PDA

View Full Version : Godin



Mitch
24 november 2002, 21:44
Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb gisteren een Godin LGX op de kop getikt met een gevlamde top om van te kwijlen, piëzo-brug, mahonie-body en hals, een afwerking zo glad en strak... niet normaal meer.

Maar goed, ik hengel niet naar felicitaties, ik wil graag de volgende discussie opstarten:

Waarom wordt hier in 80% van de gevallen gepraat over Gibson, Fender en Ibanez als het over gitaren van boven de 700E gaat ?
Het valt mij op dat relatief jonge merken (reken daar ook Jackson toe) zo traag geaccepteerd worden.
Zijn wij gitaristen zo eenkennig ??????

srv-man
24 november 2002, 22:12
Bij de keuze van een gitaar lijken gitaristen werkelijk nergens over na te denken en wordt er alleen gekeken naar de modelletjes waar onze helden mee afgebeeld staan. En dat is het nog maar zeer de vraag of ze er hun muziek mee opnemen, maar zeg nou zelf, als je nog wat centen toekrijgt ga je er toch graag mee op de foto. Inderdaad lijken Fender, Gibson en Ibanez de merken te zijn waar het om gaat, maar wat mij betreft is dat gebaseerd op een aantal gitaren die ze ooit hebben gemaakt en zeker niet op hetgeen er tegenwoordig van de lopende band komt rollen (dit geldt vooral voor Fender/Gibson). Goed jongens, voordat jullie last krijgen van je hormonen, het is een beetje gechargeerd.
Maar kijk eens wat verder dan je neus lang is en je komt gitaren tegen die qua afwerking, geluid, etc. op een behoorlijk hoger niveau liggen.
Godin is er daar zeker een van, hoewel het qua uitstraling niet helemaal aan anderen kan tippen. Ben je daar niet zo gevoelig voor dan heb je een fantastisch instrument, dus wat mij betreft: van harte gelukgewenst!
Nog een paar van die merken: Hamer, Schecter, Anderson, Lag, Heritage, Eggle, Musicman, Peavey. Sommige kosten wel een paar centen, maar dat kost een Custom Shop Fender. 2eHands zijn ze vaak voor aantrekkelijke prijzen te krijgen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: srv-man op 2002-11-24 22:13 ]</font>

Anders Destium
24 november 2002, 22:23
Die gitaren zijn echt zo verschrikkelijk mooi, felici :grin:
Stond ie op gitaarmarkt of zo of heb je hem in een winkel gescoord...

Over de discussie:
- Dit heeft volgens mij veelal te maken met de verkrijgbaarheid...
- Als je een willekeurige winkel binnenstapt en ze hebben van 1 van de "grote" merken een stapel gitaren hangen en van een ander misschien 1 ken je daar onderbewust een waardeoordeel aan toe (waarom hebben ze er niet meer als ze zo goed zijn).
- Als je volgende winkel binnenstapt zie je wéér de grote merken hangen en ben je op dat moment al niet meer objectief bezig...
- Bijkomend nadeel is: Als je zegt dat je net een Hamer USA, Godin of handgebouwd precisiewerk hebt aangeschaft en andere mensen weten de beauty niet op waarde te schatten omdat ze het merk niet kennen (naamsbekendheid speelt in de subjectieve overweging vaak een grote rol, zie de vele first-time posters die over de bekende geasfalteerde wegen hobbelen) krijg je vaak toch een wrang bijgevoel. Als je toch al elitair bent aangelegd is dit niet zo'n probleem, maar als complete leken je gitaar op gaan pakken omdat ze de waarde ervan niet kennen voel je je niet erg prettig :wink:
- Je idolen spelen ook op een ... ,dit is ook een belangrijke invloed, en vooral Ibanez heeft dit eind jaren 80 uitstekend uitgespeeld en daardoor veel (metal)gitaristen aan zich gekoppeld vanwege dit verschijnsel. Als je de gitaar van Vai, Satch of Petrucci hebt ben je al halverwege :wink:

Zo dat zijn wat puntjes waar ik in 10 minuten op kon komen :smile:

PS Voordeel van de naam van de post is ook dat alleen ingelezen mensen erop reageren...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anders Destium op 2002-11-24 22:39 ]</font>

Kjiratsiekoedel
24 november 2002, 22:26
Ja, gitaristen zijn merkgevoelig en merkvast.

Luca P
24 november 2002, 22:27
Gefeliciteerd met je Godin.

Inderdaad Gibson en Fender. Iedereen heeft het erover omdat het (Les Paul en de Stratocaster in het bijzonder) de eerste gitaren waren die de Rock 'n Roll op gang brachten.
Daarna zijn er duizenden kopieen en 'verbeterde' merken en modellen op de markt gebracht die dat trachtten te evenaren.
Zonder resultaat echter.
Er zijn uiteraard veel andere gitaren die net zo goed zijn als deze twee. En misschien nog wel meer veel betere.
In ieder geval krijg ik het veel warmer van een '58 Les Paul Standard dan van bijv. een Ibanez Jem.
Als Buddy Holly ooit begon op een Ibanez Artist of Hendrix op een Egmond, was alles heel anders gelopen.

Mitch
24 november 2002, 22:38
-> Anders : op Marktplaats gescoord.
-> SRV : het is echt bizar als je ziet wat voor top ze er op weten te plakken, hoe strak de hals in de body zit enz. en wat voor prijs ze er voor vragen. Enne: onderdelen uit Canada en geassembleerd in de USA. Had er Gibson op gestaan was -ie twee keer zo duur geweest. Treurig maar waar.
-> Luca: ja, historie doet waarschijnlijk ook veel. Zelfs dat momenteel zo succesvolle jongens/gitaarbandje uit Den Haag (ik noem geen namen) staat vooral op 'n Les Paul en Tele te rossen.

Swan
24 november 2002, 22:50
ik ben juist eenkennig dat ik nooit n Gibson of Fender zou kopen...

moretel
25 november 2002, 08:57
Mijn meest gebruikte gitaren zijn een Fender Strat en Peavy Wolfgang. Ik heb niets tegen andere gitaren en ben niet eenkennig.
Wel heb ik een beperkt budget en koop maar eens in de 3-4 jaar een nieuwe gitaar.
Sinds mijn start van Framus naar Epihone naar Charvel naar Mex Strat naar USA strat.
Wie weet wat erna komt ?
Af en toe is een budget gitaar om GAS te bevredigen waarvan de Peavy me erg bevalt.

De laatste jaren speel ik erg fanatiek en merk nu in de band dat ik vaak wissel van gitaar om dat specifieke geluid te verkrijgen wat ik wil.
Als nu de mogelijkheid aandient om een gitaar aan te schaffen die beide in zich verenigt dan zou ik best een ander merk willen aanschaffen.

Misschien moet je gewoon langer fanatiek spelen om tot die conclusie te komen.
Ik wilde als 20 jarige geen fender (heb er toen wel op gespeeld) maar koos voor een hippe charvel. Nu is de wolfgang mijn favoriet en zo zal het velen denk ik vergaan.

Ik bekijk regelmatig de folders etc. en zie mooie gitaren staan van diverse merken staan die ik wel zou willen hebben maar ja dat salaris komt toch maar 1 x per maand binnen.

Ic3gl0vE
1 december 2002, 16:54
en dan nog iets...
mensen gaan er vanuit dat iets duurs ook meteen iets goeds is. Merken die onder de €1000 euro blijven zitten zijn voor veel mensen bij voorbaat al niet goed. Want een gibson kost niet voor niets >€2000,-!
Zelf maakt het me niet uit wat er op de headstock van een gitaar staat als ik daar maar niet teveel voor hoef te betalen.
Ik heb nu 2 jacksons en ze bevallen me perfect

Mitch
1 december 2002, 21:59
Mee eens. Moet er wel bij zeggen dat ik het nog steeds knap vind wat Godin aan kwaliteit stopt in zijn gitaren, maar dit terzijde.
En ziet !!!! Gaan ze dan toch doorbreken ? In het nieuwe Feedback krantje staat volgens mij voor het eerst de Godin LGX vermeld, naast de Gibson Les Paul Standard. Ze vergeten er alleen bij te zeggen dat er voor die kleine 1000E MINDER er ook nog een piëzo brug op de LGX zit, naast de synth-toegang en het feit dat je de humbuckers kan splitten.
Hallo Gibson.....

waarismijnplectrum
2 december 2002, 00:15
Ik heb laatst de Godin radiator een tijdje uitgeprobeerd, en was echt onder de indruk van die afwerking en het geluid wat het teweegbracht, terwijl het nog een van de goedkopere godin gitaren zijn.
ik heb hem dan ook gekocht, en ik denk dat mijn volgende gitaar ook weer van dit zelfde merk zal gaan worden.

Inderdaad heel jammer dat er scheel wordt gekeken op de gibsons en de fenders...

Predator
2 december 2002, 00:59
LXG's ownen qua geluid en afwerking jah... Ooit één bespeeld, ik was alleen niet weg van de comfort maar dat terzijde.

alhambra
2 december 2002, 08:30
Ik ben het volledig met je eens Seymour, of is het Paul :grin: , maar laat iedereen maar lekker veel geld uitgeven voor die merken zo blijft de rest voor ons mooi goedkoop.
Al moet ik zeggen dat een Gibson mij ook wel aanspreekt maar ik heb er het geld niet voor (over). Ik heb momenteel de volgende merken waarvan een groot deel op het forum zou zeggen "was da" , Dean,Hamer,Cort,Westone,Framus en nog een XS en bij elk van deze gitaren heb ik het gevoel dat ik veel voor weinig heb gekocht.

moretel
2 december 2002, 08:45
Wat voor een Framus heb je ?
De Nashville is mijn eerste gitaar geweest, een loeizwaar ding.

poeyerke
2 december 2002, 08:45
Erg toffe en onderscheidende gitaren!

Dat veel gitaristen naar de gevstigde merken wijken kan ik beamen, daar heb ik zelf ook last van. Als ik op zoek ga naar een nieuwe gitaar, zie ik de "onbekendere" merken en vind ze ook mooi, maar pak toch eerder die Fender of Gibson....
Mijn volgende gitaar gaat toch een andere merk worden deze keer....

alhambra
2 december 2002, 09:05
De Framus is een akoestische en de XS een semi.

Janneman
2 december 2002, 13:43
Ben het ermee eens dat je automatisch een Gibson, Fender of Ibanez koopt.
Jawel, mijn eerste gitaar was een Ibanez, mijn tweede een Gibson LP studio en mijn derde een Godin acousticaster.
Toch blijf ik van mening dat er geen gitaar is die mijn LP kan vervangen wat betreft het geluid (en uitstraling). Als iemand daar anders over denkt laat het maar horen.
Ik heb overigens in band situatie ook een keer met mijn Godin gespeeld (is dus semi acoustisch) over mijn Peavey 5150 en ik heb nog nooit zo'n wal van geluid gehad. Maar dit is meer ter aanvulling van mijn LP dan als vervanging, wat logisch is, het is een hele andere gitaar. Maar ik blijf beniewd welke gitaar mijn LP zou kunnen vervangen.