PDA

View Full Version : prutsen met instellingen Marshall JCM-800



FragDaddy
24 november 2002, 21:34
vandaag na een tip van een amerikaan op het forum van harmony-central eens aan het klooien geweest met de instellingen van mijn 2kanaals jcm800..

mijn jcm800 heeft 2x kanaal volume en een master volume. ik regelde altijd het volume met de master volume, terwijl ik de kanaal volumes heel ver open had staan (zeg maar voluit)

de amerikaan beweerde dat de versterker heel anders klinkt als je de master volume helemaal open draait en vervolgens het volume regelt met het kanaal-volume.. precies omgekeerd dus.

dat had ik dus nooooooit geprobeerd. (nooooi t aan gedacht)

en inderdaad. het maakt een ENORM VERSCHIL! de versterker klinkt veel voller, veel donkerder en veel meer gedefinieerd (strakker) ook zijn de schelle hogetonen verdwenen waar de lead-serie zo'n last van heeft. ik krijg een veel meer vintage marshall geluid. ok. ik heb wel wat minder gain, maar dat gebruik ik toch niet.

het is achteraf ook logisch, doordat je nu minder voorversterker-vervorming heb, en meer in de eindversterker klinkt het allemaal wat meer 'buizen'

dus voor de liefhebbers. draai je master eens helemaal open en je kanaal dicht..

(of heeft iedereen dat al door en ben ik de grootste idioot op aarde?)

ik heb nu dus echt een VEEL betere sound en ik heb geen euro-cent uitgegeven !

/me is blij !

saturnine
24 november 2002, 21:42
Nu nog je zo gewilde LP en dan ben je helemaal waar je wezen wilt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: saturnine op 2002-11-24 21:43 ]</font>

FragDaddy
24 november 2002, 21:45
je hebt gelijk. een gibby lespaul zou het helemaal afmaken....

maar zoals we gister hebben gezien is een nieuwe lespaul toch niet helemaal wat ik wil.

misschien een 2ehands. :smile:

Bas
24 november 2002, 22:39
Nou eigenlijk heb ik hem dus ook altijd met kanaal op 10 en Output master op 3. Morgen is proberen.

FragDaddy
24 november 2002, 23:05
succes Bas, laat even weten of je het wat vindt !?

Dude
24 november 2002, 23:14
ik doe dit al lang, inderdaad een keertje opgekomen door het omte draaien en dezelfde verbaasde reactie als jij. Erg cool geluid, nog leuker is allebei op 10

Dude
25 november 2002, 07:17
Wat ik me afvraag, als je je master op 10 zet, haal je de mastervolume dan zeg maar uit het signaal, snappen jullie wat ik bedoel, dat je dan zeg maar net als de oude marshalls alleen maar je kanaal volume hebt om je gain te regelen ?

klinkt logisch maar zal niet geheel waar zijn... of wel ?

FragDaddy
25 november 2002, 08:55
iamyou: volgens mij heb je gelijk. de weerstand van de mastervolume potmeter wordt in ieder geval nul, dus zit ie niet in het signaal.

ik weet alleen niet wat er nog meer voor schakeling achter zit om die master-volume te laten werken. dus het kan zijn dat er nog een paar andere componentjes in zitten.

het is inderdaad leuker om alles op 10 te zetten, maar dat vinden de buren niet tof (om over de rest van de wijk nog maar niet te spreken)

Negative K3 fan
25 november 2002, 10:03
Ik heb geen buizenversterker maar ik wist al wel dat dit veel beter is. Eindbuizenvervorming is veel beter dan preampbuizenvervorming. Gaat ook op voor (oude) fender buizen versterkers.

Kjiratsiekoedel
25 november 2002, 12:30
Ik zal ook een kijken/luisteren bij mijn flextone

PluueeR
25 november 2002, 13:41
Alsof dat zin heeft :smile: Een Flextone is geen buizenversterker.

FragDaddy
25 november 2002, 14:41
iemand al resultaten ?
klinkt het bij jullie ook zo lekker?

McCloud
25 november 2002, 15:11
Nog een tip. Als je wat centen over hebt, koop dan eens een THD HotPlate, Koch Loadbox of Marshall Powerbrake. Dit zijn attenuators die je tussen je top en speakerkast inzet om het volume niveau naar beneden te brengen terwijl je versterker voluit staat te blazen. Het geeft je een onbeperkt aantal mogelijkheden qua preamp gain en power amp gain. Ik heb mijn Marshall 6100 (30th Anniversary, 100 Watt) preamp op 8 staan en m'n master volume op 7,5. Als ik geen HotPlate zou gebruiken zouden de ruiten eruit vliegen. Nu heb ik een mooie mix van preamp en poweramp distortion op slaapkamer volume niveau. Ik kan echt niet meer zonder die HotPlate.

Negative K3 fan
25 november 2002, 16:49
ja, je signaal gaat vanuit je gitaar, naar de preamp, naar de power amp dan de loadbox en dan de speakers, dus het volume wordt teruggebracht als hij al door de eindtrap is geweest, dus die blijft wel oversturen maar is niet meer te hard.

PeArLjAm
25 november 2002, 18:09
Op 2002-11-25 07:17, schreef iamyou:
Wat ik me afvraag, als je je master op 10 zet, haal je de mastervolume dan zeg maar uit het signaal, snappen jullie wat ik bedoel, dat je dan zeg maar net als de oude marshalls alleen maar je kanaal volume hebt om je gain te regelen ?

klinkt logisch maar zal niet geheel waar zijn... of wel ?



Ja dat is volgens mij waar als je je master openzet en je je volume met je pre-amp volume regelt. Ik heb het dus ook even geprobeerd (master vol, volume met preamp regelen) en klinkt inderdaad wel beter clean, niet zulke schelle tonen. Maar ja ik heb al een twin reverb dus heb ik mn jcm800 niet nodig voor clean :grin:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PeArLjAm op 2002-11-25 18:11 ]</font>

Negative K3 fan
25 november 2002, 18:16
Als het goed is zou dat ook veel beter moeten klinken met scheur, je kunt ze ook allebei redelijk hard zetten voor de echte scheur.

Bas
25 november 2002, 20:18
Hier mijn test resultaat:

Ik heb het hier getest op een jcm 2555 sl 100 watter en ik laat deze nieuwe instelling lekker staan zo! Veel voller/smoother geluid, inderdaad minder schel. En op lager niveau (volume staat nu op 0.5) heb ik hetzelfde aan geluidsopbrengst dan met de oude instellingen.. ding gaat dus nog harder :grin: (alsof je dat al nodig had)

Zeker een goede tip!

Echter 1 probleem.. omdat mn lead nu op 0.5 staat en mn master op 10, is mn andere kanaal dus LOEI hard. Ik kan namelijk alleen maar mn lead kanaal bij stellen met lead master. Heb geen rhythm master ofzo..



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas op 2002-11-25 20:31 ]</font>

sash
25 november 2002, 22:01
Op 2002-11-25 07:17, schreef iamyou:
Wat ik me afvraag, als je je master op 10 zet, haal je de mastervolume dan zeg maar uit het signaal, snappen jullie wat ik bedoel, dat je dan zeg maar net als de oude marshalls alleen maar je kanaal volume hebt om je gain te regelen ?

klinkt logisch maar zal niet geheel waar zijn... of wel ?



Ksnap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik zal het ff proberen uit te leggen :smile: De master bedient de eindtrap en dus je eindbuizen en dus ook je natuurlijk oversturing, probeer dus altijd zo veel mogelijk master te hebben. Het gewone kanaalvolume regelt de voortrap.

Dude
25 november 2002, 22:03
Op 2002-11-25 22:01, schreef sash:


Op 2002-11-25 07:17, schreef iamyou:
Wat ik me afvraag, als je je master op 10 zet, haal je de mastervolume dan zeg maar uit het signaal, snappen jullie wat ik bedoel, dat je dan zeg maar net als de oude marshalls alleen maar je kanaal volume hebt om je gain te regelen ?

klinkt logisch maar zal niet geheel waar zijn... of wel ?



Ksnap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik zal het ff proberen uit te leggen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif"> De master bedient de eindtrap en dus je eindbuizen en dus ook je natuurlijk oversturing, probeer dus altijd zo veel mogelijk master te hebben. Het gewone kanaalvolume regelt de voortrap.


Dus de Loudness van de oude marshalls is echt het totaal volume van de voor en eindtrap bij elkaar ?

sash
25 november 2002, 22:05
Hmm dat zou ik niet weten, kben een fender-encyclopedie, geen marshall-encyclopedie :smile: Wat voor volumeknoppen zitten er nog meer op die dingen?

Dude
25 november 2002, 22:08
Op 2002-11-25 22:05, schreef sash:
Hmm dat zou ik niet weten, kben een fender-encyclopedie, geen marshall-encyclopedie &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif"> Wat voor volumeknoppen zitten er nog meer op die dingen?


niks, loudness 1 en loudness 2, en dat is voor de beide input kanalen geloof ik..

heeft je twin ook een master ?

sash
26 november 2002, 07:06
Dan is dat een masterloze versie, 2 ingangen>2volumeknoppen. Die bedienen als ik het goed heb allebei de trappen.

M'n Twin heeft ook een master en 2 volumeregelingen voor de kanalen. Ik lus de kanalen door op het frontpaneel, zo krijg ik een dubbele toon en volume regeling en wordt ie nog veelzijdiger.

Negative K3 fan
26 november 2002, 10:38
Ik heb wel eens wat gelezen over dat doorlussen enzo, maar hoe gaat dat nou precies in zn werk?

Phyrexian
26 november 2002, 12:56
WOW

nice trick, dat van die omkering van het gebruik van volumeknoppen

zou het ook verschil uitmaken op de JCM 900? alhoewel die geen twee volumes heeft, maar enkel twee afzonderlijke gains (voor clean en overdrive) en twee volumes...

Bas
27 november 2002, 20:42
Een oplossing voor de mensen die net als ik 1 output master + 1 lead master (of 1 rhythm master ipv lead master) hebben. Tot de tijd komt dat ik een 2de buizen amp heb voor alleen mn clean (woahah&lt;g>) draai ik gewoon het volume van mn nek pickup op 1 zodat deze een 'min of meer' clean geluid geeft.

Zo kan je dus switchen tussen dirty/clean met de toggle switch van je gitaar. En als je voor een nummer gain op je neck pu wilt draai je hem ff open.. makkelijk toch!

Een A/B amp config blijft het mooist maar mijn bankrekening vindt dit ook wel leuk :smile:
En zo staat mn output master in iedergeval op 10 zodat ik dat vette geluid heb=)

FragDaddy
27 november 2002, 21:31
Bas heeft gelijk. je kunt met het volume zo mooi de distortion regelen. van crunch naar volle distortion met een draai aan de volume knop van je gitaar.

het is bij mij meer een gain knop dan een volume knop.

gershwin5150
4 december 2002, 00:57
Ik heb zelf ook net een blauwe Marshall 30th anniversary gekocht en nu zit ik een beetje te klooien met de instellingen.
Wat zijn goeie instellingen voor een vette rocksound (beetje vai/satriani achtig).
Zal binnenkort ook zeker eens gaan kijken naar een powerbrakegeval!

Bas
4 december 2002, 21:09
Zit ook al lang te denken over een powerbreak/loadbox alike ding.. ga soon eerst is mn amp cranken in de oefenruimte en goed luisteren. Maar denk dat het er wel komt. Je hoort al verschil tussen 2 en 3, laat staan 2 en 8 ofzo.

McCloud
6 december 2002, 15:14
Gershhwin 5150, ik heb geen idee voor Vai, Satriani instellingen (niet mijn soort muziek). Mijn versterker klinkt op dit moment ook nog niet echt 100%. De buizen die er nu inzitten zijn echt bagger. Eerst die vervangen en dan coole sounds vinden. Wat in ieder geval wel een gaaf geluid geeft (in ieder geval met een Fender Strat) is op het clean kanaal preamp op 8/9 en Master Volume op 7.5 of hoger (doe dit niet zonder een power attenuator, anders vliegen de ramen eruit). Dit geeft een hele lichte crunch op het clean geluid. Beetje Hendrix clean achtig (The Wind Cries Mary). Dit is in ieder geval mijn favoriete clean geluid.