PDA

View Full Version : Spuiten met acryl



ben vanhoof
27 juli 2006, 12:51
Omdat de lak van mijn gitaar niet echt schitterend is (mat zwart), zou ik deze graag herspuiten. Omdat de gitaar nogal goedkoop is, ben ik niet van zin hier veel geld in te steken. Daarom heb ik, na het lezen van enkele topics, gekozen om mijn gitaar te spuiten met spuitbussen met acryl lak.
Moet ik mijn gitaar hiervoor nog schuren?
Hoeveel lagen kan ik best spuiten?

fred dons
27 juli 2006, 13:07
ja, even schuren met 400/600 grit , dit haalt ook eventuele vet/vuil lagen van je gitaar af
op een bestaande lak laag kun je met +/- 4 lak lagen volstaan (wel dun spuiten, als je zakkers in je lak krijgt was de laag dus niet dun genoeg ;) )

G.G.
27 juli 2006, 14:09
ja, even schuren met 400/600 grit , dit haalt ook eventuele vet/vuil lagen van je gitaar af
op een bestaande lak laag kun je met +/- 4 lak lagen volstaan (wel dun spuiten, als je zakkers in je lak krijgt was de laag dus niet dun genoeg ;) )

Ik heb mijn spuitbus een half uurtje van te voren in een maatbeker mat warm water gezet, dat maakt de lak lekker dun:

http://img102.imageshack.us/img102/2858/image00071qa4.jpg

Zorg ervoor dat je werkruimte 100% stofvrij is, hang lakens op en spuit die at met een plantenspuit of werk buiten als het net geregend heeft.

En ten slotte: Op je spuitbus staat waarschijnlijk iets van: stof droog na 4 uur, uitgehard na 24 uur. Reken maar op flink wat extra tijd om te gaan poliijsten. De lak moet echt knetter hard zijn, en dat duurt meer dan 24 uur. Fred kan je wel vertellen hoe lang je moet wachten (zal met 4 lagen wel meevallen, zal geen weken duren, maar wel meer dan 24 uur)

fred dons
27 juli 2006, 15:01
met acryl moet je 3 weken wachten (en zelfs dan heb je nog kans dat je tijdens het polijsten met je nagel een afdruk in de lak kan maken)

Arjo
27 juli 2006, 15:30
Is 4 lagen niet veels te dun?

Bij mijn proefprojectje (repaint stratje) heb ik 3 lagen grondverf, 3 lagen metallic verf en 3 lagen blanke lak, toen ff opgeschuurd met 600 nat en ik zat op 2 punten op de metallic lak en 1 punt zelf de grondlak. En ik heb echt niet hard geschuurd, ik wou m puur ff glad maken voor de volgende lagen.

Kan natuurlijk ook aan mijn spuitkunsten liggen ;)

Arjo

G.G.
27 juli 2006, 15:33
Kan natuurlijk ook aan mijn spuitkunsten liggen ;)

ArjoDenk eerder aan je schuurkunsten. 600 vind ik nog best grof om na 3 lagen te gebruiken.

Arjo
27 juli 2006, 15:42
in de FAQ staat zelfs 400, of lees ik het verkeerd? :confused:

Arjo

G.G.
27 juli 2006, 15:48
in de FAQ staat zelfs 400, of lees ik het verkeerd? :confused:

Arjo
Je hebt inderdaad gelijk, dat staat er inderdaad. Maar er staat ook HEEL LICHT schuren. Ik ben zelf nogal lomp dus neem ik fijner papier.

Arjo
27 juli 2006, 16:06
Ik dus blijkbaar ook *lol*

Ik dacht zelf dus ook al meer lagen (minmaal 7) en fijner schuurpapier (1000 of zo), just to be safe.

Arjo

fred dons
27 juli 2006, 16:16
die 4 lagen heb ik gezegd omdat hij over een bestaande lak heen gaat lakken dus dan kun je met minder volstaan, maar als je vanaf direkt op het hout gaat beginnen is het inderdaad een ander verhaal