PDA

View Full Version : AC30CC Top / AC30CC Combo



basswasp
26 juli 2006, 14:22
Hallo daar,

gisteren ben ik met Hempo naar MP geweest.
Daar hebben we oa. over een Vox AC30CC topmet 4x12 kast, een AC30CC 2x12 combo (met de blauwe speakers) en een AC30CC 1x12 combo gespeeld.

De top met kast klonk mooi vol en dik ('body'?). Prachtige clean en crunch ook. Daarna probeerden we de 2x12 en 1x12 combo's, maar die klonken gewoon dun en iel. Terwijl de instellingen hetzelfde waren.

Hoe kan dit?

Open back combo's kunnen zeker wel vet en dik klinken. De Framus AC30-kopie klonk een stuk vetter. De Fender Deluxe klonk ook heel dik.

Ligt dit eraan dat de buizen compleet versleten waren?
Of misschien aan die switches aan de achterkant, dat die toevallig anders stonden... (nee, ik heb in MP niet allemaal Voxen van de muur gehaald).

De top stond ook nog eens in de grote ruimte en de combo in een klein testhok. De gitaar bleef hetzelfde.


Hoe kan het dat de top geweldig klinkt en de combo matig?

Mr.Bluesbreaker
26 juli 2006, 18:07
Geluidsmoe misschien?:D
Het zal denk ik in de speakers zitten: zo'n combo met blauwe (webers/celestions?) en die speakers in die 4*12 cab: grote kans dat dat totaal wat anders is. Zet daarbij het verschil in closed back/open back en 2 versus 4 speakers.

Framus gooit vaak V30 in zijn cabs, ik ken die combo's niet. Misschien ken je ze wel van celestion, een beetje de zwaardere rock speaker met strak laag.
Kleine combo's kunnen inderdaad super klinken. Ik heb sindskort een Valvetech met zo'n blauwe Weber 30 watt (blue bulldog) en die zet menig 50 watter op zijn nummer.

Kijk eens wat het verschil kan zijn in die "blauwe" speakertypes tov. die 4*12 en vergeet het rendement niet; als iets harder klinkt op hetzelfde volumestandje (denk elementen met hogere/lagere output) vind jan boerenlul het hardere vaak automatisch mooier.

basswasp
26 juli 2006, 20:54
Als ik de prijzen mag geloven zitten in de 4x12 kast goedkopere speakers. De 2x12 met blue bulldogs kost €833,72 en de 4x12 kost €490,02.

We hebben dezelfde gitaar gebruikt en allebei de versterkers redelijk wat open gedraaid.

Mitch
26 juli 2006, 21:05
Kan best zijn dat je gewoon houdt van de sound van een closed back. Al zitten de duurste seakers in en open back, als jij van closed back houdt vind je het nooit wat.

basswasp
26 juli 2006, 22:13
Misschien... eigenlijk heb ik altijd gedacht dat ik meer van open back hield. Ik ben meer het type 'Fender Twin' dan 'Marshall halfstack'. Maar misschien is een Fender (of Vox) halfstack wel het mooist.



(of een Marshall Twin :/ )

basswasp
27 juli 2006, 09:53
Maaaaruuuh... doen die schuifjes aan de achterkant nog iets bijzonders? :D

Ten minste, iets wat het verschil misschien een beetje kan verklaren.

Hempo
27 juli 2006, 11:29
Kan het niet zijn dat die versterkers die we iel vonden gewoon afgeragd zijn? Er zitten 2927190089 mensen per jaar aan die versterkers en dr zal vast wel es wat gemold worden, of versleten gaan.
In 40% van de getestte amps hoor je ook allerlei piepjes en kraak, misschien is dat het verhaal.

Bluesbreaker
18 augustus 2006, 12:18
Ja, die Marshall Bluesbreaker die ze daar bij MP hebben staan klinkt ook ronduit KUT terwijl het toch echt bijzonder vette versterkers zijn.

Tristan
18 augustus 2006, 12:40
De switches achterop maken zeker een behoorlijk verschil...
In de Vintage Stand klinkt het toch wat vetter en in de Modern stand wat ieler...
Ik vindt overigens de AC30CC1 1x12 combo beter klinken dan de 2x12 combo met goedkopere speakers, maar de AC30CCH top was toch ook mijn favoriet, zeker i.c.m. een Bogner 4x12 closed back cab met Vintage 30's, dat rockte echt de pan uit...
Ik heb overigens wel vaker verhalen gehoord dat de top beter schijnt te klinken, dus...
De 1x12 combo ziet iedereen volgens mij een beetje over het hoofd, die klinkt ook goed, beter dan de 2x12 en misschien zelfs ook wel beter dan de 2x12 met Alnico Blue's...
Alleen zou ik de Vox cabs niet aanraden hoor, die schijnen niet echt goed te zijn en de speakers die daarin zitten zijn echt slecht te noemen (dezelfde speakers als in de goedkope 2x12 combo, dus niet de Alnico Blue's)

basswasp
18 augustus 2006, 14:41
Aah dus toch :)

M'n vader is ondertussen op zoek geweest naar een nieuwe versterker. Na van alles geprobeerd te hebben, werd het een Vox AC30 1x12". Helaas hebben we 'm niet meer kunnen vergelijken met de top, maar de Vox-en klonken beter dan alles wat we in een paar winkels konden proberen. De Orange Rocker 30 klonk ook erg goed, maar had geen reverb en de grotere Orange's werden erg duur en zwaar.

Hij klinkt gewoon prima en die 'vintage mode' klinkt beter dan de 'modern mode' waarmee ze uit de doos komen. Dynamisch geluid; je kan van crunch naar clean door wat zachter aan te slaan; mooi helder zonder irritant schel te worden; het geluid wordt nooit een brei.

Tristan
18 augustus 2006, 15:04
Gefeliciteerd!
Het zijn inderdaad fantastische amps, ik vind ze veel beter dan die nieuwe Orange amps hoor...
Ze zijn ook beter dan sommige veel duurdere boutique amps i.m.h.o.
Echte karakterbakken en niet super duur...

basswasp
18 augustus 2006, 16:16
Naaah... hij's dus niet van mij hè :)

Ik ben eigenlijk bassist, maar ik speel behoorlijk veel gitaar erbij. En 't is leuk als ik af en toe een keer op een goede versterker kan spelen.

Hempo
18 augustus 2006, 17:11
Is ie al te koop?

basswasp
19 augustus 2006, 13:07
Ja, bezoek uw lokale muziekhandel voor meer info!