PDA

View Full Version : Lampen en alles wat ermee te maken heeft



ledzep
26 juli 2006, 20:13
Hallo,

ik heb een oude London City amp op het oog, met lampen, maar eerst wil ik wat meer informatie over lampen.
Na hoeveel tijd moet je lampen vervangen? En, als je zo'n 70's amp hebt, en je moet nieuwe lampen zetten, worden die dan nog wel gemaakt?

Hopelijk kom ik via deze weg wat meer te weten. Andere info erover is altijd welkom.

Groeten,
Louis

Brammibal
26 juli 2006, 20:55
Ik denk dat je even moet kijken welk model die buizen zijn, sommigen zijn namelijk beter verkrijgbaar dan anderen. Verder kan je hem ook laten ombouwen naar een ander soort buizen, maar dat kost je wel wat geld.

patricia
26 juli 2006, 21:06
kijk hier maar eens ff,




http://www.drtube.com/guitamp.htm#LondonCity

hidde630
26 juli 2006, 22:04
hoe vaak je de krengen moet vervangen daar verschillen de meningen nogal over, maar voor de meeste LC's (zo niet alle) zijn nog wel lampen te verkrijgen.

welke heb je op het oog?..mooi spul is het dat LC

DaveItUp
27 juli 2006, 09:48
Ligt er ook aan hoeveel je speelt he :)

Volgens mij zijn bijna alle lampen voor instrumentversterkers redelijk gangbaar. In die LC's zitten toch gewoon EL34's?

ledzep
27 juli 2006, 12:03
Het is de LC DEA 130 waar ik interesse in heb.

Chris Winsemius
27 juli 2006, 12:34
Het is de LC DEA 130 waar ik interesse in heb.

3 x ECC83/12AX7 (gemakkelijk te verkrijgen en ook zelf te vervangen)
4 x EL34 (ook gemakkelijk verkrijgbaar maar bij plaatsing moet de zgn. bias even door 'n technicus ingesteld worden)

Levensduur buizen:
zeer sterk afhankelijk van frequentie gebruik en volume. In LondonCities kan de levensduur/betrouwbaarheid verbeterd worden door de weerstanden voor/rond de eindbuizen op de juiste manier te laten monteren en qua waarde aan te passen op Marshall specs. Ga dan uit v/e kleine 2000 speel-uur voor de eindbuizen, moderne voorversterkerbuizen: 'n paar jaar totaal (spelen en niet spelen).

Ps Als die versterker sinds de 70s niet is gereviseerd en/of 'n behoorlijk tijd heeft stilgestaan dan is het ook verstandig om de zgn. elko's te laten vervangen.

Succes!

heavy-metal-thunder
31 juli 2006, 08:34
2000 speeluren betekent in mijn geval een 10-tal jaar (1 maal per week gedurende 4 u). Gaat deze regel dus ook op bij zo weinig gebruik?

Chris Winsemius
31 juli 2006, 11:24
2000 speeluren betekent in mijn geval een 10-tal jaar (1 maal per week gedurende 4 u). Gaat deze regel dus ook op bij zo weinig gebruik?

(vaag!) ip +/- ja, 't is 'n richtlijn en natuurlijk ook afhankelijk v/h gebruikte volume op die momenten. De levensduur wordt verder bekort door sterke/snell temperatuurswisselingen en trillingen.
Het is wel zo dat elko's langer meegaan als de versterker vaker/regelmatig wordt gebruikt.

hidde630
31 juli 2006, 11:37
Hoe zit dat met die elko's? ik ga woensdag ook even tjekken bij een oude buizentop en dan weet ik even waar ik op moet letten....ik weet niet eens waar die krengen zitten. Foto's iemand?

hidde630
31 juli 2006, 15:36
Hoe zit dat met die elko's? ik ga woensdag ook even tjekken bij een oude buizentop en dan weet ik even waar ik op moet letten....ik weet niet eens waar die krengen zitten. Foto's iemand?

up..iemand?

Chris Winsemius
31 juli 2006, 15:58
up..iemand?

Kijken of de bovenkant niet opbolt.
Als je de versterker kent (door jarenlang gebruik) dan kun je oude/versleten elko's ervaren door verlies aan "ballen en punch".

Succes!

hidde630
31 juli 2006, 16:04
helaas weet ik niet hoe hij behoort te klinken. Het is een oude floyd buizentop. Qua uiterlijk heeft het veel weg van een JMP. Het is ook niet een dikke ramp als er dingen aan vervanging toe zijn. Ik kan hem voor niet al teveel geld kopen en dan heb ik ook weer even een projectje dacht ik zo :)

maar iig bedankt!