PDA

View Full Version : Emg in een stratocaster



DsNL
25 juli 2006, 17:42
Ik zit eraan te denken om een Fender Stratocaster USA te kopen.
Maar hier zou ik graag EMG humbuckers (81-85) inwillen zetten.
Ooit heb ik een complete set gezien voor een stratocaster, maar
moet de body dan ook "geupgrade" worden??

En geven deze EMG echt een meerwaarde aan de gitaar (goede ervaring met EMG's) :satisfie:

Wat is een betere keus een Gibson Les paul of een Gibson Les paul studio prenium plus of een USA strat + emg's!

Johnny V
25 juli 2006, 17:56
qua geluid vind ik het zonde om emg's te plaatsen, je typische stratocaster sound gaat verloren dan...

Hector_Tsolodimos
25 juli 2006, 18:07
qua geluid vind ik het zonde om emg's te plaatsen, je typische stratocaster sound gaat verloren dan...
en gelijk heb je

DarknessAwaits
25 juli 2006, 18:09
Sowieso als je 2 humbucker wilt gaan plaatsen dan krijg je niet meer het authentieke strat-geluid. Ik vraag me dan ook af of dat iets is wat de TS wil.

hendrix2
25 juli 2006, 18:12
met EMG ga je voor een vrij specifieke sound die zich toch wel beperkt tot heavy metal muziek en rock muziek. Ik het zelf ook wat emg's zitten en als je clean wilt spelen, klinken ze nog altijd redelijk overstuurt.
zonde van een strat dat aan te doen...
ook moeilijk te realiseren...strat heeft 3 single coils, als je dit vervangt door twee humbuckers dan heb je ander slagplaat enzo nodig, body moet angepast worden... niet de moeite volgens mij.
ik vind emg's trouwens overroepen, ik wou ze een aantal jaar terug ook persé hebben, en ze klinken vet hoor, maar de gitaar waar ze inzitten kan ik nu enkel nog voor heavy metal gebruiken... clean klinkt ze dof en overstuurd, en dus niet mooi...

hendrix2
25 juli 2006, 18:13
beter idee is dan volgens mij een goedkoper strat model (richwood ofzo) te kopen.
met die emg's erin zal dat ook wel goedklinken hoor...

Kim Wilson
26 juli 2006, 09:00
EMG's klinken in een strat hetzelfde als op een schuttingplank. Beetje jammer om ze in een stratje te stoppen. Dan kun je IMO beter een Ibanez of een Jackson o.i.d. gebruiken. Of je houdt gewoon van het ontwerp van de strat, maar wil je wel EMG's. Dat kan natuurlijk ook. :)

GunMetalBlue
26 juli 2006, 21:29
EMG's klinken in een strat hetzelfde als op een schuttingplank. Beetje jammer om ze in een stratje te stoppen. Dan kun je IMO beter een Ibanez of een Jackson o.i.d. gebruiken. Of je houdt gewoon van het ontwerp van de strat, maar wil je wel EMG's. Dat kan natuurlijk ook. :)

pfja... :dontgeti: dat zeg ik ook, emg is wel drastisch geluid he...

Gitaro
26 juli 2006, 23:56
EMG's klinken in een strat hetzelfde als op een schuttingplank.

Blij dat ik niet zo kortzichtig ben, wat moet het leven dan vervelend zijn :seriousf:

Kijk anders eens naar een Jackson DXMG, daar is wat makkelijker een EMG set in te zetten en het zou perfect passen bij de gitaar. Maargoed, als je toch van plan bent te dokken voor een USA Strat EN een setje EMGs (zeker niet goedkoop) kan je net zo goed voor een Jackson/LTD superstrat gaan waar standaard al EMGs inzitten.

Of ze een meerwaarde geven aan strats: dat moet je zelf bepalen. Wat mij betreft is EMG altijd beter dan welke single coil dan ook. Ik vind dat er een goed genoeg cleangeluid uitkomt (de nek dan, brug is altijd bagger) en de distortion is precies zoals het hoort, bruut. Maar ik zou persoonlijk geen EMGs in een strat zetten. Ten eerste gewoon omdat een strat precies voor het tegenovergestelde is gemaakt, ten tweede omdat ik het liefst 81/81 heb in mahogany. Niet alder of ash. Ten derde moet je óf een H/H strat vinden óf gaan frezen, mij niet gezien.

Kim Wilson
27 juli 2006, 07:56
Blij dat ik niet zo kortzichtig ben, wat moet het leven dan vervelend zijn :seriousf:


Kortzichtigheid is ideaal. Je hoeft nooit verder te kijken dan je neus lang is. ;)

Het was ook een beetje bij wijze van spreken. Maar met EMG's in een strat behaal je IMO geen wezenlijke klankverschillen t.o.v. de "gangbare" gitaren waar dit soort pu's in worden gezet...

nr9
27 juli 2006, 08:25
Helaas weet ik niet hoe het zit met fender strats, maar ik had eens een epiphone "fat" model gehad (gewoon eigenlijk een strat rip), die humbucker ruimte had onder de slagplaat (zaten gewoon 3 single coils op), dus daar hoeft niets aan veranderd te worden. Wel moet je ergens je batterijtje kwijt kunnen als je voor actieve gaat. Niet om je idee te veranderen, maar ik zou denk ik de stock pickups in de neck laten zitten en in de brug dan alleen een emg humbucker plaatsen, dan heb je voor clean denk ik een veel mooier geluid (wat natuurlijk persoonlijk is).

vasnd
27 juli 2006, 11:33
wat de meeste zeggen is waar: alleen als er echt slechte elementen al inzitten kan je misschien emgtjes plaatsen. Je geluid is meteen heel anders en dat kan soms echt wennen zijn. Voordat je iets koopt moet je idd kijken of je genoeg ruimte ervoor hebt, anders heeft het geen zin. Bij mijn charvel strat heb ik de batterij onder de potmeters geplaatst en aangezien het een badkuip-fresing had was er ook geen probleem om de elementen erin te krijgen.

marc_o
27 juli 2006, 11:53
Heren toch!


wat een onzin lees ik hier toch weer allemaal. Er kunnen makkelijk EMG's in een strat. Zelfs toonkoning David Gilmour heeft er een aantal wereldtournees mee gedaan en Billy Corgan deed het ook, nou, klonk nog gewoon als een strat. Echt onzin om te stellen dat je een EMG overal op kunt zetten en dat je dan altijd hetzelfde klinkt.
On-topic, als je een strat USA standaard koopt, hoef je in principe niet te frezen, want deze is reeds voorbereid op elementen van humbucker-formaat. je moet echter wel een ruimte hebben voor je 9-volts batterijtje, maar een gitaarbouwer/winkel zal er best een oplossing voor vinden.
EMG's kunnen dus prima in een strat...

hendrix2
27 juli 2006, 12:06
Heren toch!


wat een onzin lees ik hier toch weer allemaal. Er kunnen makkelijk EMG's in een strat. Zelfs toonkoning David Gilmour heeft er een aantal wereldtournees mee gedaan en Billy Corgan deed het ook, nou, klonk nog gewoon als een strat. Echt onzin om te stellen dat je een EMG overal op kunt zetten en dat je dan altijd hetzelfde klinkt.
On-topic, als je een strat USA standaard koopt, hoef je in principe niet te frezen, want deze is reeds voorbereid op elementen van humbucker-formaat. je moet echter wel een ruimte hebben voor je 9-volts batterijtje, maar een gitaarbouwer/winkel zal er best een oplossing voor vinden.
EMG's kunnen dus prima in een strat...
ok, dat ze makkelijk in een strat passen wil ik best geloven, maar dat een strat nog zal klinken als een strat met een setje zakk wylde pickups in (81/85) dat geloof ik niet... deze emg's zijn een vrij drastische aanpassing aan het geluid... ik zeg niet dat het slecht gaat klinken, maar het gaat niet als een strat klinken...

marc_o
27 juli 2006, 12:09
Dat vraagt ie ook niet. Ergens wordt er weer van gemaakt dat ie niet als een strat klinkt.......dat boeit toch niet? Lees de eerste post en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt. hij zal zelf ook wel kunnen bedenken dat deze set wat heftiger is dan 3 standaard single coils...

hendrix2
27 juli 2006, 12:17
Dat vraagt ie ook niet. Ergens wordt er weer van gemaakt dat ie niet als een strat klinkt.......dat boeit toch niet? Lees de eerste post en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt. hij zal zelf ook wel kunnen bedenken dat deze set wat heftiger is dan 3 standaard single coils...
ja, ok, maar hij vraagt ook of emg's een meerwaarde aan een gitaar geven... dus dan weet hij niet echt hoe ze klinken, of weet hij niet wat hij er van verwacht...

maar ergens heb je gelijk marc, wie zijn wij om te oordelen wat iemand anders met een gitaar moet doen...
topicstarter, als je er emg's in wil, zet ze er dan gewoon in hoor...
maar om op je laatste vraag te antwoorden, ik zou ze persoonlijk in een les paul steken...

Van Dattum
27 juli 2006, 22:17
Gek hè, hoe smaken kunnen verschillen. Ik heb zelf een jaartje geleden mijn 89 Strat+ voorzien van een setje EMG89/SA/SA. Klinkt absoluut fantastisch! De 89 geeft een heftige, strakke overdrive (en is enkelspoel schakelbaar) en het halselement en de combi hals-midden klinken clean heerlijk, naar mijn mening Stratteriger (huh?) dan een Strat. Heel persoonlijk natuurlijk... Mijn vergelijking is een MIJ 68 reissue met Texas Specials. De EMG's klinken imo helderder.
En de EMG's zijn muisstil......
Voordeel van de Strat+ is dat er een "zwembad" onder de slagplaat zit waar gewoon alles in past.

brunodb
28 juli 2006, 16:51
wat ik me afvraag is waarom iemand een standard usa strat koopt om er dan EMG's in te steken? dan hou je ofwel niet van het standaard strat geluid maar enkel van de vorm en zijn er veel beter alternatieven. ofwel ben je van idee veranderd over wat je wilt van geluid, en dan zou in dat geval ook de strat geen goeie keus vinden.

als je het geluid van EMG's wilt veronderstel ik dat je houdt van ruige dingen. steek die EMG's dan toch in een mahonie gitaar. daar ga je veel meer plezier aan hebben.

Wat david gilmour doet moet hij natuurlijk weten, maar die gast kan een stagg strat ook goed doen klinken natuurlijk met zijn 'vingers' :-)

Van Dattum
28 juli 2006, 17:23
Ik heb ook een zelfgebouwde mahonie gitaar (met maple top) met een setje EMG Steve Lukather. Klinkt ook weergaloos, iets vetter en donkerder dan de Strat+, die op zijn beurt clean ietsje helderder is.

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/2.jpg

marc_o
30 juli 2006, 21:40
wat ik me afvraag is waarom iemand een standard usa strat koopt om er dan EMG's in te steken? dan hou je ofwel niet van het standaard strat geluid maar enkel van de vorm en zijn er veel beter alternatieven. ofwel ben je van idee veranderd over wat je wilt van geluid, en dan zou in dat geval ook de strat geen goeie keus vinden.

als je het geluid van EMG's wilt veronderstel ik dat je houdt van ruige dingen. steek die EMG's dan toch in een mahonie gitaar. daar ga je veel meer plezier aan hebben.

Wat david gilmour doet moet hij natuurlijk weten, maar die gast kan een stagg strat ook goed doen klinken natuurlijk met zijn 'vingers' :-)

Gilmour vertelde laatst dat hij de emg's gebruikte omdat er nogal wat storingsvelden waren op het enorme podium met Pink Floyd waardoor er simpelweg teveel ruis optrad. Met emg's verminderde dit ontzettend. Tegenwoordig gebruikt hij weer normale pickups, de rest van de podiumapperatuur is verbeterd..

eng elfjuh
30 juli 2006, 22:12
:o WOW! :o
Mooie plank Van Dattum!
Hulde!

Fumi SG
30 juli 2006, 22:27
Inderdaad een mooie plank.;) Heb je die niet gemaakt bij Mark Bailey??

Van Dattum
30 juli 2006, 22:59
Klopt, een weekje Schotland en terug met een schitterende gitaar. Er zwerft nog een topic rond hierover.