PDA

View Full Version : '59 Relic Strat Sonic Blue



GunMetalBlue
25 juli 2006, 16:57
http://www.themusiczoo.com/59_LTD_StratProJunior_Relic_Sonic_CZ503411full.jpg

Deze zag ik bij de plaatselijke gitaarboer hangen. Met een prijskaartje van €2650,-
Is-ie echt zoveel waard, wat is er speciaal aan deze gitaar?

kies links guitars-electric:
http://www.thomaokaze.com/lists/index.htm
(http://www.thomaokaze.com/lists/index.htm)

Sim-Simon
25 juli 2006, 16:59
Dat vraag ik me wel vaker af.

Dweezman
25 juli 2006, 17:00
't Zal een customshop zijn.


wel móói!

GunMetalBlue
25 juli 2006, 17:03
customshop kan wel, stond een of andere is-vast-wel-beroemd-geweest-naam bij

maar je vertelt me toch niet dat je die gitaar niet goedkoper zelf kunt custommen :s

Dweezman
25 juli 2006, 17:10
Ik niet iig. Dat kost me toch al snel 20 intensief bespelen, om een gitaar zo te krijgen! En als je opzettenlijk relicen bedoelt, dat vind ik suf.

Is de gitaar niet daphne blue?

vulvasonic
25 juli 2006, 17:17
Als het ding klinkt zoals ie eruit ziet en ik had er het geld voor dan kocht ik 'm meteen.



Helaas......

Negative K3 fan
25 juli 2006, 17:19
das een masterbuilt custom shop fender met een relic job, tja dat kost wat hè...

Aron Maiden
25 juli 2006, 23:18
Bij onze plaatselijke zaak kost ie 3400 euro ofzo:o

Kaïn
25 juli 2006, 23:30
Toch blijf ik dat ontzettend hoge prijzen voor "maar" een strat. Ik zal me wel laten bedriegen door het simpele uiterlijk en ik ben bevooroordeeld maar mij maak je niet wijs dat je voor minder geld de zelfde klank en het zelfde speelgemak niet kan hebben.

Orpheo
25 juli 2006, 23:58
ik vraag het me ook soms af. kost een stuk elzen en een stuk pallisander en een stuk esdoorn nu ECHt zoveel?! no way. tis echt heel eenvoudig te frezen met een cnc (hals en body) echt veel simpeler dan een les paul/prs/bcrich. ik snap de prijs niet. maar dan nog; ik snap ook de prijs niet van gibson cs, BCrich CS e.d. :sssh:

tillens
26 juli 2006, 00:23
wat is er veel simpeler aan een strat dan aan een les paul? dat de hals makkelijk kapot gaat ofzo.. die strat is waarschijnlijk gewoon van zeer hoge kwaliteit, heeft een man aan gewerkt ( das toch het geval bij Masterbuilt, dat er maar 1 bouwer aan werkt..) kortom wat is het probleem... als je een gitaar laat bouwen bij Haar, krijg je een gitaar die toch ook wat kost.. Shamray hetzelfde, alleen is die zo exclusief, dat het bouwen nogal lang kan duren!

Michael AE
26 juli 2006, 01:30
Probeer ze maar eens uit, en vergelijk ze met de "normale" modellen. Ze zijn ECHT heel anders, en in mijn beleving ook veel beter, maar dat is natuurlijk smaak. Wel is alles echt perfect in elkaar gezet, en is het hout echt heel goed geselecteerd. Goed hout is duur en niet makkelijk aan te komen, vooral als het echt speciaal klinkt. Ik denk dat dit, samen met de kosten voor arbeidsloon voor mensen die hun vak ECHT verstaan en niet een aantal huisvrouwen aan een lopende band, de belangrijkste factor is voor de hoge prijs. Ieder moet voor zich bepalen of 't het geld waard is, maar voor mij zijn de CS gitaren van Fender en Gibson dat zeker.

Dweezman
26 juli 2006, 08:13
...en dus zal ik er ooit één bezitten!

renier
26 juli 2006, 09:32
fender heeft het ongelofelijke talent om uit 3 bodies, 2 necks, 4 types elementen en 3 bruggen meer dan 300 verschillende gitaren samen te stellen, varierend van 100 tot 10000 euro.

geen idee waarom ze zo duur zijn.

renier
26 juli 2006, 09:43
..- It's never over, she's the tear that hangs inside my soul forever-


vreselijk offtopic, maar godnondedju, wat is dat een mooi nummer!

Dweezman
26 juli 2006, 10:10
zoist, Renier!

tmcm
26 juli 2006, 10:24
of ze hun geld waard zijn?
Ik zie verdacht veel CS in de advertenties opduiken... zegt dat wat?

Ik ben wel eens met mijn '73 tele langs Sacksioni geweest en gekeken of er een CS hing die de moeite waard was
"ja", zei Harry (eigenaar), "daaaar moet je een CS ook niet mee vergelijken he"...

Tijdje geleden in het engelse mag The Guitarist werden een stuk of 14 strats tegen elkaar aangehouden, van de goedkoopste Squire tot de duurste CS.
De CS was goed, maar de reviewer vond de classic Mex net even lekkerder klinken en zou zelf gaan voor een Highway met goeie pickups erop.

zo zie je maar weer.

schizo910
26 juli 2006, 10:42
wat is er veel simpeler aan een strat dan aan een les paul? dat de hals makkelijk kapot gaat ofzo.. die strat is waarschijnlijk gewoon van zeer hoge kwaliteit, heeft een man aan gewerkt ( das toch het geval bij Masterbuilt, dat er maar 1 bouwer aan werkt..) kortom wat is het probleem... als je een gitaar laat bouwen bij Haar, krijg je een gitaar die toch ook wat kost.. Shamray hetzelfde, alleen is die zo exclusief, dat het bouwen nogal lang kan duren!

De geschroefde hals t.o.v. de gelijmde van een LP, de platte body t.o.v. de gewelfde top... Leo Fender had als bedoeling een gitaar te maken die goed was en die makkelijk in productie te nemen was. Dus in dat opzicht is een Strat weldegelijk simpeler dan een LP. Of een LP of strat beter is, is een hele andere discussie, waar je nooit uit zult komen omdat er dan ook zaken als smaak gaan mee spelen.

marc_o
26 juli 2006, 10:56
Toch blijf ik dat ontzettend hoge prijzen voor "maar" een strat. Ik zal me wel laten bedriegen door het simpele uiterlijk en ik ben bevooroordeeld maar mij maak je niet wijs dat je voor minder geld de zelfde klank en het zelfde speelgemak niet kan hebben.

Hoezo "maar"een strat.....ik snap deze redenering nooit, het is de meest succesvolle gitaar ooit...leg mij eens uit waarom de ene "maar"een strat is en de andere....(zelf invullen) en waarom deze beter of slechter zou zijn.

Michael AE
26 juli 2006, 11:18
of ze hun geld waard zijn?
Ik zie verdacht veel CS in de advertenties opduiken... zegt dat wat?

Ik ben wel eens met mijn '73 tele langs Sacksioni geweest en gekeken of er een CS hing die de moeite waard was
"ja", zei Harry (eigenaar), "daaaar moet je een CS ook niet mee vergelijken he"...

Tijdje geleden in het engelse mag The Guitarist werden een stuk of 14 strats tegen elkaar aangehouden, van de goedkoopste Squire tot de duurste CS.
De CS was goed, maar de reviewer vond de classic Mex net even lekkerder klinken en zou zelf gaan voor een Highway met goeie pickups erop.

zo zie je maar weer.

Wat moet ik zien dan? Leuk hoor, dat je een goede '73-er hebt. Ik heb zelf een '72-er en een '78-er, die beiden prima zijn. Toch komen ze niet eens in de buurt van de kwaliteit van mijn CS strat. Ook de '60-er en de '50-er van mijn leraar Jack zijn niet beter. Harry ken ik ook, leuke vent, maar ook een beetje een rare snuiter. Of ik hem nu een echte Fender-kenner pur sang vind...

Tsja, en een Engels, commercieel blad, dat -in een land waar de meesten geen geld voor dure instrumenten hebben- de goedkopere modellen aanprijst; daar hangt een luchtje aan. Als ik meer strats daar zou willen verkopen, zou ik ook de goedkopere modellen de hemel in prijzen. Je ziet het hier ook in de Gitarist. Leuk blad, hoor, maar niet vies van vriendjespolitiek en, dare I say, corrupteritus. (Nee, ik ben geen type voor "conspiracy theory's")

Nogmaals, mensen die niet het kwaliteitsverschil tussen een CS strat en een Mex zien, zijn of niet geinteresseerd in een gitaar van over de 2500 euro, of proberen de aankoop van een goedkopere gitaar te rechtvaardigen. Niets mis mee, maar kom niet aanzetten met "mexicanen zijn beter dan CS strats" want dan ben je in mijn ogen jezelf in de maling aan het nemen.

EDIT: Oh, en over dat advertentie argument; ik zie anders veel en veel meer japanse, mexicaanse en amerikaanse standaard modellen te koop staan dan CS strats. Bovendien, sinds wanneer zegt een advertentie iets over de kwaliteit van een gitaar? Moeten we dan maar aannemen dat alle gitaren die worden aangeboden waardeloos zijn? Dan zijn er toch een hoop mensen op dit forum ingestonken, inclusief de toekomstige koper van mijn "waardeloze" '54 reissue LP.

EDIT2: Oeps, ik lees dat je een '73-er tele hebt. Goed, het verhaal blijft hetzelfde. Laten we in deze context maar net doen alsof je een '73-er strat hebt. :p

Kim Wilson
26 juli 2006, 11:26
Tja, het ligt eraan wat jouw definitie van "beter" is. In de Consumentengids bijvoorbeeld wordt ook gekeken naar de prijs-kwaliteitsverhouding. Zo kan een in punten minder artikel toch uitgeroepen worden als "beste koop". Als je puur naar de punten zou kijken, is een Custom strat idd beter dan een Mex. Maar hier in Nederland vinden wij dat ook de prijs bepaalt of iets goed is. Wij houden van "bang for the buck".

marc_o
26 juli 2006, 11:26
@Michael AE: Juist!



en nu nog even wachten tot de Jappenfans er weer aankomen, met "mijn MIJ is beter dan de allerbeste CS en PRS tesamen" Ook altijd datzelfde gezeik.

Michael AE
26 juli 2006, 11:26
...en dus zal ik er ooit één bezitten!

Your loss!

Kim Wilson
26 juli 2006, 11:29
@Michael AE: Juist!



en nu nog even wachten tot de Jappenfans er weer aankomen, met "mijn MIJ is beter dan de allerbeste CS en PRS tesamen" Ook altijd datzelfde gezeik.
Natuurlijk zijn ze dat! De Japanse Fenders zijn de beste gitaren ooit gemaakt!





Ja, je vroeg erom. :D

Orpheo
26 juli 2006, 11:34
over de cs strats; ik vind ze echt ongelooflijk duur. maar als je van t stratgeluid houdt is die gitaar ECHT wel een topper! ik heb heel veel strats al geprobeerd, en alleen de cs strats vond ik de moeite waard om te hebben. ware t niet dat ik dan denk...strat<-> lp en dan is voor mij de keuze snel gemaakt. maar das weer smaak. Over gibson c.s: ik ben dat niet gaan zien als de ultieme lespaul bouwer (even voor t gemak les paul) maar als een andere insteek naar het bouwen van lp's. meer authentiek, en de 'normale' shop een meer moderne les paul. en de authentiekere sound wordt door veel mensen gevraagd, en die sound komt door diverse dingen (long neck tennon etc etc) en dat kost geld.

samengevat: cs fender is ECHT een stap hoger, cs gibson is een totaal ander soort gitaar en geluid.

let op; dit is mijn mening! as usual.

Michael AE
26 juli 2006, 11:42
Tja, het ligt eraan wat jouw definitie van "beter" is. In de Consumentengids bijvoorbeeld wordt ook gekeken naar de prijs-kwaliteitsverhouding. Zo kan een in punten minder artikel toch uitgeroepen worden als "beste koop". Als je puur naar de punten zou kijken, is een Custom strat idd beter dan een Mex. Maar hier in Nederland vinden wij dat ook de prijs bepaalt of iets goed is. Wij houden van "bang for the buck".

Precies, helemaal waar. (Eigenlijk ook wat ik probeer door te laten schemeren in mijn verhaal...)

Een goede japanner van 500 euro is voor het geld natuurlijk een waanzinnig instrument, daar is geen discussie over mogelijk. Waar ik me echter aan stoor, is het volk dat consequent loopt te verkondigen dat "japanners, mexicanen, richwoods, epiphone, whatever, net zo goed zijn als _____ die tien keer zo duur is."

Kijk, goed, qua klank is natuurlijk alles relatief. De een houdt van pannekoeken, de ander van patat.

Wat blijft er dan over? Constructie, feel misschien, alhoewel dat ook redelijk subjectief is, verder nog iets? Tsja, en over constructie kan ik kort zijn, die is gewoon consequent beter bij CS modellen. Lekker belangrijk zou je zeggen, als hij maar goed klinkt...tsja, de een vind het wel belangrijk, de ander niet. Ik dus wel, en zo zijn er velen met mij.

Nu ben ik van mening dat die superieure constructie ook debet is aan het geluid, maar dat is (nogmaals) een kwestie van smaak, het heeft geen zin daar over te discussieren. Wel blijf ik volhouden dat CS instrumenten gewoon overall beter geconstrueerde instrumenten zijn, met meer karakter. Laten we het dan eens zijn dat we het daar over oneens zijn. :D

tmcm
26 juli 2006, 11:43
wat een commotie haha

als je een CS hebt en daar apeblij mee bent.. good for you!

Als je een een oude fender hebt die het moet afleggen tegen een willekeurig nieuw kek gitaartje, da's dan weer sneu :satisfie:

Harry is een eigenwijze snijboon die altijd gelijk heeft, da's waar
maar goed, als je 20 jaar lang in exclusieve gitaren handelt moet je toch iets ervan hebben opgestoken lijkt me

shamehair
26 juli 2006, 11:45
Ik heb de indruk dat enkel de echte authentieke strats (en andere oude gitaren ook, natuurlijk) een zeer goede belegging zijn. Daar wordt gelijk zot achter gezocht en ook fenomenale kapitalen voor betaald. Onlangs nog op een 50' s strat gespeeld die vandaag ongeveer een 7500 euro waard is en dat zal in de toekomst waarschijnlijk nog meer worden. Of die gitaar nu beter speelt en klinkt dan een moderne strat, dat laat ik in het midden. In ieder geval is het een zeer goei gitaar omdat ze ondertussen pensioengerechtigd is en nog altijd speelt gelijk boter. Ze heeft haar kwaliteit ondertussen wel bewezen.

Ik weet wel dat ik het niet erg vind dat mijn strats eens iets meemaken tijden een optreden (bvb: een lading bier over, ergens tegenstompen, ...): zulke zaken kunnen altijd gebeuren, zeker tijdens een caféoptreden. Moest ik zo'n dure strat hebben zou ik er niet mee durven buitenkomen.

marc_o
26 juli 2006, 11:46
Nou, waarbij komt dat oud niet garant staat voor goed. Soms is een oude gitaar.....een oude gitaar. Wat toen kut was, is er met de jaren echt niet beter op geworden.

Orpheo
26 juli 2006, 11:47
Precies, helemaal waar. (Eigenlijk ook wat ik probeer door te laten schemeren in mijn verhaal...)

Een goede japanner van 500 euro is voor het geld natuurlijk een waanzinnig instrument, daar is geen discussie over mogelijk. Waar ik me echter aan stoor, is het volk dat consequent loopt te verkondigen dat "japanners, mexicanen, richwoods, epiphone, whatever, net zo goed zijn als _____ die tien keer zo duur is."

Kijk, goed, qua klank is natuurlijk alles relatief. De een houdt van pannekoeken, de ander van patat.

Wat blijft er dan over? Constructie, feel misschien, alhoewel dat ook redelijk subjectief is, verder nog iets? Tsja, en over constructie kan ik kort zijn, die is gewoon consequent beter bij CS modellen. Lekker belangrijk zou je zeggen, als hij maar goed klinkt...tsja, de een vind het wel belangrijk, de ander niet. Ik dus wel, en zo zijn er velen met mij.

Nu ben ik van mening dat die superieure constructie ook debet is aan het geluid, maar dat is (nogmaals) een kwestie van smaak, het heeft geen zin daar over te discussieren. Wel blijf ik volhouden dat CS instrumenten gewoon overall beter geconstrueerde instrumenten zijn, met meer karakter. Laten we het dan eens zijn dat we het daar over oneens zijn. :D

ja inderdaad. het gaat niet om de beste koop, maar om de beste gitaar (van hetzelfde model. refererend naar wat je net zei; les paul beter dan strat of andersom? eindeloze discussie)

Michael AE
26 juli 2006, 11:48
wat een commotie haha

als je een CS hebt en daar apeblij mee bent.. good for you!

Als je een een oude fender hebt die het moet afleggen tegen een willekeurig nieuw kek gitaartje, da's dan weer sneu

Commotie m'n reet. :p

Dit is toch een forum? Is het niet de bedoeling van een forum dat er gediscussieerd wordt? Kom eens met argumenten, man, dan wordt het tenmisnte leuk.

En mijn gitaren afzeiken is wel een goedkope en zielige manier om te zeggen dat je uitgeluld bent, hoor. :p

tmcm
26 juli 2006, 11:55
Commotie m'n reet. :p

Dit is toch een forum? Is het niet de bedoeling van een forum dat er gediscussieerd wordt? Kom eens met argumenten, man, dan wordt het tenmisnte leuk.

En mijn gitaren afzeiken is wel een goedkope en zielige manier om te zeggen dat je uitgeluld bent, hoor. :p

nouja zeg,
dat bedoel ik, beetje rustig hoor
ik feliciteer je net met je mooie CS!
en hierbij ook met al je gitaren die niet CS zijn!

zo, hehe

kwa argument
ik beargumenteer helemaal niks
ik haal een artikel aan over dit topic
dat je dat ongelezen al gelijk naar de prullebak verwijst, I couldn't care less

Michael AE
26 juli 2006, 12:05
nouja zeg,
dat bedoel ik, beetje rustig hoor
ik feliciteer je net met je mooie CS!
en hierbij ook met al je gitaren die niet CS zijn en toch goed!

zo, hehe

kwa argument
ik beargumenteer helemaal niks
ik haal een artikel aan over dit topic
dat je dat ongelezen al gelijk naar de prullebak verwijst, I couldn't care less

Bedankt voor de felicitaties!

Maar goed, even alle gekheid op een stokje, no offence man. Ik probeer je colafles niet te schudden ofzo, hoor. ;)

Dat ik dat artikel niet heb gelezen is natuurlijk logisch. Als je even een link had geplaatst, had ik dat wel kunnen doen. En dat je niets beargumenteerd is me wel duidelijk nu! :D

Dweezman
26 juli 2006, 12:07
Your loss!

hoe bedoel je?

Zou ik er 2 moeten hebben? ;-)

Michael AE
26 juli 2006, 12:09
hoe bedoel je?

Zou ik er 2 moeten hebben? ;-)

Ik ben van mening dat iedereen er minstens 500 moet hebben, en dan gratis. Helaas denkt Fender daar anders over. ;)

tmcm
26 juli 2006, 12:12
gelukkig.. pfew...

posten of een forum hoeft niet per definitie een ongezouten eigen mening te zijn he
kan ook een algemene bijdrage zijn, verwijzend naar bronnen ter lering ende vermaak

ben blij dat we daar uit zijn :hippie:

Michael AE
26 juli 2006, 12:16
gelukkig.. pfew...

posten of een forum hoeft niet per definitie een ongezouten eigen mening te zijn he
kan ook een algemene bijdrage zijn, verwijzend naar bronnen ter lering ende vermaak

ben blij dat we daar uit zijn :hippie:

Hehe, tsja, mensen nemen het internet even iets te serieus allemaal tegenwoordig...

Dweezman
26 juli 2006, 12:21
Hehe, tsja, mensen nemen het internet even iets te serieus allemaal tegenwoordig...


EN WAT BEDOEL JE DAAR NU WEER MEE?!??




;-)

Michael AE
26 juli 2006, 12:26
EN WAT BEDOEL JE DAAR NU WEER MEE?!??




;-)

Wel jij vuile.....

JE WEET PRECIES WAT IK BEDOEL!!!!!


;)