PDA

View Full Version : Wat voor veranderingen brengen nieuwe buizen in een amp met zich mee i.c.m. pedalen?



E-J
26 juli 2006, 14:43
Een vraagje aan alle briljante lui hier op het forum:

Na 12 jaar (!) is het dan zover, binnenkort laat ik eindelijk nieuwe buizen (JJ's) in mijn Fender Blues Deluxe stoppen en bovendien komt er ook nog een bias mod erin te zitten.

Nu denken jullie, ja hoort dit eigenlijk niet in 'Moderne Versterkers'? Nou nee, want ik zou graag willen weten of deze nieuwe buizen (flinke) veranderingen qua geluid met zich meebrengen. Tuurlijk alles zou ietsje strakker worden, maar ik wil het graag hebben over de hoek met de effectpedalen.

Zal een pedaal als bijvoorbeeld een booster anders gaan reageren op andere, nieuwe buizen in mijn versterker? Zal de booster beter zijn werk kunnen doen ALS booster? Hetzelfde geldt voor een distortionpedaal (in mijn geval een Big Muff).

Kortom, hoe zullen deze gaan reageren op nieuwe, frisse buizen in mijn ampje? Graag jullie ervaringen/bevindingen/prognoses!

groeten,
Emiel

Mitch
26 juli 2006, 16:48
J tuurlijk, alles verandert mee. Ik heb bijvoorbeeld een ouwe Sylvania 12AX7 liggen, die als je 'm in V1 stopt zo veel extra tophoog geeft dat je geen mosfet boost meer nodig hebt ;) Nou is dat een extreem geval, maar bij de gemiddelde buizenwissel zul je best meken dat er wat meer/minder tophoog, diepte in je geluid kunnen zitten en daar zul je misschien subtiel je settings iets voor moeten veranderen.

Lucluc
26 juli 2006, 19:39
Als je Blues Deluxe de bias nog had afgesteld zoals hij uit de fabriek kwam (ijskoud dus) en hij krijgt nu een fris setje buizen en een normale instelling, dan ga je zeker verschil merken.

E-J
26 juli 2006, 21:03
Ok dan :D

Nu hopen dat die 'versterker reparateur' hier in de buurt niet op vakantie is...hij heeft namelijk al een tijdje niet meer op m'n mail gereageerd...

Negative K3 fan
27 juli 2006, 17:04
werkelijk anders 'reageren' gaat niet gebeuren met andere buisjes. De bias instelling zal waarschijnlijk wel de algehele sound verbeteren.

wat bij versterkers de reactie op pedalen wel duidelijk verandert zijn zgn. bright caps, condensatoren die het hoog bij bv. een gain of volume knop kortsluiten. Op sommige versterkers wordt dit geregeld met een bright schakelaar.