Half Dimished en gewoon Dimished.
Het akkoord voor half diminished heet dan Bm7b5 bijvoorbeeld. Voor "gewoon" diminished heet het Adim7.
Puur theoretisch hoe ik dan D#m7b5 opbouw is zo: Pak D#maj7: D# E# A# D. Je moet mineur hebben dus D#m7 --> D# E A# C#. Dan maak je van toon 5 (A#) een halve toon lager; 5b --> D#m7b5 = D# E A C#. Dit akkoord heet dus half diminished met de formule 1 3b 5b 7b.
Maar hoe zit het dan met Edim7 bijvoorbeeld? Ik pak weer de basis: Emaj7 = E G# B D#. Met een drietonen akkoord moest je b3 en b5 pakken voor gewoon dim akkoord (Adim bijv). Dat doe ik hier dus ook 1 3b 5b 7 = E G Bb D#. Maar wat moet ik nou met die zevende toon doen? Als ik er b7 van maak krijg ik half diminished volgens de formule: Em7b5. Ik had geen idee hoe ik dit moest doen en heb de oplossing opgezocht. Het bleek uiteindelijk E G Bb Db te zijn. De eerste drie (1 3 5) had ik dus goed maar het blijkt dat ik toon 7 twee halve tonen moet verlagen. Dus dat maakt van 7 een een 6 en dus de formule 1 3b 5b 6. Klopt dit en als het klopt waarom is het dan zo? Kon dit namelijk niet terug vinden op deze link.


3. een toonladder is niets meer dan een reeks intervallen... de majeur ladder ken je inmiddels: heel heel half heel heel heel half (ook wel 2 2 1 2 2 2 1)... de majeur ladder is dus opgebouwd uit een reeks kleine en grote secundes, maar er zijn ook toonladders waar kleine tertsen worden gebruikt... probeer deze maar eens (vanaf E bijv): kl.sec, kl.terts, kl.sec, gr.sec, kl.sec, kl.terts, kl.sec (1 3 1 2 1 3 1)

Ow dit gaat weer een gigantisch stap verder :P. Het is mij net duidelijk hoe het verschil tussen een Mineur en Majeur ladder te verklaren is.

Om daar nog even op door te gaan. De mineur ladder blijkt dus eigenlijk Aeolian Scale te zijn. De majeur is de Ionian Scale -->


tot slot: dorisch, frygisch, enz, zijn ook toonladders, maar dan gemoduleerd (modus)... hier kom ik later op terug


nou nee, zo zou ik 't niet willen zien... je hebt 1 basis toonladder (majeur), je hebt 3 mineur varianten op die majeur ladder (melodic, harmonic, natural) en pentatonische ladders zijn daar weer varianten op

Dus dan blijkt de Aeolian Scale de natural mineur scale te zijn. En dan lijkt mij Dorian Scale en Phrygian Scale; Melodic en Harmonic (weet alleen niet welke bij welke hoort :P).
Dan heb je de gewone majeur (basis): Ionian Scale
En dan nog twee andere majeur scales: Lydian Scale en Mixolydian Scale (geen idee hoe die genoemd worden verder).
En dan heb je nog Locrian Scale die dat gedoe heeft met diminished dingen :P.

Klopt dit? Want dat zou het beeld al een stuk completer maken :P. Als dit niet klopt wordt ik gek -_-

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 03:52
goed om 't nog wat ingewikkelder te maken
(maar daarmee wel duidelijker, hoop ik)

een majeur akkoord is een opstapeling van een grote en een kleine terts... je neemt de grondtoon, stapelt daar een grote terts op, en daar stapel je weer een kleine terts op:
Emaj: e > grote terts > gis > kleine terts > b

mineur is precies andersom
Emin: e > kleine terts > g > grote terts > b

een dim akkoord zijn 2 kleine tertsen:
Edim: e > kleine terts > g > kleine terts > bes

een dim7 zijn 3 kleine tertsen:
Edim7: e > kleine terts > g > kleine terts > bes > kleine terts > des

een Em7b5 is wat ze noemen een altered chord, eerst maak je een
Em7: e > kleine terts > g > grote terts > b > kleine terts > d
en vervolgens verlaag je de 5 naar b5 (mol 5), dus b wordt bes

nogmaals, maar dan in cijfers

Emaj = e gis b = 1 3 5 = priem, gr.sec, reine kwint
Emin = e g b = 1 b3 5 = priem, kl.sec, reine kwint
Edim = e g bes = 1 b3 b5 = priem, kl.sec, verminderde kwint (dimished in 't engels)
Edim7 = e g bes des = 1 b3 b5 bb7 = priem, kl.sec, vermin.kwint, vermin.sept
Em7b5 = e g bes d = 1 b3 b5 b7 = priem, kl.sec, vermin.kwint, kl.septiem

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 04:08
Het verwarrende van de akkoorden vind ik dat je ze officieel vanuit de grondtoonladder moet maken (Wil je een E akkoord maken gebruik je de Emaj toonladder en niet bijvoorbeeld de Amaj toonladder (toch zijn ze hetzelfde)).Emaj toonladder is niet hetzelfde als Amaj, in Emaj zit een dis, in Amaj een d... en vergeet die kerktoonladders voorlopig, werkt alleen maar verwarrend... een toonladder maak je door intervallen op de grondtoon te stapelen (net zoals bij akkoorden)... dit is altijd zo!!!


Maar als ze uitleggen hoe toonladders zijn opgebouwd ze wel gewoon lekker een F akkoord maken uit de Cmaj toonladder.nee ze hebben het hier over hoe progressies gemaakt worden, niet over hoe je toonladders of akkoorden maakt... het F akkoord dat in de C majeur progressie voorkomt, is nog steeds opgebouwt uit tertsen gestapeld op de grondtoon F

't probleem eigenlijk is dat je veel te hard gaat... begin bij 't begin, ondervind het, onderga het, ervaar het... pas dan ga je naar de volgende stap

1. toonladder (priem, sec, terts, enz)
2. akkoorden (maj, min, 7, maj7, enz + tertsen stapelen)
3. progressies
4. alterations
5. modus

Timp Daddy
30 juli 2006, 14:19
goed om 't nog wat ingewikkelder te maken
(maar daarmee wel duidelijker, hoop ik)

een majeur akkoord is een opstapeling van een grote en een kleine terts... je neemt de grondtoon, stapelt daar een grote terts op, en daar stapel je weer een kleine terts op:
Emaj: e > grote terts > gis > kleine terts > b

mineur is precies andersom
Emin: e > kleine terts > g > grote terts > b

een dim akkoord zijn 2 kleine tertsen:
Edim: e > kleine terts > g > kleine terts > bes

een dim7 zijn 3 kleine tertsen:
Edim7: e > kleine terts > g > kleine terts > bes > kleine terts > des

een Em7b5 is wat ze noemen een altered chord, eerst maak je een
Em7: e > kleine terts > g > grote terts > b > kleine terts > d
en vervolgens verlaag je de 5 naar b5 (mol 5), dus b wordt bes

nogmaals, maar dan in cijfers

Emaj = e gis b = 1 3 5 = priem, gr.sec, reine kwint
Emin = e g b = 1 b3 5 = priem, kl.sec, reine kwint
Edim = e g bes = 1 b3 b5 = priem, kl.sec, verminderde kwint (dimished in 't engels)
Edim7 = e g bes des = 1 b3 b5 bb7 = priem, kl.sec, vermin.kwint, vermin.sept
Em7b5 = e g bes d = 1 b3 b5 b7 = priem, kl.sec, vermin.kwint, kl.septiem

Bedankt voor de uitleg, maakt het een stuk duidelijk :)


nee ze hebben het hier over hoe progressies gemaakt worden, niet over hoe je toonladders of akkoorden maakt... het F akkoord dat in de C majeur progressie voorkomt, is nog steeds opgebouwt uit tertsen gestapeld op de grondtoon F

't probleem eigenlijk is dat je veel te hard gaat... begin bij 't begin, ondervind het, onderga het, ervaar het... pas dan ga je naar de volgende stap

1. toonladder (priem, sec, terts, enz)
2. akkoorden (maj, min, 7, maj7, enz + tertsen stapelen)
3. progressies
4. alterations
5. modus

Misschien ga ik wel te snel ja, maar ik probeer een algemeen beeld te schetsen van waar alles is afgeleid. Misschien moet ik het beeld een beetje kleiner proberen te houden voor nu :P.

Toch wil ik nog wat vragen over de kerktoonladders (sorry...).
Ik heb het idee dat ik het (bijna/een beetje :P) snap maar een bevestiging zou fijn zijn. Als het niet klopt dan laat ik het hier even bij :P.

Ionisch (Basis Majeur)
Dorisch (Mineur)
Frygisch (Mineur)
Lydisch (Majeur)
Mixolydisch (Dominant)
Eolisch (Basis Mineur/Naturel Mineur)
Lokrisch (Diminished)

Als ik nou in Cmin wil soleren dan pak ik de Naturel Mineur toonladder (even nadenken in stappen --> 2 1 2 2 1 2 2). Ik kan ook Dorisch of Frygisch pakken maar Eolisch Mineur is zoals ik heb gezien de meest gebruikte. (Frygisch is meer flamengo ofzo?)
Als ik C mineur naturel speel zit ik dus in de Ebmaj toonladder (Eb F G Ab Bb C D) te soleren.
Ebmaj Ionisch en Cmin Eolisch overlappen elkaar dus en zijn parralel aan elkaar? (Ik weet niet of dit klopt...Want dit zou betekenen dat Fmin Dorisch ook parralel is aan beide toonladders? Maar die blijkt parralel te zijn aan Abmaj Lydisch...) Nou ja, dat parrallel gedoe vat ik niet, maar wat ik hiervoor zei klopt zo ongeveer?
Ik wou ook nog door gaan over pentatonisch maar ik ben het alweer kwijt geraakt bij de parrallelen :P

Ik zal het maar even bij de standaard toonladders houden en de akkoorden. Voordat ik die snel genoeg op mijn gitaar weet te spelen/vinden zijn we wel weer even verder :P.

Bedankt voor alle reply's :) Had nooit verwacht dat ik theorie leren leuk zou gaan vinden :P (verplicht luisteren naar iemand 1,5 uur lang (theorieles voor mijn A diploma was zo saai dat ik nooit meer voor B op ben gegaan...beetje jammer achteraf...) is toch een stuk minder leuk dan zelf info zoeken en mensen lastig vallen op een forum :P)

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 21:46
modus is ook voor mij nog een beetje een raadsel, maar voor zo ver ik 't goed begrijp, speel je wel dezelfde tonen, maar in een andere volgorde, waardoor dus de nadruk anders komt te liggen

speel ik C ionisch (C majeur) dan speel ik c d e f g a b c, waarbij c de tonica is en g de dominant... speel ik D dorisch: d e f g a b c d, dan is d de tonica en a de dominant... daarom is de C mineur toonladder ook niet hetzelfde als Es majeur, ook al zijn het dezelfde tonen, ze hebben allemaal een andere 'functie'

in welke toonladder je soleert hangt van veel meer dingen af, speel ik Cm Dm dan soleert dat heel anders als Cm Fm bijvoorbeeld... dit heeft dus met progressies te maken, en met tension&release... maar das jazz en daar snap ik ook nog nie veel van... meestal zoek ik de 'basis' ladder en maak af en toe een 'uitstapje'

soleer hier eens over, en vertel me welke ladder(s) je speelt:
http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/spanish-delight.html
http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/funkychords.html

en kijk hier eens naar:
http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/five2one.html



tis trouwens Aeolisch, en niet Eolisch (zoals in Lessen: staat)

-=JEROEN=-
30 juli 2006, 22:01
werd net elders gevraagd, is wel een grappige site

http://es.geocities.com/ernz_tk/enmodes2.htm

of

http://es.geocities.com/ernz_tk/indexen2.htm > klik op modes (boven forums)

Timp Daddy
31 juli 2006, 00:13
Bedankt voor je geduld en je uitleg keer op keer :) Moet behoorlijk irritant zijn al die vragen :P.

Over het soleren. Ik heb tot nu toe alles op mijn gehoor gedaan en alleen met pentatonische ladders. Ook veranderen van toonladder tijdens een solo heb ik nog nooit gedaan omdat ik gewoon weg niet wist/weet hoe het moet.

Nu ik de theorie een beetje snap kan ik de "algemene" toonladders helemaal blind gaan leren en hopelijk ook de noten op mijn hals (wijs alle C noten aan op de hals zonder aarzelen, als ik dat kan ben ik echt blij :P)

Over de twee links. Dus alleen op mijn gehoor, en niet eerst akkoorden zoeken en van daaruit theoretisch gaan kijken :P (Misschien morgen daar even een poging toe wagen :) )
De eerste link soleer ik pentatonisch in de Gmaj toonladder (G Ionisch dus, of Emin --> E Aeolisch. Of uhm A Dorisch :P). Ik zie hier ook geen mogelijkheid om op een andere toonladder over te stappen. Ik hoor ook alleen maar een E en een G akkoord (welke ben ik nog niet over uit :P --> G en Em omdat dat overeenkomt met de toonladder/progressie?)
Tweede link speel ik in Dmaj Ionisch (opnieuw op gehoor). Tonen/Akkoorden die ik hoor zijn afgeleid van F# G A en B. Misschien is het grote onzin, maar als Dmaj toonladder klopt (F# G A en B zitten allemaal in die toonladder) dan betekent het dus dat de akkoorden iets in de richting zijn van F#m G A B(7) (weer afgeleid van de progressie). Hij blijft ook erg lang hangen op de B --> omdat ie dominant is?
Overstappen op een andere toonladder per akkoord heb ik ook hier niet geprobeerd. Ik weet ook niet of het veel zin heeft met een pentatonisch ladder. Kan beter denk ik de hele ladder eerst leren.

Nou kan het ook sus2 en sus4 en #9 en weet ik veel wat voor varianten in akkoorden er ook alweer allemaal zijn :P. Maar aangezien dit redelijk "simpel" klinkt zal ik daar maar niet vanuit gaan.

Best leuk om zo bezig te zijn met een paar simpele akkoordjes :P Nou hopen dat het ook nog een beetje ergens op slaat wat ik opschrijf...:)

-=JEROEN=-
31 juli 2006, 02:35
je bent iig lekker bezig :D


goed, ik had eigenlijk al een hele post gemaakt, met tabs en uitleg, maar toen las ik dat je morgen zelf ging proberen de akkoorden uit te vogelen... dus dacht ik, laten we het spannend houden, en kijken waar je op uit komt... met die Em zit je wel redelijk in de buurt, maar rara wat is nou dat andere akkoord? :listen:

dus ga nog maar ff stoeien met spanish-delight :soul:

en probeer ook eens wat anders te spelen dan pentatonisch... probeer eens uit te vogelen welke tonen (harmonisch) klinken (over beide akkoorden) en welke dissonant... en er is nog iets vreemds aan de hand per akkoord (kijken of je ´t hoort)

veel plezier

Timp Daddy
31 juli 2006, 14:30
Pff dat was nog behoorlijk lastig. Vooral omdat er daar behoorlijk hoog wordt gespeeld zat ik erg te twijfelen aan de eerste toon van ieder akkoord (nu ik de post af heb denk ik niet dat dit de akkoorden zijn, maar gewoon een loopje wat eroverheen wordt gespeeld?)

Dit zijn de tonen waar ik uit ben gekomen:

E G A# G E

B D E G B

Opnieuw compleet op gehoor en ik ga nu maar even kijken of ik iets van akkoord namen daarbij kan verzinnen :P.

E G A# G E = 1 b3 b5 --> Zou dus betekenen dat het een Edim akkoord is

B D E G B = 1 3b 4 6b --> Uhm jahaa :P Kan hier niks van maken eerlijk gezegd. Bij een sus4 akkoord vervalt de derde toon. En een akkoord met 6b kan ik ook niks bij verzinnen...
Even kijken of ik het anders op kan schrijven: 1 3b 5bb 5# Laat maar zitten, hier schiet ik echt niks mee op. Zal het wel verkeerd hebben met de tonen :)


Over de suggestie die je maakt om ook met wat anders te spelen dan pentatonisch ben ik het mee eens. Maar ik ken ze gewoon nog niet goed genoeg om daar mee te gaan spelen ben ik bang.
Daarbij verspringen de twee akkoorden nog behoorlijk snel. Dus om te kijken welke tonen bij beide akkoorden goed (harmonisch?) klinken en welke dat niet doen bij beide (dissonant?) gaat het te snel voor mij.

Het vreemde per akkoord...nog ff luisteren.
Wat me nou opvalt is dat op de achtergrond (zijn dat de werkelijk akkoorden?) Wordt versprongen van E naar D#.
Ow lastig. Zover ik kan horen is als de "achtergrond" bij D# is het deuntje van E G A# G E eroverheen wordt gespeeld. En bij "achtergrond" E het deuntje B D E G B.

Achtergrond gaat van: D# (Lang) D# (kort) E (lang) E (kort) D# (Lang) etc.

En om nog wat verder te gaan. Je hebt dus die twee loopjes. Dan de E en D# die er achter zitten. En dan pas de "echte" akkoorden? Wordt steeds moeilijker om te horen :P
Zover ik kan horen zit bij beide akkoorden de grondtoon G. En dan een kleine varriatie in de rest van de tonen...

Ik hoop dat je het een beetje volgt. Eerst was ik aan het luisteren naar het loopje en heb uit de tonen die ik heb gehoord een akkoord proberen te maken.
Toen hoorde ik de afwisseling tussen D# en E op de achtergrond en vroeg me af of dat te maken had met de akkoorden die ik zocht.
Toen ik nog beter luisterde hoorde je pas echt een akkoord (;minstens een drieklank en dus niet appart aangeslagen). Die hebben naar mijn idee beide de grondtoon G (vandaar dat ik op mijn gehoor misschien Gmaj als toonladder pakte? Die blijft goed klinken als het klopt wat ik zeg :) )

Ik ben erg benieuwd wat je reply hier op is :P

Timp Daddy
31 juli 2006, 20:43
Ik heb alle zeven modussen gekopieerd van die jazzsite (afgeleid van Cmaj toonladder) en daar de tonen die eruit worden gelaten in de (standaard) pentatonische ladder groen gekleurd:

Ionisch:
http://img322.imageshack.us/img322/6308/ionischle4.png

Dorisch:
http://img198.imageshack.us/img198/7347/dorischru5.png

Frygrisch:
http://img198.imageshack.us/img198/9064/frygischcj9.png

Lydisch
http://img190.imageshack.us/img190/5774/lydischor9.png

[Laatste drie ladders in volgende post omdat er niet zoveel plaatjes in een post mogen]

Waarom? Omdat ik nog steeds niet (precies) snap wat ze bedoelen op de frontpage met de parrallen en de noten die weg gelaten worden.

Pentatonische ladder bestaat uit 5 verschillende figuren (5 tonen en 5 figuren, het is de naam dubbel en dwars waard :P).
Als je even het pentatonisch gebeuren achterwegen laat dan valt op dat Lokrisch en Ionisch precies hetzelfde figuur beschrijven. Het ionische figuur begint echter bij C en het Lokrische figuur bij B.
Hetzelfde geld voor Frygisch en Lydisch figuur. Frygisch begint bij E en Lydisch bij F.

Als je nou terug gaat naar de pentatonische ladder dan moet je van Cmaj ladder de 4de en 7de toon weg laten. Van de Amin toonladder de 2de en 6de toon. (Les Frontpage (http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/theorie/figuren.php3)) En dat komt uiteraard bij beide uit op de F en de B (die ik dus groen heb gekleurd).
Nou blijkt de Lydische ladder als grondtoon F te hebben (die overlapt wordt door het Frygische figuur) en de Lokrische ladder grondtoon B te hebben (die overlapt wordt door het Ionische figuur).

Ik neem aan dat je mag aannemen dat omdat de grondtoon bij de Lydische ladder en Lokrische ladder verwijderd worden, de hele ladder weg gelaten moet worden en je dus ook theoretisch 5 ladders over houd met de pentatonische toonladders.

Als ik nu echter niet pentatonisch ga soleren maar de hele toonladders gebruik dan heb ik wel last van die overlapping van Lydisch en Frygisch en Lokrisch en Ionisch. Althans theoretisch. In praktijk maakt het naar mijn idee niet zoveel uit.

Wat is het idee hier achter?

Als je weer terug gaat naar de frontpage lessen dan is dit de conclusie:


Het verschil tussen Dorisch, Frygisch en Eolisch zit 'm dus in de 2 en de 6. Als we die tonen weglaten, kunnen we dus spelen wat we willen zonder dat vals te doen! Ieder mineur-akkoord het hetzelfde ongeacht of ie Dorisch, Frygisch dan wel Eolisch is. We laten enkel de 2e en 6e trap weg!

Het verschil tussen Ionisch, Lydisch en Mixolydisch zit 'm dus in de 4 en de 7. Als we die tonen weglaten, kunnen we dus spelen wat we willen zonder dat vals te doen! Ieder majeur-akkoord het hetzelfde ongeacht of ie Ionisch, Lydisch en Mixolydisch is. We laten enkel de 4e en 7e trap weg!
En daarna blijkt dus dat deze akkoorden hetzelfde zijn bij het weg laten van die tonen (Ik heb het over de C toonladder, hier gaat het over de D toonladder, beetje verwarrend):

# D majeur 7 - B mineur 7;
# G majeur 7 - E mineur 7;
# A dominant 7 - F# mineur 7.

Nou klopt het dat als ik pentatonisch in Dmaj wil soleren ik ook automatisch in Bmin soleer (het overlapt elkaar totaal).

Maar wat bedoelen ze met het vals spelen? Als ik de tonen niet weg laat en ik soleer in Cmaj (parallel daarvan is dan Amin) dan heb ik toch nergens last van?

Het "puzzelstukje" valt gewoon niet...

Edit: De Link (http://es.geocities.com/ernz_tk/enmodes2.htm) die je hebt gegeven bevestigt een beetje mijn idee:


This way will be the complete digitation of the Ionic mode in F (Fa) key... As u can see, the different digitations of each mode are linked togheter like the pentatonic scale will do... its just it have more notes... if u for example, want to change from Ionic mode, to Lydian mode, simply will have to start the Lydian mode digitation from the tonique note... F in that case... taking benefit of the guitar "sliding" (horizontal transition of shapes), its easy to understand...

Maar ik vat nog steeds niet wat ze op de frontpage bedoelen...

Edit2: Klopt toch niet, hier overlapt alles elkaar zo een beetje half...:

http://es.geocities.com/ernz_tk/mastil_.jpg

Moeilijk moeilijk :P

Timp Daddy
31 juli 2006, 20:44
Mixolydisch
http://img190.imageshack.us/img190/3503/mixolydischme5.png

Aeolisch
http://img290.imageshack.us/img290/4207/aeolischyv1.png

Lokrisch
http://img190.imageshack.us/img190/2162/lokrischru7.png

-=JEROEN=-
1 augustus 2006, 05:22
dit was de post zoals ik eerder geschreven had:

http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/spanish-delight.html

Spanish Delight

akkoorden:
e+--------------------------------+
B+---8------8---------------------+
G+---7------7---------------------+
D+---8------9---------------------+
A+-6------7-----------------------+
E+--------------------------------+
D#maj7 Emin7

melodielijn:
e+------------------------------------7------+
B+------8----------8-------8-------------8---+
G+-----7---8------7-------7---7------7-------+
D+---8----------8-------9----------9---------+
A+-6----------6-------7----------7-----------+
E+-------------------------------------------+
D#maj7 = dis g ais d
Emin7 = e g b d

bij elkaar opgeteld is dat: e g ais b d dis

G penta = g a b d e
Em penta = e g a b d

a over Em7 klinkt prima, maar a over D#maj7 wringt mij te veel, daar zou ik meteen een ais van maken... en andersom, ais over Em wringt ook... je hebt hier dus te maken met een verspringing-per-akkoord
wat ik bedoelde met "luister naar welke tonen harmonisch of dissonant klinken over beide akkoorden", was dat je één toon aan houdt, en luister of ie over beide akkoorden harmonisch klinkt... de g klinkt harmonisch over beide akkoorden, ook de d lijkt redelijk harmonisch... als je kijkt naar beide akkoorden is dit ook wel logisch, g en d zitten immers in beide akkoorden... zo had je dus ook dat 'vreemde' kunnen vinden, en heb je ook uiteindelijk gevonden: 't springt hele tijd heen en weer tussen dis en e (en dus ook tussen ais en b), en ook dit is weer uit beide akkoorden te herleiden... dus g en d klinken over beide akkoorden harmonisch, en dis/e en ais/b verspringen per akkoord

welke toonladders passen hier nou bij?

g en d neigt sterk naar G, dus G majeur (g a b d e) of mineur (g bes c d f) pentatonisch... maar speel ook eens de tonen er tussen, de dis bijv... of kijk eens of je de fis kan spelen, en hoe en wanneer... los fis op in g, of plaats de f of fis tussen e en g

ook kan je met beide akkoorden mee gaan: D# frygish or lydisch en E aeolisch (nat.min.), en om 't helemaal leuk te maken, probeer ook eens D# half dim (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=D%23%2FEb&scchnam=Diminished%2C+Half&get2=Get) of F# 8tone spanish (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=F%23%2FGb&scchnam=Eight+Tone+Spanish&get2=Get)... zelfs B majeur zou kunnen

en over je hele verhaal over modus kan ik kort zijn: vergeet die Les Frontpage, veel te verwarrend naar mijn mening... ik snap er ook geen snars van, maar goed, ik weet ook nog te weinig over modaliteit

als je uitgestoeid bent met spanish delight, kijk eens naar five2one (http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/five2one.html)

Timp Daddy
1 augustus 2006, 15:17
wat ik bedoelde met "luister naar welke tonen harmonisch of dissonant klinken over beide akkoorden", was dat je één toon aan houdt, en luister of ie over beide akkoorden harmonisch klinkt... de g klinkt harmonisch over beide akkoorden, ook de d lijkt redelijk harmonisch... als je kijkt naar beide akkoorden is dit ook wel logisch, g en d zitten immers in beide akkoorden... zo had je dus ook dat 'vreemde' kunnen vinden, en heb je ook uiteindelijk gevonden: 't springt hele tijd heen en weer tussen dis en e (en dus ook tussen ais en b), en ook dit is weer uit beide akkoorden te herleiden... dus g en d klinken over beide akkoorden harmonisch, en dis/e en ais/b verspringen per akkoord

Dat luisteren is makkelijker gezegt dan gedaan :P. Nu ik weet hoe het in elkaar zit hoor ik het. Maar toen ik het nog niet wist was het een stuk lastiger :P. Veel proberen denk ik :)


welke toonladders passen hier nou bij?

g en d neigt sterk naar G, dus G majeur (g a b d e) of mineur (g bes c d f) pentatonisch... maar speel ook eens de tonen er tussen, de dis bijv... of kijk eens of je de fis kan spelen, en hoe en wanneer... los fis op in g, of plaats de f of fis tussen e en g

Hoezo neigt g en d sterk naar G? Waarom niet naar D? De G is de derde toon uit beide akkoorden en de D de zevende toon. Ik had ergens gelezen dat de derde en de zevende toon het belangrijkst waren uit het akkoord. De derde toon is nog belangrijker dan de zevende toon?

Ik heb ook geprobeerd wat te klooien met tonen erbij voegen, maar ook om hier weer het verschil te horen met een dis of zonder een dis moet ik de toon continue aanslaan om het te horen. Als ik lukraak een beetje improviseer is de kans dat ik de dis aan kan slaan op het juiste moment niet zo groot en vergt ook een behoorlijke timing.



ook kan je met beide akkoorden mee gaan: D# frygish or lydisch en E aeolisch (nat.min.), en om 't helemaal leuk te maken, probeer ook eens D# half dim (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=D%23%2FEb&scchnam=Diminished%2C+Half&get2=Get) of F# 8tone spanish (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=F%23%2FGb&scchnam=Eight+Tone+Spanish&get2=Get)... zelfs B majeur zou kunnen

Dat je E Aeolisch moet spelen over het Emin7 akkoord kan ik me voorstellen. Maar waarom D# Frygisch of Lydisch over het D#Maj akkoord? Frygisch is toch mineur? Lydisch is wel majeur maar niet de meest gebruikte, je kan toch beter D# Ionisch spelen over het D#maj7 akkoord?


en over je hele verhaal over modus kan ik kort zijn: vergeet die Les Frontpage, veel te verwarrend naar mijn mening... ik snap er ook geen snars van, maar goed, ik weet ook nog te weinig over modaliteit

Ik probeer het even te laten rusten, maar het komt iedere keer weer terug :P


als je uitgestoeid bent met spanish delight, kijk eens naar five2one (http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/five2one.html)

Ik brows in Firefox maar daar doen die muziekjes het niet. Nu open ik de link toevallig in Internet Explorer en blijkt er dus ook een achtergrond muziekje bij te zitten :P.

Ik heb pogingen gedaan om te switchen per akkoord van toonladder naar toonladder. Maar het klinkt echt helemaal nergens naar bij mij :P.

De Emin pentatonisch/Gmaj Pentatonisch alleen klinkt over beide akkoorden wel goed naar mijn idee. Maar zodra ik bij B7-9 iets probeer te spelen van die ladder klinkt het nergens naar...(Bijvoorbeeld de toon F bij B7-9 klinkt naar mijn idee voor geen meter --> F# of C klinkt daarintegen wel weer goed maar dat is logisch omdat die in de Gmaj toonladder zit...)

Theoretisch proberen te kijken:

Em7 = 1 b3 5 b7 = E G B D

B7-9 --> Geen idee hoe dit akkoord er uit ziet: B7 = B D# F# A dan de 8 en 9 erachter plakken --> B D# F# A B C#
Bijna iedere noot kan ik aanslaan in die ladder behalve C# G A# en E.
C# zit net in "mijn versie" van B7-9 dus ik denk dat die niet klopt...

-=JEROEN=-
1 augustus 2006, 20:34
B7-9 = B7b9 = http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=B&mm=7b9&v=3

die 2e ladder is een dimished ladder, een lastig ding... de truuk is om er bepaalde noten uit te vissen... speel maar eens b dis fis a c... of b c d dis d c b... of
(op iedere tel 1 noot)
e+---------------------------------+
B+---------7-----------------------+
G+-------8---8---------------------+
D+-----7-------7-8-9---------------+
A+---6-----------------------------+
E+-7-------------------------------+
B7b9 Em7

ok, ff terug naar spanish delight

g + d = G5 (tonica en dominant) een sterk duo... dus zou ik al snel kiezen voor G toonladders, mineur of majeur... Gm (g a bes c d es f) vind ik erg mooi (behalve de f dan)... Gmaj/Emin klinkt ook prima over beide akkoorden

ben zo terug, ff eten

--------------------------------------------------------------------

zo daar was ik weer

verder weet ik 't eigenlijk ook niet... weet eerlijk gezegd niet eens wat voor soort progressie dit is, D# en E na elkaar komt wel een paar keer voor, maar D#maj7 en Em7 http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

ik doe dit soort dingen meestal op gehoor


Dat je E Aeolisch moet spelen over het Emin7 akkoord kan ik me voorstellen. Maar waarom D# Frygisch of Lydisch over het D#Maj akkoord? Frygisch is toch mineur? Lydisch is wel majeur maar niet de meest gebruikte, je kan toch beter D# Ionisch spelen over het D#maj7 akkoord?

je moet nix natuurlijk... je kan E Aeolisch spelen, maar ook G Aeolisch bijv

en D# frygish vanwege de e en b, en lydisch vanwege de a / bes combinatie

blijft een kwestie van trial&error, vallen en opstaan, veel experimenteren dus :soul:

ik wist trouwens niet dat mn pagina's niet werken in firefox, ik zal er eens naar kijken

Timp Daddy
1 augustus 2006, 21:13
Smakelijk :)

Ik heb nog even gekeken met de five2one en een "rifje" wat erg lekker en triest/droevig klinkt vind ik (alles op de B snaar):

8~-7~-8-7-5-5~5-7-8-7-8-10-8-10-12~-13

Of iets in die trand. Ligt eraan waar je in het deuntje begint. Dit is weer op mijn gehoor. Ik kwam hier op nadat ik de noten die jij hebt voorgesteld uit te gebruiken over het D7-9 akkoord.

Ik gebruik deze noten echter over beide akkoorden, en het geeft het een beetje een triest/droevig gevoel.

Noten inplaats van getallen:

G F# E C B A

Bijna de hele Gmaj toonladder (De D kan je er ook nog wel achter plakken denk ik --> Wat me opvalt is dat als ik op de B snaar de lage D speel, de D# op het B7-9 akkoord veel beter klinkt en de D eigenlijk totaal niet).

Maar hoe komt dit? Speel ik te simpel? (Zit zoiezo nu alleen op de B snaar te klooien, maar dat even achterwegen laten). Ik kom de hele tijd terug op de Gmaj toonladder...

-=JEROEN=-
1 augustus 2006, 21:25
e fis g a b c d is E min, vandaar dat 't droevig klinkt

en die dis klinkt beter over B7b9 omdat ik die ook in de begeleiding speel

edit: die five2one tune heb ik destijds van mn jazzleraar meegekregen om dimisched scales te oefenen... maar ook voor mij is dat eigenlijk nog een beetje te hoog gegrepen, zelf speel ik toch 't liefst Em over deze tune

download deze is, uitpakken en html file openen met Explorer:

http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/Phreakian.rar

Timp Daddy
1 augustus 2006, 21:54
Toen ik dit topic begon dacht ik van even een paar vraagjes stellen en dan heb ik wel een algemeen beeld over hoe de muziek in elkaar zit....niet dus :P

Gelukkig niet moet ik eigenlijk zeggen.

Trouwens even opnieuw mijn bedankje voor al je reply's en moeite, waardeer het heel erg :).

Over die rar file (whoooehooeee eindelijk ook eens een links handig plaatje :P, maakt het een stuk makkelijker), leuk muziekje en het soleren eroverheen met die ladder gaat ook erg makkelijk (het klinkt altijd goed :P). En Steve Vai, tja O.o

Verder weet ik niet wat ik hierover moet zeggen. Twee melodietjes die worden gespeeld zijn volgens mij:

F# B C# B E

en

G G (derde snaar los) --> Blah, kom er echt niet uit, luister me helemaal gek :P --> Hij klinkt ook net iets "fout" of ie er net naast zit.

-=JEROEN=-
2 augustus 2006, 01:23
Dat plaatje van Steve Vai is toevallig, ik zocht een plaatje van een gitaar die zowel links als rechtshandig is

de basgitaar speelt g (e) - fis (e)

de gitaar speelt g (bas) fis b cis e - fis (bas) fis g cis e

lekkere vage akkoordjes (G13b5 en F#7b9)

de toonladder is F# Phrygian (Freaky Phreakian http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/000015.gif)

-=JEROEN=-
2 augustus 2006, 01:29
deze is ook wel grappig

http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/Dm-funk1.1.html

er staan er nog meer

http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/reason/

en ik heb er nog een paar op mn pc staan, doe eigenlijk nie zo veel meer met Reason, overgestapt op Cubase (waar ik de ballen nog nie van snap)

edit: check Aurora.rar, daar zit ook weer zo'n toonladder verschuiving in, maar dan iets makkelijker

Timp Daddy
2 augustus 2006, 22:24
Bedankt voor al je links. Erg lekker om overheen te pingelen :)

Ik zit alleen nog steeds alles met pentatonisch te doen, dus ik ga me even concentreren op de hele ladders spelen.

En ik heb nog een vraag; opnieuw over modussen :P.

Jij zei bij dat deuntje met het steve vai plaatje dat je F# Phrygian ladder moest spelen. Maar eigenlijk is dat gewoon Dmaj toonladder.

Nou weet ik dat je dat niet mag zeggen :P. maar in praktijk speel je toch precies dezelfde ladders?
Als ik in Cmaj pentatonisch speel gebruik ik de complete hals en speel dus ook Amin ladder, etc.

Wat is dan het verschil met F# Phrygian te spelen of D Ionisch? Leg je de accenten anders? Is het alleen dat je in een andere ladder begint met soleren? Of zit er veel meer achter?

Om nog even door te gaan. Als je eenmaal "frygisch" aan het soleren bent kan je niet halverwege het liedje "ionisch" gaan soleren tenzij je met een of andere rare mix te maken hebt? Dus als ik over een F# akkoord gewoon F# Ionisch speel klinkt het "normaal"/vrolijk/majeur. Maar ik kan ook over dat akkoord bijvoorbeeld F# Lokrisch gaan spelen (G maj toonladder)? En dan klinkt het "vaag"? :P Of uhm F# Aeolisch (A maj) dan klinkt het droevig/mineur? (Of mag dit weer niet omdat het een F# akkoord is en niet een F#m akkoord? --> Ik weet dat alles mag, maar puur theoretisch --> wat klinkt --> wat gebruikelijk is :P)

-=JEROEN=-
3 augustus 2006, 15:17
om heel eerlijk te zijn: ik weet het ook niet

ik denk dat 't te maken heeft met accenten ja

F# Ionisch = fis gis ais b cis dis eis (f) officieel is dit een Gb ladder geloof ik
F# Frygisch = fis g a b cis d e


g (bas) fis b cis e - fis (bas) fis g cis e

(G13b5 en F#7b9)
de grond schuift een beetje heen en weer tussen F# en G, maar F# vind ik toch wel het sterkst klinken... er van uit gaande dat de grond dus in F# is, kom ik al snel tot de conclusie dat dit geen Ionische F# is... als je puur de tonen bekijkt die er gespeelt worden: fis g b cis e (hee das pentatonisch, haha) dan zie je dat er een stevige basis ligt voor F# Frygisch, alleen de a en d ontbreken nog... natuurlijk is er dus nog ruimte voor andere toonladders: javanees (a dis), gypsy (ais d) of lydian dim (ais dis)

ik denk dus dat de grond F# is en de 'kleuring' frygisch is

laten we 't eens aan de experts vragen hier!

-=JEROEN=-
3 augustus 2006, 15:18
over je pentatonische ladders... 'tis prima dat dit je basis is, en deze basis kan je heel makkelijk uitbreiden... speel bijv F#m penta (fis a b cis e) en ga deze dan inkleuren met g en d... dus je speelt je penta ladder, en doet af en toe een uitstapje met een d of g... zo speel ik eigenlijk ook min of meer, ik zoek eerste de penta ladder, en kleur die dan in met de tonen die er tussen liggen

laten we even bij F# blijven:

F# mineur pentatonisch
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=F%23%2FGb&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get

we voegen gis en cis toe en krijgen F# Aeolisch
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=F%23%2FGb&scchnam=Aeolian&get2=Get

of we voegen g en cis toe en krijgen F# Frygisch
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=F%23%2FGb&scchnam=Phrygian&get2=Get

snap je 't principe?

Timp Daddy
3 augustus 2006, 18:35
ja ik snap het principe, bedankt voor je uitleg (opnieuw :P).

Ik ga morgen op vakantie dus ik zal een tijdje niet meer gitaar kunnen spelen, laat staan hier posten.

Daarna zal ik wel door gaan met volspammen van dit topic :P. Heb er iig al behoorlijk veel van geleerd in :)

-=JEROEN=-
4 augustus 2006, 01:29
neem je gitaar mee :listen:

fijne vakantie






ps. ik help graag, leer er zelf ook veel van

Timp Daddy
27 augustus 2006, 16:55
Hey, ik ben weer terug. Alleen heb ik gisteren mijn arm gekneust met snowboarden dus lekker gitaar spelen zit er nog steeds niet in...

Ik ken nu wel alle toonladders helemaal en weet ze vloeiend aan elkaar te spelen overal op de hals.

Het topic wat je hebt aangemaakt over modussen maakt het iets duidelijker maar voordat ik dat echt fatsoenlijk probeer te begrijpen wil ik eerst nog gewoon "standaard" goed kunnen soleren.

Als je een liedje hebt waar ik met Cmaj pentatonisch overheen kan soleren en ik speel dan de "hele" ladders dan klinken sommige noten gewoon niet lekker. Ook klinkt het "saaier". Beetje wazig omdat je juist meerdere noten gebruikt...

Hoe kun je over een liedje waar je de akkoorden van weet fatsoenlijk met de "hele" ladders eroverheen spelen? Ieder akkoord de andere Ionische ladder pakken (met bijbehorende andere trappen). Dus stel je hebt E C G D dat je dan eerst Emaj ladder speelt, dan Cmaj, Gmaj, Dmaj, etc?
Of kijken welke toonladder erbij hoort? Dat kan dus Cmaj zijn, Gmaj of misschien zelfs Fmaj zijn omdat daar alle vier de hoofdtonen van de akkoorden in zitten?
Een andere methode die ik heb geleerd om te kijken wat je eroverheen kan soleren is om te kijken wat het dominante akkoord is (niet het akoord gebasseerd op de vijfde toon in een toonladder, maar het akkoord waar het "rustpunt" is of iets in die trand :P) In dit geval lijkt me dat de E, dus dat zou beteken dat je Emaj toonladder eroverheen kan spelen? (Hoewel daar G# en C# D# inzitten...).
Of komt hier het modussen gedoe weer om de hoek kijken? Wil je het droevig spelen dan speel je juist Gmaj omdat dat de parallel is van Emin ladder?

Misschien beetje wazig allemaal. Maar probleem is dat ik nu wel leuk allemaal die ladders kan spelen en er een beetje mee kan kloojen, maar het komt keer op keer op hetzelfde neer. Pentatonisch klinkt naar mijn idee gewoon beter/leuker, maar daar speel ik steeds dezelfde soort stukjes en loop ik gewoon ladders "af"...Dit gaat vervelen en het idee dat ik "vast" zit gaat overheersen :P.

Verder heb ik ook nog een vraag over een liedje van John Mayer, Your Body is a Wonderland (Akoustik). Leuk liedje en niet al te moeilijk alleen zit er een stukje in met een zwaar irritant "akkoord":

http://img85.imageshack.us/img85/784/gitaarca5.jpg

Hoe wil ik dit fatsoenlijk spelen? Ik ben nooit echt goed geweest in lastige vingerzettingen maar dit is een erg leuke...Met bijvoobreeld het C akkoord met de grondtoon op de 5de snaar heb je ook iets wat hier op lijkt:

3 (G op E snaar)
5 (E op B snaar)
5 (C op G snaar)
5 (G op D snaar)
3 (C op A snaar)
x

Maar dit akkoord is aan het begin van de hals met grote "vakjes". Daarbij kan je dit gewoon met twee barrés doen en de G op de hoge E snaar gewoon weg laten. En het is zelfs te doen met één barré en de andere drie vingers in resp. B,G en D snaar zetten. Maar hoger op de hals wordt dit echt te lastig en is de noot op de hoge E snaar niet meer mogelijk.

Het akkoord in your Body is a Wonderland:

x
x
10
12
12
12

Is erg hoog op de hals en hier kan je de A op de G snaar niet zomaar weg laten. Twee barrés lukt echt niet en zie maar eens drie vingers op de E A en D snaar te proppen in het 12de vakje...
Is dit gewoon oefenen/proberen? Of doe ik iets fout...

Nou het is weer een lang verhaal geworden...

-=JEROEN=-
28 augustus 2006, 14:57
ach arm kneusje kan je nou geen gitaartje spelen http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/056.gif, komt wel goed denk ;)

1) tja saai is zo relatief, je kan een saaie noot heel leuk laten klinken, of heel spannend, hangt er van af wat je er mee doet... probeer eens arpeggios te spelen, dat maakt 't vaak al een stuk leuker (en uitdagender)

Am arpeggio: a b c - b c d - c d e - d e f - e f g - f g a - en terug

2) ik zou er Em C G D van maken en dan in G majeur soleren... speel je alleen E mineur pentatonies, dan mis je de c en de fis en die tonen vind ik er nou juist uitspringen... wanneer het C akkoord gespeeld wordt, accentueer ik de c toon... en de fis is zo'n toon die lekker oplost, in een g of een e... dus speel fis - g, of fis - e in je solo en hou die fis niet te lang aan... dit noemen ze tension en release, die fis wringt een beetje, maar omdat je er een e of een g achteraan speelt, klinkt daardoor die e of die g ineens veel leuker

3) ik zou em spelen met mn ringvinger plat over de 12, en dan mn wijsvinger op die 10

Timp Daddy
29 augustus 2006, 21:38
ach arm kneusje kan je nou geen gitaartje spelen http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/056.gif, komt wel goed denk ;)

1) tja saai is zo relatief, je kan een saaie noot heel leuk laten klinken, of heel spannend, hangt er van af wat je er mee doet... probeer eens arpeggios te spelen, dat maakt 't vaak al een stuk leuker (en uitdagender)

Am arpeggio: a b c - b c d - c d e - d e f - e f g - f g a - en terug

Uhm, nooit geweten dat dat arpeggio heette. Dacht ik eindelijk dat ik een leuk loopje had gevonden :P.
Even serieus, ik doe bijna niks anders als ik naar een hoger of lager punt op de hals wil komen. Op deze manier kan ik ook veel "sneller" spelen...even snel een nootje terug pakken brengt het tempo van picken flink omhoog dan iedere noot maar "één" keer aan te slaan.


2) ik zou er Em C G D van maken en dan in G majeur soleren... speel je alleen E mineur pentatonies, dan mis je de c en de fis en die tonen vind ik er nou juist uitspringen... wanneer het C akkoord gespeeld wordt, accentueer ik de c toon... en de fis is zo'n toon die lekker oplost, in een g of een e... dus speel fis - g, of fis - e in je solo en hou die fis niet te lang aan... dit noemen ze tension en release, die fis wringt een beetje, maar omdat je er een e of een g achteraan speelt, klinkt daardoor die e of die g ineens veel leuker

Ik bedoelde idd Em...:P
Probleem is dat ik niks fatsoenlijks heb om mee op te nemen...
Ik ga overmorgen de stad in om te kijken of ik een kabel kan vinden van mijn line 6 spider versterkertje naar mijn laptop...wordt nog een gedoe om de juist te vinden :P.
Hopelijk kan ik dan eens fatsoenlijk oefenen, want iedere keer proberen mee te pingelen met de gekste liedjes op de radio/mp3 speler is niet echt gestructureerd (wel leuk :P)


3) ik zou em spelen met mn ringvinger plat over de 12, en dan mn wijsvinger op die 10

Als ik mijn ringvinger plat leg dan demp ik onherroepelijk ook de G snaar dus hoor je de A (vakje 10) niet meer...Met drie vingers erin proppen, of een mini baré op snaar E en A en dan met de derde vinger de D induwen lukt net, maar het is niet optimaal :P

-=JEROEN=-
30 augustus 2006, 01:58
er zijn vele vormen arpeggio's, die hierboven is er één in drieën, maar het kan ook in tweeën, vieren, vijfen, zessen, enz:

2: a c - b d - c e - d f - enz
4: a b c d - b c d e - c d e f - enz
4: a b c b - c d e d - e f g f - enz
5: a b c d b - c d e f d - e f g a f - enz
6: a b c d e f - b c d e f g - enz

je kan ook tertsen op elkaar stapelen:

a c e - b d f - c e g - d f a - e g b - f a c - g b d

of priem - terts - kwart:

a c d - b d e - c e f - d f g - e g a - enz

en dan zijn er natuurlijk legio variaties te bedenken... bedenk jij er eens een paar ;)



is het nog gelukt met het kabeltje? en welke software heb je om op te nemen?

Timp Daddy
30 augustus 2006, 10:30
er zijn vele vormen arpeggio's, die hierboven is er één in drieën, maar het kan ook in tweeën, vieren, vijfen, zessen, enz:

2: a c - b d - c e - d f - enz
4: a b c d - b c d e - c d e f - enz
4: a b c b - c d e d - e f g f - enz
5: a b c d b - c d e f d - e f g a f - enz
6: a b c d e f - b c d e f g - enz

je kan ook tertsen op elkaar stapelen:

a c e - b d f - c e g - d f a - e g b - f a c - g b d

of priem - terts - kwart:

a c d - b d e - c e f - d f g - e g a - enz

en dan zijn er natuurlijk legio variaties te bedenken... bedenk jij er eens een paar ;)

Ik zal mijn best doen :P




is het nog gelukt met het kabeltje? en welke software heb je om op te nemen?

Ik moet vandaag eerst mijn wiskunde herkansing halen. Morgen ga ik naar het kabeltje opzoek :P.
Software heb ik ook nog niet...

Ik hoop dat dit kabeltje werkt:
http://82.73.162.167/website1/websites/opname/dutchgame%20staat%20het%20nu/kabels/kabels-001.jpg

En ik hoop dat ik hier (http://82.73.162.167/website1/websites/opname/dutchgame%20staat%20het%20nu/index.html) iets fatsoenlijks vind om mee op te nemen. Maar als jij andere suggestie's hebt hoor ik ze graag :)

-=JEROEN=-
30 augustus 2006, 12:42
handige site van die harrie http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

ik zou voor audicity gaan (en anders kan je van mij wel cooleditpro krijgen)

lijkt ingewikkeld (in 't begin) maar heeft zooo veel meer mogelijkheden

ik heb ook nog een heel simpel programmatje dat alles wat je geluidskaart produceert direct in MP3 opneemt

als je 't gaat aansluiten, zorg er dan voor dat je geluid uitstaat als je de kabels in gaat pluggen (gevaar voor overbelasting)

Timp Daddy
1 september 2006, 15:52
Donderdag kabeltje gehaald en het werkte gewoon, alleen het kraakte behoorlijk :P

Toen had ik mijn kamer maar eens in een andere opstelling neer gepleurd zodat ik laptop, boxen en versterker aan elkaar kon linken en eindelijk eens fatsoenlijk met pedaal switchten (zo mooi om daar mee te spelen :P).

Mja, nu doet ie t dus niet meer...Mijn laptop neemt niet meer op en er komt ook geen gitaar geluid uit de slecht boxen...Er komt verder wel gewoon geluid uit (liedjes, filmpje, etc.) maar de Mic ingang lijkt kapot (microfoon deed het ook niet...) Kan ik de opname functie opgeblazen hebben?

Bah zwaar irritant want het was echt lekker om mee te spelen met je eigen akkoorden schematje...en ik had het alleen nog maar met de windows recording ding gedaan (max 60 seconden...)

Mja, hopelijk vergoed de verzekering het ofzo...

Nu even over het opname software. Zou jij voor Audicity gaan of cooleditpro of iets anders? Maakt niet uit of ik ervoor moet dokken of het via duistere wegen moet zien te bemachtigen. Maar zou wel fijn zijn als ik een relax programmatje had.

Edit: Ik besef me net dat dit zwaar offtopic gaat...hopelijk is het niet zo een groot probleem?

Bassbitch
2 september 2006, 15:20
Donderdag kabeltje gehaald en het werkte gewoon, alleen het kraakte behoorlijk :P

Toen had ik mijn kamer maar eens in een andere opstelling neer gepleurd zodat ik laptop, boxen en versterker aan elkaar kon linken en eindelijk eens fatsoenlijk met pedaal switchten (zo mooi om daar mee te spelen :P).

Mja, nu doet ie t dus niet meer...Mijn laptop neemt niet meer op en er komt ook geen gitaar geluid uit de slecht boxen...Er komt verder wel gewoon geluid uit (liedjes, filmpje, etc.) maar de Mic ingang lijkt kapot (microfoon deed het ook niet...) Kan ik de opname functie opgeblazen hebben?

Bah zwaar irritant want het was echt lekker om mee te spelen met je eigen akkoorden schematje...en ik had het alleen nog maar met de windows recording ding gedaan (max 60 seconden...)

Mja, hopelijk vergoed de verzekering het ofzo...

Nu even over het opname software. Zou jij voor Audicity gaan of cooleditpro of iets anders? Maakt niet uit of ik ervoor moet dokken of het via duistere wegen moet zien te bemachtigen. Maar zou wel fijn zijn als ik een relax programmatje had.

Edit: Ik besef me net dat dit zwaar offtopic gaat...hopelijk is het niet zo een groot probleem?


Mwah, als je het niet regelmatig gaat doen, prima ;)