PDA

View Full Version : nieuwe snaren problemen met stemmen



Ibanezlover
26 juli 2006, 18:19
Ik heb een Ibanez sa 160 en heb daar gisteren nieuwe snaren voor gehaald
009/042, dit is dezelfde dikte dat ik altijd gebruikt

Ik probeer ze nu te stemmen maar et lukt niet, ik kan draaien tot ik een ons weeg et stemapparaat geeft niks aan(terwijl die het op de akoustische gitaar gewoon doet, dus daar kan et niet aan liggen).

Al 2 snaren zijn gesprongen :(

Wat kan hier de oorzaak van zijn, misschien iets met de brug?. Ik heb al eens een keer eerder mijn snaren verwisselden toen ging et perfect.
Ik speel nog niet zo lag gitaar dus ik weet effe niet wat ik moet doen.

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 09:59
Ik denk dat je wat problemen hebt om de tremelo in de hand te houden. Heb je eerst alle snaren er helemaal af gehaald? Probeer dan eerst alle nieuwe snaren erop te zetten. Draai ze dan allemaal een beetje aan, zodat ze een beetje strak staan en stem ze dan langzaam omhoog, om de beurt een klein stapje en dus niet: één snaar helemaal op stemming brengen en dan een andere. Voorzichtig dus. Als je met zo'n tremelo een snaar omhoog stemt, dalen nl. de andere snaren weer. Als al je snaren ongeveer goed gestemd zijn, moet de tremelobrug ongeveer in de juiste positie staan. Meestal is dat vlak aan de body, maar dat is ook wel smaakgebonden. Je begint pas, hou hem dus maar vlak. Experimenteren kan altijd nog.

Als je de snaren er net op hebt zitten, zullen ze eerst nog flink uitrekken. Dat is normaal, je moet ze dan de eerste tijd steeds weer even bijstemmen (omhoog). Je kan er ook voorzichtig aan trekken (of opduwen) zodat ze eerder uitgerekt zijn en mooi op stemming blijven.

Voor de volgende keer: verwissel snaar voor snaar. Haal er eentje af, zet er een neiuwe op en stem die snaar. Dan de volgende. Zo hou je gemak van het feit dat de overige (oude) snaren de brug mooi op zijn plaats houden en je bent veel sneller klaar. Als je je gitaar eens goed wilt poetsen (bijv om de 6 aanden), dan moeten alle snaren er wel af. Doe ik tenminste. Is een beetje te veel gepruts, met een doekje onder de snaren door de hals poetsen.

Ibanezlover
27 juli 2006, 14:58
Ze doen et, bedankt