PDA

View Full Version : sneller leren



taurina
26 juli 2006, 15:24
stelling : je leert sneller gitaar spelen als je het op je eigen doet dan tot je les neemt.

ikzelf denk dat je sneller gitaar leert spelen als je het zelft doet.

DsNL
26 juli 2006, 15:26
weet niet hoor, als je zelf regelmatig speelt zou het wel kunnen, maar les is ook wel makkelijk, moeite met iets, je vraagd het je leraar en hij kan het VOOR doen! :satisfie:

Don Capo
26 juli 2006, 15:29
Deze gaat naar speeltechnieken. Bij vragen/opmerkingen pm

Kamicolo
26 juli 2006, 15:42
gewoon het hele internet afzoeken naar video's en tablatuur en gitaar lessen heb nu al zo'n verzameling dat ik er wel jaren zoet mee ben

hoewel je niet zo makkelijk kan vragen als aan een leraar maar ja wie zegt hij het antwoord wel weet:P

taurina
26 juli 2006, 15:47
hehe :P want mijn nichtje speelt 4 jaar gitaar maar ze is niet echt goed als ik eerlijk mag zijn. ik had er veel meer van verwacht. en ze heeft lessen gehad.

B~Rock
26 juli 2006, 15:59
Nou sneller...grondiger misschien wel.

je zult toch altijd wat langer bezig zijn met dingen uitzoeken e.d. Een en ander hanngt natuurlijk ook af van je autodidactische vermogens (en doorzettingsvermogen). Wel zul je sneller een eigen beeld kunnen vormen van wat je als gitarist kan en wil. Als je je echt wil doorontwikkelen kom je als gitarist altijd op een punt waar je jezelf moet ontwikkelen en waar anderen je niet zoveel meer kunnen leren.

Een leraar kan natuurlijk wel weer helpen bij het uitzoeken van de dingen die je wil /"moet" leren. Muziektheorie (althans in ieder geval de basis) is toch wel een beetje een must als je ook goed wil kunnen improviseren. Als je in je eentje aan de slag gaat zul je dit soort onderwerpen wellicht aanvankelijk overslaan en er later spijt van hebben.

Natuurlijk is het wel weer zo dat je zeker in het huidige digitale tijdperk een hoop hulpmiddelen hebt zoals fora, instructies en filmpjes op het internet e.d.

Ikzelf heb de eerste paar akkoorden van mijn vader geleerd, en ben daarna zelf aan de slag gegaan. In het begin was ik met name bezig met het leren van akkoorden, het zelf uitzoeken van liedjes en wat tabs. Dit heeft met name mijn gehoor goed ontwikkeld. Daarna ben ik me ook wat meer gaan verdiepen in theorie en heb ik her en der eens een instructievideo bekeken.

Ik zou het zelf nooit anders hebben willen doen, maar ik ben dan ook behoorlijk eigenwijs. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitzoeken wat het beste werkt. Bovendien: de ene leraar is de andere niet. Sommige mensen kunnen geweldig spelen en hebben een hoop kennis maar kunnen het helaas niet overbrengen op anderen...

Kim Wilson
26 juli 2006, 16:17
Bij een goeie leraar die ook weet wat jij wil, gaat het echt vele malen sneller dan wanneer je zelf wat zit te prutsen. Je zult misschien minder snel een liedje spelen, maar gitaarspelen is meer dan een paar liedjes spelen. Ik heb het mezelf ook allemaal zelf aangeleerd, maar ik merk nu dat ik tegen een muur oploop. Ik kom niet echt verder. Iets wat eigenlijk wel zou moeten, en als ik les zou hebben, zou ik ook wel verder komen.

@ Taurina> het verschil kan ook komen door de hoeveelheid talent.

-=JEROEN=-
26 juli 2006, 17:47
tis heel persoonlijk, de één doet er goed aan een leraar te zoeken, de ander is beter af met zelf wat aanklooien... ik ben zelf zo'n aanklooier en heb er spijt van dat ik niet eerder les heb genomen... nu heb ik een enorme achterstand en wordt 't steeds lastiger 'professioneel' muzikant te worden

waar 'n wil is, is 'n weg... nu alleen de wil nog vinden http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/smiles/4DmrL.gif http://www.theshower.nl/cgi-bin/genesis/web_pages/sardonic/smiles/wink01.gif

Maxxas
26 juli 2006, 18:02
stelling : je leert sneller gitaar spelen als je het op je eigen doet dan tot je les neemt.

ikzelf denk dat je sneller gitaar leert spelen als je het zelft doet.

Deze stelling slaat als een koe op een drumstel, hahaha.
Alles hangt af van je eigen wil, talent en doorzettingsvermogen.
Lessen zijn goed maar niet een noodzaak. Zelf leren kan maar velen zien door de bomen het bos niet. Er is geen gouden regel. Doe wat u wilt.

CowGuitar
26 juli 2006, 18:14
Zelf aanklooien doe je sowieso wel, tenzij je echt alleen speelt als je les hebt, maar dat vind ik zonde als mensen dat doen :p. En dan ga je inderdaad ook niet echt snel vooruit.

Kasper
27 juli 2006, 01:05
Aan het begin van mijn middelbare school begon ik met gitaarlessen. Er werd toen voor mij een spaans akoestische gitaar gekocht. Daarop moest ik dan van die seuteliedjes spelen zoals "sur le pont d'avignon", fingerpicking dus. Ik wilde toen eigenlijk zo vlug mogelijk akkoorden leren en liedjes spelen/zingen met gitaar als begeleiding.
Na mijn eerste jaar stak het enorm tegen en ben ik dan ook afgehaakt toen ik te weten kwam dat er in het Muziekatelier waar ik zat geen akkoordmuziek aangeleerd werd, enkel klassiek :nervous: . Daarbij haatte ik het spelen op die gitaar met brede nek. Ik had alle moeite van de wereld om mijn hand goed te zetten ('goed' in de ogen van de lerares), die duim moest helemaal achteraan de nek waardoor ik mijn pols in een erg onnatuurlijke houding hield.

In die opzichten zou ik NOOIT geraakt zijn waar ik wilde komen. Dat waren maw gewoon de verkeerde lessen die ik nam.

5 jaar later heb ik die gitaar terug van onder mijn bed gehaald en mezelf akkoorden aangeleerd. Later een dreadnought gekocht en ik was helemaal blij. Eindelijk staalsnaren, eindelijk akkoorden en plectrums!

Op het vlak van notenleer en muziektheorie zou ik VEEL meer bijgeleerd hebben moest ik die lessen gevolgd hebben en zou ik nu veel verder kunnen gestaan hebben, maar ik zou het met tegenzin gedaan hebben. Nu kan ik op mijn eigen tempo, wanneer ik wil, wat ik wil spelen en leren.


Nog een goeie tip waar je veel mee bijleert: een band!! Serieus, daar leer je enorm veel bij. Ik speel bas in 2 bandjes (1 coverband) maar je leert gewoon veel meer te luisteren naar de muziek en het te ontleden. Daarvoor moet je natuurlijk wel een basis hebben van techniek en snelheid op gitaar.

Gitaro
27 juli 2006, 01:18
Inderdaad, een band is der bom. Dan leer je pas echt spelen.

B~Rock
27 juli 2006, 10:15
Of mocht je geen band hebben...

verdiep je een beetje in home recording. Het is echt niet moeilijk om een paar fatsoenlijke backing tracks te maken. Je kunt gewoon een leuke akkoordenprogressie nemen, of de achtergrond van een bekend nummer opnemen, afspelen in een loop en helemaal los gaan. Ook als je specifiek wilt oefenen (bijv. op het gebruiken van appergio's in improvisaties) is het een geweldige manier van oefenen.

Don Capo
27 juli 2006, 10:29
Nou ik zal degene maar zijn die de ballon mooi gaat doorprikken. Alleen wanneer je heel veel talent hebt, neem ePicker bijv hier op dit forum, zou ik je aanraden geen les te nemen. De gitaar is een van de moeilijkste instrumenten om goed te bespelen. Het aanslaan van akkoorden gaat je echt verveleln op een gegeven moment geloof me. Om het instrument echt te beheersen heb je echt begeleiding nodig. Waarom denk je dat er een conservatorium bestaat? Ik zeg niet dat je zonder lessen geen muziek kan maken, maar wil je jezelf enige credits geven als muzikant dat moet je meer kunnen dan populaire popliedjes kunnen door simpele akkoordjes aan te slaan.

Het grote verschil tussen het volgen van les en het jezelf aanleren is dat je bij de tweede optie op een gegeven moment je niet meer verder ontwikkeld. Iedereen die al langer gitaar speelt kan je dat bevestigen. Je komt op een punt waarbij je blijft hangen bij de licks en technieken die je al kent. Het voordeel van het volgen van les, mits gegeven door een voor jou goede docent, is dat je steeds weer nieuwe dingen leert en je zo dus blijft ontwikkelen en verbeteren van je eigen stijl.

Kim Wilson
27 juli 2006, 10:31
Nou ik zal degene maar zijn die de ballon mooi gaat doorprikken. Alleen wanneer je heel veel talent hebt, neem ePicker bijv hier op dit forum, zou ik je aanraden geen les te nemen. De gitaar is een van de moeilijkste instrumenten om goed te bespelen. Het aanslaan van akkoorden gaat je echt verveleln op een gegeven moment geloof me. Om het instrument echt te beheersen heb je echt begeleiding nodig. Waarom denk je dat er een conservatorium bestaat? Ik zeg niet dat je zonder lessen geen muziek kan maken, maar wil je jezelf enige credits geven als muzikant dat moet je meer kunnen dan populaire popliedjes kunnen door simpele akkoordjes aan te slaan.

Het grote verschil tussen het volgen van les en het jezelf aanleren is dat je bij de tweede optie op een gegeven moment je niet meer verder ontwikkeld. Iedereen die al langer gitaar speelt kan je dat bevestigen. Je komt op een punt waarbij je blijft hangen bij de licks en technieken die je al kent. Het voordeel van het volgen van les, mits gegeven door een voor jou goede docent, is dat je steeds weer nieuwe dingen leert en je zo dus blijft ontwikkelen en verbeteren van je eigen stijl.
Een hele grote plus 1!


Bij een goeie leraar die ook weet wat jij wil, gaat het echt vele malen sneller dan wanneer je zelf wat zit te prutsen. Je zult misschien minder snel een liedje spelen, maar gitaarspelen is meer dan een paar liedjes spelen. Ik heb het mezelf ook allemaal zelf aangeleerd, maar ik merk nu dat ik tegen een muur oploop. Ik kom niet echt verder. Iets wat eigenlijk wel zou moeten, en als ik les zou hebben, zou ik ook wel verder komen.

@ Taurina> het verschil kan ook komen door de hoeveelheid talent.
Het is gewoon eng hoeveel wij hetzelfde denken... :nervous:

Don Capo
27 juli 2006, 10:39
Inderdaad, het moet niet gekker worden. We moeten tijdens de meeting maar een biertje gaan drinken!

Kim Wilson
27 juli 2006, 10:44
Inderdaad, het moet niet gekker worden. We moeten tijdens de meeting maar een biertje gaan drinken!
Ik had exact hetzelfde idee!! :o :o

guitarchris
27 juli 2006, 21:20
ik heb heel wat jaren les gehad maar mezelf ook bultn aangeleerd.. ik denk dat als je gemotiveerd bent en ook de moeite wil doen om wat te leren dat je wel ver komt.. en van bandjes spelen leer je ook veel, ik ben zelf jarenlang slaapkamergitarist geweest en sinds 2 jaar dan met bandjes maar van slaapkamergitarist leer je ook veel.. ik speel 2 uur op een dag dus ja dan gaat t wel vrij vlot..

MOTIVATION that's the key word;)